جذابیت دانشگاه های چینی برای دانشجویان ایرانی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵
جذابیت دانشگاه های چینی برای دانشجویان ایرانی

 چین به یکی از کشورهای جذاب برای تحصیل دانشجویان خارجی از جمله ایرانی تبدیل شده است.

طبق تازه‌ترین آمار تا پایان سال ۲۰۱۷، ۵۰۰ هزار دانشجوی خارجی از ۲۰۰ کشور و منطقه جهان در ۹۳۵ دانشگاه چینی تحصیل می‌کنند که از این تعداد، شمار دانشجویان کشورهای مسیر یک کمربندیک جاده که ایران را هم شامل می‌شود به ۳۲۰ هزار نفر یعنی معادل ۶۰ درصد کل دانشجویان خارجی رسیده است.

بر اساس وزارت علوم چین، دانشجویان کشورهای کره جنوبی، تایلند و پاکستان در جایگاه اول، دوم و سوم رده‌بندی تعداد دانشجویان خارجی مقیم چین هستند دانشجویان ایرانی نیز با یک هزار و ۶۰۰ نفر سهم کمی از این آمار دارند.

زبان و ادبیات چینی، گزینه نخست دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های چین است. حدود ۵۰ درصد دانشجویان خارجی، رشته زبان و ادبیات چینی را انتخاب کرده‌اند رشته‌ای که در میان جامعه دانشجویان ایرانی مقیم چین هم در اولویت نخست قرار دارد، رشته‌های مدیریت، صنعت، هنر و کشاورزی هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حال حاضر، وزارت آموزش و پرورش چین با ۴۶ کشور و منطقه جهان از جمله ایران توافقنامه به رسمیت شناختن مدارک علمی متقابل را امضا کرده است.

آمارها در مورد تعداد دانشجویان ایرانی در چین، چندان دقیق نیست خیلی از دانشجویان ایرانی مقیم چین بدون اطلاع نهادهای مسئول مانند وزارت علوم یا سفارت ایران در چین در حال تحصیل این در کشور بزرگ هستند.

آمار دانشجویان ایرانی در چین پیشتر زیاد نبود و این کشور برای دانشجویان ایرانی ناشناخته بود، اما در چند سال گذشته و با افزایش روابط اقتصادی دو کشور، روند تحصیل دانشجویان ایرانی در چین هم افزایش یافت، به طوری که اکنون آن‌ها در چندین دانشگاه معتبر این کشور دارای انجمن هستند.

برخی از دانشجویان ایرانی هم در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی که در ایران ظرفیت و رقابتی سخت برای پذیرش دارند تحصیل می‌کنند.

روزنامه تایمز چاپ انگلستان اردیبهشت امسال رده‎بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد که در آن ۶ دانشگاه چین در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

این شش دانشگاه شامل دانشگاه‎های چینگ‎هوا، دانشگاه پکن، دانشگاه جه‎جیانگ، دانشگاه فودان، دانشگاه علمی و فناوری چین و دانشگاه راه و ترابری شانگهای هستند.

دانشگاه ‎چینگ‎هوا و دانشگاه پکن به ترتیب در رتبه‎های ۱۴ و ۱۷ این رده‌بندی قرار دارند. دانشگاه علمی و فناوری چین در سال جاری برای نخستین بار وارد فهرست صد دانشگاه برتر جهان شد.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه