راهنمای سفر به ارومچی

ارومچی یکی از شهرهای کشور چین است و در منطقه‌ای خودمختار قرار دارد. نام این شهر در کتاب گینس به‌عنوان دورترین شهر از دریا ثبت شده و قومیت‌های گوناگون و ادیان متفاوتی را در خود جای داده است.

درباره ارومچی بیشتر بدانید:

معرفی ارومچی

تاریخچه ارومچی

آب و هوای ارومچی

راهنمای سفر به ارومچی

سوغات ارومچی

جاهای دیدنی ارومچی

معرفی ارومچی

ارومچی (Urumqi) مرکز استان سین‌کیانگ در کشور چین، قاره آسیا است. این شهر که در شمال‌غربی کشور قرار دارد، با کارامای، آلتای، اکسو و هامی همسایه است.

جمعیت ارومچی حدود ۳٫۵ میلیون نفر و مساحت آن حدود ۱۴٫۵ هزار کیلومتر مربع است. ساکنان این شهر را پیروان مذاهب بومی چین مانند بودیسم، تائویسم و کنفوسیانیسم، و همچنین مسلمانان تشکیل می‌دهند. هرچند زبان رسمی ارومچی چینی ماندارین است؛ اما ایغورهای این شهر به زبان اویغوری صحبت می‌کنند. زبان اویغوری یکی از زبان‌های ترکی است که سابقا با نام ترکی شرقی شناخته می‌شد.

ارومچی

ارومچی در منطقه‌ی خودمختار سین‌کیانگ قرار دارد و تنها تفاوت آن با تقسیمات استانی، در حوزه قانون‌گذاری است؛ به این ترتیب که مناطق خودمختار چین از حقوق قانون‌گذاری بیشتری نسبت به استان‌ها برخودار است.

تاریخچه ارومچی

بعد از تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۵۴، نام شهر به نام قدیمی خود، ارومچی که به‌معنای «ییلاق زیبا» است، تغییر کرد. در اواخر دهه ۱۹۷۰ و با اعمال سیاست‌های اصلاح‌طلبانه، نخست وزیر وقت از شدت کنترل‌ بر استان سین‌کیانگ کاست و همین امر منجر به ترقی ناگهانی ارومچی در صنعت نفت و گاز شد. همچنین با کمک هزینه‌های دولتی، تعدادی مسجد جدید را در ارومچی ساختند. آشوب‌های ارومچی در سال ۱۹۸۹، ۱۵۰ زخمی و بمب‌گذاری در فوریه ۱۹۹۷، ۲۰ مرده و مجروح به جا گذاشت.

آب و هوای ارومچی

ارومچی

آب و هوای ارومچی نیمه‌خشک به شمار می‌رود. تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲٫۲ تا ۱۲٫۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میزان میانگین بارش سالانه حدود ۲۸۶ میلی‌متر گزارش شده است.

راهنمای سفر به ارومچی

فرودگاه بین‌المللی اورومچی دیووپو در ۱۶ کیلومتری شمال‌غرب شهر قرار دارد و پرواز‌های از/ به شارجه، تایپه، مسکو، سئول، تاشکند، تفلیس، تهران و بسیاری دیگر از شهرهای داخلی و خارجی در آن برقرار است. ایستگاه قطار اورومچی یکی از قطب‌های اصلی حمل و نقل به شمار می‌رود و اورومچی را به شهرهای هامی، پکن، شانگهای، آلماتی در قزاقستان و تعدادی دیگر از شهرها وصل می‌کند. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری، مترو، بی‌آرتی و تاکسی‌ها خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

سوغات ارومچی

فرش و قالیچه، پارچه‌های ابریشم اطلس، صنایع دستی با سنگ یشم، گلدوزی‌های محلی و لباس‌های بافتنی از سوغاتی‌های اورمچی به شمار می‌روند. شما می‌توانید برای خرید به «بازار بزرگ» (Grand Bazaar) و «مرکز خرید ایالات متحده» (The United States Shopping Mall) مراجعه کنید.

ارومچی

جاهای دیدنی ارومچی

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اورومچی می‌توان به «موزه منطقه سین‌کیانگ» (Xinjiang Region Museum)، «دریاچه بهشتی تیانشان» (Tianshan Tianchi Lake) و «پارک تپه قرمز» (Red Hill Park) اشاره کرد.

دیگر دیدنی‌ های اورومچی شامل «مسجد جنوبی» (Southern Mosque)، «باغ گیاه‌شناسی ارومچی» (Urumqi Botanical Garden)، «ریزورت اسکی جاده ابریشم» (Silk Road Ski Resort) و «باغ‌وحش ارومچی» (Urumqi Zoo) می‌شود. 

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map