بهترین زمان سفر به کیوتو؛ معجزه نفسگیر چشم‌اندازها در ژاپن

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به کیوتو؛ معجزه نفسگیر چشم‌اندازها در ژاپن

کیوتو پایتخت سابق کشور ژاپن، یکی از دیدنی‌ترین نقاط جهان به خاطر معابد بودایی و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش است. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به کیوتو، نیاز به اطلاعات آب و هوایی است.

گلبرگ‌های شکوفه‌های گیلاس که با یک نسیم در هوا به اهتزاز در می‌آیند، صدای فواره آبی که سکوت آرامش‌بخش یک باغ سنگی را به هم می‌زند، عروسک‌های رقاصه‌های ژاپنی که با لباس‌های زیبا بین خانه‌های چوبی چای حرکت می‌کنند؛ بله، اینجا کیوتو است، شهری که در گذشته ژاپن باقی مانده است، ژاپن تصورات شما.

کیوتو که در سال‌های ۷۹۴ پس از میلاد مسیح تا ۱۸۶۸ پایتخت کشور ژاپن بوده، کماکان قطب فرهنگ، آموزش و هنر ژاپنی است. با توجه به تاریخ غنی این شهر، جای هیچ تعجبی نیست که چرا میلیون‌ها نفر هر سال برای بازدید از امپراطوری ژاپن، به کیویتو می‌آیند.

کیوتو

اما مهم نیست که لنز دوربین‌تان را روی چه سوژه‌ای تنظیم کنید، ژاپن مدرن راهی برای نفوذ به قاب شما پیدا خواهد کرد. زیارتگاه‌های مذهب شبنتوی (مذهب ارواح پرستی در ژاپن با قدمتی از قرن هشتم) باستانی و معابد پاگودا، شهر را با دفترهای مرکزی کمپانی‌های بزرگی چون نینتندو (شرکت چندملیتی تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای) و کیوسرا (شرکت چندملیتی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و سرامیکی) به اشتراک گذاشته‌اند.

ترکیبی از کیوتوی باستانی و معاصر این شهر را تبدیل به محیطی پرجنب و جوش کرده که مطمئنا در گذشته خود نمانده است. اما اگر شما به دنبال گذشته هستید، کیوتو تصورات و خیالات شما را واقعی خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به کیوتو بر اساس آب و هوا

 کیوتو

بهترین زمان سفر به کیوتو در ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد) و سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر) است؛ زمانی که آب و هوا در معتدل‌ترین حالت خود است. البته شکوفه‌های گیلاس شکفته در فصل بهار و چشم‌اندازهای رنگارنگ فصل پاییز، گردشگران زیادی را به کیوتو می‌کشانند، پس برای روبه‌رو شدن با قیمت‌های بالای مکان‌های اقامتی و جاهای خالی کم آماده باشید.

جمعیت گردشگران در فصل تابستان و زمستان کمی رو به کاهش می‌گذارند، اما سفر در  رطوبت چسبناک ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) و آب و هوای سرد ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن)، برای برخی گردشگران دلچسب نیست.

بهترین زمان سفر به کیوتو بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

کیوتو

فصل بهار در کیوتو مسافران زیادی را به این شهر می‌کشاند؛ زیرا آب و هوا با دمای میانگین ۱۵٫۶ تا ۲۱٫۱ درجه سانتی‌گراد برای گشت و گذارهای شهری بسیار مطلوب است. بعلاوه در ماه آوریل (۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت)، شهر با شکوفه‌های گیلاس به رنگ صورتی در می‌آید (البته، تخمین زمان دقیق شکوفه کردن، بسیار ریسکی است، شکوفه کردن درختان گیلاس مشهور ممکن است از اواخر مارس تا اوایل ماه آوریل، آغاز شود).

علی‌رغم مشخص نبودن زمان شروع دلخواه شکوفه کردن درختان گیلاس، شهر در فصل بهار پر از گردشگرانی است که می‌خواهند یکی از فوتوژنیک‌ترین فصول کیوتو را در دوربین‌هایشان ثبت کنند. حتما از چندین ماه زودتر هتل خود را رزرو کنید، زیرا مکان‌های اقامتی در این زمان از سال، به سرعت پر می‌شوند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

کیوتو

سفر در فصل تابستان به کیوتو با وجود دمای میانگین ۲۶٫۷ تا ۳۲٫۲ درجه سانتی‌گرادی و میزان بارش تا ۲۰٫۳ سانتی‌متر در ماه، می‌تواند پر از رطوبت و خفه‌کننده باشد. اما باید بدانید که گرمای خفه‌کننده و بارش‌های متوالی در این زمان از سال، باعث کاهش تعداد گردشگران می‌شود، بنابراین پیدا کردن مکان‌های اقامتی با قیمت مقرون‌به‌صرفه به نسبت فصل پاییز و بهار، کمی آسان‌تر است.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

کیوتو

ریزش برگ‌های درختان کیوتو در یک نمایش بی‌نظیر در فصل پاییز، پشت زمینه‌ای قرمز و نارنجی برای مکان‌های تاریخی شهر به ارمغان می‌آورد. این منظره خارق‌العاده در کنار آب و هوای معتدل (دمای میانگین ۱۵٫۶ تا ۲۶٫۷ درجه سانتی‌گرادی)، گردشگران زیادی را در این زمان از سال به کیوتو می‌کشاند.

به خاطر داشته باشید که مکان اقامتی خود را از چندین ماه زودتر رزرو کنید.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

کیوتو

دمای نزدیک به صفر درجه سانتی‌گراد، گردشگران را در فصل زمستان از کیوتو دور نگاه می‌دارد. اما اگر با پوشیدن لباس‌های گرم مشکلی ندارید، باید بدانید که کیوتو در ماه‌های سردتر می‌تواند بسیار زیبا باشد (تصویر زیارتگاه‌های زیبای شهر با برف نقره‌ای پوشانده می‌شود).

یکی از مزایای سفر در این زمان سرد به کیوتو، داشتن انتخاب‌های بیشتر برای مکان‌های اقامتی به نسبت ماه‌های شلوغ‌تر است.

بهترین زمان سفر به کیوتو بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال آئویی (Aoi Matsuri)

کیوتو

فستیوال آئویی یا فستیوال گل ختمی (Hollyhock) یکی از سه فستیوال مهمی است که در شهر کیوتو کشور ژاپن برگزار می‌شود. دو فستیوال مهم دیگر فستیوال جیدایی (Jidai Matsuri) و جیئون (Gion Matsuri) هستند.

این فستیوال هر سال در دو زیارتگاه کامو در شمال شهر، یعنی شیموگامو (Shimogamo Shrine) و کامیگامو (Kamigamo Shrine) در ۱۵ام ماه می برگزار می‌شود.

قدمت این فستیوال به زمان حکومت امپراطور کیم می در سال‌های ۵۳۹ تا ۵۷۲۱ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. دو بخش اصلی این فستیوال حرکت دسته جمعی به سمت زیارتگاه‌ها و انجام تشریفات مذهبی است. در حرکت دسته جمعی پشت سر کاهن زیارتگاه، دو ارابه، چهار گاو، شش اسب و بیش از ششصد نفر حرکت می‌کنند و تمام آن‌ها به سبک سنتی دوره هی آن (فاصله زمانی سال‌های ۷۹۴ تا ۱۱۸۵) ملبس هستند.

فستیوال آئویی ۲۰۱۹ در تاریخ ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال جیئون (Gion Matsuri)

کیوتو

جشن جیئون یکی از معروف‌ترین جشن‌های مذهبی ژاپن است که طی ماه جولای در کیوتو برگزار می‌شود. این فستیوال که نام خود را از منطقه جیئون واقع در کیوتو گرفته، شامل رژه در روزهای ۱۷ تا ۲۴ جولای است.

این جشنواره به‌عنوان بخشی از مراسم خالص سازی روح به‌منظور خنثی کردن کار خدایانی که آتش‌سوزی، سیل و زلزله ایجاد می‌کنند، آغاز شد.

فستیوال جیئون ۲۰۱۸ در تاریخ ۱ تا ۳۱ ماه جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال دایمونجی گزان اوکریبی (Daimonji Gozan Okuribi)

کیوتو

فستیوال دایمونجی گزان اوکریبی هر سال در ماه آگوست در شهر کیوتو برگزار می‌شود. نقطه اوج این فستیوال در تاریخ ۱۶ام آگوست است که طی آن پنج آتش‌بازی بزرگ بر فراز کوهستان‌های اطراف شهر، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

این آتش‌بازی‌ها برای به خاطر آوردن لحظه‌ای است که روح اعضای مرده یک خانواده برای بازدید از خانواده خود به این دنیا بازمی‌گردند. فستیوال دایمونجی گزان اوکریبی ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۶ آگوست (۲۵ مرداد ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال جیدایی (Jidai Matsuri)

کیوتو

فستیوال جیدایی یک فستیوال سنتی ژاپنی است که هر سال در تاریخ ۲۲ اکتبر در شهر کیوتو برگزار می‌شود. در این فستیوال تمامی ساکنین کیوتو در هر سنی با لباس‌های سنتی در رژه شرکت می‌کنند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

فستیوال جیدایی ۲۰۱۸ در تاریخ ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

فستیوال آراشی یاما هاناتورو (Arashiyama Hanatouro Matsuri)

کیوتو

فستیوال آراشی یاما هاناتورو در منطقه کوهستانی آراشی یاما در غرب شهر کیوتو در طول ده روز در ماه دسامبر به‌صورت سالیانه برگزار می‌شود. این منطقه در طی این فستیوال با فانوس‌هایی بزرگ در فضای آزاد نورانی می‌شود و درختان و بامبوهای مزین شده به چراغ‌های رنگی، منظره شب را بسیار دیدنی می‌کنند.

چراغ‌ها در اوایل فصل زمستان در ساعت ۵ عصر روشن می‌شوند. زیارتگاه‌ها و معابد نورانی در طول مسیر ۵ کیلومتری، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. منطقه آراشی یاما در طول روز بسیار باشکوه و در طول شب درست به همان اندازه بسیار زیبا و دیدنی است.

بهترین زمان سفر به کیوتو بر اساس هزینه هتل‌ها

 کیوتو

بهترین زمان سفر به کیوتو بر اساس هزینه هتل‌ها، فصل زمستان بخصوص ماه‌های ژانویه و فوریه و ماه‌های فصل تابستان یعنی ژوئن و جولای است.

رتبه‌های کیوتو

گزارش رتبه‌بندی مسافرت جهانی و اخبار یو.اس، بر اساس تجزیه و تحلیل نظرات کاربران و متخصصان است. 

رتبه‌های کیوتو به شرح زیر است:

  • دومین مقصد برتر گردشگری در کشور ژاپن
  • سومین مقصد برتر گردشگری در ماه اکتبر
  • دهمین مقصد برتر گردشگری در قاره آسیا

کیوتو؛ آب و هوا و اقلیم

 کیوتو

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در کیوتو

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲٫۸۵٫۶
فوریه۲٫۸۶٫۶
مارس۵٫۶۱۰٫۹
آوریل۱۱٫۷۱۵
می۱۶٫۷۱۴٫۵
ژوئن۲۰٫۶۲۳٫۴
جولای۲۵٫۶۲۰٫۳
آگوست۲۶٫۷۱۴٫۷
سپتامبر۲۲٫۸۲۰٫۱
اکتبر۱۵٫۶۱۲٫۷
نوامبر۱۰۸٫۱
دسامبر۵٫۶۵٫۳

میانگین ماهیانه دما و بارش در کیوتو

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۲٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۱٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۰٫۷ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۵٫۳ سانتی‌متر
فوریه۲٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۱ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۹ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۶ سانتی‌متر
مارس۴٫۹ سانتی‌گراد- ۹٫۸ سانتی‌متر۴٫۲ سانتی‌گراد- ۸٫۸ سانتی‌متر۳٫۵ سانتی‌گراد- ۷٫۷ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۶ سانتی‌متر
آوریل۱۰٫۲ سانتی‌گراد- ۱۴ سانتی‌متر۸٫۷ سانتی‌گراد- ۱۳ سانتی‌متر۷٫۱ سانتی‌گراد- ۱۱٫۹ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۱۰٫۹ سانتی‌متر
می۱۵٫۵ سانتی‌گراد- ۱۴٫۴ سانتی‌متر۱۴٫۲ سانتی‌گراد- ۱۴٫۳ سانتی‌متر۱۳ سانتی‌گراد- ۱۴٫۱ سانتی‌متر۱۱٫۷ سانتی‌گراد- ۱۴ سانتی‌متر
ژوئن۱۹٫۶ سانتی‌گراد- ۲۱٫۲ سانتی‌متر۱۸٫۷ سانتی‌گراد- ۱۹ سانتی‌متر۱۷٫۷ سانتی‌گراد- ۱۶٫۷ سانتی‌متر۱۶٫۷ سانتی‌گراد- ۱۴٫۵ سانتی‌متر
جولای۲۴٫۴ سانتی‌گراد- ۱۹٫۵ سانتی‌متر۲۳٫۱ سانتی‌گراد- ۱۸٫۸ سانتی‌متر۲۱٫۹ سانتی‌گراد- ۱۸ سانتی‌متر۲۰٫۶ سانتی‌گراد- ۱۷٫۲ سانتی‌متر
آگوست۲۶٫۴ سانتی‌گراد- ۱۳٫۳ سانتی‌متر۲۶٫۲ سانتی‌گراد- ۱۱٫۹ سانتی‌متر۲۵٫۹ سانتی‌گراد- ۱۰٫۵ سانتی‌متر۲۵٫۶ سانتی‌گراد- ۹٫۱ سانتی‌متر
سپتامبر۲۱٫۸ سانتی‌گراد- ۱۸٫۸ سانتی‌متر۲۰٫۹ سانتی‌گراد- ۱۷٫۴ سانتی‌متر۱۹٫۹ سانتی‌گراد- ۱۶٫۱ سانتی‌متر۱۸٫۹ سانتی‌گراد- ۱۴٫۷ سانتی‌متر
اکتبر۱۳٫۸ سانتی‌گراد- ۱۰٫۹ سانتی‌متر۱۲ سانتی‌گراد- ۹ سانتی‌متر۱۰٫۲ سانتی‌گراد- ۷٫۲ سانتی‌متر۸٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۳ سانتی‌متر
نوامبر۸٫۶ سانتی‌گراد- ۷ سانتی‌متر۷٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۸ سانتی‌متر۵٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر۴٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر
دسامبر۴٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۳٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۹ سانتی‌متر۲٫۳ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۱٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در کیوتو

چه زمانی به کیوتو برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۲۹۱۰-۱۷۱۴
فوریه۳۱۰۵-۲۱۱۶
مارس۵۱۳۳-۲۳۱۶
آوریل۱۱۱۹۱۲۹۱۴
می۱۶۲۴۶۳۲۱۳
ژوئن۲۱۲۸۱۳۳۷۱۵
جولای۲۵۳۲۱۸۳۸۱۴
آگوست۲۶۳۴۱۸۳۹۱۴
سپتامبر۲۳۳۰۱۳۳۶۱۳
اکتبر۱۶۲۴۷۳۲۱۲
نوامبر۱۰۲۸۱۲۵۱۱
دسامبر۵۱۲۴-۲۴۱۲

حداقل و حداکثر دما در کیوتو

هزینه روزانه توریستی در کیوتو

هزینه یک روز اقامت در کیوتو حدودا ۵۲۸ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به کیوتو سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در کیوتو انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه