ساعت شمس العماره دوباره کوک می‌شود

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۰
ساعت شمس العماره دوباره کوک می‌شود

ساعت شمس‌العماره پس از سال‌ها دوباره در روزهای اول شهریور ماه، به وقت پایتخت کوک خواهد شد. قرار است این ساعت تعمیر و کاخ گلستان هزینه نگهداری و تعمیرش را پرداخت کند.

ساعت شمس العماره یکی از معروف‌ترین ساعت‌های ایران است که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ آن را به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد. این ساعت که صدای بلندش اهالی کاخ گلستان را آزار می‌داد، همان اوقات که برسر بلندترین عمارت تهران قرار گرفته بود یعنی در سال ۱۲۵۵، در اثر یک دستکاری برای کم کردن صدایش، خاموش شد و هیچ‌گاه کار نکرد.

در این مدت تهران وقایع مختلفی به خود دید؛ اما هیچ‌گاه از ساعت شمس‌العماره صدایی بلند نشد. تا اینکه در سال ۱۳۹۱ مسئولان وقت کاخ گلستان تصمیم گرفتند تا دوباره آن را تعمیر کرده و این بار مردم تهران صدای این ساعت را بشنوند؛ ساعتی که در طول سال‌ها، افرادی سعی کرده بودند آن را تعمیر کنند؛ اما نتوانستند.

این بار اما از معروف ترین ساعت‌ساز تهران دعوت شد تا آن را تعمیر کند. برای مدت کوتاهی هم ناقوس این ساعت به صدا درآمد؛ اما هزینه نگهداری آن (ماهی ۵۰۰ هزار تومان) برای مسئولان کاخ زیاد بود و به همین دلیل پس از مدت کوتاهی دوباره خاموش شد.

اکنون مسئولان کاخ گلستان تصمیم دارند تا این بار هزینه نگهداری آن و تعمیر دوباره‌اش را بدهند تا در میان شلوغی و سر و صدای خیابان ناصرخسرو و میدان ارگ، صدای این ساعت باز هم شنیده شود.

دراین‌باره «مسعود نصرتی» مدیر کاخ گلستان بیان کرد:

با آقای ساعتچی که پیش از این هم ساعت شمس‌العماره را تعمیر کرده بود، قرارداد نهایی را بسته‌ایم و قرار است که کاخ گلستان هزینه نگهداری و تعمیرش را بپردازد تا دوباره مثل چند سال پیش، پس از تعمیر خاموش نشود بلکه به آن رسیدگی کنیم.

موضوع قراردادمان هم راه‌اندازی ساعت به‌صورت الکترومکانیکی و خودکار و تهیه ابزار مورد نیاز است.

وی ادامه داد:

زمان این قرارداد از اول خرداد تا اول شهریور است. یعنی امیدواریم روز اول شهریور پس از پایان کار صدای این ساعت را دوباره بشنویم و شاهد باشیم که بازهم کار می‌کند.

ما از دو سال پیش می‌خواستیم که این کار را انجام دهیم؛ اما هر بار به مشکل برمی‌خوردیم. در واقع می‌خواستیم که ساعت دوباره به حالت اولیه خودش برگردد.

اصل موضوع راه‌اندازی ساعت است که سعی داریم این اقدام انجام شود. بعد از این هر ماه یک بار باید به این ساعت رسیدگی شود.

نصرتی افزود:

چند سال پیش این ساعت دستکاری شده و از حالت مکانیکی خارج شده بود. می‌خواهیم که این ساعت خودکار باشد و به حالت اولیه برگردد.

برای راه‌اندازی این ساعت از دو سال پیش حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه شده است. ولی هزینه نگهداری آن تقریبا ماهی ۱۵ میلیون تومان می‌شود که البته نسبت به شرایط متغیر است.

وی تشریح کرد:

ناصرالدین شاه به ساعت علاقه زیادی داشت و بسیاری از سفرا و بزرگان و اروپایی‌ها به او ساعت هدیه می‌کردند. اکنون حدود ۸۰ ساعت با ارزش در کاخ گلستان موجود است که می‌خواهیم آن‌ها را هم راه‌اندازی کنیم البته اگر مشکلی نداشته باشند و بتوانند دوباره کار کنند.

پس از آن نمایشگاهی از ساعت‌های برگزیده کاخ گلستان برپا خواهیم کرد. این ساعت‌ها اکنون در کاخ اصلی و تعدادی نیز در گنجینه کاخ موجود است.

غیر از موضوع ساعت عمارت شمس العماره، مدیر کاخ گلستان در نظر دارد مردم بتوانند از بخش‌های مختلف عمارت نیز دیدن کنند و به بالای آن نیز بروند؛ اما از آنجا که پله‌های این عمارت بسیار باریک است برای بازدید مردم تمهیداتی شده است.

دراین‌باره نیز نصرتی تصریح کرد:

این عمارت در دست تعمیر است و اگر نهایی شود درهای بخش‌های دیگر نیز باز خواهد شد؛ اما به‌صورت محدود. ممکن است ماهی ده تا ۱۵ نفر را تنها بتوانیم از طریق فروش آنلاین بلیط ثبت‌نام کرده و به بازدید از بخش‌های بالایی عمارت ببریم؛ چون پله‌های آن باریک است و امکان حضور حجم زیاد افراد بازدیدکننده وجود ندارد.

سقف طبقات و ارسی‌ها نیز باید مرمت شود. این اقدام جز برنامه‌های ما است ولی هنوز مشخص نیست چه زمانی اجرا می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع مهر نیوز

دیدگاه