راهنمای سفر به استان عشاق

استان عشاق در کشور ترکیه قرار دارد و با جاذبه‌های تاریخی متعدد، به یکی از مقاصد گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ، در سفر به ترکیه تبدیل شده است. شهر باستانی بلاندوس، موزه فرش و گلیم و عشاق و پارک طبیعی کانیون اولوبی از دیدنی‌ های استان عشاق به شمار می‌روند.

با استان عشاق بیشتر آشنا شوید:

معرفی استان عشاق

تاریخچه استان عشاق

آب و هوای استان عشاق

راهنمای سفر به استان عشاق

سوغات استان عشاق

جاهای دیدنی استان عشاق

معرفی استان عشاق

استان عشاق یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در نواحی غرب کشور قرار دارد، از غرب با استان مانیسا، از جنوب با استان دنیزلی، از شرق با استان افیون قره حصار و از شمال با استان کوتاهیه همسایه است. مرکز استان، عشاق نام دارد.

جمعیت استان عشاق ۳۵۸٫۷ هزار نفر و مساحت آن حدود ۵٫۳ هزار کیلومتر مربع است. بیشترین ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. زبان مردم عشاق، ترکی است.

عشاق

استان عشاق در کنار دیگر استان‌های کشور ترکیه، تحت حکومت مرکزی قرار دارد. نوع حکومت ترکیه، پارلمانی دموکراتیک است و سه قوه جداگانه را شامل می‌شود. قوه مقننه در دست مجلی ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه در دست هیئت وزرا و قوه قضاییه سازمانی مستقل از دولت و مجلس است. رئیس‌جمهوری ترکیه در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرد.

تاریخچه استان عشاق

منطقه عشاق برای اولین بار تحت فرمانروایی فرنگیان‌ها در قسمت‌های شرقی و پادشاهی لیدی در قسمت‌های غربی اداره می‌شد. بعدها هخامنشیان در قرن ۶ قبل از میلاد و سپس الکساندر کبیر در قرن ۴ قبل از میلاد عشاق را تصرف کردند. امپراتوری‌های رومی‌، بیزانس، گرمیان و عثمانی‌ نیز به‌ترتیب بر این منطقه حکم راندند. بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲، عشاق توسط نیروهای یونانی اشغال شد. این استان سال‌ها بخشی از استان کوتاهیه به شمار می‌رفت و سرانجام در سال ۱۹۵۳ به‌عنوان استان عشاق با مرکزیت شهر عشاق به رسمیت شناخته شد.

آب و هوای استان عشاق

عشاق

آب و هوای استان عشاق گرم و معتدل به شمار می‌رود. تابستان‌هایی طولانی، گرم و خشک، و زمستان‌هایی سرد، نمناک و برفی دارد. بیشترین میزان بارندگی در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد و دمای متوسط هوا در طول سال از ۷ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

راهنمای سفر به استان عشاق

فرودگاه عشاق در مرکز استان قرار دارد و تنها پرواز آن از/ به استانبول است. همچنین می‌توانید با قطار به شهرهای قونیه و ازمیر دسترسی داشته باشید.

سوغات استان عشاق

گلیم‌های اشمه، محصولات کتانی، پتوهای مخملی، پوشاک چرمی و فرش‌های دستباف از سوغاتی‌های استان عشاق به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «فستیوا اوت‌لت» (Festiva Outlet) و «مرکز خرید کارون» (Karun Alisveris Merkezi) سر بزنید.

عشاق

جاهای دیدنی استان عشاق

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بخش بزرگی از جاهای دیدنی استان عشاق را به خود اختصاص می‌دهند که از آن جمله می‌توان به «موزه باستان‌شناسی» (Archeological Museum)، «موزه تاریخ شهر عشاق» (Usak City History Museum)، «موزه آتاتورک و قوم‌نگاری عشاق» (Ataturk & Ethnography Museum)، «موزه فرش و گلیم و عشاق» (Usak Hali Kilim Muzesi)، «شهر باستانی بلاندوس» (Blaundus Ancient City)، «پل جیلاندراس» (Cilandiras Bridge «شهر باستانی سباسته» (Sebaste Antik Kenti) و «شهر باستانی پپوزا» (Pepuza Antik Kenti) اشاره کرد.

از دیگر دیدنی‌ های استان عشاق «پارک طبیعی کانیون اولوبی» (Ulubey Canyon Nature Park) و «پارک طبیعی دره تاشیاران» (Tasyaran Vadisi Tabiat Parki) را شامل می‌شوند.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map