صومعه سنت کاترین و قدیمی ترین کتابخانه جهان

صنم وفقی
صنم وفقی یکشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
صومعه سنت کاترین و قدیمی ترین کتابخانه جهان

روستای سنت کاترین در شبه‌جزیره سینا قرار دارد و بر اساس باور بسیاری، فرامین الهی در همین مکان به حضرت موسی وحی شده است. صومعه سنت کاترین و کتابخانه آن که قدیمی‌ترین کتابخانه جهان است، یکی از جاذبه‌های ارزشمند در این منطقه توریستی به شمار می‌روند.

در اعماق شبه‌جزیره سینا در کشور مصر و در منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده که با کوه‌هایی ناهموار، پرصخره و گرانیتی پوشیده شده، روستای سنت کاترین قرار گرفته است. به اعتقاد بسیاری موسی فرمان‌های الهی را در همین مکان و در پای این کوه از خدا دریافت کرد و همین امر نیز این منطقه را به مکانی مقدس برای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان تبدیل کرده است. امپراطور روم شرقی، ژوستینین کبیر بین سال‌های ۵۴۸ تا ۵۶۵ دستور ساخت صومعه‌ای موقوفی را برای سنت کاترین در این منطقه دارد. این صومعه که در تمام طول تاریخ هرگز مورد تجاوز و غارت واقع نشد، امروزه یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان به شمار می‌رود.

صومعه سنت کاترین

«صومعه سنت کاترین» (Saint Catherine's Monastery) قدیمی‌ترین کتابخانه فعال جهان را در خود جای داده است. این کتابخانه بعد از کتابخانه واتیکان، بزرگ‌ترین مجموعه از دست‌نوشته‌ها و کتب خطی اولیه را در زبان‌های مختلف، دارد.

صومعه سنت کاترین

دورتادور صومعه، دیوارهای غول‌آسایی کشیده شده که از زمان ساخت آن توسط ژوستینین در قرن ۶ میلادی، همچنان پابرجا است. تا پیش از قرن بیستم، ورودی صومعه دری بود که در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و میان دیوارهای بیرونی صومعه قرار داشت؛ اما امروزه برای ورود به صومعه از دروازه‌ی کوچکی استفاده می‌شود که نزدیک به دروازه اصلی واقع شده است.

صومعه سنت کاترین

مقدس‌ترین قسمت صومعه، بته‌ای به شمار می‌رود که گفته می‌شود آتش راهنمای موسی از آن شعله‌ور بوده است. در قرن ۴ میلادی، امپراطیس سنت هلنا، مادر کنستانتین کبیر، کلیسایی را با نام «بته سوزان» در همین مکان ساخت که بعد‌ها صومعه نیز به آن ضمیمه شد. این بته از نژاد کمیابی از خانواده رز است که روبوس سانکتوس (Rubus Sanctus) نامیده می‌شود. این گیاه بومی منطقه سینا، با نژادی که عمر بسیار طولانی دارد، در اعتبار بخشیدن به این مکان مقدس تاثیر بسزایی داشته است.   

صومعه سنت کاترین

یکی از گنجینه‌های ارزشمند صومعه سنت کاترین، شمایل و نقاشی‌های موزائیکی روی دیوارهای صومعه و ساختمان‌های کلیسا، و همچنین تصاویر ثبت شده روی وسایل آیین نیایش کلیسایی است؛ تصاویر و نقاشی‌هایی که مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین تمثال‌های تاریخ به شمار می‌روند.  

صومعه سنت کاترین

دیگر گنجینه‌‌ی با اهمیت صومعه، کتابخانه آن است. برخی از نایاب‌ترین دست‌نوشته‌ها و کتب‌خطی در این کتابخانه یافت می‌شود؛ به‌عنوان مثال قسمت‌های گمشده‌ای از سینائیه که نسخه‌ی است، کپی و دست‌نویس از انجیل یونانی در قرن ۴، سنائیه سوری که نسخه‌ای است دست‌نویس از ۴ کتاب گاسپل عهد جدید در قرن ۴ و آشتی‌نامه حضرت محمد (ص) که در آن پیامبر اسلام (ص)، امنیت صومعه را به ساکنان آن اهدا کرده است. همچنین این کتابخانه اولین نسخه هومر (۱۴۸۸)، جمهور افلاطون (۱۵۱۳)، مجموعه کمدی‌های آریستوفان (۱۴۹۸)، فرهنگ بزرگ واج‌ریشه‌شناسی زبان یونانی (۱۴۹۹) و دانشنامه بزرگ سودا (۱۴۹۹) را در خود دارد.

صومعه سنت کاترین

جدای از صومعه سنت کاترین، کلیسای بته سوزان و کوه سینا، صدها جاذبه دینی و مذهبی دیگر در این منطقه یافت می‌شود. «کلیسای سنت کاترین» (Chapel of St. Catherine) بر فراز قله کوه کاترین که گفته می‌شود جسد سنت کاترین، قدیس اسکندریه، توسط فرشتگان در آن مکان قرار دارد؛ سنگ‌های موسی که با ضربه عصا از آن‌ها آب جوشید؛ صدها کلیسا و ویرانه‌های بیزانس به‌همراه صومعه‌ها و دیرهای متعدد از جمله آثار تاریخی و مذهبی در این منطقه محسوب می‌شوند.  

صومعه سنت کاترین

صومعه سنت کاترین سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند و در سال ۲۰۰۲، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. 

مطالب مرتبط:

منبع Amusingplanet

دیدگاه