۱۰۰ نکته در مورد جام جهانی که باید بدانید (قسمت دوم)

علی  کماسی
علی کماسی شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
۱۰۰ نکته در مورد جام جهانی که باید بدانید (قسمت دوم)

جام جهانی هر ۴ سال یک بار با حضور ۳۲ تیم از سراسر دنیا برگزار می‌شود و تقریبا نیمی از جمعیت کره زمین این رقابت را تماشا می‌کنند.

جام جهانی 2018 در روسیه برگزار می‌شود و همه‌ی فوتبال دوستان منتظر آغاز این رقابت‌ها هستند. مسابقات بزرگ همواره حواشی و نکات جذابی نیز به همراه دارند. از رکوردهای مختلف تا حضور داشتن و نداشتن در آن، نکاتی هستند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

آشیل

۳۸. یک گربه‌ ناشنوا به اسم آشیل در موزه سن پترزبورگ، بازی‌های جام جهانی را پیش‌بینی کرده است. این گربه تمام بازی‌های کاپ کنفدراسیون‌ها در سال گذشته به جز یک بازی را درست پیش‌بینی کرده است.

۳۹. وزارت کشاورزی روسیه هشدار داده که در طول رقابت‌ها احتمال هجوم ملخ‌ها وجود دارد. اگر به روسیه می‌روید، پشه‌بند خود را فراموش نکنید.

۴۰. رنج قیمت بلیت‌های جام جهانی بین ۸۵ یورو تا ۸۹۲ یورو (برای فینال) است. کسانی که مقیم روسیه هستند، می‌توانند بلیت‌های ارزان‌تری گیر بیاورند که قیمت آن‌ها از ۱۹ یورو آغاز می‌شود. قیمت‌ها از چهار سال گذشته بیشتر است. در دوره قبل قیمت‌ها بین ۶۹ یورو تا ۷۳۰ یورو بود.

۴۱. طرفداران آلمانی بعد از تیم میزبان بیشترین تعداد درخواست بلیت را با ۳۳۸ هزار درخواست در اختیار دارند. بنظر می‌رسد آن‌ها علاقه زیادی به تماشای فوتبال از نزدیک دارند.

آلمان

۴۲. انتظار می‌رود جام جهانی برای روسیه ۱۲ میلیارد یورو هزینه داشته باشد. با این وجود این هزینه از هزینه جام جهانی برای برزیل کمتر است، اما بازهم نیم میلیون از چیزی که آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند، بیشتر است. هیچکس نمی‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند.

۴۳. مسابقات در ۱۲ ورزشگاه و ۱۱ شهر (دو ورزشگاه در مسکو) طی تابستان پیش رو برگزار می‌شود. ۹ ورزشگاه اختصاصا برای جام جهانی ساخته شده است که به نظر پرهزینه می‌آید.

۴۴. شاید تصور کردنش امروزه سخت باشد، اما تمام بازی‌های اولین جام جهانی در یک شهر برگزار شد. در مونته‌ویدئو  اروگوئه ۱۳ تیم در مسابقات سال ۱۹۳۰ بازی کردند.

جام جهانی ۱۹۳۰

۴۵. اسام الحداری، دروازه‌بان ۴۵ ساله افسانه‌ای مصری‌ها با حضور در جام جهانی مسن‌ترین بازیکن برای تمام دوره‌ها خواهد بود. او در تمام بازی‌های انتخابی به جز آخرین دیدار، بازی کرده و کاپیتان تیم خود بوده است. این دروازه‌بان ۱۵۶ بازی ملی دارد و این اولین حضور او در جام جهانی است. سن قطعا چیزی جز یک عدد نیست.

۴۶. ظاهرا اگر نیمار بتواند با برزیل قهرمان جهان شود، ۵۰ هزار دلار از نایک دریافت می‌کند. علاوه بر این اگر بتواند عنوان بهترین بازیکن رقابت‌ها را نیز کسب کند، ۲۰۰ هزار دلار دیگر هم از نایک می‌گیرد.

۴۷. با وجود تعداد زیادی از جوانان با استعداد، نورمن وایتساید با ۱۷ سال و ۴۱ روز لقب جوان‌ترین بازیکن تمام دوران‌ این رقابت‌ها را در اختیار دارد. این رکورد در جام جهانی سال ۱۹۸۲ به ثبت رسیده و بنظر نمی‌آید شخص دیگری آن را تصاحب کند.

نورمن وایتساید

۴۸. آلمان و اسپانیا تنها کشورهانی هستند که توانسته‌اند تمام بازی‌های دور انتخابی را با پیروزی سپری کنند. اسپانیا در سال ۲۰۱۰ و آلمان برای همین رقابت‌ها این رکورد را در اختیار دارند.

۴۹. بردن فینال جام جهانی به معنی بردن جایزه ۳۸ میلیون دلاری رقابت‌ها است. تیمی که در فینال بازنده است، ۲۸ میلیون یورو دریافت می‌کند. اگر تیمی تنها از مرحله گروهی صعود کند، ۸ میلیون یورو دریافت می‌کند. جایزه قهرمانی نسبت به دوره گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

۵۰. اگر آلمان قهرمان شود، به هر بازیکن آن ۳۵۰ هزار یورو جایزه داده می‌شود.

آلمان

۵۱. طبق مقاله‌ای که از گاردین منتشر شد، تحقیقات رییس سابق پزشکی فیفا نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶ از بازیکنان روسیه تست دوپینگ گرفته نشده است. اگر تیم روسیه عملکرد بهتری داشته باشد چه؟

۵۲. خوزه مورینیو یکی از معروف‌ترین سرمربی‌های دنیا، قرار است برای جام جهانی به عنوان کارشناس در شبکه RT حضور داشته باشد.

۵۳. سیستم کمک داور ویدئویی یا همان VAR قرار است برای اولین بار در جام جهانی مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم توسط هیئت بین‌المللی فوتبال تایید شده و قرار است صرفا برای موارد خاصی از جمله پذیرفتن گل، پنالتی و کارت قرمز مستقیم مورد استفاده قرار گیرد.

VAR

۵۴. تکنولوژی همیشه هم بد نیست. تیم‌های پزشکی نیز می‌توانند از دوربین‌ها برای افزایش ایمنی بازیکن‌ها استفاده کنند.

۵۵. در این سری رقابت‌ها تیم‌ها اجازه دارند در وقت اضافه یک تعویض چهارم هم داشته باشند.

۵۶. احتمالا این آخرین شانس ما برای دیدن لیونل مسی ۳۰ ساله و کریستینو رونالدوی ۳۳ ساله در جام جهانی است. حقیقتا رقابت جذابی است. کارلوس کیروش سرمربی تیم ایران گفته است تا زمان اثبات انسان بودن مسی باید او را از مسابقه دادن محروم کرد. کاملا منصفانه است.

مسی و رونالدو

۵۷. در جام جهانی دیدار‌های خداحافظی نیز وجود دارد. این بازی‌ها ممکن است آخرین حضور بازیکنانی مانند لوییس سوارز (۳۱ سال)، آندرس اینیستا (۳۳ سال)، لوکا مودریچ (۳۲ سال)، تیاگو سیلوا (۳۳ سال)، رافا مارکز (۳۹ سال)، وینسنت کامپنی (۳۱ سال)، کیسوک هوندا (۳۱ سال) و فالکائو (۳۲ سال) باشد.

۵۸. قرار است ۶۴ بازی فقط در یک ماه صورت بگیرد. بسیار هیجان‌انگیز است.

۵۹. لباس‌های رسمی تیم‌ها نیز مشخص شده و قطعا نیجریه زیباترین لباس را در اختیار دارد.

نیجریه

۶۰. سازندگان توپ سیاه و سفید افسانه‌ای در سال ۱۹۷۰ مسئولیت طراحی توپ امسال را بر عهده گرفته‌اند. ظاهرا یک تراشه نیز در توپ قرار گرفته تا به طرفداران اجازه دهد با استفاده از اپ مخصوص آن روی گوشی خود اطلاعات جدیدی دریافت کنند.

توپ جام جهانی ۱۹۷۰

۶۱. یک حقیقت دیگر از ایسلندی‌ها وجود دارد. البته جای تعجب هم نیست و در واقع خیلی هم جالب است. ثور هالدورسن دروازه‌بان ایسلند یکی از محبوب‌ترین فیلم‌سازان این کشور است. او حتی یک موزیک ویدئو برای یورو ویژن ۲۰۱۲ ایسلند ساخته بود. دروازه‌بان با استعدادی به نظر می‌رسد!

۶۲. روسیه بزرگ‌ترین کشور از نظر مساحت در جام جهانی است. این کشور آنقدر پهن‌آور است که ۱۱ منطقه زمانی دارد. از این ۱۱ منطقه زمانی فقط ۴ منطقه به جام جهانی مربوط می‌شود که باز هم کم نیست.

۶۳. میروسلاو کلوزه با ۱۶ گل زده در صدر جدول گلزنان تمام ادوار رقابت‌های جام جهانی است. در جایگاه بعدی توماس مولر قرار دارد که بنظر می‌رسد بتواند این رکورد را جابه‌جا کند.

کلوزه

۶۴. تمام ۲۷ گل زده کشور دانمارک در جام جهانی از داخل محوطه بوده است. به نظر می‌رسد آن‌ها برنامه‌ای برای بیرون از محوطه ندارند.

۶۵. شاید بهتر باشد مراکشی‌ها نیز کمی به فکر گل‌های خود باشند. هیچکدام از ۱۲ گل مراکشی‌ها در جام جهانی از روی ضربه‌ی ایستگاهی نبوده است.

۶۶. بنظر می‌رسد این رقابت‌ها فشار‌های سیاسی فراوانی به دولت روسیه وارد کرده باشد. اخبار‌های ضد و نقیض فراوانی از دخالت در انتخابات کشور‌های دیگر، موضوعات نژادپرستی و نقض حقوق بشر از این کشور به گوش می‌رسد.

مطالب مرتبط:

منبع dw

دیدگاه