برنامه سفر جاده ای ۴ روزه در استان مازندران؛ از چالوس تا رامسر

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
برنامه سفر جاده ای ۴ روزه در استان مازندران؛ از چالوس تا رامسر

رامسر، عروس شهرهای شمال ایران با برخورداری از جاذبه‌های شاخصی مانند جنگل دالخانی، روستای جواهرده، کاخ موزه رامسر، یکی از بهترین شهرهای گردشگری شمال ایران در استان مازندران است.

استان مازندران هم مانند دو استان شمالی دیگر، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی را در خود جای داده است که هرکدام از آن‌ها در جذب گردشگر بسیار موفق هستند.

مازندران که همچون گیلان نگین سبز ایران است، رامسر، عروس شهرهای شمال ایران را نیز در خود جای داده است که بدون تردید یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود و ییلاقات اطراف آن مکان‌هایی رویایی برای دور شدن از زندگی ماشینی است.

برای مشاهده فهرست کاملی از جاهای دیدنی رامسر می‌توانید از بانک اطلاعاتی کامل کجارو کمک بگیرید و اطلاعاتی مثل آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه و... را به‌دست آورید.

طبیعت رامسر

رامسر مقصدی کاملا ایدئال برای تمام گردشگران با سلایق مختلف است؛ زیرا هم جاذبه‌های طبیعی آن همچون روستای جواهرده و جنگل دالخانی، این شهر را به بهشت زمینی مازندران تبدیل کرده و هم جاذبه‌های تاریخی ارزشمند آن مانند کاخ‌ موزه رامسر، باعث شده است رامسر شهری جذاب برای تاریخ دوستان باشد.

در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای در استان مازندران از سوی وب‌سایت کجارو تهیه و تدوین شده است؛ سفر خود را از چالوس آغاز می‌کنیم و با گذر از شهرهای نمک آبرود و تنکابن و بازدید از شاخص‌ترین جاذبه‌های این شهرها، وارد رامسر می‌شویم تا گشت‌وگذاری مفصل در یکی از زیباترین شهرهای ایران و اطراف آن داشته باشیم.

شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی چالوس را در کجارو ببینید و با دیدنی های چالوس بیشتر آشنا شوید.

اطلاعات کلی سفر

روز  اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

نوع سفر: جاده‌ای

فاصله بین دو شهر: ۸۱ کیلومتر

مسافت زمانی بین دو شهر: یک ساعت و ۳۶ دقیقه

شهرهای مهم بین مسیر: نمک آبرود و تنکابن

روز اول

ساعت ۷:۳۰ صبح از چالوس به‌سمت نمک آبرود حرکت می‌کنیم. فاصله چالوس تا تله کابین نمک آبرود ۱۷/۵ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۲۷ دقیقه طول می‌کشد.

تله‌کابین نمک آبرود

  • آدرس: کیلومتر ۱۲ جاده چالوس- تنکابن
  • زمان بازدید:  همه‌روزه به‌جز سیزدهم فروردین ماه، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت حضرت علی(ع)، تاسوعا و عاشورا، شهادت حضرت فاطمه (س) و اربعین حسینی
  • مدت زمان بازدید: ۴ ساعت

تله کابین نمک آبرود

اگر می‌خواهید طبیعتی بکر و تفریحات سالم، جذاب و هیجان‌انگیز را در کنار هم تجربه کنید؛ این مجموعه تفریحی را که می‌تواند حتی یک روز کامل هم شما را سرگرم کند، از دست ندهید. این مجموعه تفریحی بی‌نظیر یکی از بهترین پارک‌های جنگلی با تنوع گیاهی غنی از جمله توسکا، افرا و ملج و حتی شمشادهایی با عمر ۷۰۰ سال را از خود جای داده است.

تله کابین نمک آبرود

یکی از تفریحات جذاب این مجموعه تفریحی، تله‌کابین آن است که یکی از بهترین و ایمن‌ترین خطوط تله کابین های ایران بوده و تاکنون هیچ سانحه‌ای در آن اتفاق نیفتاده و حتی در صورت قطع برق، یک ژتراتور و یک موتور برق وارد مدار می‌شود تا عملیات تخلیه خط با ایمنی کامل انجام شود.

تله کابین نمک آبرود

قطعا تماشای منظره وسیع جنگل و دریا از ارتفاع زیاد، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. مجموعه نمک آبرود دارای دو خط تله‌کابین است که مسافران را به بالای دو کوه مرتفع دیوحمام و مدوین انتقال می‌دهند.

تله کابین نمک آبرود

در بالای این دو قله، امکانات رفاهی و پذیرایی لازم ایجاد شده و مسافران می‌توانند نهایت لذت را از سفر خود ببرند. دمای این دو قله نسبت به دمای خود شهرک به‌طور متوسط ۱۰ درجه کمتر است؛ بنابراین در تابستان می‌توانید هوای دل‌پذیرتری را در آنجا تجربه کنید. ساعات کاری تله‌کابین ۸ تا ۱۹ است و هزینه استفاده از آن برای عموم مردم ۲۵ هزار تومان است.

تله کابین نمک آبرود

اگر سوار تله‌کابین شدید، پیشنهاد می‌کنیم از حیوانات تاکسیدرمی شده که در بالای ایستگاه و در یک آلاچیق به نمایش گذاشته شده است، نیز دیدن کنید.

حیوانات تاکسیدرمی شده

البته تفریحات نمک آبرود به تله کابین ختم نمی‌شود و می‌توانید از تفریحات دیگری همچون سورتمه‌سواری (حرکت ماربیچی و با سرعت بین درختان جنگلی و تماشای مناظر بکر از زوایای مختلف، لذت وصف‌ناپذیری دارد)، زیپ لاین، قدم زدن روی پل معلق، پینت بال، کارتینگ، موتور چهارچرخ، ماشین رادیوکنترلی، شهربازی، تیراندازی، تفریحات پروازی مانند گلایدر، پاراگلایدر، کایت، چتر و بالگرد، دوچرخه‌سواری، سینمای هفت بعدی، بازدید از  مجموعه تفریحی آکوالیون جهت تماشای نمایش جذاب شیردریایی با توانایی انجام بیش از ۸۰ نوع حرکت نمایشی مختلف به‌همراه بازدید از برکه فلامینگو و کافه آکواریوم، نیز استفاده کنید.

در ضمن در تفرجگاه ساحلی نمک آبرود نیز می‌توانید از تفریحات دریایی مانند شاتل، پاراسل، قایق هاورکرافت (پیشنهاد می‌کنیم این تفریح را حتما تجربه کنید؛ زیرا این قایق به‌قدری سرعت می‌گیرید که کمی از آب فاصله می‌گیرد و معلق در هوا به سرعت روی آب حرکت می‌کند، شنا، قایق‌سواری، موتور چهارچرخ و ماشین ATV، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری در کنار ساحل نیز لذت ببرید.

اگر در تابستان به نمک آبرود سفر کردید؛ می‌توانید از جشنواره تابستانی آن و برنامه‌های شادش مانند جنگ شادی، تقلید و سایر برنامه‌های مفرح آن نیز لذت ببرید. در ضمن در این مجموعه تفریحی فروشگاه‌هایی وجود دارد که در آن کیف، کفش و ... با برندهای معتبر عرضه می‌شود و اگر عاشق خرید و مد هستید، نباید آن‌ها را از دست بدهید. توصیه می‌کنیم در دو پارک جنگلی این مجموعه با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار قدم بزنید و از فضای با طراوت آن‌ها مخصوصا در روزهای ابری و بارانی لذت ببرید.

تله کابین نمک آبرود

در پایان شما را به تماشای کلیپ زیبایی از این تله‌کابین دعوت می‌کنیم.

دانلود ویدیو

پیشنهاد ناهار

ناهار

توصیه می‌کنیم ناهار را نیز در یکی از رستوران‌های همین مجموعه تفریحی میل کنید. از رستوران‌های خوب این مجموعه تفریحی می‌توان به رستوران آبشار با نمایی زیبا از کوه و دریا و رستوران میزبان اشاره کرد. در ضمن در بالای قله‌های تله‌کابین هم چندین رستوران وجود دارد.

پس از صرف ناهار، ساعت ۱۳ حرکت خود را به‌سمت آبشار تودارک ادامه می‌دهیم که یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران محسوب می‌شود.

آبشار تودارک

آبشار تودارک

آبشارهای استان‌های شمالی کشور جزو زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های این استان هستند. این آبشار با ارتفاع ۴۵ متر از دل صخره‌ای کوهستانی به عمق زمین فرو می‌ریزد. آبشار توراک بعد از ۷ تا ۱۰ متر به صخره‌های اطراف خود برخورد می‌کند و پراکنده شدن آب در هوا مناظر جالبی را خلق می‌کند.

آبشار تودارک

برای رسیدن به این آبشار باید از تنکابن به‌سمت شیرود حرکت کرده و بعد از پل شیرود (به‌سمت رامسر) و دیدن تابلو لشتو که به‌سمت جنوب است، به‌سمت روستای لشتو حرکت کنید. پس از در چند کیلومتر به سه راهی می‌رسید. بعد از سه راهی به‌سمت راست بپیچید؛ سپس به سه راهی دیگری می‌رسید که آن را هم باید به‌سمت راست بروید و بعد از سه راهی جاده‌ای خاکی و گاهی سنگلاخ را مقابل خود می‌بینید که پس از در مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر در آن که تقریبا یک ساعت طول می‌کشد، به آبشار  زیبای تودارک می‌رسید.

  • آدرس: ۵ کیلومتری تنکابن
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه (۷۷ کیلومتر)

پس از بازدید از این آبشار زیبا به جنگل‌های زیبای دو هزار و سه هزار حرکت می‌کنیم.

جنگل دو هزار

جنگل دوهزار

جنگل دوهزار یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که مسیر منتهی به آن هم که از کنار رودخانه دوهزار می‌گذرد، بسیار زیبا بوده و مناظر بکری دارد. این جنگل‌ قله‌ها، چمنزارها، مرتع‌ها و یخچال‌های طبیعی بسیاری در خود جای داده است. برای رسیدن به این منطقه زیبا ابتدا باید جاده دوهزار را پیش بگیرید و مسیر خود را به‌سمت جاده پایین اشتوج ادامه دهید و در پایان نیز به‌سمت جاده عسل محله حرکت کنید.

  • آدرس: تنکابن، خرم آباد، جاده دوهزار
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۶ دقیقه (۱۳/۸ کیلومتر)

پس از بازدید از جنگل دو هزار به‌سمت جنگل‌ سه هزار حرکت می‌کنیم.

جنگل سه هزار

پارک جنگلی سه هزار

اگر می‌خواهید مدتی را در منطقه‌ای رویایی با سکوت آرامش‌بخش، آب و هوای مطبوع، رودخانه و آبشارهای خروشان، چشمه‌هایی با آب گوارا بگذرانید، جنگل سه هزار مکانی ایدئال برای شما است. همچنین در صورت تمایل می‌توانید پس از در ۳۵ کیلومتر در غرب رودخانه و حرکت به‌سمت شمال شرق روستای میان رود  تا ۲ کیلومتر و پس از نیم ساعت پیاده‌روی به چشمه آب‌معدنی شلف برسید که هم مناظر زیبایی اطراف آن خلق شده و هم آب آن برای درمان بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های مفصلی، پوستی و کیلوی و همچنین مشکلات مربوط به سوء هاضمه و بیماری روماتیسم و نقرص مفید است.

چشمه آب معدنی شلف

  • آدرس: تنکابن، خرم آباد، بعد از قلعه گردن
  • بهترین زمان بازدید: هر دو جنگل دو هزار و سه هزار در هر چهار فصل زیبا هستند؛ اما قطعا دسترسی به این جنگل‌ها در فصل زمستان دشوار است.
  • مدت زمان بازدید: سه ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه (۲/۷ کیلومتر)

برای مشاهده تمامی جاهای دیدنی تنکابن می‌توانید آن‌ها را در کجارو ببینید و اطلاعاتی نظیر آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه و... را به‌دست آورید.

پیشنهاد اقامتگاه

ویلا

پیشنهاد می‌کنیم شب را در یکی از ویلاهای اطراف جنگل‌های دوهزار یا سه هزار سپری کنید تا شبی رویایی را تجربه کنید؛ اکثر این ویلاها از امکانات رفاهی کاملا خوبی برخوردار بوده و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارند (مخصوصا ویلاهایی که در ارتفاعات واقع شده‌اند)؛ اما طبیعتا اجاره نسبتا بالایی هم دارند؛ در صورتی که توانایی پرداخت اجاره این ویلاها را ندارید؛ می‌توانید شب را در چادر و در پارک جنگلی سه هزار بگذرانید یا می‌‌توانید ویلا یا سوییتی در تنکابن اجاره کنید که قیمت آن‌ها به مراتب کمتر از ویلاهای جنگل‌های دو هزار و سه هزار است. جنگل سه هزار تقریبا ۳۷ کیلومتر با تنکابن فاصله دارد و در کردن این مسیر تقریبا ۳۳ دقیقه طول می‌کشد.

شما همچنین می‌توانید فهرست کاملی از هتل های تنکابن را در کجارو ببینید و اطلاعاتی از قبیل آدرس، نوع هتل، قیمت و... را درباره هرکدام از آن‌ها به‌دست آورید.

روز دوم

روز دوم سفر خود را با بازدید از دشت دریاسر، بهشت اردیبهشت ایران، آغاز می‌کنیم. اگر در سفر به تنکابن از دشت دریاسر بازدید نکردید، قطعا پشیمان خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح محل اقامت خود را به‌سمت این دشت ترک کنید.

دشت دریاسر

دشت دریاسر

بی جهت نیست که اینجا را بهشت اردیبهشت ایران زمین می‌دانند؛ زیرا در اردیبهشت ماه با گسترانیده شدن فرشی مخملین از گل‌های بابونه به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر بر پهنه سبز دشت، منظره‌ای رویایی خلق می‌شود و صدها چشمه نیز از دل زمین پربار این دشت می‌جوشند که حیات را به ارمغان می‌آورند؛ به‌طوری که در این ماه، دشت هیچ نقطه خشکی ندارند. همچنین رودخانه‌ای خروشان نیز از میان این دشت بهشتی می‌گذرد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

دشت دریاسر

دشت دریاسر جزو معدود مکان‌هایی است که در آن می‌توانید جنگل‌های انبوه، قله‌های رفیع پوشیده از برف و دشت غرق در گل را یک‌جا در کنار هم ببینید؛ بنابراین سوژه‌های بی بدیلی در اطراف خود خواهید یافت. در ضمن این دشت برای کوهنوردی نیز واقعا ایدئال است.

زیبایی‌های دریاسر تنها به خود دشت منتهی نمی‌شود و مسیر منتهی به آن نیز مملو از زیبایی و مناظر بکر است. برای بازدید از این دشت زیبا ابتدا باید خود را به روستایی به نام عسل محله برسانید و سپس با یک ساعت و نیم پیاده‌روی سبک به دریاسر می‌رسید؛ البته این مسیر آن‌چنان زیبا است که خستگی را برای شما بی معنا می‌کند.

دشت دریاسر

برای رفتن به دشت دریاسر ابتدا باید مسير جاده دوهزار را در پیش بگیرید تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ، مسیری وجود دارد که به‌سمت دره مي رود و به روستای عسل محله منتهی می‌شود

  • آدرس: جنوب غربی تنکابن، منطقه تنکابن
  • بهترین زمان بازدید: بهترین زمان بازدید از این دشت، فصل بهار است؛ زیرا هم آب و هوای آن در این فصل در بهترین حالت خود قرار دارد و هم گل‌های بابونه زرد، جلوه فوق‌العاده زیبایی به آن می‌بخشد؛ در فصل تابستان هم سرسبزی دشت بیش از پیش نمایان است؛ اما هوای گرم و شرجی کمی لذت بازدید از آن را کم می‌کند. در فصل پاییز هم بارش بسیاری در این منطقه رخ می‌دهند؛ اما برگ‌ریزان درختان و جشنواره باشکوه رنگ‌های پاییزی باز هم این دشت را به مکانی رویایی تبدیل می‌کند. در فصل زمستان هم هوای سردی بر این منطقه حکمفرما است؛ اما اکر توانستید خود را به این دشت برسانید؛ مناظر زیبا و بکری را پیش روی خود خواهید دید.
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تنکابن تا عسل محله: ۵۷ دقیقه (۳۵ کیلومتر)
  • فاصله پارک جنگلی سه هزار تا عسل محله: ۴۰ دقیقه (۲۴ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

ناهار

ناهار راهم می‌توانید در یکی از رستوران‌های نزدیک عسل محله مانند رستوران دشت ناز یا کافه رستوران کوهستان در جاده میل کنید و هم می‌توانید یکی از رستوران‌های خوب تنکابن مانند رستوران امیر طوبایی واقع در میدان امام (ساعت) یا رستوران دهاتی واقع در خیابان رامسر، رو‌به‌روی اردوگاه حبیب ابن مظاهر یا رستوران ارگانیکی ستاره سو واقع در خیابان جمهوری، خیابان فرمانداری، انتهای بلوار جلیلی، کنار ساحل، ۲۰۰ متر به طرف شرق ادامه دهید.

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، ساعت ۱۴ تنکابن را به مقصد رامسر ترک می‌کنیم. فاصله تنکابن تا رامسر تقریبا ۲۵ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۳۵ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم پس از رسیدن به رامسر، ابتدا از کاخ موزه رامسر دیدن کنید.

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است که همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است؛ زیرا هم دارای معماری باشکوهی است و هم اشیای قدیمی ارزشمند و پر زرق‌وبرقی در آن به نمایش گذاشته است؛ کاخ موزه رامسر به‌دلیل استفاده از میزان بسیاری از سنگ مرمر در بنای آن به کاخ مرمر رامسر نیز شهرت یافته است. یکی از نام‌های دیگر این کاخ، موزه تماشاگه خزر است. 

مصالح تشکیل دهنده این کاخ عمدتا از سنگ مرمر با رگه‌های سفید بوده و ایوان آن با چهار ستون تشکیل شده از سنگ مرمر حجاری شده یک‌پارچه، نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند و در دو سوی پلکان پشت باغ نیز دو مجسمه مرمرین از ببر خودنمایی می‌کنند. کاخ مرمر رامسر که در سال ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه ساخته شده و یکی از آثار ارزشمند به‌جای‌مانده از دوران پهلوی است، در میان باغی با مساحت ۶۰۰۰ متر قرار دارد که با گیاهان تزیینی نادر خود یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است و به باغ گیاه‌شناسی شهرت دارد.

باغ موزه رامسر

در داخل بنا تالار مرکزی بزرگی قرار دارد که درهای اتاق‌های جانبی رو به آن باز می‌شود. از آثار نمایش داده شده در این باغ هم می‌توان به مبلمان، شمعدانی، بوفه‌های آنتیک، تابلوهای هنرمندان مشهور، فرش‌های نفیس و مجسمه‌های برنزی و مرمرین اشاره کرد.

کاخ موزه رامسر

عکاس: احسان رسولی

از ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به سالن‌های متقارن، گچبری‌های نفیس، رنگ‌آمیزی و طرح‌های گوناگون، کفپوش‌های چوبی و در و پنجره‌های منبت‌کاری شده زیبا اشاره کرد.

این کاخ موزه از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است که شامل گنجینه پول، گنجینه بافته، گنجینه تاریخ تهران، گنجینه تندیس، گنجینه خودرو، گنجینه رنگ و نقش، گنجینه جنگ‌افزار، گنجبنه زمان، گنجینه سفال، گنجینه آثار چوبی و گنجینه آرایه‌ها و پیرایه‌ها می‌شود. در ضمن در این موزه آثار ساخته شده از عاج فیل نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در حیاط جلوی کاخ نیز درخت کاجی به ارتفاع ۳۲ متر و یک حوض آبی رنگ که چهار ماهی خاویار در آن قرار دارد، خودنمایی می‌کند.

کاخ موزه رامسر

نشانی: رامسر، خیابان شهید رجایی، جنب هتل رامسر

ساعات بازدید: ۹ تا ۱۷

مدت زمان بازدید: دو ساعت و ۳۰ دقیقه

پس از بازدید از کاخ مرمر رامسر به طرف بلوار معلم بلوار کازینوی سابق و هتل قدیم رامسر حرکت می‌کنیم که فاصله کمی با کاخ موزه رامسر دارند.

پس از تماشای این آبشار به‌سمت رامسر باز می‌گردیم و از بلوار معلم (بلوار کازینوی سابق)، یکی از شاخص‌ترین آثار رامسر است. این بلوار  در سال ۱۳۱۰ و در دوران پهلوی ساخته شده و درختان توسکا و نخل سربه‌فلک‌کشیده، زیبایی خاصی به آن بخشیده اند. در انتهای این بلوار  هتلی زیبا به نام هتل قدیم رامسر واقع شده است که توصیه می‌کنیم از این هتل نیز بازدید کنید.

بلوار کازینو

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر ترکیبی منحصربه‌فرد از معماری غربی و اروپایی و معماری ایرانی بوده و در ساخت آن از معماری تخت‌جمشید نیز الهام گرفته شده است. محوطه بیرونی هتل، تندیس‌های شیر نصب شده در ابتدای پله‌های هتل و نقش برجسته نبرد انسان با شیر و گاو، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

هتل قدیم رامسر

گچبری‌ها و ستون‌های گچی این هتل نیز قابل‌توجه است. این هتل که در دوران پهلوی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده، از یک زیرزمین نیز برخوردار است که اکنون به رستوران و سفره‌خانه سنتی تبدیل شده است.

  • نشانی: بلوار رزاقیِ، هتل بزرگ رامسر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه (۳/۱ کیلومتر)

پس از  بازدید از بلوار معلم و هتل قدیم رامسر، کمی هم به ساحل می‌رویم و از دریای خزر لذت می‌بریم و پس از آن به‌سمت آبگرم سادات حرکت می‌کنیم تا خستگی چند ساعت پیاده‌روی و سفر را از تن به در کنیم.

آب گرم سادات محله

آبگرم سادات

اگر با بیماری‌های مفصلی، رماتیسم، عضلانی و عصبی دست‌وپنجه نرم کنید و مشکلات پوستی بسیاری هم دارید، آب تنی در این چشمه آب گرم را حتما به شما توصیه می‌کنیم. آب این چشمه به‌دلیل برخوداری از املاح معدنی شفا‌بخش بوده و موجب شادابی پوست شما می‌شود.

  • نشانی: ۵ کیلومتری رامسر، سادات محله
  • ساعات کار: ۹ تا ۲۱
  • مدت زمان: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با خودرو (۶/۱ کیلومتر)

پیشنهاد اقامتگاه

هتل بام رامسر

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد دارید در یک هتل لوکس اقامت کنید؛ هتل بام رامسر بهترین انتخاب است. این هتل از سه بخش تشکیل شده که شامل سوئیت‌های VIP، سوئیت‌های بسیار لوکس ماه‌عسل و کلبه‌های جنگلی می‌شود. کلبه‌های جنگلی بسیار زیبای این هتل با امکانات لوکس و رفاهی کامل در دل جنگل واقع‌ شده‌اند و چشم‌انداز زیبایی هم دارند؛ البته با توجه به اینکه تنها مسیر دسترسی این هتل، تله‌کابین است؛ باید راس ساعت ۱۹ در مجموعه تفریحی تله‌کابین رامسر حضور پیدا کنید؛ بنابراین باید بازدید از آب گرم سادات محله را به روز دیگری موکول کنید.

کلبه های جنگلی هتل بام رامسر

نمایی زیبا از کلبه‌های جنگلی هنل بام رامسر

چنانچه قصد اقامت در یک هتل میان‌رده را دارید، هتل سه ستاره ملکشاه واقع در چالکرود، خیابان شهید خلعتبری یا هتل آپارتمان لیان رامسر (همراه با آشپزخانه) واقع در بلوار معلم پیشنهادهای خوبی خوبی هستند؛ اگر هم متمایل به اقامت در یک هتل ارزان‌قیمت هستید، هتل آپارتمان نیستان واقع در بلوار معلم، هتل آپارتمان باروژ واقع  واقع در کیلومتر ۷ جاده رامسر به تنکابن پیشنهادهای خوبی هستند.

البته ویلاها و سوئیت‌ها متنوع نیز به‌وفور یافت می‌شوند که دارای امکانات رفاهی کامل هستند و برخی از آن‌ها تنها چند متر با دریا فاصله دارند. قیمت برخی از این مراکز اقامتی به مراتب پایین‌تر از هتل‌ها است؛ حتی هتل‌های ارزان قیمت!

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات کامل مثل آدرس، نوع هتل، موقعیت مکانی روی نقشه و... درباره هریک از این هتل‌ها و مشاهده فهرست کاملی از هتل های رامسر،‌ آن‌ها در کجارو ببینید.

روز سوم

روز سوم اقامت خود را با بازدید از پارک جنگلی صفارود و روستای زیبای جواهرده آغاز می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح از مرکز اقامت خود به‌سمت این پارک جنگلی حرکت کنید که تقریبا ۱۰ کیلومتر با رامسر فاصله دارد و در کردن این مسیر ۱۷ دقیقه طول می‌کشد

پارک جنگلی صفارود

پارک جنگلی صفارود

شاید با خود بگویید این پارک هم مثل پارک‌های جنگلی دیگر است؛ اما در حقیقت این‌چنین نیست؛ رودخانه خروشانی که از میان پارک می‌گذارد و تکه سنگ‌های صیقلی میان رود، زیبایی پارک را دو چندان می‌‌کند. یکی دیگر از جذابیت‌های صفا رود، چشمه آب معدنی آن است که آب آن گازدار است و وقتی مقداری از آن را در یک لیوان نوشابه بریزید، مثل نوشابه حباب‌های ریزی در اطراف آن جمع می‌شود.

پارک جنگلی صفارود

می‌توانید کمی ماست در این آب حل کنید و دوغ گازدار بخورید! البته نظر برخی از افراد این است که آب این چشمه کمی تلخ و تند است؛ اما نوشیدن کمی از آن برای رفع یبوست یا معده‌درد می‌تواند مفید باشد؛ در ضمن به خانم‌هایی که دوست دارند صورتشان پوست شادابی داشته باشند، توصیه می‌کنیم حتما کمی صورتشان را با این آب بشویند؛ زیرا کمک بسیاری به شادابی پوست می‌کند و منافذ آن را تمیز می‌کند.

  • نشانی: کیلومتر ۹ جاده جواهر ده رامسر
  • بهترین زمان بازدید: این پارک در هر چهار فصل سال زیبایی خاص خود را دارد؛ البته به‌دلیل نزدیکی به شهر، در برخی از ایام مانند روزهای آخرهفته و سیزدهم فروردین کمی شلوغ می‌شود.
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از پارک جنگلی صفارود حرکت خود را به‌سمت جواهرده، نگین مازندران آغاز می‌کنیم. جواهر ده تقریبا ۲۰ کیلومتر با پارک صفارود فاصله دارد و در کردن این مسیر ۳۶ دقیقه طول می‌کشد.

جواهر ده

جواهرده

اول از همه باید بگوییم که تمام زیبایی‌های جواهر ده به خود روستا ختم نمی‌شود و مسیر منتهی به آن هم فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز است. یکی از جاذبه‌های این مسیر آبشار صفارود یا آبشار اول جواهر ده بوده که در طول مسیر قطعا توجه شما را به خود جلب می‌‌کند. در ضمن در کنار این آبشار دکه‌های ایجاد شده که در آن‌ها سوغات‌های خوشمزه و صنایع دستی شمال به فروش می‌رسد. بهتر است حداقل ۳۰ دقیقه در کنار این آبشار زیبا توقف کنید.

آبشار اول جواهرده

یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این جاده، دریاچه قو است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی و رفاهی نظیر قایق‌های پدالی، آلاچیق، رستوران و یک مجتمع اقامتی وجود دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید یک مسیر فرعی ۲/۵ کیلومتر خاکی و پرپیچ‌وخم از جاده اما مناسب را در کنید.

دریاچه قو

پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ساعت را در کنار این دریاچه زیبا بگذرانید. این دریاچه در حدود ۲۰ کیلومتر با پارک جنگلی صفارود فاصله دارد و در کردن این مسیر ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. فاصله دریاچه قو هم تا روستا ۲/۵ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

دریاچه قو

نمای زیبایی از دریاچه قو

پیچ‌وخم‌‌های جاده و وجود رودخانه صفارود در امتداد آن نیز جذابیت جاده و لذت رانندگی در آن را دو چندان می‌کند وقتی به دهکده ییلاقی جواهرده می‌رسید، گویی ابرها به استقبال شما می‌آیند و شما را در آغوش می‌کشند و از اینکه خود را در میان ابرها یا حتی بالاتر از آن‌ها می‌بینید، احساس قدرت و غرور می‌کنید؛ البته ابرها تنها در برخی از مواقع سال، این‌چنین مهمان جواهر مازندران می‌شوند.

جواهرده

جواهرده تمام جاذبه‌هایی را که یک روستا را به یک بهشت زمینی تبدیل می‌کند، در خود جای داده است؛ از چشمه‌سارها و آبشارهای خروشان در کنار تخته‌سنگ‌های بزرگ گرفته تا جنگل‌ها، مراتع و قله‌های سربه فلک که برخی از آن‌ها حتی در بهار هم کلاه سفیدی از برف بر سر دارند. 

جواهرده

در جواهرده پیاده‌روی در دشت‌های وسیع مفروش شده با گل‌های بابونه و مشرف به جنگل‌های هیرگانی را نباید از دست دهید. توصیه می‌کنیم سه ساعت را در این روستا بگذارنید و از پیاده‌روی در فضای فرح‌‌بخش آن لذت ببریید. در ضمن لحظاتی را در کنار  آبشار این روستا که در انتهای آن واقع شده است سپری کنید.

آبشار جواهرده

در ضمن می‌‌توانید خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبای این روستا را نیز به‌عنوان سوغات تهیه‌ کنید؛ از نان و شیرینی‌های محلی داغ و تازه و همچنین ترشیجات، مرباجات و لبنیات گرفته تا جوراب‌های پشمی، عروسک‌های بافتنی، چادرشب و صنایع دستی دیگر.

پیشنهاد ناهار 

ناهار

می‌توانید ناهار را در یکی از رستوران‌های روستا از جمله رستوران کوهستان، رستوران سنتی گیشی سنگ یا کته کبابی محمد رابطه میل کنید. رستوران کوهستان و رستوران سنتی گیشی سنگ چشم‌انداز زیبایی دارد و انواع غذاهای محلی در آن‌ها سرو می‌شود.

ساعت ۱۳:۴۰ به رامسر باز می‌گردیم؛ فاصله جواهر ده تا رامسر ۲۶ دقیقه است و در کردن این مسیر تقریبا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. توصیه می‌کنیم پس از یک ساعت یا یک ساعت و نیم استراحت در محل اقامت خود، به‌سمت مجموعه تفریحی اقامتی شهر سبز حرکت کنید و مجموعه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز از تفریحات مختلف را تجربه کنید.

مجموعه تفریحی اقامتی شهر سبز

تله کابین رامسر

یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات این مجموعه تله‌کابین رامسر بوده که به‌وسیله آن می‌توانید خود را به بالای قله‌ای به ارتفاع ۸۰۰ متر برسانید و از تماشای منظره بی‌نهایت زیبای دریای خزر و جنگل‌های انبوه نهایت لذت را ببرید. در ضمن در بالای ایستگاه تله‌کابین اکثر امکانات رفاهی لازم از جمله سرویس‌ بهداشتی، رستوران و بوفه‌های اغذیه فروشی و فروشگاه‌های صنایع دستی فراهم شده است.

تله کابین رامسر

در ضمن می‌توانید از پیاده‌روی در مسیر جنگلی بکر و زیبا که به زیبایی و با ظرافت، سنگ فرش شده است، لذت ببرید. در ضمن آلاچیق‌هایی نیز در این مسیر ایجاد شده که می‌توانید اندکی در آن‌ها استراحت کنید. در ضمن گاهی اوقات برنامه‌های فرهنگی جذابی همچون اجرای موسیقی نیز در این محل برگزار می‌شود. ساعات کار تله‌کابین از ۹:۳۰ تا ساعت ۲۰ است. هزینه استفاده از تله‌کابین برای هر نفر ۳۰ هزار تومان است

کشتی تفریحی یکی دیگر از تفریحات لذت‌بخش این مجموعه بوده که با امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ و کافه قنادی آماده پذیرایی از مسافران عزیز است.

کشتی تفریحی مایا

از دیگر تفریحات این مجموعه می‌توان به اسکی روی آب، شاتل، بنانا، پاراسل، قایق تندرو، پل معلق، زیپ لاین، پینت بال، رانندگی با موتورچهارپرخ در پیست مخصوص، کارتینگ، سینمای ۶ بعدی و تله‌فوتو (عکاسی با تجهیزات به روز و پیشرفته) و شهربازی بزرگسالان و کودکان با وسایل جذاب و هیجان‌انگیز  اشاره کرد.

پل معلق تله کابین رامسر

نمایی زیبا از پل معلق تله‌کابین رامسر

  • آدرس: کیلومتر ۱۴ غرب رامسر
  • مدت زمان بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴ ساعت یا بیشتر

شما را به تماشای کلیپ معرفی مجموعه تفریحی شهر سبز دعوت می‌کنیم.

دانلود ویدیو

در صورت تمایل می‌توانید از  مجموعه تفریحی ساحل نقره‌ای و پارک آبی رامسر که در آن می‌توانید از انواع تفریحات آبی مانند اسکله ، جت اسکی، قایق های موتوری ،بانانا ،شاتل ،باراسل لذت ببرید. در ضمن در این پارک آبی از رستوران، کافی‌شاپ و فضای سبز گسترده نیز  برخوردار است. پارک آبی رامسر در نزدیکی تله کابین رامسر قرار گرفته است.

پارک آبی رامسر

روز چهارم

روز چهارم سفر خود را با بازدید از قلعه مارکوه آغاز می‌کنیم. این قلعه با طبیعت زیبای خود ۱۷/۶ کیلومتر با رامسر فاصله دارد و در کردن این مسیر تقریبا ۳۶ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح به‌سمت این قلعه حرکت کنید.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه

اگر می‌خواهید منظره‌ای وسیع و ۳۶۰ درجه از کوه‌های سرسبز و دریای رامسر و اطراف آن داشته باشید؛ بازدید از قلعه مارکوه را که در بالای کوه مارکوه واقع شده است، از دست ندهید. این قلعه که گویا در قرن سوم هجری ساخته شده و مربوط به دوران پیش از اسلام بوده و احتمالا معبد پیروان آیین مهرپرستی بوده است. زمانی که به این قلعه می‌رسید باید سختی بالا رفتن از ۳۳۰ پله را تحمل کنید؛ اما وقتی به بالای قلعه رسیدید، خستگی راه را کاملا فراموش می‌کنید.

قلعه مارکوه

مساحت این قلعه ۶۰۰ متر مربع است؛ اما اکنون تنها ۴ حصار جانبی و چند برج از آن باقی مانده است. برای رسیدن به این قلعه باید جاده رامسر- تنکابن را در پیش بگیرید. پس از رسیدن به شهر کتالم، کوه مارکوه را در جنوب شرق این شهر خواهید دید و پس از رسیدن به دامنه کوه می‌توانید خود را از طریق جاده‌ای نیمه آسفالته به قلعه برسانید.

  • آدرس: جنوب شرق شهر کتالم، کوه مارکوه
  • ساعات بازدید: در طول روز، بهترین زمان بازدید از این کوه بهار است
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

پس از بازدید از قلعه مارکوه به‌سمت سد میجران حرکت می‌کنیم که در پشت آن دریاچه‌ای فیروزه‌ای در میان جنگل انبوه با زیبایی تمام خودنمایی می‌کند.

دریاچه سد میجران

سد میجران

مسیر منتهی به این سد کمی صعب‌العبور است و ممکن است سربالایی‌های پرشیب آن شما را کمی خسته و پشیمان کند؛ اما زمانی که به سد می‌رسید؛ قطعا دیگر پشیمان نخواهید بود. برای دسترسی به این سد زیبا، ابتدا باید جاده جنت رودبار را در پیش بگیرید؛ پس از در ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده‌ای آسفالته سمت راست خود را که به جنوب مارکوه ختم می‌شود، در کنید تا به سد برسید. فاصله این سد تا قلعه مارکوه، ۶/۶ کیلومتر است و در کردن این مسیر ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ساعت از زیبایی‌های این دریاچه لذت ببرید.

دریاچه سد میجران

پس از بازدید از سد مجیران حرکت خود را به‌سمت جنگل دالخانی، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران ادامه می‌دهیم. فاصله نقطه آغازین جنگل‌ دالخانی از دریاچه سد مجیران، ۹/۳ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۱۹ دقیقه طول می‌کشد.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

بی شک این جنگل یکی از زیباترین جنگل‌های اطراف مازندران و رامسر باشد. زمانی که وارد جاده جنگلی این جاده می‌شوید، منظره درختانی که دست به دست هم داده و تونل‌های طبیعی زیبایی را به وجود آورده‌‌اند، شما را حیرت‌زده می‌کند و دوست دارید که این جاده هرگز به پایان نرسد. طبیعت بکر این جنگل در هر گوشه از مسیر زیبایی‌های خود را به رخ شما می‌کشد. توصیه می‌کنیم این جاده را تا انتها در کنید تا به روستای جنت‌رودبار برسید.

جنگل دالخانی

روستای جنت بار

جنت رودبار

یکی از جذابیت‌های این روستا، وجود دشت‌های متعدد گل گاو‌زبان در آن است و وسعت این دشت‌ها به حدی است که این روستا را پایتخت گل گاوزبان ایران می‌نامند. رنگ صورتی گل‌‌های گل‌گاوزبان هر گردشگری را به وجود می‌آورند. وجود رودخانه، چشمه‌سارها و آبشارهای متعدد از دیگر جاذبه‌های این روستا است. فاصله جنت رودبار تا ابتدای جنگل دالخانی ۲۶ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۴۳ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل دو ساعت را صرف گشت‌وگذار در این روستای زیبا کنید.

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران گل‌بانو در روستای جنت رودبار میل کنید که هم غذاهای محلی و معمولی تازه با کیفیت بالایی سرو می‌شود و هم ایوان پشتی آن چشم‌انداز خوبی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار  و گردش در روستای جنت رودبار به‌سمت روستای گرسماسر حرکت کنید و از زیبایی‌های این روستا هم لذت ببرید.

روستای گرسماسر

روستای گرسماسر

به جرات می‌توان گفت روستای گرسماسر زیباترین و باشکوه‌ترین ییلاق مازندران است. جنگل‌های انبوه و قله‌های پوشیده از برف، مناظر حیرت‌انگیزی را خلق کرده‌اند. در این روستا هم مثل جواهرده، ابرها همسایه زمین می‌شوند و با آغوش گرم پذیرای مهمانان روستا می‌شوند. یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستای قلعه گرسماسر با قدمت ۱۰ سال است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این روستا، آب‌تنی در چشمه‌های امیرخانی با آب معدنی سرد را از دست ندهید. این روستا در تابستان هم هوایی خنک و دلچسبی دارد. 

گرسماسر

برای دسترسی به این روستا از سمت روستای جنت روبار، ابتدا باید به‌سمت جاده جنت رودبار به گلین حرکت کنید و پس از  رسیدن به محله ایزکی، با حرکت به‌سمت راست خود را به این روستای زیبا برسانید.

  • آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب غرب رامسر
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • بهترین زمان بازدید: هر چهار فصل سال 
  • فاصله از  جاذبه قبلی: ۳۹ دقیقه (۱۸/۸ کیلومتر)

 پس از بازدید از این روستای زیبا به‌سمت آبشار سیاسرت حرکت کنید که در دل جنگل‌های انبوه هر گردشگری را شیفته خود می‌کند.

آبشار سیاسرت

آبشار سیاسرت

آبشار سیاسرت یکی از آبشارهای شاخص روستای جنت رودبار بوده که طبیعت اطراف آن واقعا بکر و رویایی است. آبشار سیاسرت ۳۰۰ متر پایین‌تر از جاده اصلی جنت رودبار قرار دارد و فاصله آن از  جنت رودبار ۱۵ کیلومتر است که در کردن آن ۲۶ دقیقه طول می‌کشد. در ضمن در نزدیکی این آبشار، رودی به نام چالک‌رود نیز جریان دارد.

موزه مردم‌شناسی رامسر

موزه مردم شناسی رامسر

اگر می‌خواهید در مورد فرهنگ و سبک زندگی مردم رامسر اطلاعات بیشتری به دست آورید، بازدید از موزه مردم‌شناسی را از دست ندهید. در این موزه بیش از ۷۰۰ قطعه از ابزار و ادوات مورد استفاده در زندگی مردم و ابزار فرهنگی به نمایش گذاشته شده است؛ علاوه بر این مردم در این موزه با کوره‌های آهنگیری قدیمی و دستگاه چادر شب بافی نیز آشنا می‌شوند.

موزه مردم شناسی رامسر

در ضمن در این موزه فضای داخلی یک خانه سنتی با وسایل کاملا قدیمی مانند قابلمه گلی، کف‌گیر، ماهی‌شور و... به نمایش گذاشته شده است.

  • نشانی: بلوار شهید باهنر
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۱
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از  جاذبه قبلی: یک ساعت و ۸ دقیقه (۴۰ کیلومتر)

توصیه کنیم چنانچه شنبه در رامسر حضور داشتید، حتما سری هم به شنبه بازار رامسر بزنید؛ این بازار محلی با فضای سنتی خود حال و هوای جالبی دارد و مردم بومی  سعی می‌کنند با جملات و لهجه شیرین خود، مسافران را برای خرید دست‌رنج خود متقاعد کنند. در این بازار محصولات متنوعی عرضه می‌شود از  پرندگان زنده مانند مرغ، خروس، بوقلمون و اردک گرفته تا سبزیجات، مرباجات، ترشیجات و لبنیات تازه و حتی صنایع دستی. این بازار هر هفته در ابتدای کمربندی و در اطراف میدان امام برگزار می‌شود.

شنبه بازار رامسر

مطالب مرتبط:

منبع کچارو

دیدگاه