۱۰۰ نکته در مورد جام جهانی که باید بدانید (قسمت سوم)

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
۱۰۰ نکته در مورد جام جهانی که باید بدانید (قسمت سوم)

رقابت‌های جام جهانی امسال با حضور ۳۲ تیم در روسیه برگذار می‌شود. این رقابت‌ها در ۱۲ ورزشگاه و به میزبانی ۱۱ شهر از ۲۴ خرداد شروع می‌شود و تا ۲۴ تیر ماه ادامه دارد.

جام جهانی یکی از پربیننده‌ترین رقابت‌های ورزشی دنیا است و هر تیمی سعی ‌ می‌کند در آن حضور داشته باشد. علاوه بر این هواداران نیز می‌خواهند تیم خود را از نزدیک تشویق کنند و نتیجه یک گردهمایی بزرگ به مدت یک ماه است. این گردهمایی ورزشی بزرگ هر چهار سال یک بار اتفاقات، حواشی و رکوردهای زیادی به همراه دارد که تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

جام جهانی روسیه

۶۷. در طول آماده‌سازی رقابت‌های جام جهانی دولت روسیه گزارش کرده بود که میلیون‌ها یورو خرج پاک‌سازی و سالم‌سازی شهر‌های میزبان جام جهانی با کشتن حیوانات ولگرد کرده است. گزارش‌ها حاکی از این است که دولت روسیه چیزی بین ۱۰۷ تا ۱۴۲ یورو برای هر حیوان هزینه کرده است. کاری که برای المپیک زمستانی ۲۰۱۴ هم انجام داده بود.

۶۸. از شیر گرفته تا فلفل بومی سیبیلو، از سال ۱۹۶۶ همواره جام جهانی نماد و عروسک مخصوص خود را داشته است. بعد از آرمادیلو جام جهانی برزیل امسال طبق انتظاری که داشتیم، روسیه گرگی به نام زابیواکا (به معنی گل‌زننده) را انتخاب کرده است.

زابیواکا

۶۹. یک میلیون هوادار قصد دارند به روسیه سفر کنند تا جام جهانی را از نزدیک مشاهده کنند و روسیه هم برای سهولت این کار از فوتبال دوستان ویزا نمی‌گیرد.

۷۰. این دوره هشدار بزرگی برای آلمانی‌ها است، زیرا آن‌ها در دو دوره‌ای که مدافع عنوان قهرمانی بودند، نتوانسته‌اند حتی از مرحله گروهی صعود کنند. آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

۷۱. جایزه توپ طلا که به بهترین بازیکن مسابقات می‌رسد، تنها در دو دوره به مهاجمان نرسید. اولین بار در سال ۱۹۳۰ به مدافع اروگوئه یعنی خوزه ناسازی رسید و دومین بار در سال ۲۰۰۲ به اولیور کان دروازه بان آلمان رسید. آیا امسال هم مهاجمان برنده این جایزه هستند؟

اولیور کان

۷۲. اسامی مستعاری که امسال شاهد آن‌ها هستیم، شامل شیران اطلس (مراکش)، جنگجویان تیگوک (کره جنوبی) و ساکروس (استرالیا) می‌شود.

۷۳. در سال ۲۰۰۱ استرالیا توانست ساموا را با نتیجه ۳۱ بر صفر در مرحله انتخابی شکست دهد. برای اطلاع بیشتر باید بگوییم که بیشترین گل زده در دوره انتخابی این دوره نتیجه ۱۵ بر صفر برای قطر در مقابل بوتان بوده است. این روز‌ها گل زدن کمی مشکل شده است.

۷۴. آلمان و سوئد در یک گروه قرار دارند. در سال ۱۹۵۸ آن‌ها در نیم‌نهایی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در پایان سوئد توانست با نتیجه سه بر یک آلمان را شکست دهد. بعد از آن مسابقه، ماشین یک سوئدی در هامبورگ تخریب شد و یک غذای سوئدی محبوب هم از لیست غذاهای رستوران‌های آلمانی حذف شد. امیدواریم امسال طرفداران دو تیم کمی به خود مسلط ‌‌تر از سال ۱۹۵۸ باشند.

۷۵. آلمان در تاریخ ۱۴ خرداد لیست نهایی ۲۳ نفره خود را اعلام کرد که غایب بزرگ آن‌ها، بهترین بازیکن جوان لیگ قهرمانان یعنی لروی سانه بود. برای در لیست بودن دیگر چه چیزی لازم است؟

سانه

۷۶. نکته بعدی در مورد قیمت و ارزش بازیکن‌ها است. فرانسه گران‌ترین ترکیب را با ۱٫۰۸ میلیارد یورو در اختیار دارد. بعد از آن‌ها اسپانیا با ۱٫۰۴ میلیارد یورو و برزیلی‌ها با ۹۵۲ میلیون یورو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ارزان‌ترین ترکیب هم با ۸٫۲۸ میلیون یورو متعلق به پاناما است. اما فوتبال همیشه ثابت کرده که همه چیز اعداد نیست.

۷۷. یکی از هیجان‌انگیزترین گروه‌های امسال گروه D با حضور آرژانتین، نیجریه، ایسلند و کرواسی است.

۷۸. در سال ۱۹۵۰ هند جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد، اما فیفا به آن‌ها گفته بود که نمی‌توانند با پای برهنه بازی کنند و به آن‌ها اجازه حضور نداد. آن‌ها تنها تیمی هستند که جواز حضور را دریافت کردند و هرگز در جام جهانی بازی نکرده‌اند.

هند

۷۹. سال ۲۰۱۴ رکورد دار بیشترین گل زده (۳۲ گل) توسط بازیکنان تعویضی بود. آیا امسال هم شاهد تعویض‌های طلایی خواهیم بود؟

۸۰. با توجه به داده‌های گوگل از سال ۲۰۰۴ میانگین محبوبیت اینترنتی جام جهانی با میانگین محبوبیت اینترنتی یکی از چهره‌های تلوزیونی آمریکا برابر است. شاید به این دلیل است که بیشتر فوتبال دوستان مشغول تماشای فوتبال هستند تا اینکه در مورد آن توییت کنند.

۸۱. آلبوم دیجیتالی پانینی در تاریخ ۲ فروردین به فروش گذاشته شد. موفق به خرید آن شدید؟

کارت‌های پانینی

۸۲. کالاچس (نان پخته شده)، چودو (کیک حلالی شکل)، پیشکی (پیراشکی) و ماهی دریای سیاه از خوراکی‌های مخصوص روسی هستند. غذا‌های سنتی بسیاری را می‌توان در روسیه یافت که حتما باید امتحان کرد.

۸۳. جاست فونتین فرانسوی در سال ۱۹۵۸ توانست با ۱۳ گل رکورددار بیشترین گل زده در یک جام جهانی را به نام خود ثبت کند. آیا کسی می‌تواند این رکورد را جا به جا کند؟

۸۴. معماری کازان آرنا بر عهده کسی بود که ورزشگاه ومبلی و امارات را طراحی کرده بود.

ورزشگاه کازان آرنا - کازان

۸۵. پرگل‌ترین بازی جام جهانی به دیدار اتریش و سوئیس در سال ۱۹۵۴ برمی‌گردد جایی که دو هت تریک صورت گرفت و اتریش توانست سوئیس را ۷ بر ۵ شکست دهد. به نظر می‌رسد دفاع در آن زمان چیز زیاد مهمی نبوده است.

۸۶. جام جهانی سال ۱۹۵۴ هشت هت تریک به همراه داشت. امیدواریم امسال مدافعان برنامه بهتری داشته باشند.

۸۷. ۹ ماه پس از جام جهانی آفریقا میزان زاد و ولد نیز افزایش یافت. این موضوع با نرخ ۳۰ درصد افزایش بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز اتفاق افتاد.

۸۸. بردن جام جهانی یکی از بیاد ماندنی‌ترین لحظات است، اما وقتی جشن تمام شود فیفا جام اصلی را پس می‌گیرد و در عوض یک جام ارزان‌تر را به تیم برنده می‌دهد. به نظر می‌رسد فیفا به کسی اعتماد ندارد.

جام جهانی

۸۹. فقط سران سیاسی یا برنده جام جهانی اجازه دارند به جام اصلی دست بزنند.

۹۰. سال‌های زیادی باید صبر کنیم تا جام این رقابت‌ها عوض شود. در سال ۲۰۳۸ دیگر جای خالی برای نوشتن نام قهرمان روی جام وجود ندارد و قاعدتا باید منتظر جام جدیدی باشیم.

۹۱. آلمانی‌ها توانسته‌اند هشت بار بین دو تیم اول، ۱۲ بار بین سه تیم اول، ۱۳ بار بین چهار تیم اول و ۱۷ بار بین هشت تیم اول باشند.

۹۲. مکزیک با ۱۶ بار کسب جواز حضور، رکورددار بیشترین جواز حضور بدون حتی یک قهرمانی است.

مکزیک

۹۳. قرار بود زیمباوه بین تیم‌های انتخابی جام جهانی 2018 در آفریقا حضور داشته باشد، اما آن‌ها به دلیل پرداخت نکردن حقوق سرمربی خود از مسابقات کنار گذاشته شدند.

۹۴. اندونزی در گروه F انتخابی آسیا حضور داشت، اما به دلیل دخالت‌های دولت اندونزی از رقابت‌ها کنار گذاشته شد.

۹۵. نکته دیگری که در مورد مصری‌ها وجود دارد، صعود دراماتیک‌ آن‌ها است. شاید مهیج‌ترین لحظه صعود به جام جهانی 2018 متعلق به مصری‌ها باشد. در دقیقه ۸۸ بازی مصر یک گل دریافت کرد و بازی به تساوی کشیده شد، اما محمد صلاح توانست پنالتی که در دقیقه ۹۵ گرفته شده بود را گل کند تا مصر بتواند بعد از ۲۸ سال به جام جهانی صعود کند.

مصر

۹۶. هیچ داور انگلیسی برای جام جهانی امسال انتخاب نشده است.

۹۷. پرو بعد از سال ۱۹۸۲ اولین بار است که به جام جهانی صعود می‌کند. بیشترین غیبت تیمی که در جام جهانی روسیه بازی می‌کند.

۹۸. اسکار تابارز سرمربی اروگوئه با ۴ حضور رکورددار بیشترین حضور یک مربی در جام جهانی است.

۹۹. طرح روی پوستر جام جهانی امسال مربوط به دروازه بان افسانه‌ای روسیه‌ای‌ها لو یاشین است. او در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰ در جام جهانی بازی کرده و تنها دروازه‌بانی است که توانسته توپ طلای اروپا را کسب کند.

پوستر جام جهانی

۱۰۰. آخرین نکته هم مربوط به ایسلندی‌ها است. جان برگ گادمنسون در جوانی در مسابقات معروف کانتر استریک حضور داشته است. کار دیگری هست که آن‌ها نتوانند انجام دهند؟

مطالب مرتبط:

منبع DW

دیدگاه