مرور نکاتی مهم ویژه علاقمندان گشت و گذار به سبک سافاری (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
مرور نکاتی مهم ویژه علاقمندان گشت و گذار به سبک سافاری (قسمت اول)

سافاری از جمله تجربیات به‌یادماندنی سیر وسیاحت در کشورهای مختلف جهان است. اما آشنایی با پاره‌ای نکات و شگردهای مناسب، می‌تواند این مسافرت بی‌نظیر را به مراتب خاطره‌انگیزتر کند.

سافاری یک تجربه‌ی بکر و دلپذیر از پیوند انسان و طبیعت است. پیوندی ناگسستنی که به شکلی متفاوت از نوع جاری شده و اغلب گردشگران را مجذوب خود می‌کند. تجربه‌ی حضور در حیات وحش، مشاهده حیوانات در زیستگاه طبیعی‌شان، خوابیدن زیر آسمان پرستاره یا درک جاذبه‌های طبیعی از نزدیک همان چیزی است که بسیاری را برای تجربه این نوع مسافرت وسوسه می‌کند. اما دورنمای سافاری برای شما در برگیرنده‌ی چه مفاهیمی است؟ چه چیزهایی شما را درمورد تجربه کردن سافاری دچار تردید می‌کند؟ هزینه سفر؟ برنامه‌ریزی انجام آن؟ یا انتخاب زمان و مکان مناسب؟

نکات کلیدی برای برنامه ریزی سافاری

این پرسش‌ها از قضا دغدغه‌ی ذهن بسیاری از کسانی است که تمایل به گشت‌وگذار به سبک سافاری را دارند. به همین مناسبت در ادامه مجموعه مقالات پیرامون جذابیت‌های سافاری، سعی داریم نکاتی مهم را به شما یادآوری کنیم که برای یک تجربه فراموش‌نشدنی و ماندگار حائز اهمیت هستند.

در ادامه توجه شما را به منتخبی از اطلاعات کاربردی جلب می‌کنیم که نتیجه تجربیات شماری از بهترین کارشناسان این حوزه است. افرادی که اطلاعات خود را با شما به اشتراک گذاشته و نکاتی که خود به مرور زمان و به تجربه دریافته‌اند را با ما و شما در میان گذاشته‌اند. این پیشنهادها طیف وسیعی از نکات کلیدی را در بر می‌گیرند، از نحوه‌ی بستن چمدان و انتخاب لوازم ضروری گرفته تا مشخص کردن زمان و مکان ایدئال، مدیریت بودجه و هزینه‌ها و دیگر کارهایی که می‌تواند اوقات شما را طی سفر به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی کند.

نکات کلیدی برای برنامه ریزی سافاری

امیدواریم این نکات برای شما نیز مثمر ثمر بوده و بالاخره شما را از هر نظر برای گشت و گذاری به سبک سافاری آماده کند.

نکات کلیدی برای لذت بردن از تجربه سافاری:

زمان:

۱. وقتی که شما در حال تجربه مسافرت به سبک سافاری هستید، مهم‌ترین لحظات‌تان در طبیعت و گشت‌وگذار در حیات وحش خلاصه می‌شود. سواری با ماشین‌های مخصوص در کنار هیجان و لذت البته دردسرهایی هم دارد. اغلب این مسافرت‌ها صبح زود آغاز می‌شود و این یعنی جدا شدن از رختخواب گرم، اما البته شما پاداش این سختی را هم خواهید گرفت. تماشای حیوانات، تعقیب آن‌ها از راه دور و مشاهده عادات رفتاری‌شان در زیستگاه طبیعی همان چیزی است که بسیاری از دوستداران طبیعت گردی و ماجراجویی را شیفته تجربه سافاری کرده است. در سافاری شما به‌تدریج دیگر در مورد روزهای هفته یا ساعاتی که در گشت و گذارها می‌گذرد فکر نخواهید کرد، چراکه جادوی طبیعت شما را افسون خود می‌کند. شاید بد نباشد حتی گوشی موبایل خود را تنها برای مواقع ضروری روشن کرده و باقی اوقات‌تان را صرف لذت بردن از این لحظات به‌یادماندنی کنید.

سافاری و نکات مهم

۲. البته در کنار این همه هیجان، شاید گاهی بد نباشد که به خود فرصت استراحت بدهید. یک مکان دنج و راحت پیدا کنید، بنشینید و با طبیعت خلوت کنید. دوربین خود را برداشته و به فضای آزاد بروید، گاهی باید در سکوت و تنهایی طبیعت را تجربه کرد و این دقیقا فرصتی است که سافاری در اختیار شما قرار می‌دهد.


برنامه‌ریزی:

۳. با یک کارشناس صحبت کنید و در این راه تنها به رد و بدل کردن ایمیل قناعت نکنید. بهتر است ترجیحا با افرادی مشورت کنید که در مقصد سافاری مد نظر شما زندگی کرده و با حال و هوای محیط، آب و هوا، ویژگی‌ها و دیگر نکات ریز و درشت سافاری در آن نقاط آشنایی کافی داشته باشند. چنین افرادی می‌توانند بهتر شما را راهنمایی کرده و امکانات و راه‌کارهای مناسب را معرفی کنند. نکات اشاره شده در وب‌سایت‌ها شاید به‌تنهایی قادر به نشان دادن تصویری درست و متعادل از مقاصد گردشگری سافاری نباشند و در این راه، آشنایی با تجربیات شخصی‌تر اغلب فایده‌ی بیشتری دارد.

سافاری و نکات مهم

۴. با آژانس‌ مسافرتی و تورهایی مشورت کنید که دیدی درست و کامل از مقصد شما داشته و نکات مهم را به مسافران گوشزد می‌کنند.

۵. وقتی مسافرت هوایی روش ایدئال شما برای رسیدن به مقصد است، بهتر است دید خود را محدود نکرده و چیزی را از قلم نیندازید. بررسی‌های بیشتر حتی ممکن است به شما در پیدا کردن خطوط هوایی مناسب و ارزان‌تر کمک کرده و در ادامه شما را از هدر دادن وقت و پول بی‌نیاز کند.

۶. قبل از سفر بهتر است وضعیت جغرافیایی مقصد خود را بررسی کنید، به‌ویژه به ارتفاع محل از سطح دریا توجه داشته باشید. ارتفاعات بیش از دو هزار متر ممکن است برای برخی از افراد ناراحت کننده بوده و مشکلاتی ایجاد کند. به‌عنوان مثال بخش‌هایی از کنیا در چنین وضعیتی قرار دارند.

۷. تماشای جانوران در زیستگاه طبیعی یکی از جاذبه‌های همیشگی سیر و سفر به سبک سافاری است. از پیش مشخص کنید کدام حیوانات وحشی جذابیت بیشتری برای شما دارند، چون اغلب کشورهای ایدئال برای تجربه سافاری همه انواع حیات وحش را به علاقه‌مندان ارائه نمی‌کنند. همچنین بهتر است پیش از سفر، کمپ و استراحت‌گاه‌های ایدئال خود را مشخص کنید.

سافاری و نکات مهم

مثلا به وضعیت محیط زیست و میزان راحتی که با خواست شما هماهنگی بیشتری دارد دقت کنید. راهنمایان خبره دیگر امتیاز مثبتی است که بهتر است از قلم نیفتد. در گشت و گذارها همراه بودن با یک راهنمای کارآزموده و با تجربه چیزی است که نمی‌شود به‌سادگی از کنار مزایای آن گذشت.

۸. شاید مهم‌ترین پرسش مطرح شده پیرامون سافاری این باشد:

دوست دارید به کجا سفر کنید؟

این مسافرتی نیست که بتوان چشم بسته و بدون اطلاعات کافی آن را برنامه‌ریزی کرد انتخاب مقصد نامناسب ممکن است برای همیشه شما را لذت سافاری محروم کند. با افراد متخصص و دارای اطلاعات و دانش مناسب مشورت کنید و به نکات و راهنمایی‌های ارائه شده از سوی آن‌ها توجه کنید.

دنیای اینترنت دیگر جایی است که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. امابه این نکته توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات ارائه شده در دنیای مجازی لزوما واقعی نیستند، پس حتما صحت و سقم آن‌ها را بررسی کنید. همچنین خیلی نسبت به پیشنهادها ارائه شده آسان گیر نباشید، چون گاهی کالای ارائه شده زمین تا آسمان با پیشنهادها موجود تفاوت دارد. حتما از تجربیات افرادی استفاده کنید که قبلا آن‌ها را تجربه کرده و با محیط آشنایی کامل داشته باشند.

سافاری و نکات مهم

۹. شاید یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده بهینه از پول، برنامه‌ریزی مسافرت در زمان‌هایی باشد که مقاصد گردشگری مد نظرتان چندان شلوغ و پرتقاضا نیست. این اوقات از یک کشور به کشور دیگر و حتی از یک کمپ به کمپ دیگری متفاوت است.

یک کارشناس خبره تورهای گردشگری می‌تواند در این زمینه به بهترین شکل ممکن به شما کمک کند. به‌عنوان مثال گشت‌وگذار با ماشین اغلب در فصول خشک سال راحت‌تر است. از سوی دیگر  کمپ‌های واقع در مناطق خلوت و دورافتاده‌تر هزینه‌های کمتری را از گردشگران مطالبه می‌کنند، به‌علاوه در این وقت از سال می‌توان حتی در فضای باز اقامت کرد.

در نتیجه افراد حتی در مواقعی از سال از مسافرتی مقرون به‌صرفه و سرگرم‌کننده لذت خواهند بد که در یک نگاه کلی شاید چندان هم مناسب گشت‌وگذار به نظر نرسد.


بودجه:

نکات کلیدی برای لذت بردن از سافاری

۱۰. حفظ استقلال و آزادی شاید همان چیزی باشد که تعطیلات شما را از حتی از نظر مدیریت بودجه، مقرون به‌صرفه و جذاب‌تر می‌کند. بی‌شک اگر گردشگران به‌جای استفاده از تورهای گرانقیمت یا هزینه پرواز از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای خواهند کرد. ضمن آنکه در این میان وقت و پول کافی در اختیار دارند تا زمان بیشتری را در مقصد مطلوب خود سپری کرده و تمامی چیزهایی که برای تماشای آن‌ها آمد‌ه‌اند را با آسودگی خاطر و با فراغ بال مشاهده کنند.

مدیریت بودجه گاهی به این معنی است که از خیر گزینه‌های پرخرجی مثل بالن سواری یا ولخرجی‌های بی‌مورد گذشته و در عوض، اولویت‌های دیگری را مد نظر قرار دهید که سفر شما را پربار و خاطره‌انگیزتر می‌کنند.

نکات کلیدی برای لذت بردن از سافاری

۱۱. همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم مسافرت کردن در فصولی که محبوبیت مقاصد سافاری در نزد گردشگران کمتر است، راهی ایدئال برای کاستن از هزینه‌ها است. از سوی دیگر هزینه بسیاری از هتل و اقامتگاه‌ها در این ایام از سال، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاسته می‌شود. 

مثلا بازدید از «پارک ملی کروگر» (Kruger National Park) دراین ایام جذابیتی دو چندان دارد. چون پوشش گیاهی هنوز خیلی پرتراکم و انبوه نشده و حیوانات راحت‌تر قابل ردیابی و مشاهده هستند.

۱۲. اگه برنامه‌ریزی سفت و سختی برای هزینه‌های خود دارید، باید حتما از مقاصد سافاری که هزینه‌ها در آنجا با دلار آمریکا محاسبه می‌شود، پرهیز کنید. یکی از بهترین نقاط برای چنین گشت و گذاری پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی است، چراکه هزینه با واحد پول محلی پرداخت می‌شود.


تمرکز:

۱۳. از تمام چیزهای کوچک اطراف خود لذت ببرید. سعی کنید صداهای مختلف و رایحه‌های گوناگون را تشخیص داده و معنا و مفهوم آن‌ها را در ذهن خود درک کنید. سافاری یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد است که به شکلی خاص دنیای شما را تحت تاثیر خود قرار داده و حتی آن را دگرگون می‌کند، پس این لحظات جادویی را از خود دریغ نکنید.

سافاری و نکات مهم

۱۴. حس ماجراجویی را در خود تقویت کنید. از تمام جلوه‌های زندگی مدرن فاصله گرفته، تلفن و ساعت را کنار بگذارید. تا می‌توانید عکس بگیرید و تجربیات‌تان را در قاب تصاویر جاودانه کنید، خود را در جادوی طبیعت اطراف غرق کنید. فرهنگ‌های جدید را با آغوش باز پذیرفته و به تجربیات تازه نه نگویید. اینها خاطراتی است که تا پایان عمر همراه شما باقی می‌ماند، پس صندوقچه خاطرات‌تان را مملو از لحظات شاد، فراموش‌نشدنی و بی‌نظیری کنید که هر بار دوباره این ماجراجویی مهیج را به خاطر شما بیاورند.

۱۵. همه ما در جست‌و‌جوی پیدا کردن گنجینه‌های استثنائی و مخصوص خود هستیم، اما شاید پیدا کردن آن‌ها به‌سادگی تصورات‌مان نباشد. شاید جواهرات ارزشمند شما نه سنگ‌های قیمتی همچون الماس، که گوش سپردن به فریادهای عقاب ماهیخوار باشد. شاید بوی خاک نم گرفته در «دلتای اکاوانگو» (Okavango) همان جواهر گمشده شما است. یا آن هنگام که راهنمای تور به دوردست‌ها اشاره کرده و یک فیل عظیم الجثه و باوقار را به شما نشان می‌دهد.

دلتای اکاوانگو

۱۶. در این تجربه لازم نیست همیشه و هرجا با دیگر اعضای گروه همراه باشید. گاهی لازم است اوقاتی را به خود اختصاص داده و فارغ از برنامه‌های جمعی، مسیری دیگر را انتخاب کرده و تجربیات مخصوص به خود را کسب کنید. البته در این ماجراجویی‌های شخصی حتما جانب احتیاط را نگه دارید.

۱۷. طعم غذا و خوراک‌های محلی دیگر چیزی است که نباید از دست داد. خوراک‌های دریایی، گوشت آهوی بریان شده با طعم سیر و برش‌هایی از لیمو و انتخاب‌های لذیذ دیگری که بسته به مقاصد گردشگری مد نظر شما، ارائه کننده‌ی بازتابی جالب توجه از محیط پیرامون هستند. 

کباب گوشت آهو

به پایان بخش اول این مطلب رسیدیم. در مجالی دیگر تجربیات و نکات آموزنده‌ی بیشتری رابا شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت. راستی سافاری برای شما چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا دوست دارید این نوع از مسافرت را نیز امتحان کنید؟ مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

مطالب مرتبط:

منبع Travelafricamag

دیدگاه