۸ راهکار برای اینکه مسافر مسئول تری باشیم

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
۸ راهکار برای اینکه مسافر مسئول تری باشیم

مقاصد گردشگری به واسطه‌ی خیل عظیم گردشگران، فرصت‌های شغلی و اقتصادی بهتری پیدا می‌کنند، اما مسافران برای اجتناب از صدمه به اکوسیستم باید مسئولانه‌تر رفتار کنند.

به گفته شورای جهانی سفر و گردشگری، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان است که حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد و هیچ روند نزولی نداشته است. اما مزایای اقتصادی ناشی از گردشگری می‌تواند تأثیرات زیانباری روی افراد ساکن در مقاصد گردشگری پرطرفدار و حتی خود این مکان‌ها داشته باشد. گردشگرها باعث افزایش اجاره در سراسر جهان شده‌اند، به اماکن مقدس بی‌احترامی کرده و حتی برخی بناهای تاریخی را با حک کردن علامت روی آن‌ها، نابود کرده‌اند.

متاسفانه مسئول‌ترین مسافران نیز باعث بروز خسارت‌ می‌شوند. با اینکه صنعت گردشگری در حال پیشرفت است، اما سایز جاذبه‌ها هیچ تغییری نکرده است. در سال ۱۹۵۹، گردشگرانی که برای بازدید از فواره تروی در شهر رم جمع شده بودند، حدود ۲۰ نفر بود. اما امروزه، در تمام ایام سال حدود هزار نفر جلوی این فواره حضور دارند.

هنگامیکه مقاصد گردشگری به قربانی موفقیت‌هایشان تبدیل می‌شوند، مسافران باید عملکرد خود را زیر سوال ببرند. در ادامه راه‌هکارهای ساده‌ای مطرح کرده‌ایم که در صورت رعایت آن‌ها، مسافران مسئول‌تری در زمان سفر خواهید بود.

پیش از مسافرت، با فرهنگ مقصد آشنا شوید

گردشگری

مهم‌ترین دستورالعمل منشور جهانی اخلاقیات گردشگری متعلق به سازمان گردشگری جهانی می‌گوید ذهن خود را باز کنید. این سازمان به گردشگران توصیه کرده با این کار می‌توانید تجربیات خود را متحول کنید و با آغوش بازتری مورد استقبال و احترام مردم محلی قرار بگیرید. صبور باشید و به تنوع سنت‌ها و روش‌های فرهنگی و اجتماعی احترام بگذارید. یاد بگیرید که به زبان محلی سلام کرده و تشکر کنید. از آداب و رسوم و فعالیت‌هایی که باعث توهین به مردم محلی می‌شود، نظیر عکس گرفتن بدون اجازه، بیشتر بدانید. اولین قدم برای اینکه گردشگر مسئولی باشید، این است که گردشگر محترمی باشید.

در مورد مقاصد مخالف ازدحام گردشگری، دقت کنید

گردشگری

این یک اصل ابتدایی است که نیاز به تکرار دارد: به جایی که شما را نمی‌خواهند، نروید. بسیاری از مقاصد در دنیا هستند که مخالف ازدحام بیش از حد گردشگران هستند و مبارزات و کمپین‌هایی برای راه ندادن گردشگر برپا می‌کنند. در مورد شهرهایی مثل ونیز و بارسلونا باید بیشتر مواظب باشید، چراکه افراد محلی به ازدحام گردشگری اعتراض کرده‌اند. Cinque Terre، ماچو پیچو و تاج محل، همگی از مقاصدی هستند که با خیل عظیمی از گردشگر روبه‌رو هستند و مسافران مشتاق باید درباره محدودیت‌های هر یک از این مکان‌ها تحقیق کنند. جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands) اخیرا قوانین سختگیرانه‌ای برای گردشگران وضع کرده است که به عنوان مثال گردشگران فقط می‌توانند با راهنمای مجاز به این جزایر سفر کنند.

از مقاصد دارای برنامه های مدیریت گردشگری بازدید کنید

گردشگری

مطالعات گردشگری سال ۲۰۱۷ موسسه گریفیث نشان می‌دهد هرچه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد، فرصت‌های اقتصادی زیادی فراهم می‌شود و در عین حال احتمال بروز خسارت‌های بیشتری به اکوسیستم وجود دارد. بنابراین ارزیابی و درک این روند به شدت حائز اهمیت است. حدود نیمی از ۲۲۹ سایت میراث جهانی یونسکو، فاقد برنامه‌های مدیریت گردشگری هستند، اما به منظور حفظ این سایت‌ها و نگهداری از آن برای بازدیدکنندگان آینده، نظارت بر تعداد گردشگران امری ضروری است.

در مراحل ابتدایی برنامه‌ریزی سفر، تحقیق کنید آیا مقصد مورد نظرتان برنامه‌ای برای مقابله با افزایش گردشگری دارد. اگر چنین برنامه‌ای موجود باشد، با سرچ عبارت «برنامه مدیریت گردشگری مقصد» در گوگل، به راحتی به این اطلاعات دست می‌یابید.

صنایع دستی محلی خریداری کنید

گردشگری

صنایع دستی افراد محلی را خریداری کنید تا از نظر اقتصادی به آن‌ها کمک کرده باشید. به جای خرید جاسوئیچی، ماگ یا مگنت، از صنایع دست‌سازی مردم محل خرید کنید. قبل از خرید قیمت‌ها را مقایسه کنید و به دنبال قیمت منصفانه باشید.

به فکر محیط زیست باشید

گردشگری

برای زندگی سازگار با محیط زیست، قوانین مشابهی در سراسر جهان حکمفرما است. چراغ هتل خود را روشن نگذارید، آب را هدر ندهید و تا حد امکان از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. سعی کنید صدف یا شن‌های ساحل یا برگی از جنگل با خود برندارید.

میزان مصرف بطری‌های پلاستیکی آب را به حداقل برسانید. در مقاصدی که آب شیر، آشامیدنی نیست، یک باکس بزرگ آب خریداری کرده و با گروه تقسیم کنید یا دستگاه تصفیه آب بخرید.

اثری از خود به جا نگذارید

گردشگری

اسم خود را روی چیزی حک نکنید. قفل عشق به جایی نزنید. زباله نریزید. به عبارت ساده، هیچ اثر فیزیکی از خود به جا نگذارید. هنگامی که چمدان‌تان را می‌بندید، لوازم غیرضروری را در خانه بگذراید چراکه شاید نتوانید در سایر نقاط جهان، برخی اشیاء را بازیافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه کاهش اثر فیزیکی خود به برنامه «هیچ اثری نگذارید» (Leave No Trace) سر بزنید که درباره گشت و گذار پایدار در فضای بیرون اطلاع‌رسانی می‌کند.

برای ارتباط با حیات وحش، بیشتر فکر کنید

گردشگری

با اینکه جاذبه‌هایی مثل فیل‌ سواری در هند یا نگه‌داشتن لاک‌پشت در جزایر کیمن شاید روشی عالی برای ارتباط با طبیعت به شمار رود، اما این حیوانات اغلب مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. طبق مطالعه‌ای که در آکسفورد انجام شده، حدود ۷۵ درصد از جاذبه‌های حیوانی در سراسر جهان تحت خشونت دائمی هستند. اگر تماشای حیوانات بخش مهمی از سفر شما را تشکیل می‌دهد، در مورد شرکت‌های گردشگری اخلاقی تحقیق کرده و بعد جا رزرو کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاذبه‌های حیوانی می‌توانید به دستورالعمل حمایت جهانی از حیوانات (World Animal Protection) مراجعه کنید.

از مسئولان متعهد به گردشگری پایدار حمایت کنید

گردشگری

اگر در یک مقصد گردشگری زندگی می‌کنید، از سیاستمدارانی که برنامه‌های مدیریت گردشگری دارند حمایت کرده و شهر بهتری برای خود بسازید. از نامزدها درباره برنامه‌شان برای حمایت از رشد گردشگری و مقابله با افزایش اجاره‌ها که باعث آوارگی مردم محلی می‌شود، سوال کنید. سیاستمداران جهان راهکارهای خلاقانه‌ای برای مقابله با قوانین اشتراک خانه دارند. حتما از نامزدها راجع به نظر آنها جویا شوید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه