رود خون؛ یادبود جنگ داخلی که هرگز رخ نداد

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
رود خون؛ یادبود جنگ داخلی که هرگز رخ نداد

در چمنزارهای سبز اطراف رود پوتوماک در ویرجینیای شمالی، سنگ یادبودی به جنگ داخلی آمریکا اشاره دارد که در طی آن، این رود به رنگ خون در آمد. اما آیا این تمام حقیقت است؟

در سبزه‌زارهای مشرف به رود پوتوماک (Potomac river)، بین ۱۴امین حفره توپ گلف و ۱۵امین تی (tee) در کلوب گلف ملی ترامپ در جزیره لوز (Lowes Island) واقع در ویرجینیای شمالی، یک پایه سنگی به همراه میله پرچم و پلاک یادبود، بخش فراموش شده‌ای از تاریخ جنگ داخلی ایالات متحده آمریکا را به ما یادآوری می‌کند؛ نبردی که رود پوتوماک را با خون به رنگ سرخ درآورد. توضیح روی این سنگ یادبود می‌گوید:

بسیاری از سربازان بزرگ آمریکا، از شمال و جنوب کشور، در این نقطه، در تندآب (بستر پرشیب رودخانه) رود پوتوماک، جان خود را از دست دادند. تلفات به حدی زیاد بودند که آب رود به رنگ سرخ در آمد و بنابراین اینجا به نام «رودخانه خونین»، مشهور شد.

دونالد جان ترامپ می‌گوید:

حفاظت و نگهداری از این بخش مهم رود پوتوماک مایه افتخار من است.

البته باید نکته‌ای را در مورد این موضوع بدانید؛ این پلاک به نبردی اشاره دارد که هرگز رخ نداده است.

ریچارد گیلسپی، مدیر اجرایی انجمن میراث تاریخی منطقه ماسبی (Mosby Heritage Area Association) به نیویورک تایمز در طول کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۵ گفت:

نه، به هیچ وجه. هیچ جیزی شبیه به این در اینجا رخ نداده است.

تنها جنگ داخلی در این منطقه که می‌توانسته رنگ رود پوتوماک را به رنگ قرمز تغییر دهد، نبرد بالز بلاف (Battle of Ball’s Bluff) بوده است که در طی آن بیش از ۲۰۰ سرباز اتحادیه کشته و بیش از دویست نفر هم زخمی شدند.

بسیاری از آن‌ها غرق شدند و جسد آن‌ها در انتهای این رود در واشنگتن دی‌سی و حتی دورتر در مونت ورنون (Mt. Vernon) در روزهای پس از جنگ غوطه‌ور شد. اما این جنگ در ۱۱ مایلی (۱۸ کیلومتری) این رود رخ داد و آن منطقه در حال حاضر یکی از نقاط عطف ملی تاریخی است.

ارتش اتحادیه یک ارتش و نیروی زمینی بود که مبارزه برای اتحادیه در زمان جنگ داخلی آمریکا مهم‌ترین هدف تشکیل آن بود، جنگ‌هایی که از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ به طول انجامید. در ابتدا یک بخش کوچک از نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا معروف به ارتش منظم ایالات متحده بود که به سرعت توسط تعدادی از واحدهای اضافه شده از شمال معروف به داوطلبان ایالات متحده ‏دارای اهمیت ویژه و تعیین‌کننده در جنگ شد. پایان جنگ‌های داخلی آمریکا در ۹ می ۱۸۶۵ برای ارتش اتحادیه ۳۶۰ هزار کشته و ۲۸۰ هزار زخمی و مجروح بر جای گذاشت. هر چند مورخین تاریخ جنگ‌های داخلی این ارقام را خیلی دقیق به حساب نمی‌آورند، اما امروزه به‌عنوان آمار مشخص شده قابل استناد است

دیگر خونریزی رخ داده در جزیره لوز بر طبق گفته‌های کریگ سواین، تاریخدان بومی، مربوط به دو سرباز اتحادیه بوده است که در سال ۱۸۶۱ توسط شهروندان منطقه کشته شدند.

اما آقای ترامپ که دارای سابقه‌ای طولانی از داستان‌های ساختگی است، گفت که زمین گلف او (که در سال ۲۰۰۹ به قیمت ۱۳ میلیون دلار آن را خریداری کرد) در محل عبور از رود درست در منطقه وقوع جنگ واقع شده است.

وی گفت:

اگر مردم در حین جنگ داخلی در حال عبور از این رود بوده‌اند، به نظر من به آن‌ها شلیک می‌شده است و بسیاری از آن‌ها درست همینجا مرده‌اند.

گفته می‌شود این اطلاعات توسط افراد ترامپ از برخی افراد دیگر که به گفته ترامپ، تاریخدان بوده‌اند، جمع‌آوری شده است، اما وی نام آن‌ها را به خاطر نمی‌آورد.

کمی دورتر از کلوب گلف ترامپ، یک نقطه واقعی برای عبور از رود وجود دارد؛ در روزرز فورد (Rowser’s Ford)، که نوشته‌های تاریخی نشان می‌دهند در طی جنگ گتیسبورگ (Battle of Gettysburg)، حدود ۵ هزار سرباز اسب سوار موتلفه (کنفدراسیون) از آن برای رسیدن به مریلند، عبور کرده‌اند. اما برخلاف داستان ساختگی رود خونین ترامپ، هیچ تلفاتی در این عبور ارتش وجود نداشته است.

وقتی که ترامپ با این حقایق روبه‌رو شد، با مخالفت با جملات تاریخدانان گفت:

آن‌ها چگونه این را می‌دانند؟ آیا آن‌ها آنجا بوده‌اند؟

آقای ترامپ در نهایت به نیویورک تایمز که قاطعانه به دنبال مدرک بود، گفت:

داستان خودت را آن طور که دوست داری، بنویس.

لازم نیست با کسی صحبت کنی. این هیچ تفاوتی ندارد. بسیاری از مردم اینجا کشته شدند. این به نظر منطقی می‌آید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet.

دیدگاه