۱۴ جاذبه کانادا که باید بشناسید

علیرضا حیدری
علیرضا حیدری سه شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
۱۴ جاذبه کانادا که باید بشناسید

کشور کانادا با شهرهایی نظیر ونکوور، تورنتو و مونترال برای مردم عادی جذابیت دارد؛ ولی کانادا بیش از این است و مناطق زیبایی در آن وجود دارند که دیدن آن برای هر گردشگری وسوسه‌کننده است.

اگر برای تعطیلات آینده قصد دارید تور کانادا رزرو کنید، بهتر است ادامه مقاله را دنبال کنید؛ چون جاذبه‌هایی را معرفی می‌کنیم که کمتر شناخته شده‌اند و بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه بکر و فوق‌العاده‌ای باشد.

کانادا زیبایی را با برگ افرایی که در پرچم خوش‌رنگش خودنمایی می‌کند، آغاز می‌کند. کشوری وسیع، دیدنی و البته خلوت و دنج که به جهت نزدیکی به قطب شمال، در اذهان عمومی به عنوان کشوری با چشم‌اندازهای برفی زیبا در کوهستان‌ها و جنگل‌هایش شکل گرفته و البته شهرهایی معتدل با آب‌های اقیانوس‌هایی دارد.

برای گردشگران حرفه‌ای اما، کانادا کشوری بیش از خبرهای جذاب درباره شهر‌هایی همچون تورنتو، ونکوور و مونترال است؛ کانادا کشوری با جاذبه‌های زیاد، نظیر خطوط ساحلی، دشت‌های وسیع، کوهستان‌های با‌ابهت و جنگل‌های بکر است است. تنوع فرهنگی در این کشور نیز، گستره‌ای همپای چشم‌اندازهای طبیعی آن دارد. در ادامه قصد داریم با تعدادی از جذاب‌ترین دیدنی‌های کانادا آشنا شویم:

۱. دشت‌های جلگه‌ای منطقه ساسکاچوان

کانادا

 در ساسکاچوان، دشت‌های معروف این منطقه بافتی جالب توجه دارند؛ دشت‌هایی که زمانی پناهگاه دزدان و راهزنان تحت تعقیب بود، حالا جاذبه توریستی شده است.

ساختار این منطقه به لحاظ زمین‌شناسی برآمده از عصر یخبندان و یخ‌های آب شده آن دوران است. سطح زمینِ آن، جایی است که کاکتوس‌ها و تپه‌های خاکی،  فاصله‌ای نزدیک با آسمان زلال منطقه  و ابرهای شفاف آن داشته و  لوکیشنی سینمایی‌‌مانند پدید می‌آورند. شاید سمبل این اتمسفر خاص، Castle Butte باشد که با شکل خاص خود، همچون نگینی بر آن خودنمایی می‌کند.

به لحاظ تاریخی، در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، این منطقه محلی برای گریزِ راهزنان و سارقان بانک بود؛ آن‌ها از طریق نقاط مرزی آمریکا با کانادا، به این منطقه می‌رسیدند تا سایه‌یِ قانون از سرشان کم شود. دورافتادگی‌ منطقه در آن زمان و موقعیت خاص جغرافیایی‌اش، با غارها و دالان‌هایی که به زیر زمین راه داشت، مزید بر علت می‌شدند و  آن را به منطقه‌ای محبوب دزدان برای فرار بدل کرده بودند، اگرچه که اکنون محلی محبوب برای گردشگران شده است.

۲. خیابان پتی شامپلن، کِبک

کانادا

یکی از باریک‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین خیابان‌های آمریکای شمالی در کبِک و با عرضِ ۱۲ متر خیابان پتی شامپلن است؛ خیابانی با ساختمان‌هایی قدیمی و سنگی در اطراف آن که حکایت از دوران حاکمیت فرانسوی‌ها در منطقه‌ی ـ به قولِ خودشان ـ «فرانسه جدید» دارد؛ این خانه‌ها زمانی منزل فرانسوي‌های مهاجر و تاجری بود که به سودای زندگی بهتر به اینجا آمده بودند؛ خانه‌هایی که گذر زمان هنوز استواری و شکوه‌شان را کم نکرده و وظیفه‌ی «چشم‌نوازی» از گردشگران را برعهده دارند!

نقاشی‌های دیواری زیبا، قدمت و تاریخ تکامل شهر را بازنمایی می‌کنند و کافه‌ها، رستوران‌ها، بوتیک‌ها و گالری‌های هنری باب‌طبع هرسلیقه و خالق فضایی پست‌مدرنند، و در کنار آن‌ها هتلی خاص همچون Chateau Frontenac این فضا را تکمیل می‌کند.

۳. پارک ملی ناهانی در سرزمین‌های شمال غربی

پارک ملی ناهانی کانادا

این پارک در Northwest Territories واقع و عصاره حیات وحش کانادا است و با وسعت ۳۰ هزار کیلومتر مربع، فضای گسترده‌ای را فراهم می‌کند. آبشارها، صخره‌های آهکی، دره‌ها و چشمه‌های آب گرمی که در این پارک وجود دارند، چشم‌اندازهای زیبا و غنی را پیش چشم قرار می‌دهند، نام این پارک، «ناهانی» از رودخانه ناهانی جنوبی گرفته شده که از کوه‌های مک‌کنزی سرچشمه می‌گیرد.

پارک ملی ناهانی اما صرفا «طبیعت محض» نیست، علاوه بر تماشای حیات وحش غنی و حیواناتی مانند خرس‌های سیاه، گرگ‌ها، گوزن و بزِ کوهی شاخ‌دار، در آب‌های وحشی رودخانه‌ها کانوسواری و رفتینگ کنید و طبیعت‌گردی را با تفریح ترکیب کنید.

۴. کلیسای بزرگ نوتردام در مونترال

کلیسای نوتردام کانادا

بدون شک پای بناهای تاریخی که در میان باشد کلیسای نوتردام یکی از برترین‌ها در کانادا است؛ یک نمونه عالی از هنر گوتیک که در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده است. کلیسایی با حکاکی‌های چوبی پرنقش و نگار، نقاشی‌ها و مجسمه‌های آیین مسیحیت و قدیسان آن که در پس‌زمینه‌ای از تلفیق آبی پررنگ و طلای ۲۴ عیار ارائه می شوند؛ پنجره‌های کلیسا که با شیشه‌های رنگی به شکل هنرمندانه پوشانده‌شده‌اند، دریچه‌ای استعاره‌گون به تاریخ مذهبی مونترال می‌گشایند.

مراسم تشییع چهره‌های معروفی همچون نخست‌وزیر فقید کانادا، «پیر ترودو» و ستاره هاکی، «موریس ریچارد»، در این کلیسا انجام شده است.

۵. ساحل طولانی، جزیره ونکوور، بریتیش کلمبیا

ساحل ونکوور کانادا

ساحل طولانی یا همان Long Beach، همانطور که از اسمش هم پیدا است، بزرگ‌ترین ساحل شنی در شهر ونکوور است که بین روستاهای ئوکلولت و توفینو قرار گرفته و در مجاورت پارک ملی پاسیفیک واقع شده، درست در حاشیه غربی شبه جزیره‌ای که توسط اقیانوس آرام احاطه شده است.

این ساحلی است ایده‌آل برای دوست‌داران موج سواری و علاقه‌مندان به انواع ورزش‌های آبی که بالاترین استانداردها و جاذبه‌های طبیعی را ارائه می‌دهد. قایق‌سواری کایاک، شنا، موج‌سواری و پیاده‌روی در کنار ساحل بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

 همچنین در فصول بهار و پاییز که فصل مهاجرت وال‌های خاکستری است، می‌توان از پی موج‌های اقیانوسی تعدادی از آن‌ها را در آب‌های نزدیک به ساحل مشاهده کرد.

۶. کوه تور در نوناووت

کوه تور در جزیره بافین کانادا

کوه تور، کوهی در جزیره بافین و از جنس گرانیت، واقع در پارک ملی ایوتاک است که بلندترین صخره عمودی جهان را دارد. کوه مشرف به یخچال‌های طبیعی منطقه با ارتفاع صخره ۱۲۵۰ متر و زاویه‌ی ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد است. شکل‌گیری این قله کوه که بخشی از پارک ملی ایوتاک است به آخرین دوره‌ عصر یخبندان باز می‌گردد؛ این‌جا زمانی محل سکونت قوم اینویی از اسکیموهای آلاسکا و کانادا بود و اکنون محلی برای کشف ناشناخته‌ترین‌های حیات وحش کانادا است.

۷. لوننبرگ در نوا اسکوشیا

نوا اسکوشیا کانادا

لوننبرگ در ایالت نوا اسکوشیا، یکی از زیباترین شهرهای کوچک بندری در کانادا است. لوئنبرگ در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است؛ شهری چندفرهنگی که تاریخ آن گواهی می‌کند هم انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، سوییسی‌ها و البته فرانسوی‌ها در آبادی آن نقش داشته و در آن ساکن بوده‌اند.

ساختمان‌های قدیمی به وفور به چشم می‌خورد که یادگاری از قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی هستند. رنگ‌های شاد و پاستل مانندی که در رنگ این خانه‌ها به کار رفته، اتمسفری جذاب و شاداب به‌وجود آورده و فروشگاه‌های صنایع دستی، در کنار آثار هنری در گالری‌های صمیمی این شهر فضایی قدیمی و نوستالژیک برای آن پدید آورده است.

۸. خلیج کوچک فاندی در حدفاصل نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک

خلیج فاندی کانادا

خلیج فاندی، شاخه‌ای از اقیانوس اطلس در شرق کانادا است که نوا اسکوشیا و ایالت نیوبرانزویک را از هم جدا می‌کند و خلیجی با بلندترینِ جزرومدها است. در این منطقه سطح آب تا ۱۶ متر در تناوب زمانی دو بار در روز بالا و پایین می‌رود. تنوع و غنای حیات وحش در این جا، پهلو به پهلوی جنگل‌های پرباران آمازون می‌زند. وجود گونه‌های متعدد پرندگان و موجودات دریایی نظیر وال‌ها در کنار صخره‌های بلند و چشم‌انداز‌هایی زیبا به سواحل منحصربه‌فرد، آن را مناسب اکوتوریسم و دوست‌داران طبیعت بکر در آمریکای شمالی کرده است.

۹. پارک پلِ معلقِ کاپیلانو در بریتیش کلمبیا

پل معلق کاپیلانو کانادا

یکی از زیباترین جاذبه‌های شمال ونکوور در بریتیش کلمبیا پارک پل معلق کاپیلانو است که بر فراز رودخانه کاپیلانو واقع شده و چشم‌انداز زیبایی خلق می‌کند. این پل ۱۳۷ متر طول دارد که دو سوی دره‌ای جنگلی را به هم وصل می‌کند. گردشگران در پایین پاهایشان ارتفاعی منتهی به رودخانه را می‌بینیند و در دو سوی چپ و راست، با انبوهی از بافت جنگلی شبیهِ آنچه در آمازون یافت می‌شود، مواجه می‌شوند. در بازه زمانی مربوط به جشن‌های کریسمس سرتاسر پارک و درخت‌های آن به شکل زیبایی نورپردازی می‌شوند تا زیبایی دوچندان پیدا کنند.

۱۰. پارک ملی گوآی هاناس در بریتیش کلمبیا

پارک ملی گوآی هاناس که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، چشم‌اندازی خیره‌کننده به سواحل غربی کانادا فراهم می‌کند. اگرچه که جنگل های پرباران و حیات‌وحش غنی این منطقه تنها از طریق هواپیما و سفر دریایی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، ولی قطعا ارزش چنین سفری را دارد. این منطقه خود ۱۳۷ جزیره دارد و با توجه به میزان بالای بارش باران سبزی و طراوت خاصی در محیط آن به چشم می‌خورد.

این‌جا خانه‌ی قبیله هایدا، قبیله بومی معروف در آمریکای شمالی است که مهارت دریانوردی باستانی‌شان زبانزد خاص و عام است؛ وجود بیش از ۵۰۰ آثار تمدنی و تاریخی این قوم در این منطقه حفاظت‌شده رنگ و بویی تاریخی - باستانی هم به آن بخشیده است.

۱۱. دماغه اسپيِر در نیو‌فاندلند و لَبرِدور

دماغه اسپیر کانادا

دماغه اسپيِر جایی در شرقی‌ترین نقطه کانادا و یک صخره عظیم‌الجسه و مشرف به بی‌انتهایِ اقیانوس اطلس است. علاوه بر این که خورشید در اینجا هنرمندانه‌تر طلوع و غروب می‌کند و آسمان رنگ دیگری است، این مقصد مناسب‌ترین مکان برای کسانی است که تماشای پرندگان دریایی و وال‌ها و یخ‌های شناور، حالشان را خوب می‌کند.

اما یک فانوس دریایی، زیبایی بصری اسپیر را تکمیل می‌کند؛ ساختمانی مکعبی که برجکی گنبدی شکل در فوقانی‌ترین قسمتش، نور را بر فضای اقیانوس منعکس می‌کند. فضای داخلی بازسازی شده فانوس دریایی، نشان‌دهنده‌ی شرایط زندگی یک نگهبان فانوس و خانواده‌اش در اواسط قرن نوزدهم است. فانوسی که از سال ۱۸۳۶ این جا نشسته، نقش شاهدی را دارد که داستان‌های اسپیِر و جوش و خروش اقیانوس را نقل می‌کند. سفیدی فانوس با آبی دریا هارمونی دارد و نورش شب‌های اقیانوس را روشن می‌کند.

۱۲. وایت‌هورس در یوکان

یوکان کانادا

شهری که در کناره غربی رودخانه یوکان امتداد می‌یابد و پایتخت ایالتی به همین نام است و بزرگ‌ترین شهر شمالی کانادا هم محسوب می‌شود. این جا نقطه آغازی برای کشف ناشناخته های کانادا در دوردست‌های شمالی آن است. شهر از اواخر قرن نوزدهم میلادی رونق گرفت، زمانی که به عنوان گذرگاهی برای توقف جستجوگران طلا در مسیر ناحیه کلوندایک، که به عنوان محلی برای کشف طلا شهرت یافته بود، شناخته می‌شد.

۱۳. گیملی در مانیتوبا

گیملی در مانیتوبا کانادا

گیملی شهری زیبا و کوچک است با حال و هوای روستایی که در کناره غربی دریاچه وینیپِگ، در ایالت فرانسوی‌زبان مانیتوبا واقع شده است. با این حال اینجا به وسیله مهاجران ایسلندی پایه‌گذاری شده و آداب و رسوم این جامعه مستقل را بازنمایی می‌کند. همین فضایی منحصربه‌فرد و متفاوت به این نقطه کوچک در کانادا بخشیده است.

شهر نخست در سال ۱۸۷۵ میلادی تحت عنوان «نیوایسلند» پایه‌گذاری شد و حالا نماینده فرهنگ اروپای شمالی در آمریکای شمالی شده است. در گیملی فستیوال‌های زیادی برگزار می‌شود که سبب شده شهری زنده و پرجنب‌وجوش باشد، به علاوه آنکه، مقصدی پرطرفدار برای زمستان و تابستان است؛ مجاورت با دریاچه وینیپگ دوست‌داران تفریحات آبی را راضی می‌کند و فضای برفی آن در زمستان علاقه‌مندان اسکی و اسنبورد را مشتاق دیدارش می‌‌سازد.

۱۴. دریاچه لوئیس در آلبرتا

دریاچه لوییس کانادا

کانادا کشور رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها است، پس یک دریاچه باید واقعا خاص باشد تا در لیست برگزیده‌های کانادا قرار بگیرد. دریاچه لوییس که در پارک ملی بانف و در دل کوهستان‌های راکی قرار گرفته، فقط یک دریاچه نیست؛ بلکه هنرمندی تمام طبیعت است. آب فیروز‌ه‌ای آن با کوه‌های برف گرفته و یخچال طبیعی ویکتوریا احاطه شده و نمایی به یاد ماندنی می‌سازد.

در زمستان کمپ اسکی دریاچه لوییس یکی از بهترین مکان ها برای اسکی است و در تابستان با آب شدن تدریجی برف‌ها می‌توان محیط متفاوتی را تجربه کرد. همچنین وجود هتل‌های عالی  در این منطقه مانند Château Lake Louise و Banff Spring که با الهام از قلعه‌های فرانسوی و اسکاتلندی ساخته شده‌اند، بر لذت اقامت در آن می‌افزاید.

مطالب مرتبط:

منبع TheCulturetrip

دیدگاه