عربستان سعودی به مقصد گردشگری تاریخی تبدیل می‌شود

امید جعفری
امید جعفری جمعه، ۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
عربستان سعودی به مقصد گردشگری تاریخی تبدیل می‌شود

عربستان سعودی در منطقه العلا دست به اکتشافات گسترده تاریخی زده است تا بتواند نام این منطقه را در نقشه گردشگری تاریخی جهان ثبت کند. سعودی‌ها در این کار از کشورهای آمریکا و فرانسه کمک می‌گیرند.

صحراهای عربستان از دید یک پرنده، تلی از شن و ماسه است که در میان آن‌ها تپه‌های چند متری و سنگ‌های سیاه گدازه‌های آتش‌فشانی چندین هزار سال قبل جا خوش کرده‌اند؛ اما در میان این سنگ‌ها سیاه آتش‌فشانی، سازه‌های دست بشر خودنمایی می‌کنند، سازه‌هایی که از دید بالا اشکالی آشنا همانند مثلث، دایره و در بعضی از موارد شهری گم شده با عنوان شهر اشباح، هستند. بسیاری از مسئولان گردشگری عربستان در تلاش هستند که این قسمت از عربستان را بتوانند در نقشه میراث‌های گردشگری جهان جای دهند. منطقه‌ای که آن را برای شما از بالا توصیف کردیم، العلا به وسعت ۲۲٫۵ هزار کیلومتر مربع است. العلا در شمال غربی عربستان و هم‌اندازه ایالت نیوجرسی آمریکا است.

عربستان

دیوید کندی، عضوی از گروه بین‌المللی است که بر اساس گفته‌های خود آن‌ها مشغول بررسی میراث باستانی پادشاهان و امپراتوری‌های منقرض شده در محدوده مصر، اردن و عربستان هستند. این سه منطقه آن‌چنان که بایدوشاید در تاریخ باستان‌شناسی شناخته نشده‌اند، اما با تلاش‌های این گروه این روند مسلما تغییر خواهد کرد. با گردش‌های هوایی که این گروه توسط هلی‌کوپتر و سایر تجهیزات انجام داده‌اند، به مکان‌هایی دسترسی پیداکرده‌اند که قدمت حیات در آن‌ها ممکن است بیش از آنچه که قبلا تصور می‌شد، باشد. همچنین در خلال اکتشافات خودشان به نشانه‌هایی روی زمین برخوردند که هر یک از آن‌ها نیاز به رمزگشایی و بررسی بیشتر دارد تا رمز و راز آن‌ها بازگشایی شود.

عربستان

عمرو المدانی، مدیر اجرایی کمیته سلطنتی العلا است که در سال پیش این پروژه تحقیقاتی را شروع کرده و مدیریت می‌کند. او امیدوار است که این سایت گردشگری عربستان با روند کنونی و شناخته شدن بیشتر توسط گردشگران، اولین نشانه‌های گردشگری خودش را تا ۴ سال آینده ببیند و برآورد کرده است که تا سال ۲۰۳۵، این تعداد گردشگر به ۱٫۵ میلیون نفر در سال افزایش یابد. برای دید بهتر به ارقامی که ایشان گزارش کرده‌اند، تعداد گردشگرانی که در سال ۲۰۱۶ از گردشگاه پترا در اردن دیدن کردند، چهارصد و شصت و چهار هزار نفر بوده و ۵٫۴ میلیون نفر در همین سال به مصر سفر کرده‌اند.

عمرو المدانی می‌گوید:

العلا به‌زودی تبدیل به یکی از میراث گردشگری تاریخی، موزه فرهنگی و طبیعی برای تفریح و گردش خواهد شد.

عربستان

آغاز گردشگری در عربستان سعودی

دولت اعلام کرده است که در یک برنامه بلندمدت تا سال ۲۰۳۰، وابستگی اقتصادی از نفت را کاهش خواهد داد

تاکنون گردشگری بین‌المللی در عربستان سعودی با گردشگری مذهبی مترادف شناخته می‌شد؛ اما دولت اعلام کرده که در یک برنامه بلندمدت تا سال ۲۰۳۰، وابستگی اقتصادی از نفت را کاهش خواهد داد و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی عربستان، استفاده از جاذبه‌های گردشگری است. همانند العلا، عربستان سابق بر این، مجموعه‌های گردشگری دیگری توسعه داده که از میان آن‌ها می‌توان به مجموعه گردشگری و تفریحی امتداد دریای سرخ و پارک‌های تفریحی شش پرچم (Six Flags) که در ریاض ساخته شده است، اشاره کرد. عربستان سعودی مشکلات دیگری همانند عدم صدور ویزای توریستی و گردشگری دارد که قرار بود در ماه آوریل راه‌اندازی شود. یکی از مقامات آگاه به جریان، گفته است که این طرح در دادگاه‌ها و نهادهای دولتی کشور در حال بررسی و کسب مجوز است.

عربستان

الماس‌های درخشان گردشگری تاریخی عربستان سعودی همگی در منطقه مداین صالح (Mada'in Salih) جمع شده است

الماس‌های درخشان گردشگری تاریخی عربستان سعودی همگی در منطقه مداین صالح (Mada'in Salih) جمع شده است. این قسمت از عربستان، مجموعه‌ای ۱۱۱ تایی از معابد ساخته شده در دیواره‌های سنگی مشابه آنچه که در اردن وجود دارد، است. یکی از چهار میراث ثبت شده جهانی کشور عربستان سعودی نیز در اینجا قرار دارد. مداین صلاح علاوه بر نام منطقه، اسم میراث ثبت شده در یونسکو هم است که توسط قبایل نبطی ها ساخته شده است. نبطیان قومی بودند که در شمال خلیج عقبه و شمال شرقی شبه‌جزیره سینا و فلسطین سکونت داشتند. از جمله ساخته‌های دیگر این قوم، معابدی مشابه در اردن است. این معابد هم‌اکنون همانند دیگر مناطق عربستان نظیر العلا، از دسترس گردشگران خارج شده است. کمیسیون سلطنتی عربستان تصمیم گرفته است زمانی که برنامه مشخصی برای گردشگری از این مناطق تصویب شد و امکانات لازم برای حفظ آثار تاریخی در مقابل اشرار و سود جویان به وجود آمد، درها را به روی گردشگران بازگشایی کند.

عربستان

سپتامبر سال گذشته دولت عربستان، ربکا فوئت، یکی از باستان‌شناسان آمریکایی ساکن لندن را فراخواند تا به‌وسیله او یک پایگاه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی تاسیس کند. اولین کاری که او کرد، شروع نقشه‌بردای از منطقه بود. این نقشه‌برداری‌ها بر اساس گفته‌های فوئت، به آن‌ها کمک می‌کرد که آخرین بقایای فعالیت‌های انسانی را کشف کنند و فهرستی دقیق از سایت‌های شایسته سرمایه‌گذاری برای گردشگری تاریخی به دست آورند. مرحله بعدی، سرمایه‌گذاری در نقاط شناسایی شده بود.

فوئت می‌گوید:

این یک فرصت خارق‌العاده است. شما به‌ندرت می‌توانید فرصتی به این خوبی برای بررسی هنری و تاریخی منطقه‌ای دست‌نخورده با این وسعت زیاد داشته باشید.

عربستان

روی سطح زمین

نشانه‌های زندگی کنونی، در این منطقه به لطف وجود نفت، درختان صمغ‌زا و سنگ‌های قیمتی، زودتر از انتظار پدیدار شد

در حالی که کندی، از آسمان مناطق داخلی العلا را بررسی می‌کند، گروهی که سرپرستی آن‌ها را فوئته بر عهده دارد، منطقه اصلی العلا را که در حدود ۲۸۹۰ کیلومتر مربع است، پوشش می‌دهند. این قسمت از زمین‌های العلا، دره‌هایی است که در میان کوه‌ها عظیم پوشیده شده‌اند. برای هزاران سال، زمانی که دره پر از آب بوده، این قسمت برای مردم یکی از مناطق بازرگانی محسوب می‌شد. نشانه‌های زندگی کنونی، در این منطقه به لطف وجود نفت، درختان صمغ‌زا و سنگ‌های قیمتی، زودتر از انتظار پدیدار شد.

فوئت می‌گوید اولین شهر بزرگ در این منطقه الخورایباه است که در هزاره اول سال‌های قبل از میلاد ساخته شده‌اند. فوئت می‌افزاید که مسیرهای جنوب به بین‌النهرین، مصر و دورتر از آن‌ها از قسمت غربی شبه‌جزیره عربستان عبور می‌کردند. آبادی‌ها به‌وسیله راه‌های ساخته شده در طول زمان همانند بازی نقطه و خط به یکدیگر پیوسته‌اند. این آبادی‌ها آب را در زمان سفرهای طولانی برای حیوانات و صحراگردان تأمین می‌کرده است. وجود شتر در این منطقه باعث شده است که تجارت با زمان‌های طولانی بین نقاط دور از دسترس و صحرایی امکان‌پذیر شود. این جاده‌ها پس از رونق یافتن تجارت با کشتی و از طریق دریای سرخ، کم‌کم فراموش شدند.

عربستان

این دره بمدت چند صدسال آرامش کامل داشت، اما زمانی که اسلام در این منطقه ظهور کرد، خاورمیانه و این منطقه هم دستخوش تغییرات بزرگی شد. فوئت می‌گوید:

مکه و مدینه دو شهر مهم دینی برای مسلمانان کل جهان هستند و هرساله زائران زیادی به خود جذب می‌کنند. این در حالی است که العلا دقیقا در مسیر گذر سوریه به مکه و مدینه قرار دارد.

در سال‌های اخیر تحقیقات باستان‌شناسی زیادی در منطقه مداین صالح، العلا، مارپیچ شهر اشباح و خانه‌های مودبریک که بر اساس گفته‌های فوئت به سده ۱۲ میلادی بازمی‌گردند، انجام شده است. ولی در اکتشافات هوایی، مناطق جدیدی پیدا شده که تاکنون هیچ دسترسی به آن‌ها وجود نداشته و برای رسیدن به این مناطق نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته و انقلابی در زمینه باستان‌شناسی است.

عربستان

آیا توریست‌ها به عربستان سعودی خواهند آمد؟

زمانی که گردشگران به کشور عربستان وارد می‌شوند، می‌توانند از گردشگاه العلا استفاده کنند. این منطقه جاذبه‌های گردشگری همانند مداین صالح، شهر قدیمی ارواح العلا و الخورایباه دارد. عربستان با کشورهای بزرگ و کارشناسان جهانی وارد همکاری شده است که العلا را مدیریت و سازمان‌دهی کند. یکی از شریک‌های تجاری عربستان، فرانسه است که قرار شده زیرساخت‌های لازم برای ساخت هتل، حمل‌ونقل و موزه هنر جهانی را تأمین کند. عربستان برای رسیدن به نقطه‌ای که در نظر دارد، باید تلاش‌های زیادی کند؛ از جمله تغییر قوانین پوششی است که در این کشور حاکم است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه