راهنمای سفر به راین

شهر راین پردیس کویر ایران شهری زیبا و توریستی است که در دامنه کوه هزار آرمیده است.

درباره راین بیشتر بخوانید:

درباره راین

تاریخچه راین

آب و هوای راین

لباس محلی راین

صنایع دستی و سوغات راین

جاهای دیدنی راین

درباره راین

نمایی از ارگ راین در زمستان

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Ninara)

راین از شهرهای تاریخی و توریستی استان کرمان است که در دامنه کوه هزار واقع شده است. این شهر در گذشته در مسیر بزرگراه شرق به غرب قرار داشته و از منزلگاه مهم محسوب می‌شده است. بنا به تصویب دولت در تاریخ ۱۳۶۶٫۵٫۱۸ بخش راین به مرکزیت شهر راین از دو دهستان مرکزی راین و دهستان حسین‌آباد و گروه تشکیل شده است. بخشداری راین در سال ۱۳۲۶ و شهرداری آن در سال ۱۳۲۷ تاسیس شد.

راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی کرمان و بر دامنه کوه هزار که مرتفع‌ترین كوه جنوب و چهارمین کوه بلند ایران با ارتفاع ۴۵۰۱ متر است، قرار دارد. بلندی آن هم از سطح دریا ۲۲۰۱ متر است.این شهر از شمال به ماهان با فاصله ۷۱ کیلومتر، از جنوب-شرق به بم با فاصله ۱۴۵ کیلومتر، از جنوب به ساردوئیه (درب بهشت) با فاصله ۵۴ کیلومتر و از غرب به بردسیر با فاصله ۱۷۱ کیلومتر ختم می‌شود.

چنارهای بسیار بزرگی که بیش از هزار سال قدمت دارند، در کنار مسجد جامع راین واقع شده‌اند. همچنین در خیابان طالقانی این شهر در مقابل حرم امامزاده زید درخت سرو با قدمت ۴۰۰ سال وجود دارد. این چنارها زیبایی خاصی به شهر بخشیده‌اند.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت راین ۱۵۶۷۲ نفر است. مردم استان کرمان و راین به زبان فارسی با لهجه کرمانی صحبت می‌کنند که به لهجه شیرازی شبیه است. زبان‌هاى ترکى و بلوچى نیز در بین عشایر رواج دارد.

تاریخچه راین

بناهای تاریخی در ارگ راین

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Hussein abri)

وزیری مؤلف کتاب جغرافیای کرمان، در مورد راین چنین نوشته است:

باغستانی فسیح، مرغزاری بدیع آبش با سلسبیل برادر و هوایش با فردوس برابر. در خوبی آب وهوا همچون جنت المأوا، در صفا و فضا بی مثل و همتا.

راین در گذشته رائین نام داشته است. رائین در لغت به‌معنای قنات با شیب ملایم است. یکی از سرداران بزرگ و شجاع اردشیر دوم، پادشاه ساسانی، رائین نام داشته است. این شهر قدمت زیادی دارد. در دوره ساسانی موقعیت مناسبی داشته که دلیل آن هم قرار گرفتن در مسیر بزرگراه غرب به شرق بوده است. این شهر یکی از مراکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ و یکی از مراکز داد و ستد کالا و بافت پارچه‌های ارزشمند بود، همچنین صادرکننده این پارچه‌ها به مناطقی مانند مصر محسوب می‌شد.

آب و هوای راین

کوه هزار راین

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Job Han)

راین آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد. این شهر به پردیس کویر مشهور است؛ چراکه آب و هوای دل‌پذیر، میوه‌های مرغوب، آبشارهای زیبا و چشمه‌های آب معدنی دارد. انار، سیب، گلابی، توت، زردآلو، گردو، بادام و پسته از محصولات باغی این شهر زیبا است.

لباس محلی راین

پوشاک سنتی زنان از چارقد، پیچه، چادر دلاغ، شلیت، پیرن، پیراهن شش ترک، یل، پیراهن چین پیله‌ای و پاپوش‌هایی مانند ساغری، قندره، کفش‌های گیوه‌ای و گالش تشکیل می‌شود. کلاه گرد نمدی، پیراهن، قبا، سرداری، جلیقه، شال کمر و گیوه نیز پوشاک محلی مردان را شامل می‌شود.

صنایع دستی و سوغات راین

کلمپه کرمان

عکس از وب‌سایت ghovatu.ir (عکاس: نامشخص)

مهم‌ترین صنایع دستی راین در دوران معاصر، فلزکاری، درودگری و قالی‌بافی است.

از قرون پیش تا حال، صنایع گوناگونی در راین شهر رواج داشته است، از قبیل سفالگری، سنگ‌تراشی، آهنگری، شمشیرسازی، تیر و کمان‌سازی، قطعات اسلحه، چاقوسازی، نجاری، پشم‌ریسی، گلیم‌بافی، پته‌دوزی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی و ده‌ها حرفه دیگر. از صنایع دستی می‌توان به سبد بافی، پشم ریسی و نمونه‌ای از قالی‌های دست‌بافت تمام پشم و سنگ قبرتراشی و ظروف سفال، اشاره کرد. طبق اسناد تاریخی، صنعت نساجی در راین قدمتی بیش از ۱۰۰۰ ساله دارد که حتی به زمان ساسانیان، می‌رسد. مرغوبیت پارچه‌های راین به حدی بوده که در بازارهای مصر، شام و خراسان به فروش می‌رسید. هم‌اکنون، از برخی از این صنایع، دیگر خبری نیست.

صنعت آهنگری، در شهر تاریخی راین، قدمتی دیرینه دارد. در قدیم، اکثر ساکنان این شهر، از طریق چاقوسازی، کاردسازی و اسلحه‌سازی امرار معاش می‌کرده‌اند. 

شمشیر، اسلحه، قندشکن، داس، ساطور، قفل، خنجر، قیچی، انبر، تاج علم‌های عزاداری و قالی‌بافی از صنایع دستی این شهر تاریخی است. کلمپه، کماچ سهن، قطاب، قاووت، زیره، پسته، گردو، خرما و مرکبات از سوغات شهر راین محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی راین

ارگ راین در شب

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Joseph1395)

بی‌شک رفتن به مکان‌های گردشگری و تاریخی هر شهر از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. شهر راین هم دارای مکان‌های گردشگری و تاریخی است که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

ارگ راین: ارگ راین در جنوب غربی راین و بر بالای تپه‌ای قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی جهان و دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است. مساحت این ارگ بیش از ۲۲ هزار متر مربع است. این بنا به ارگ بم شباهت دارد.

آبشار راین: آبشار راین یا زر رود در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی راین و در دامنه‌های کوه هزار واقع شده است. ریزش رودخانه‌ای که از ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برف‌گیر هزار سرچشمه می‌گیرد، این آبشار را به‌وجود می‌آورد. شیاری در محل ریزش آب وجود دارد که حرکت کردن در پشت آبشار را بسیار جذاب می‌کند.

کوه هزار: در جنوب راین قرار دارد و مرتفع‌ترین قله استان کرمان است. انواع درختان جنگلی از جمله بنه، بادام و ارچن در این کوه رشد می‌کند؛ نوعی گیاه دارویی به نام هزار در دامنه‌های این کوه قرار دارد که علت نام‌گذاری این کوه نیز است.

دهانه‌های آتشفشانی راین: ۱۴ دهانه انفجاری در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر راین در اطراف دهکده‌های قلعه حسنعلی، قلعه حیدر و توتک وجود دارد. فعالیت این دهانه‌ها به ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

آبشار گیشیگان: روستای زیبا و ییلاقی گیشیگان در ۳۰ کیلومتری راین واقع شده است. رودخانه گیشیگان از ارتفاعات قله سرمشک سرچشمه می‌گیرد. صدای خروش آبشار در مسیرهای بالادست رودخانه تازگی و زیبایی را به ارمغان می‌آورد.

امامزاده شیرخدا، امامزاده سیدعلی و مسجد جامع راین نیز از دیگر جاهای دیدنی راین است.

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا (عکاس: آرمان گوهری نسب) و گوگل‌مپ (عکاسان: مصیب فتحی، Ahmad a و  حمیدرضا فاتحی)

نویسنده: فرناز رهبران رنجبر

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map