راهنمای سفر به استان شانلی‌اورفه

استان شانلی‌اورفه در کشور ترکیه قرار دارد و برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ، مقصدی مناسب به شمار می‌رود. غار ابراهیم، شهر حران و ناحیه باستانی گوبکلی تپه از دیدنی‌ های استان شانلی‌اورفه است.

استان شانلی‌اورفه را بهتر بشناسید:

معرفی استان شانلی‌اورفه

تاریخچه استان شانلی‌اورفه

آب و هوای استان شانلی‌اورفه

راهنمای سفر به استان شانلی‌اورفه

سوغات استان شانلی‌اورفه

جاهای دیدنی استان شانلی‌اورفه

معرفی استان شانلی‌اورفه

استان شانلی‌اورفه یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در جنوب‌شرقی کشور قرار دارد، از شمال با استان آدیامان، از جنوب با کشور سوریه، از شرق با استان‌های دیاربکر و ماردین و از غرب با استان غازی عینتاب همسایه است. مرکز استان، شانلی‌اورفه نام دارد.

شانلی اورفه

جمعیت استان شانلی‌اورفه حدود دو میلیون نفر و مساحت آن، ۱۸٫۵ هزار کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. نزدیک به ۴۷٪ جمعیت شانلی‌اورفه کرد هستند و بقیه مردم استان شامل اعراب، ارمنی‌ها و ترک‌ها می‌شود.

استان شانلی‌اورفه مانند دیگر استان‌های کشور ترکیه زیر نظر حکومت مرکزی است. حکومت مرکزی از نوع پارلمانی دموکراتیک محسوب می‌شود و از سه قوه جداگانه تشکیل شده است. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر اداره می‌شود، قوه مجریه در دست هیئت وزرا است و قوه فضاییه سازمانی مستقل از دولت و مجلس به شمار می‌رود. رئیس‌جمهوری ترکیه در راس کشور قرار دارد و نخست وزیر بالاترین مقام در حکومت است.

تاریخچه استان شانلی‌اورفه

امپراتوری و تمدن‌های مختلف بارها شانلی‌اورفه را اشغال کردند که از آن جمله می‌توان پادشاهی ابلا، امپراتوری اکد، سومری‌ها، تمدن بابل، هیتی‌ها، ارامنه، تمدن میتانی، آشوری‌ها، مادها، هخامنشیان، مقدونیان باستان، سلوکیان، آرامی‌ها، رومی‌ها، امپراتوری بیزانس، ساسانیان و اعراب را نام برد. اسلام اولین بار در سال ۶۳۸ به این منطقه وارد شد. در طول جنگ‌جهانی اول شهر شانلی‌اورفه به‌مدت چند ماه توسط انگلیسی‌ها اشغال شد؛ اما در یورش بعدی نیروهای مقاومت محلی، ارتش فرانسه را شکست داد و مانع از تسلط فرانسوی‌ها بر شهر شد. 

شانلی اورفه

آب و هوای استان شانلی‌اورفه

آب و هوای استان شانلی‌اورفه گرم و معتدل به شمار می‌رود. تابستان‌ها بسیار داغ و زمستان‌ها سرد و نمناک است. بیشترین میزان بارندگی در فصول سرد سال صورت می‌گیرد و در تابستان معمولا باران نمی‌بارد. دمای متوسط هوا در طول سال از ۱۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

راهنمای سفر به استان شانلی‌اورفه

فرودگاه شانلی‌اورفه در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال‌شرقی مرکز استان قرار دارد و پروازهایی از/ به آنکارا، استانبول و ازمیر در آن برقرار است. از طریق جاده نیز می‌توان به شهرهای بزرگ کشور دسترسی داشت. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری اتوبوس‌های برقی و مینی‌بوس‌ها خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

سوغات استان شانلی‌اورفه

زیورآلات دست‌ساز، ظروف مسی، فرش‌های دستباف و ادویه از سوغاتی‌های استان شانلی‌اورفه به شمار می‌روند. روسری‌های کردی و چفیه‌ نیز از یادگاری‌های شانلی اورفه است که شما می‌توانید با قیمتی مناسب آن‌ها را تهیه کنید.

شانلی اورفه

جاهای دیدنی استان شانلی‌اورفه

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بیشترین جاهای دیدنی استان شانلی‌اورفه را تشکیل می‌دهد که از آن جمله می‌توان به «موزه باستان‌شناسی و موزائیک شانلی‌اورفه» (Sanliurfa Archeology and Mosaic Museum)، «مسجد بالیکلی‌گول» (Balikligol)، «منطقه باستانی گوبکلی تپه» (Gobekli Tepe)، «شهر قدیمی خلفتی» (Old Halfeti)، «غار ابراهیم» (Cave of Abraham)، «مسجد خلیل الرحمان» (Halil Ul Rahman Mosque)، «قلعه اورفه» (Castle of Urfa)، «شهر باستانی حران» (Harran Ruins) و «موزه آشپزخانه» (Kitchen Museum) اشاره کرد.

برخی مراکز خرید استان شانلی‌اورفه شامل «بازار کزاز» (Kazzaz Bazaar) و «مرکز خرید سیتی اورفه» (Urfa City AVM) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map