توهم ماه؛ پدیده ای سراب گونه و در عین حال علمی

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۵
توهم ماه؛ پدیده ای سراب گونه و در عین حال علمی

ویدیوی حیرت‌انگیزی که به‌تازگی در اینترنت منشتر شده است و نشان می‌دهد ماه با اندازه‌ای غیر معمولی به زمین نزدیک می‌شود، ساختگی نیست.

تصور کنید که روی یک کوه ایستاده‌اید و ناگهان احساس سرما می‌کنید. لحظه‌ای بعد، خود را در مقابل بزرگ‌ترین ماهی می‌بیند که تابه‌حال دیده بودید – ماه بزرگی که به نظر می‌رسد مستقیم به‌سمت زمین می‌آید تا آن را در خود فرو ببرد. این‌ها، شرح حال همان رویدادی است که در ویدیویی که در سایت نجومی APOD متعلق به ناسا (Astronomy Picture of The Day) بارگذاری شده است، شاهد آن هستیم.

البته، همه ما این موضوع را می‌دانیم که اگر این قمر سنگی به این شکل به زمین نزدیک بشود، زندگی به همان شکل که می‌دانیم به پایان خواهد رسید. بنابراین، چه اتفاقی در این ویدیو افتاده است؟

برای شروع، ویدیوی کامل را در زیر مشاهده کنید؛ تصاویری بسیار جذاب و حیرت‌انگیز است:

آنچه که شما در این منظره از کوه آتش فشانی «مونت تاید» (Mount Teide) در جزایر قناری مشاهده می‌کنید، با استفاده از یک لنز تلسکوپی و از فاصله‌ای خیلی خیلی دور ضبط شده است.

ماهی که در اینجا می‌بینیم، به نام «ماه شیری» معروف است که اولین ماه کاملی است که در ماه مه مشاهده می‌شود. این فیلم کوتاه در تاریخ ۳۰ ماه مه و توسط دانیل لوپز تصویربرداری شده است. افرادی که در این ویدئو هستند، حدود ۱۶ کیلومتر با تلسکوپ فاصله دارند و نکته‌ای که جالب است بدانید این است که آن‌ها اصلا ناپدید شدن ماه را نمی‌بینند. این افراد در حال تماشای طلوع خورشید بودند که در همان لحظه، درست پشت سر عکاس در حال وقوع بود. از نظر آن‌ها، ماه رنگ پریده‌ی صبحگاهی به‌هیچ‌وجه بزرگ‌تر از حد طبیعی نبود.

پدیده بزرگ دیدن ماه

ماهی که در این ویدیو دیده می‌شود به‌طرزی آشکار، ظاهری فریب‌دهنده دارد. بیشتر وقت‌ها که ماه در افق قرار می‌گیرد، بزرگ‌تر از اندازه‌ی اصلی خود دیده می‌شود – پدیده‌ی بزرگ دیدن ماه را «توهم ماه» می‌نامند. دلایل زیادی را عامل این پدیده می‌دانند که فاصله ماه با ما، با توجه به موقعیت آن در آسمان، و شیء دیگری که در همان قاب می‌گنجد و ماه را با آن مقایسه می‌کنیم، از آن جمله هستند.

اما در این مورد خاص، نکته‌ای بیشتر از یک زوم کلوز-آپ اتفاق افتاده است. تیم APOD توضیح می‌دهد، این فقط ماه نیست که در این ویدیو در حال حرکت است – اگر دقت کنید متوجه چرخش سیاره‌ی خودمان هم خواهید شد. آن‌ها می‌گویند:

بیشترین حرکت متعلق به زمین است که چرخش آن باعث ناپدید شدن آرام ماه در پشت «مونت تاید» می‌شود و البته، باید تاکید کرد که این ویدیو، یک ویدیوی تایم لپس نیست. سرعتی که در شما در این ویدیو مشاهده می‌کنید دقیقا همان چیزی است که در واقعیت اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط:

منبع sciencealert

دیدگاه