بهترین زمان سفر به شوش و شوشتر

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
بهترین زمان سفر به شوش و شوشتر

شوش و شوشتر جزو قدیمی‌ ترین شهرهای ایران هستند و آثار زیادی از ایران باستان را در خود جای داده ‌اند؛ البته تنها برخی از مواقع سال بهترین زمان سفر به شوش و شوشتر است.

شوش و شوشتر دو شهر ارزشمند و باستانی ایران در استان خوزستان هستند. این دو شهر زمانی محل اقامت زمستانی کوروش کبیر بوده‌اند و کاخ آپادانا نیز یادگاری از همان دوران است. سازه‌ها و آسیاب‌های آبی شوشتر، زیگورات چغازنبیل نمادی ارزنده از نبوغ و هنر نیاکان ما هستند و مهم‌ترین جاهای دیدنی شوشتر و شوش هسند. این دو شهر جاذبه‌های طبیعی زیبایی را نیز در اطراف خود دارند که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند و از میان آن‌ها می‌توان به باغ خان شوشتر، رود کرخه، رود شاوور و تالاب بامدژ اشاره کرد. بهترین زمان سفر به شوش و شوشتر اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار است

بهترین زمان از نظر آب و هوا

بقعه دانیال نبی

بهترین زمان سفر به این دو شهر زمستان و تعطیلات نوروز است؛ زیرا این دو شهر تابستان‌های طاقت‌فرسایی دارند و دما در آن‌ها به ۵۳ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. از سویی دیگر میزان رطوبت هوا در این دو شهر  در تابستان به‌قدری زیاد می‌شود که حتی نفس کشیدن هم برای شما دشوار می‌شود. البته اواخر پاییز هم می‌تواند فصل خوبی برای سفر  به این دو شهر باشد.

بهترین زمان سفر برای تماشای رویدادهای فرهنگی

بقعه دانیال نبی یکی از جاذبه‌های پربازدید شوش است که یهودیان نیز برای آن احترام خاصی قائل هستند و هر ساله در ماه‌های بهمن و اسفند به‌دلیل خوش آب و‌ هوا بودن استان خوزستان در این فصول، در این بقعه گرد هم جمع می‌شوند و مناسک دینی خود را انجام می‌دهند که تماشای آن‌ها می‌تواند برای برخی از افراد جالب باشد.

مناسک دینی یهودیان

یکی دیگر از مراسم‌های مذهبی دیگر در شهر شوشتر، مراسم نصب پرچم است که سابقه آن به دوران ممنوعیت عزاداری در زمان سلطنت رضاشاه می‌رسد. در آن زمان مردم این شهر در محلی در خارج از شهر پرچمی را نصب می‌کردند و پس از پایان عزاداری، پرچم را جمع می‌کردند. این مراسم هر ساله به‌صورت باشکوهی در شب اول محرم با حضور هیئت‌های عزاداری و هیئات زنجیرزن و سایر هیئت‌ها برگزار می‌شود و حتی مهمان‌هایی از سایر استان‌ها نیز در آن حضور دارند. در کل تماشای مراسم عزاداری مردم خوزستان در ماه محرم از نزدیک، جذابیت خاصی دارد.

بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌ها

همان طور که اشاره کردیم، تالاب بامدژ یکی از جاذبه‌های زیبای طبیعی اطراف شوش است که از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت چهره‌ای سرسبز و شادابی به خود می‌گیرد؛ اما در کل بهترین بازدید از این تالاب از اواخر آبان تا اواخر اسفند است.

حیف است که به شوش سفر کنید و از موزه شوش دیدن نکنید. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران بوده و در باغی بزرگ در شش تالار ایجاد است. در این موزه آثار به دست آمده از منطقه شوش و چغازنبیل متعلق به ۳۵۰۰ سال پیش قبل از میلاد تا دوران پس از اسلام در معرض دید عموم قرار گرفته است. ساعات بازدید از این موزه ۹ تا ۱۹ است.

موزه شوش

زیگورات چغازنبیل یکی دیگر از آثار تاریخی کاملا منحصر‌‌به‌فرد اطراف شوش است. در این مکان که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است؛ به وضوح شاهد نبوغ ایرانیان باستان در موارد مختلف هستید که بارزترین آن‌ها سیستم آبرسانی به این بنا است. اگر در فصول گرم به شوش سفر می‌کنید؛ بهترین زمان بازدید از این بنا صبح زود یا ساعات نزدیک به غروب است تا گرمای منطقه شما را آزار ندهد.

زیگورات چغازنبیل

مطالب مرتبط:

دیدگاه