لزوم رونق گردشگری داخلی

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
لزوم رونق گردشگری داخلی

با وجود داشته‌های تاریخی فراوانی که در کشور وجوددارد؛ بهتر است کسانی که قصد سفر دارند، ابتدا آثار تاریخی داخل کشور را بازدید کنند.

با توجه به ظرفیت‌های گردشگری داخلی در کشور، منطق حکم می‌کند که ابتدا گردشگری داخلی رونق یابد و افراد اول داشته‌های تاریخی موجود در داخل را ببینند و سپس به بازدید از دیگر ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری در دنیا بپردازند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان، در اختتامیه نخستین جشنواره عکس احیا که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت:

آنچه از تمدن فرهنگی و داشته‌هایمان می‌گوییم، تبلور همه‌ی آن در میراث فرهنگی است که بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، معماری، آثار و ابنیه‌ی تاریخی و حتی آداب و رسوم مردم را شامل می‌شود.

او با بیان این‌که ما در تاریخ بودیم، هستیم و خواهیم بود، ادامه داد:

ما کشورهایی را در همسایگی‌مان داریم که با جغرافیا و تاریخ محدود خود تلاش می‌کنند برای خود هویت فرهنگی ایجاد کنند اما خوشبختانه این‌همه داشته‌های فرهنگی، ‌تاریخی، آثار و بناهای ارزشمند و شخصیت‌های دانشمند بزرگی داریم که باید کمک کنیم با برنامه‌ریزی در هر سه بخش این سازمان بتوانیم روند روبه رشدی را برای معرفی آن‌ها طی کنیم.

مونسان با تأکید بر بزرگ بودن بازار گردشگری کشور به‌اندازه‌ای که باعث رونق آن در کشورهای همسایه نیز شده است، ادامه داد:

نباید از گردشگری داخلی غفلت کنیم چون این حوزه نیز به‌اندازه گردشگری خارجی، دارای اهمیت است. با توجه به داشته‌های ارزشمند و آثار فرهنگی تاریخی و آداب‌ورسوم زیبا و آیین‌های ماندگار باید بتوانیم گردشگری داخلی را نیز رونق دهیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری داخلی در کشور، افزود:

منطق حکم می‌کند که ابتدا گردشگری داخلی را رونق دهیم و افراد ابتدا داشته‌های تاریخی خودمان را ببینند و سپس به بازدید از دیگر ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری در دنیا بپردازند.

وی با اشاره به ایجاد شغل و درآمد میراث فرهنگی در سراسر کشور، افزود:

گردشگری از داشته‌های کشور، میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره‌مند می‌شود. امیدواریم در آینده نیز شاهد حضور گردشگران بیشتری در کشور باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپس به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در کشور اشاره کرد و گفت:

در کنار میراث فرهنگی، صنایع دستی نیز دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی است و نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد. نقش این صنعت و گردشگری در ایجاد اشتغال و صادرات غیرنفتی به‌ویژه در حوزه میراث فرهنگی افزایش داشته است.

مونسان در ادامه به ماده ۲۷ با موضوعیت واگذاری بناهای تاریخی به بخش غیردولتی اشاره کرد و ادامه داد:

بناهای تاریخی را در پروسه‌ای به بخش خصوصی می‌سپاریم که اکنون خوشبختانه این بناها در حال مرمت و احیا هستند و می‌توان با تبدیل به مکانی برای کسب‌وکار و ایجاد شغل،‌ آن‌ها را به‌عنوان هویت کشور به دنیا معرفی کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه