پنجره مجازی، خدمت جدید ایرلاین امارات به مسافران فرست کلاس

امید جعفری
امید جعفری چهار شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۷
پنجره مجازی، خدمت جدید ایرلاین امارات به مسافران فرست کلاس

ایرلاین امارات به تازگی تصمیم گرفته است که پنجره‌های مجازی را جایگزین پنجره‌های کنونی برخی از جدیدترین هواپیمای فرست کلاس کند. بر اساس گفته‌های شرکت، این کار باعث کاهش سوخت می‌شود.

شرکت ایرلاین امارات (Emirates)، از قابلیت جدیدی در برخی از پروازهای فرست کلاس خودش رونمایی کرده است. در این هواپیما از پنجره‌های مجازی برای سرگرم کردن مسافران کمک گرفته شده است. پیش‌تر از این نیز، خبر ورود هواپیماهای جدید از انواع بوئینگ به خطوط هوایی فرست کلاس امارات منتشر شده بود.

اگر شانس پرواز با یکی از هواپیماهای فرست کلاس ایرلاین هواپیمایی امارات را داشته باشید، در هواپیماهای جدید علاوه بر صندلی‌های کنار پنجره صندلی‌های ردیف وسط هم می‌توانند از نمای بیرون از هواپیما لذت ببرند. این کار توسط دوربین‌هایی که بیرون از هواپیما قرار گرفته‌اند، صورت خواهد گرفت. ارشد گروه ارلاین هواپیمایی امارات گفته است که این ویژگی ممکن است در آینده باعث به وجود آمدن هواپیماهایی بدون پنجره شود. پنجره شاید واژه‌ای ساده برای ما باشد، اما در صنعت هوانوردی، هزینه‌های زیادی صرف ساختن پنجره‌های مقاوم به فشار بیرون هواپیما می‌شود و حذف پنجره‌ها به ساختن هواپیماهایی سبک‌تر، سریع‌تر و همچنین با هزینه پایین‌تر کمک میکند.

پیش‌بینی شده است که قیمت سوخت در سال جاری بر اساس گزارش‌هایی که از مجمع سالیانه انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی رسیده، ۲۵ درصد افزایش یابد. جای تعجب نیست که شرکت‌های هواپیمایی در فکر نوآوری‌هایی باشند تا بتوانند مصرف سوخت را کاهش دهند.

امارات

تیم کلارک در مصاحبه با شبکه‌های خبری گفته است:

افزودن نمایشگرها در داخل هواپیما شروع یک راه طولانی است که می‌تواند منجر به تولید هواپیماهای بدون پنجره شود. در آینده‌ای نزدیک هواپیماهای بدون پنجره‌ای روی باندها مشاهده خواهید کرد که از بیرون کاملا بدون پنجره هستند، اما در داخل هواپیما پنجره‌های مجازی وجود دارد. این هواپیماها می‌توانند سریع‌تر پرواز کنند و مصرف سوخت کمتری داشته باشند.

علاوه بر مواردی که کلارک به آن‌ها اشاره کرد، نبود پنجره‌ها باعث تولید بدنه‌ای مقاوم در برابر حوادث احتمالی خواهد شد. پنجره‌ها در بدنه هواپیما همانند درزهایی در دیوار عمل می‌کنند که باعث به وجود امدن تنش و ضربه‌های شدید به بدنه در هنگام برخورد با زمین می‌شود؛ اما پنجره‌های حقیقی دارای ویژگی منحصربه‌فردی است.

تا به حال دقت کرده‌اید که زمان فرود و برخواستن هواپیما، نور داخل کابین برای افزایش دید بیرون مسافران کنار پنجره کاهش می‌یابد. مسافرانی که در کنار پنجره نشسته‌اند، می‌توانند گزارش‌های لازم را به کابین خلبان مخابره کنند. ممکن است هنگام بر خواستن مشکلی در بال به وجود آمده باشد که فقط مسافران می‌توانند آن را مشاهده کنند. یا در پدیده آتش گرفتن موتور هواپیما مسافران قبل از خلبان می‌توانند دود ناشی از احتراق موتور را مشاهده کنند و به خدمه هواپیما گزارش کنند. مسافران از داخل پنجره می‌توانستند اخبار زیادی را به خلبان برسانند که با پنجره‌های مجازی این کار گویا امکان‌پذیر نیست.

آژانس ایمنی هوایی اروپا درباره مشکلاتی که پنجره‌ها در هواپیما به وجود می‌آورند، گفته است:

تاکنون ما هیچ گزارش خاصی از کاهش امنیت مسافران در اثر وجود پنجره‌های داخل کابین هواپیما دریافت نکرده‌ایم.

 

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه