استان سیرت در یگ نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
استان سیرت در یگ نگاه

استان سیرت در کشور ترکیه قرار دارد. مسجد جامع سیرت، مقبره اویس قرنی و چشمه آبگرم بیلوریس از دیدنی‌های استان سیرت به شمار می‌روند.

استان سیرت یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در جنوب‌شرقی کشور قرار دارد، از شمال با استان بتلیس، از غرب با استان باتمان، از جنوب‌غربی با استان ماردین، از جنوب با استان شرناق و از شرق با استان وان همسایه است. مرکز استان، سیرت نام دارد.

جمعیت استان سیرت ۳۲۲ هزار نفر و مساحت آن حدود ۵٫۵ هزار کیلومتر مربع است. اکثر ساکنان استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو شاخه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. بیشتر جمعیت سیرت کرد هستند.

استان سیرت در کنار دیگر استان‌های کشور ترکیه، تحت حکومت مرکزی اداره می‌شود. نوع حکومت کشور، پارلمانی دموکراتیک است که در آن رئیس جهمور در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرند. همچنین حکومت از سه قوه مقننه، مجریه و قضایی تشکیل می‌شود. قوه مقننه را مجلس ملی کبیر ترکیه در دست دارد، قوه مجریه توسط هیئت وزرا اداره می‌شود و قوه قضایی سازمانی مستقل از دولت و مجلس است.

استان سیرت محل اقامت سامری‌ها، تمدن اکد، گوتیان، آشوری‌ها، تمدن بابل، میتانی‌ها و هوری‌ها بوده است. هنگام سلطنت کوروش بزرگ، سیرت تحت سلطه هخامنشیان درآمد و بعدها نیز تسلیم الکساندر کبیر شد. در دوران سلطنت الکساندر کبیر این شهر بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فرهنگی خود را تجربه کرد. از سال ۱۸۵۸ تا ۱۹۱۵، شهر سیرت به مقر اسقف کلیسای کاتولیک کلدانی تبدیل شد. در نسل‌کشی آشوری‌ها که توسط امپراتوری عثمانی صورت گرفت، بیشتر ساکنان آشوری سیرت کشته شدند و اسقف اعظم کلیسای کاتولیک کلدانی نیز به قتل رسید.

سیرت

آب و هوای استان سیرت گرم و معتدل به شمار می‌رود. تابستان‌هایی گرم و خشک، و زمستان‌هایی سرد و نمناک دارد. این استان یخبندان‌هایی مکرر و بارش‌های کم برف را در زمستان‌ تجربه می‌کند. بیشترین میزان بارندگی در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد و متوسط دمای هوا در طول سال از ۱۱ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

فرودگاه سیرت در فاصله ۱۴ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و پرواز‌هایی از/ به استانبول و آنکارا در آن برقرار است. همچنین قطارهایی از دیاربکر و باتمان در ایستگاه کورتالان که در شرقی‌ترین نقطه استان قرار دارد، مسیر خود را تمام می‌کنند. 

پتو و گلیم‌های دستباف، عسل پرواری، ظروف مسی و صابون بیتیم از معروف‌ترین سوغاتی‌های استان سیرت به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «آندرا پارک مال» (Anderapark Mall) سر بزنید.

سیرت

جاذبه‌های تاریخی مذهبی بیشترین دیدنی‌های استان سیرت را شامل می‌شوند که از آن جمله می‌توان به «مسجد جامع سیرت» (Siirt Grand Mosque)، «خانه‌های تاریخی کاس» (Historical Cas Houses)، «دیر سنت جاکوب» (The Monastery of Saint Jacob)، «مقبره اویس قرنی» (Veysel Karani Mausoleum) و «مقبره اسماعیل فکیرالله» (Ismail Fakirullah Tomb) اشاره کرد.

سیرت

از دیگر دیدنی‌های استان سیرت «پارک طبیعی حضرت اویس قرنی» (Hz. Veysel Karani Tabiat Parki) و «چشمه آبگرم بیلوریس» (Billoris Springs) است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه