رستوران مکزیکی، برنده جایزه بهترین معماری رستورانی یونسکو

امید جعفری
امید جعفری جمعه، ۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
رستوران مکزیکی، برنده جایزه بهترین معماری رستورانی یونسکو

طراحی رستوران مجللی در مکزیک به عنوان بهترین طراحی در میان رستوران‌های جهان شناخته شد. زیبایی ظاهری رستوران در مقابل باطن آن، درخشش چندانی ندارد.

رستوران ایکشیم (Ixi’im) در شهر چاکولای مکزیک، جایزه بین‌المللی بهترین طراحی در قسمت رستوران‌های جشنواره پریکس ورسای 2018 (Prix Versailles 2018) را که هرساله توسط نهاد جهانی، یونسکو برگزاری می‌شود، کسب کند. هدف اصلی از اختصاص دادن این جایزه، بررسی میزان ارتباط معماری و طراحی‌های تجاری با طبیعت و زیبایی الهام گرفته از آن است. این جایزه علاوه بر بخش رستوران، در موارد دیگری همانند هتل، مراکز خرید و کافی‌شاپ هم برگزار می‌شود. داوران این مسابقات از میان معماران و طراحان برتر صنعتی و تجاری انتخاب شده‌اند که بی‌طرفانه، معماری محل‌هایی که برای دریافت جایزه کاندید شده‌اند را بررسی و اعلام نتیجه کرده‌اند.

 رستوران ایکشیم

در کنار رستوران مجلل هتل، چابلو رزورت اند اسپا (Chablé Resort & Spa) در ایالت یوکاتان، رستوران دیگری در ۳۵ کیلومتری شهر مریدا، واقع در ایالت یوکاتان قرار دارد. رستوران زیبایی که از آن سخن می‌گوییم، در میان ساختمان‌های قرن نوزدهمی بنا شده و واقع روی خرابه‌های کارخانه طناب سازی از دوران یوکاتان است.

آنچه که باعث شده رستوران ایکشیم خاص باشد، رابطه معماری با طبیعت است

یوکاتان، یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های مکزیکی است که تاریخ آن به قبل از کشف قاره آمریکا باز می‌گردد. جنبه شگفت‌انگیز این رستوران با نگاه کردن به ظاهر آن، آنچنان نمی‌تواند خودنمایی کند. آنچه که باعث شده این رستوران خاص باشد، رابطه معماری با طبیعت است. غذاهای طبخ شده در این رستوران، تلفیقی از کشاورزی عهد مایاها، برداشت سنتی و کشت ارگانیک است که در نهایت در نمود یک غذا مقابل مهمانان قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که زیبایی ظاهری آن در مقابل باطن شگفت‌انگیز، آنچنان درخشان نیست.

 رستوران ایکشیم

اگر در مورد غذاهایی که در رستوران عرضه می‌شود، کنجکاو هستید، باید به شما بگوییم که منوی غذایی متنوعی در انتظارتان، است از سینه مرغ سرخ شده تا گوشت بره گریل‌شده با سس مخصوص مکزیکی. از آنجایی که غذاهای این رستوران ارگانیک هستند، منو با تغییر فصل، عوض می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه