خلق جنگلی از پلاستیک های بازیافتی در مکزیک

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
خلق جنگلی از پلاستیک های بازیافتی در مکزیک

هنرمند خلاق دانمارکی جنگلی از سه تن پلاستیک بازیافتی در مکزیک ساخته است. برای آشنایی با این اثر زیبا و نوآورانه در این مقاله با ما بخوانید.

یک هنرمند دانمارکی در شهر مکزیک اثری را خلق کرده است که آن را «جنگل آینده» می‌نامد. توماس دامبو مسئول این پروژه، سه تن ضایعات پلاستیکی را تبدیل به جنگلی پویا و پر از گل‌های رنگارنگ، درختان و حیوانات مصنوعی کرده است.

توماس به لونلی پلنت گفت:

من هنرم را به عنوان فعالیت پایدار می‌بینم و و نوعی مبارزه برای تغییر دیدگاه مردم در مورد زباله؛ از نگاهی تند و زننده، بدبو و زشت به جذاب، جالب و زیبا.

بدین ترتیب ممکن است بتوانیم رفتار مخرب‌مان را در مورد خریدن و دورانداختن چیزها تغییر دهیم.

خلق جنگلی از پلاستیک ها بازیافتی در مکزیک

این جنگل رنگارنگ کاملا از ضایعات پلاستیکی ساخته شده است. عکس از توماس دامبو

توماس برای خلق این جنگل بسیار بزرگ از کمک صدها نفر از بومیان آن منطقه و همچنین زباله جمع‌کن‌ها (که به قول وی نقشی اساسی در خلق این اثر بازی کردند) استفاده کرده است. توماس دامبو گفت:

افرادی که سطل زباله ما را جمع‌آوری می‌کنند در مقیاس درآمد یا هرم اجتماعی، رتبه بالایی در جامعه ندارند. من اعتقاد دارم که این موضوع، خجالت‌آور است؛ زیرا آن‌ها قهرمانانی هستند که ما را از غرق شدن در انبوه زباله‌ها نجات می‌دهند و کسانی که مطمئن می‌شوند ما بخش کوچکی از ضایعات حجیم روزانه‌مان را بازیافت کنیم.

در شهر مکزیک، به این قهرمانان پپنادورس (Pepenadores) گفته می‌شود و با کمک آ‌ن‌ها، بچه‌هایشان، بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز، یک یتیم خانه، یک خانه سالمندان و بیش از ۱۰۰ داوطلب، در طول هشت هفته ما بیش از سه تن ضایعات پلاستیکی را تبدیل به یک جنگل رنگارنگ با مساحت ۵۰۰ مترمربع کردیم.

خلق جنگلی از پلاستیک ها بازیافتی در مکزیک

توماس هنرش را به عنوان یک فعالیت پایدار می‌بیند. عکس از توماس دامبو

جنگل برای هر کسی که از شهر دیدن می‌کند، در دسترس است. توماس توضیح می‌دهد:

این جنگل در باغ‌های گیاه‌شناسی چاپولتپک (Chapultepec) برای عموم به نمایش در آمده است. جایی که می‌توانید در چند ماه آینده از آن دیدن کنید. ما بازخوردهای مثبت بسیاری دریافت کرده‌ایم. برخی از افراد باور نمی‌کردند که چنین اثر زیبا و رنگارنگی می‌تواند از آشغال‌ها درست شود، اما وقتی کمی نزدیک‌تر آمدند، متوجه شدند که این مساله، شدنی است.

سازمان محلی FYJA که به تحقق بخشیدن رویای من در مورد یک خلق یک جنگل تنها از زباله‌های پلاستیکی کمک شایانی کرده است، در این مکان، کارگاه‌هایی برگزار می‌کند؛ جایی که کودکان به طور منظم  به آنجا می‌آیند و گل‌های جدید، درخت و حیوانات میسازند. با وجود این کارگاه‌ها، جنگل ما رشد خواهد کرد و پیام ما به گوش تمام جهان خواهد رسید.

خلق جنگلی از پلاستیک ها بازیافتی در مکزیک

ییکی از مخلوقات رنگارنگ جنگل. عکس از توماس دامبو

برای دیدن دیگر آثار توماس دامبو، به این سایت مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه