راهنمای سفر به استان تکیرداغ

استان تکیرداغ در کشور ترکیه قرار دارد و یکی از مقاصد گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت در سفر به ترکیه به شمار می‌رود. مسجد رستم پاشا، خانه موزه نامیک کمال و سواحل شارکوی از دیدنی‌ های استان تکیرداغ محسوب می‌شوند.

استان تکیرداغ را بیشتر بشناسید:

معرفی استان تکیرداغ

تاریخچه استان تکیرداغ

آب و هوای استان تکیرداغ

راهنمای سفر به استان تکیرداغ

سوغات استان تکیرداغ

جاهای دیدنی استان تکیرداغ

معرفی استان تکیرداغ

استان تکیرداغ یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه تراکیه شرقی قرار دارد، از شرق با استان استانبول، از شمال با استان قرقلرایلی، از غرب با استان ادرنه و از جنوب با شبه‌جزیره گالیپولی در استان چناق‌قلعه همسایه است. مرکز استان، تکیرداغ نام دارد.

تکیرداغ

جمعیت استان تکیرداغ ۹۷۳ هزار نفر و مساحت آن حدود ۶٫۲ هزار کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو دسته اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. زبان مردم تکیرداغ، ترکی است.

استان تکیرداغ مانند دیگر استان‌های کشور ترکیه، زیر نظر حکومت مرکزی قرار دارد. حکومت مرکزی از نوع پارلمانی دموکراتیک است و سه قوه جداگانه را شامل می‌شود. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه مستقل از دولت و مجلس اداره می‌شود. رئیس‌جمهوری با مقام نسبتا تشریفاتی در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرد.

تاریخچه استان تکیرداغ

قدمت تکیرداغ به سال ۴۰۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد. این منطقه در زمان امپراتوری عثمانی‌ها، بخشی از ایالت روملیا، و بعد از آن به‌ترتیب قسمتی از استان کاپودان پاشا، ایالت سیلیسترا و ولایت آدریان‌پول یا ادرنه به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۰۵، نصف جمعیت استان را مسیحیان یونانی شامل می‌شد که در سال ۱۹۲۳ و بر اساس تعهدنامه‌ی تبادل مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس، با مسلمانان ساکن یونان معاوضه شدند.

تکیرداغ

آب و هوای استان تکیرداغ

آب و هوای استان تکیرداغ گرم و معتدل به شمار می‌رود. تابستان‌هایی طولانی، گرم و مرطوب، و زمستان‌هایی سرد و نمناک دارد. بیشترین میزان بارندگی در فصل زمستان اتفاق می‌افتد و گاهی بارش برف بین ماه‌های دسامبر تا مارس به‌مدت دو هفته طول می‌کشد. دمای متوسط هوا از ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

راهنمای سفر به استان تکیرداغ

فرودگاه تکیرداغ چورلو در ۱۰ کیلومتری چورلو قرار دارد و تنها پرواز آنکارا در آن به زمین می‌نشیند. ایستگاه قطار تکیرداغ در فاصله ۳-۴ کیلومتری غرب مرکز استان واقع شده است و با شاخه‌ای جدید از خط آهن به قطار استانبول-ادرنه دسترسی دارد. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری مینی‌بوس‌های عمومی و تاکسی‌ها خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

از شهرهای مهم استان تکیرداغ می‌توان به تکیرداغ، چورلو و مرمره ارغلیسی اشاره کرد.

سوغات استان تکیرداغ

قالیچه‌های دستباف، فرش و کیف‌های دستباف از سوغاتی‌های استان تکیرداغ به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «مرکز خرید تکیرا» (Tekira Alisveris Merkezi) و «مرکز خرید اوریون» (Orion Alisveris Merkezi) سر بزنید.

تکیرداغ

جاهای دیدنی استان تکیرداغ

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بیشترین جاهای دیدنی استان تکیرداغ را شامل می‌شوند که از آن جمله می‌توان «مسجد رستم پاشا» (Rustem Pasha Mosque)، «موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تکیرداغ» (Tekirdag Museum of Archaeology and Ethnography)، «موزه راکوزی» (Rakoczi Museum) و «خانه موزه نامیک کمال» (Namik Kemal House Museum) و «مسجد سلیمانیه چورلو» (Corlu Suleymaniye Cami) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های استان تکیرداغ «پارک طبیعت کارتال تپه» (Kartaltepe Nature Park) و سواحل شارکوی هستند.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map