وان در یک نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی دوشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
وان در یک نگاه

وان در کشور ترکیه قرار دارد و یکی از مقاصد موردعلاقه ایرانی‌ها در سفر به ترکیه است. کلیسای صلیب مقدس، خانه گربه‌های وان و جزیره آختامار از دیدنی‌های وان به شمار می‌روند.

وان یکی از شهرهای کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. استان وان که در نواحی شرقی و بین دریاچه وان و مرز ایران قرار دارد، از غرب با استان بتلیس، از جنوب‌غربی با استان سیرت، از جنوب‌ با استان‌های شرناق و حکاری و از شمال با استان آغری همسایه است. مرکز آن شهر وان است.

جمعیت استان وان بیش از ۱٫۱ میلیون نفر و مساحت آن حدود ۱۹ هزار کیلومتر مربع است. اکثر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. بیشترین جمعیت وان کرد هستند و ترک‌ها در رده بعدی قرار دارند. اغلب اهالی وان به زبان کردی صحبت می‌کنند و زبان ترکی نیز بین مردم استان متداول است.

استان وان مانند دیگر استان‌های کشور ترکیه تحت حکومت مرکزی اداره می‌شود. نوع حکومت، پارلمانی دموکراتیک است و سه قوه جداگانه را شامل می‌شود. قوه مقننه در دست مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه در دست هیئت وزرا و قوه قضاییه سازمانی مستقل از مجلس و دولت است. رئیس‌جمهوری با مقامی نسبتا تشریفاتی، قوی‌ترین فرد کشور است و پس از آن نخست وزیر قرار دارد.

منطقه وان از هزاره سوم قبل از میلاد تا اواخر قرن نوزدهم و هنگام تصرف این ناحیه توسط عثمانی‌ها، سرزمین مرکزی ارمنی‌ها به شمار می‌رفت. در قرن ۹ قبل از میلاد، ناحیه وان تحت سلطه پادشاهی اورارتو قرار داشت و یکی از مراکز اصلی تجمع ارمنی‌ها محسوب می‌شد. در قرن ۷ قبل از میلاد، وان تحت فرمانروایی خاندان اروندی ارمنی قرار گرفت و بعدها در قرن ۶ قبل از میلاد، زیر سلطه هخامنشیان رفت. در قرن دو قبل از میلاد وان بخشی از ارمنستان بزرگ شد. بعد از نبرد ملازگرد در سال ۱۰۷۱، وان به امپراتوری سلجوقی و سپس عثمانی پیوست. این منطقه در طول سال‌ها و جنگ‌های عثمانی‌ها و صفویان، بین مرزهای ایران و ترکیه جابه‌جا شد و سرانجام با نام ولایت وان در خاک ترکیه باقی ماند.

وان

استان وان زمستان‌هایی سرد و برفی، و تابستان‌هایی گرم و خشک دارد. بیشترین میزان بارندگی در بهار و پاییز صورت می‌گیرد و متوسط دمای هوا در طول سال از ۳ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

فرودگاه فرید ملن در فاصله ۵ تا ۱۰ کیلومتری از جنوب مرکز استان قرار دارد و پروازهایی از/ به استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، آنتالیا و ارومیه در آن برقرار است. همچنین قطار‌هایی از تهران و تبریز از طریق وان و با استفاده از فری‌، به مقصد آنکارا وجود دارند. فری‌های بین وان و تاتوان سه بار در روز آماده جابه‌جایی مسافران در عرض دریاچه وان هستند.

از مهم‌‌ترین شهرهای استان وان می‌توان به وان، ارجیس و مردایه اشاره کرد.

فرش‌های دستباف و گلیم‌ از سوغاتی‌های استان وان به شمار می‌رود. شما برای خرید می‌توانید به «وان آ و م» (Van AVM) سر بزنید.

وان

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بیشترین دیدنی‌های استان وان را به خود اختصاص می‌دهند که از آن جمله می‌توان «کلیسای صلیب مقدس» (Cathedral of the Holy Cross)، «قلعه هوشاپ» (Hosap Castle)، «منطقه باستانی چاووش‌تپه» (Cavustepe)، «مسجد جامع» (Ulu Cami)، «صومعه واراگاوانک» (Varagavank) و موزه وان را نام برد.

وان

دیگر جاهای دیدنی وان شامل خانه گربه‌های وان، آبشار مرادیه، دریاچه وان و جزیره آختامار می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه