سرکنسول ترکیه خواهان ایجاد دفتر گردشگری خراسان در استانبول شد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۰
سرکنسول ترکیه خواهان ایجاد دفتر گردشگری خراسان در استانبول شد

با افزایش شمار گردشگران ترکیه در ایران دولت ترکیه خواهان رونق تبادل گردشگر با مشهد است.

سرکنسول ترکیه در مشهد خواستار راه‌اندازی دفتر گردشگری خراسان در استانبول شد و از اعلام آمادگی کشور متبوعش برای همکاری در این حوزه خبر داد.

محمت فرهان یورولماز در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی استان بیان کرد:

تقاضای افزایش شمار گردشگران ترکیه در ایران از طرق مختلف مطرح شده و ما خواهان رونق تبادل گردشگر بین مشهد و ترکیه هستیم.

یورولماز تصریح کرد:

ترکیه در زمینه گردشگری تجربه زیادی دارد و با توجه به اشتراکات ترکیه و ایران می‌توان از شیوه‌های ترکیه به منظور جذب گردشگر به ایران بهره‌مند شد؛ چرا که مساله توریسم برای ترکیه و ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

او گفت:

در گذشته ترکیه با مشکل جذب توریست روبه‌رو بود و با وجود این‌که از نظر تاریخی جاذبه‌های زیادی داشت اما ماندگاری توریست در آن، به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، اندک بود از این رو دولت بر توسعه گردشگری و تاسیسات آن متمرکز شد.

وی با اشاره به اختصاص امکانات و تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه گردشگری در ترکیه، افزود:

بر این اساس امسال جذب ۴۰ میلیون گردشگر با ۴۰ میلیارد دلار درآمد به این کشور پیش‌بینی شده است.

سرکنسول ترکیه عنوان کرد:

یکی از مباحث مهم برای جذب گردشگر معرفی کشور هدف است زیرا بسیاری از مردم اروپا نسبت به ترکیه و ایران ذهنیت خوبی ندارند و حتی این کشورها را ناامن می‌دانند؛ بنابراین باید این تصورات را زدود.

وی افزود:

در حوزه گردشگری تاریخی کشور ایران و به ویژه خراسان بسیار غنی است، توریست‌هایی که آثار تاریخی برای آن‌ها اهمیت دارد حاضرند برای تماشای بناها و جاذبه‌های تاریخی هزینه کنند؛ بنابراین به منظور جذب گردشگر ترک به ایران باید تورلیدرهای ایرانی با زبان ترکی آشنایی کافی داشته باشند.

وی آمادگی ترکیه را برای همکاری و راه‌اندازی دفتر گردشگری خراسان در استانبول اعلام و بیان کرد:

باید بین شرکت‌های تبلیغاتی ایران و ترکیه نیز ارتباطات و همکاری‌هایی شکل بگیرد تا دو کشور بتوانند تبلیغات مشترکی در راستای جذب گردشگر داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت:

گروه‌های گردشگری زیادی در ایران و شهر مشهد برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، غذا و صنایع دستی و جذب گردشگر فعال هستند؛ اما باید در این زمینه چنان قوی عمل کرد که گردشگر قبل از سفر اطلاعات کاملی از مشهد و خراسان داشته باشد.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود:

برپایی نمایشگاه جهانگردی را در پیش داریم که می‌تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد و انتظار داریم کشورهای مختلف از جمله ترکیه به منظور معرفی و تبادلات بیشتر بین دو کشور در این نمایشگاه حضور فعالی داشته باشند.

وی گفت:

کمیته تخصصی فی مابین دو کشور به منظور بررسی راه‌های جذب توریست با حضور شرکت‌های خصوصی برگزار خواهد شد و جلسه تخصصی نمایندگان آژانس‌ها را با سرکنسول برگزار خواهند کرد.

وی با بیان این‌که برای توسعه همکاری‌ها، امکانات و تاسیسات گردشگری باید جلسه‌ای مشترک با مسئولان ترکیه برگزار شود، افزود:

استان خراسان رضوی برای برگزاری هفته فرهنگی در کشور ترکیه، آمادگی کامل دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه