راهنمای سفر به استان سیواس

استان سیواس در ترکیه قرار دارد و یکی از مقاصد گردشگری در سفر به ترکیه به شمار می‌رود. مدرسه بروجیه، موزه قوم‌نگاری و کنگره سیواس و مرکز توریستی ورزش‌های زمستانی سیواس استار ماونتین از دیدنی‌ های استان سیواس محسوب می‌شود.

استان سیواس را بهتر بشناسید:

معرفی استان سیواس

تاریخچه استان سیواس

آب و هوای استان سیواس

راهنمای سفر به استان سیواس

سوغات استان سیواس

جاهای دیدنی استان سیواس

معرفی استان سیواس

استان سیواس یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در شرق ناحیه آناتولی مرکزی قرار دارد، از غرب با استان یوزگات، از جنوب‌غربی با استان قیصریه، از جنوب با استان قهرمان‌مرعش، از جنوب‌شرقی با استان ملطیه، از شرق با استان ارزنجان، از شمال‌شرقی با استان گره‌سون و از شمال با استان اردو همسایه است. مرکز استان، سیواس نام دارد.

سیواس

جمعیت استان سیواس ۶۲۱ هزار نفر و مساحت آن حدود ۲۸٫۵ هزار کیلومتر مربع است. بیشترین ساکنان استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. زبان مردم سیواس ترکی است.

استان سیواس در کنار دیگر استان‌های کشور ترکیه، زیر نظر حکومت مرکزی اداره می‌شود که از نوع پارلمانی دموکراتیک به شمار می‌رود. رئیس‌جمهوری در راس کشور و بعد از آن نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرد. حکومت از سه قوه جداگانه مقننه، مجریه و قضایی تشکیل می‌شود که قوه مقننه را مجلس ملی کبیر ترکیه و قوه مجریه را هیئت وزرا در دست دارند. قوه قضاییه نیز سازمانی مستقل از دولت و مجلس محسوب می‌شود.

تاریخچه استان سیواس

قدمت منطقه سیواس به زمان هیتی‌ها و حدود سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. سیواس در آن زمان یکی از مهم‌ترین سکونتگاه‌های انسانی به شمار می‌رفت و بعدها تحت سلطه‌ی ارامنه، رومی‌ها، امپراتوری بیزانس، سلجوقیان و عثمانی‌ها قرار گرفت. در زمان باستان، جاده ابریشم و راه شاهی هر دو از استان سیواس عبور می‌کردند. در سال ۱۹۱۹، جمهوری ترکیه برای اولین بار در کنگره سیواس پایه‌گذاری شد و از آن زمان به بعد، از استان سیواس، به‌عنوان پر‌اهمیت‌ترین استان در تاریخ مدرن ترکیه یاد شده است .

سیواس

آب و هوای استان سیواس

آب و هوای استان سیواس معتدل و سرد است. تابستان‌هایی گرم و خشک، و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. خشک‌ترین‌ ماه‌های سال ژوئیه و اوت به شمار می‌روند و بارانی‌ترین ماه‌ها، آوریل و می هستند. متوسط دمای هوا در طول سال از ۳ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

راهنمای سفر به استان سیواس

فرودگاه سیواس در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال‌غربی مرکز استان قرار دارد و پرواز‌هایی از/ به استانبول، آنکارا و ازمیر در آن برقرار است. ایستگاه قطار سیواس در جنوب‌غربی شهر قرار دارد و سیواس را به آنکارا، قارص، ارزروم، ملطیه، الازیغ، دیاربکر، قیصریه، وان، تاتوان و کورتالان وصل می‌کند. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری می‌توان از اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌ها استفاده کرد.

از شهرهای مهم استان می‌توان به سیواس و دیوریغی اشاره کرد.

سوغات استان سیواس

فرش‌های‌ دستباف، گلیم‌‌های محلی، جوراب‌های‌ بافتنی، زیرسیگاری‌های کنده‌کاری شده، شانه، چاقو، ظروف مسی و جواهرآلات نقره از سوغاتی‌های استان سیواس به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «پرایم‌مال سیواس‌پارک» (PrimeMall SivasPark) مراجعه کنید.

سیواس

جاهای دیدنی استان سیواس

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در صدر جاهای دیدنی استان سیواس قرار دارند که از آن جمله می‌توان «مدرسه بروجیه» (Buruciye Medresesi)، «مسجد بزرگ و بیمارستان دیوریغی» (Great Mosque and Hospital of Divrigi)، «مدرسه جفت مناره» (Cifte Minareli Medrese)، «مدرسه آبی» (Blue Seminary)، «موزه قوم‌نگاری و کنگره سیواس» (Sivas Congress and Ethnography Museum)، «مسجد اولو» (Ulu Mosque)، «مدرسه شفاییه» (Sifaiye Medresesi) و«مقبره عزتین کیکاووس» (Izzettin Keykavus Turbesi) را نام برد.

از دیگر دیدنی‌ های استان سیواس «دریاچه گوک‌پینار» (GokpInar Golu)، «آبشار سیزیر» (Sizir Selalesi) و «مرکز توریستی ورزش‌های زمستانی سیواس استار ماونتین» (Sivas Star Mountain Winter Sports Tourism Center) است.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map