بهترین زمان سفر به لیون؛ پایتخت غذای فرانسه

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به لیون؛ پایتخت غذای فرانسه

بهترین زمان سفر به لیون، زادگاه سینما و پایتخت غذای کشور فرانسه چه زمانی از سال است؟ برای اطلاع از آن، با ما همراه باشید.

اگر قصد دارید تور فرانسه رزرو کنید و به شهر لیون هم سری بزنید، ادامه مقاله را دنبال کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت بهترین زمان سفر به این شهر جذاب، چه زمانی از سال است.

لیون، سومین شهر بزرگ کشور فرانسه پس از پاریس و مارسی، قطعا بهترین سومین شهر بزرگ یک کشور در دنیا است. در حقیقت، بسیاری از افراد می‌گویند که لیون طعمی از فرهنگ اصلی فرانسوی را به مسافران ارائه می‌کند و در عین حال این شهر در استادان آشپزی رتبه بهترین را در جهان دارا است و به همین علت لیون را پایتخت غذای فرانسه می‌نامند.

تاریخ بلند لیون که در سال ۴۳ قبل از میلاد مسیح در نقطه برخورد دو رودخانه درخشان رون و سئون تاسیس شد، کماکان قابل توجه است؛ از تئاتر باستانی فورویره (Ancient Theatre of Fourvière) تا منطقه ویوکس لیون (Vieux Lyon) مربوط به دوره رنسانس شهر.

لیون

البته باید بدانید که لیون شهری رو به پیشرفت است. محله‌های در حال ساختی چون کنفلوئنس (Confluence) و همچنین مجموعه گسترده‌ای از کلوب‌های موسیقی با حضور جمعیت زیاد علاقه‌مندان، گواه این مساله هستند.

اگر به دنبال دلایل بیشتری برای سفر به لیون هستید، باید بدانید که این شهر دروازه ورود به دهکده رون (Rhône Valley) و صدها تاکستان در میان تپه‌های سرسبز است.

بهترین زمان سفر به لیون بر اساس آب و هوا

لیون

بهترین زمان سفر به لیون، بین ماه‌های سپتامبر تا اکتبر (۱۰ شهریور تا ۹ آبان) است؛ زمانی که شهر از گردشگران تابستانی خالی می‌شود و برگ‌های رنگارنگ درختان و آب و هوای خنک پاییزی، گشت و گذار در شهر را بسیار دلپذیر می‌کنند.

ماه‌های نوامبر تا آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت)، فصل زمستان لیون با وجود اینکه سردترین و تاریک‌ترین زمان شهر به شمار می‌آیند، اما بهترین زمان سفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بلیط هواپیما و مکان‌های اقامتی هستند.

ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) نیز با وجود دمای مطبوع هوا، زمان بسیار خوبی برای بازدید از لیون است. ماه‌های تابستانی ژوئن، جولای و آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)، فصل داغ گردشگری لیون هستند.

بهترین زمان سفر به لیون بر اساس فصول

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا اکتبر (۱۰ شهریور تا ۹ آبان)

لیون

فصل پاییز زمانی دوست‌داشتنی برای سفر به لیون است. دمای میانگین حداکثری با محدوده ۱۵٫۶ تا ۲۱٫۱ درجه سانتی‌گراد، گردش در محله‌های لیون و یا کوهنوردی در تپه‌های فورویره را بسیار دلچسب می‌کند.

بعلاوه، در این زمان از سال، چشم‌انداز شهر با درختان در حال تغییر رنگ بسیار زیبا و حیرت انگیز است.

فصل زمستان: ماه‌های نوامبر تا آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت)

لیون

لیون در ماه‌های نوامبر تا آوریل، میزبان دمای میانگین -۱٫۱- تا ۱۰ درجه سانتی‌گرادی و کمترین ساعات تابش آفتاب در طول روز است. اما اگر از پوشیدن لباس‌های گرم در حین سفر فراری نیستید، زمستان، فصلی فوق‌العاده برای اکتشاف شهر بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور و روبه‌رویی با جمعیت زیاد گردشگران دیگر فصول سال، است.

فصل بهار: ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)

لیون

ماه می، فصل کوتاه بهاری با وجود دمای میانگین ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گرادی، یکی دیگر از زمان‌های مناسب سفر به لیون است. گردشگران در این زمان از سال هنوز به هتل‌ها و جاذبه‌های شهر هجوم نیاورده‌اند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

لیون

فصل تابستان فصل داغ گردشگری لیون است. دمای میانگین حداکثری که در اوج خود در طول سال است در محدوده ۲۱٫۱ تا ۲۶٫۷ درجه سانتی‌گراد قرار دارد.

ماه جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) معمولا گرم‌ترین ماه در میان این سه ماه است، اما کل این فصل با ویژگی‌هایی چون تابش زیاد نور آفتاب در میان مردم شناخته می‌شود.

از آنجا که گردشگران در تابستان به شهر هجوم می‌آورند، پیدا کردن هتل و قیمت‌های معقول در طول این ماه‌ها، مشکل است.

بهترین زمان سفر به لیون بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال رقص (Biennale de la Danse)

لیون

فستیوال رقص لیون که در سال ۱۹۸۴ تاسیس شده است، در ماه سپتامبر هر دو سال یکبار در این شهر برگزار می‌شود. فستیوال هنر معاصر نیز هر دو سال یکبار به جای فستیوال رقص معاصر در شهر برقرار است.

برای حدود یک ماه، هزاران رقصنده از سراسر جهان، کنترل سالن‌ها و خیابان‌های لیون را  با رژه‌های موزیکال و نمایش‌های هنری، به دست می‌گیرند. رقص باله، سامبا، هیپ هاپ، سیرک، رقص آفریقایی و همه ژانرها در این فستیوال ارائه می‌شوند.

این رویداد حدود ۱۰۰ هزار تماشاچی را به لیون می‌کشاند که شامل بیش از ۸۰ هزار نفر اجراکننده می‌شوند. یک تجربه واقعا هیجان‌انگیز!

فستیوال رقص ۲۰۱۸ در ساعت ۶:۳۰ عصر ۱۱ تا ۳۰ سپتامبر (۲۰ شهریور تا ۸ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال فیلم لومیر (Lumiere Festival)

لیون

فستیوال فیلم لومیر یک جشنواره فیلم است که از سال ۲۰۰۹ میلادی، در اکتبر هر سال در شهر لیون کشور فرانسه، برگزار می‌شود. این جشنواره به احترام و بزرگداشت برادران لومیر، اختراع‌کنندگان فیلم‌برداری در لیون در ۱۸۹۵ میلادی، نام‌گذاری شده و توسط مؤسسه لومیر برگزار می‌شود.

این جشنواره با تمرکز بر مرور تاریخ سینما با محوریت حفظ و احیای فیلم‌های گذشته، توجه دارد. جایزه لومیر  سالانه به پاس دستاورد و مشارکت، به یک شخصیت بین‌المللی فیلم، در مراسم جشنواره اهدا می‌شود.

فستیوال فیلم لومیر ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۳ تا ۲۱ اکتبر (۲۱ تا ۲۹ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

ماراتن لیون (Run in Lyon)

لیون

ماراتن لیون یک سری از مسابقات در حال اجرا در شهر لیون از سال ۲۰۱۰ است. این مسابقات که دوندگان زیادی را از سراسر جهان به لیون می‌کشاند هر سال در ماه اکتبر برگزار می‌شود.

ماراتن لیون ۲۰۱۸ در تاریخ ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

جشن لومیر (Fete des Lumieres)

لیون

جشن لومیر یا فستیوال نورها، در لیون، فرانسه، در ۸ دسامبر هر سال، در جهت بزرگداشت مریم مقدس، مادر عیسی برگزار می‌شود. این سنت منحصر به فرد لیونی، تمام خانه‌ها را ملزم می‌کند که در زمان فستیوال بیرون خانه‌هایشان، شمع روشن کنند تا منظره‌ای خارق‌العاده در خیابان‌ها خلق کنند.

این جشنواره شامل فعالیت‌های دیگری نیز هست و معمولا چهار روز طول می‌کشد و اوج فعالیت آن در هشتم ماه است. دو کانون اصلی برگزاری این فسیوال، کلیسای فورویره و میدان تقو (Place des Terreaux) هستند که یکی از آن‌ها با نورهای رنگارنگ تزئین می‌شود و دیگری میزبان نمایش‌های نوری مسحورکننده است.

منشا این فستیوال به سال ۱۶۴۳ برمی‌گردد؛ زمانی که شهر لیون توسط طاعون محاصره شده بود. در تاریخ هشتم سپتامبر ۱۶۴۳ شورای شهرداری لیون قول دادند که اگر شهر از این بلا رها شود، به مریم مقدس ادای احترام کنند.

فستیوال نورهای ۲۰۱۸ در تاریخ۷ تا ۱۰ دسامبر (۱۵ تا ۱۸ آذر ۱۳۹۷) در لیون برگزار خواهد شد.

مسابقات آشپزی بوکوس دیور (Bocuse d'Or)

لیون

بوکوس دیور، نام مسابقات آشپزی جهانی در شهر لیون است که هر دو سال یکبار در ماه ژانویه در این شهر برگزار می‌شود. نام این مسابقات از سرآشپز مشهور، پائول بوکوس، گرفته شده است. بوکوس دیور که در طول دو روز در هتل بین‌المللی سیرها (SIRHA International Hotel) در نمایشگاه کترینگ و تجارت غذا برگزار می‌شود، یکی از مشهورترین و مهم‌ترین مسابقات آشپزی دنیا است و اهمیت آن با مسابقات المپیک در رشته‌های ورزشی برقرار می‌کند. مسابقات بوکوس دیور در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار در شهر لیون برگزار شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال موسیقی نوئیتس سونورس (Nuits Sonores)

لیون

نوئیتس سونورس یک جشنواره موسیقی الکترونیکی مستقر در لیون در فرانسه است. این فستیوال از سال ۲۰۰۳ به مدت ۵ روز در ماه می به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال شب‌های فورویره (Les Nuits de Fourviere)

لیون

فستیوال شب‌های فورویره فستیوالی همراه با اجراهای رقص، موسیقی، تئاتر، سیرک و فیلم است. این فستیوال از سال ۱۹۴۶ هر سال تابستان در تئاتر باستانی فورویره و از سال ۱۹۵۲ در اودئون (تئاتر رومی باستانی در لیون) در نزدیکی کلیسای نتردام فورویره برگزار شده است. فستیوال شب‌های فورویره به صورت میانگین در سال‌های قبل بیش از ۱۰۰ هزار نفر تماشاچی داشته است.

فستیوال شب‌های فورویره ۲۰۱۸ در تاریخ ۱ تا ۲۸ جولای (۱۰ تیر تا ۶ مرداد ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال جاز در وین (Jazz a Vienne)

لیون

فستیوال جاز در وین، یک فستیوال موسیقی جاز در شهر لیون است که هر سال در ماه‌های ژوئن تا جولای برگزار می‌شود. این فستیوال از سال ۱۹۸۱ در طول دو هفته، مخاطبین زیادی را به لیون می‌کشاند. کنسرت‌های جاز در تئاتر باستانی رومی وین (ancient Roman theater of Vienne) برگزار می‌شوند.

وین شهری در ۳۲ کیلومتری جنوب شهر لیون در کرانه رودخانه رون است.

فستیوال جاز در وین ۲۰۱۸ در تاریخ ۲۸ ژوئن تا ۱۳ جولای (۷ تا ۲۲ تیر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

لیون؛ آب و هوا و اقلیم

لیون

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در لیون

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۵٫۶۵٫۳
فوریه۷٫۲۴٫۶
مارس۱۲٫۸۵٫۳
آوریل۱۶٫۱۵٫۶
می۲۰٫۶۶٫۹
ژوئن۲۳٫۹۸٫۶
جولای۲۶٫۷۵٫۶
آگوست۲۶٫۱۸٫۹
سپتامبر۲۲٫۸۹٫۴
اکتبر۱۶٫۱۷٫۶
نوامبر۱۰۸٫۱
دسامبر۶٫۱۵٫۶

میانگین ماهیانه دما و بارش در لیون

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۵٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۵٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۵٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر۵٫۱ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر
فوریه۶٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر۶٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۳ سانتی‌متر۶ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۹ سانتی‌متر
مارس۱۱٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر۱۰ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۸٫۶ سانتی‌گراد- ۴٫۸ سانتی‌متر۷٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
آوریل۱۵٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۱۳٫۶ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۱۲٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۳ سانتی‌متر
می۱۹٫۵ سانتی‌گراد- ۶٫۶ سانتی‌متر۱۸٫۴ سانتی‌گراد- ۶٫۳ سانتی‌متر۱۷٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۹ سانتی‌متر۱۶٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۶ سانتی‌متر
ژوئن۲۳٫۱ سانتی‌گراد- ۸٫۲ سانتی‌متر۲۲٫۳ سانتی‌گراد- ۷٫۸ سانتی‌متر۲۱٫۴ سانتی‌گراد- ۷٫۳ سانتی‌متر۲۰٫۶ سانتی‌گراد- ۶٫۹ سانتی‌متر
جولای۲۶ سانتی‌گراد- ۴٫۹ سانتی‌متر۲۵٫۳ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر۲۴٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۲۳٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر
آگوست۲۶ سانتی‌گراد- ۸٫۱ سانتی‌متر۲۵٫۸ سانتی‌گراد- ۷٫۳ سانتی‌متر۲۵٫۷ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر۲۵٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۶ سانتی‌متر
سپتامبر۲۲ سانتی‌گراد- ۹٫۳ سانتی‌متر۲۱٫۲ سانتی‌گراد- ۹٫۲ سانتی‌متر۲۰٫۳ سانتی‌گراد- ۹ سانتی‌متر۱۹٫۵ سانتی‌گراد- ۸٫۹ سانتی‌متر
اکتبر۱۴٫۴ سانتی‌گراد- ۷٫۲ سانتی‌متر۱۲٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۷ سانتی‌متر۱۱٫۱ سانتی‌گراد- ۶٫۳ سانتی‌متر۹٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۸ سانتی‌متر
نوامبر۸٫۵ سانتی‌گراد- ۸ سانتی‌متر۷ سانتی‌گراد- ۷٫۹ سانتی‌متر۵٫۴ سانتی‌گراد- ۷٫۷ سانتی‌متر۳٫۹ سانتی‌گراد- ۷٫۶ سانتی‌متر
دسامبر۵٫۱ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۴٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر۳٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۷ سانتی‌متر۲٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در لیون

چه زمانی به لیون برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۰۶۱۷-۱۷۱۵
فوریه۱۸۲۱-۲۳۱۲
مارس۴۱۴۱۰-۲۲۱۱
آوریل۷۱۷۴-۳۱۱۱
می۱۰۲۱۱۳۱۱۳
ژوئن۱۴۲۵۲۳۸۱۱
جولای۱۶۲۸۶۳۹۱۰
آگوست۱۵۲۷۶۴۱۱۱
سپتامبر۱۳۲۴۱۳۵۱۱
اکتبر۸۱۷۵-۲۹۱۲
نوامبر۵۱۱۸-۲۲۱۴
دسامبر۱۷۲۰-۲۰۱۴

حداقل و حداکثر دما در لیون

هزینه روزانه توریستی در لیون

هزینه یک روز اقامت در لیون حدودا ۳۷۷ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به لیون سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در لیون انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه