قدیمی ترین پل جهان کجا قرار دارد؟

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
قدیمی ترین پل جهان کجا قرار دارد؟

پل‌های تاریخی بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام گویای تاریخ و رویدادهای گذشته است. اما قدیمی‌ترین پل دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

شهر باستانی سومری‌ها (نخستین تمدن شهری در منطقه تاریخی جنوب بین‌النهرین، جنوب عراق امروزی)، که تقریبا در میان شهرهای مدرن بغداد و بصره در جنوب کشور عراق واقع شده، یکی از اولین شهرهای شناخته شده جهان است.

گیرسو (Girsu) با حداقل ۵ هزار سال قدمت، زمانی پایتخت پادشاهی لاگاش (Lagash kingdom) بود؛ کلان‌شهری مقدس که وقف نینگیرسو (Ningirsu) خدای قهرمان سومری‌ها، شده بود و پس از انتقال قدرت سیاسی و پایتخت به شهر لاگاش (یکی از کهن‌ترین شهرهای خاورمیانه باستان)، کماکان یک مرکز مذهبی باقی ماند.

قدیمی ترین پل جهان

نمای هوایی از پل گیرسو. عکس از موزه بریتانیا

اولین بار نشانه‌های تمدن سومری‌ها در شکل لوح‌هایی به خط میخی در مورد مسائل اقتصادی، اداری و تجاری شهر در گیرسو کشف شد. در طول ۵۰ سال حفاری از این مگاسایت باستان شناسی، برخی از مهم‌ترین آثار تاریخی هنری و معماری سومریان، کشف شدند؛ یکی از این بناها، یک پل ۴ هزار ساله ساخته شده از آجر پخته بود که تاکنون قدیمی‌ترین پل ساخته شده در جهان است.

قدیمی ترین پل جهان

عکس از موزه بریتانیا

اولین بار تیمی از باستان شناسان فرانسوی در سال ۱۸۷۷ در گیرسو به حفاری پرداختند که مایه تاسف بود؛ زیرا این مکان زمانی که تکنیک‌های مدرن حفاری و مراقبت اختراع نشده بود، مورد حفاری قرار گرفت.

فرانسوی‌ها نیز خیلی مشتاق پیروی از پروتکل نبودند و توجه کمی به مراقبت از معماری باقی مانده از دوران باستان داشتند. شکارچیان گنج نیز تعداد زیادی از لوح‌ها و دیگر آثار هنری را به غارت بردند و آن‌ها را به مجموعه داران فروختند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار لوح از گیرسو به غارت رفته است و متعاقبا در بازار به نمایش گذاشته شده است؛ و این آمار با تعداد ۴ هزار لوح حفاری شده توسط فرانسوی‌ها در مغایرت است.

پل گیرسو اولین بار در دهه ۱۹۲۰ کشف شد. در آن زمان، آن مکان را به عنوان یک معبد، سد و تنظیم کننده جریان آب، توصیف کردند. باید بدانید که همین اواخر این ساختار به عنوان یک پل بر فراز یک گذرگاه آبی باستانی شناسایی شده است.

از زمان حفاری در یک قرن گذشته این پل در فضای آزاد قرار داشته و در معرض برخورد با عناصر دیگر بوده است؛ بدون هیچ تلاشی برای مراقبت و یا نقشه‌ای برای مدیریت این مکان باستانی.

گیرسو

نام مدرن عربی گیرسو، تللو (Tello) و این مکان اخیرا توسط موزه بریتانیا (British Museum) با تامین بودجه از سمت دولت کشور انگلستان برای آموزش چگونگی مدیریت میراث تاریخی و فرهنگی به باستان‌شناسان عراقی و مهارت‌های کاربردی عملی، مورد استفاده است.

این پل چهار هزار ساله نیز بخشی از برنامه آموزش است.

 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه