برای ملاقات با شاهزادگان به کدام کشورها سفر کنیم؟

رضا اردو
رضا اردو شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
برای ملاقات با شاهزادگان به کدام کشورها سفر کنیم؟

علاوه بر شاهزاده هری که اخیرا سر زبان‌ها افتاده، شاهزادگان خانواده‌های اصیل سلطنتی دیگری نیز در جهان وجود دارند.

شاید خیلی‌ها به خاطر ازدواج شاهزاده هری با مگان مارکل در قلعه‌ی ویندسور لندن ناامید شده باشند، اما به اطلاع دوستداران خانواده‌های سلطنتی می‌رساند که هنوز شاهزاده‌هایی در گوشه کنار دنیا هستند که می‌توانید پیگیر احوال‌شان باشید.

شاهزاده یواخیم بلژیک

شاهزاده

شاهزاده یواخیم افسر نیروی دریایی بلژیک است

شاهزاده یواخیم (Joachim)، دوک بزرگ از شاخه‌ی معروف هابسبورگ و نهمین نسل وابسته به تاج و تخت بلژیک، یکی از شخصیت‌های ناشناخته‌ی جهانی است. این شاهزاده‌ی ۲۶ساله زندگی بی سر و صدایی دارد و به ندرت در مناسبت‌های سلطنتی در مجامع عمومی ظاهر می‌شود. او به همراه خواهرش، شاهزاده ماریا لورا (Maria Laura)، سال ۲۰۱۴ در عروسی برادر بزرگ‌ترش، شاهزاده آمادئو، شرکت کرد.

بازدید از کاخ سلطنتی بروکسل از ۳۱ تیر تا ۱۲ شهریور رایگان است

این دوک بزرگ در انگلستان به مدرسه‌ی دریانوردی رفت تا افسر نیروی دریایی بلژیک شود. او همچنین در رشته‌ی اقتصاد بین‌الملل، مدیریت و سرمایه‌گذاری از دانشگاه بوکونی (Bocconi) میلان فارغ‌التحصیل شد.

کاخ سلطنتی بروکسل در مرکز شهر واقع شده و از آنجا امور کشور اداره می‌شود. بازدید از این کاخ از ۲۲ ژوئیه تا ۳ سپتامبر رایگان و برای عموم آزاد است. تور کاخ سلطنتی بروکسل شامل دیدار از گالری‌ها و اتاق‌هایی، شامل تالار آینه، می‌شود که در آنجا تمام سقف و لوسترها با ۱.۵ میلیون جواهر آراسته شده‌اند.

کاخ لاکن

در کاخ‌های لاکن و بروکسل فعالیت‌های رسمی خاندان سلطنتی بلژیک برگزار می‌شود

آنجا همچنین اتاق پیلاستر (Pilaster) وجود دارد که با مبلمان مورد استفاده‌ی ناپلئون بناپارت و همسرش ژوزفین بوهارنه (Josephine de Beauharnais) مزین شده است. سکونتگاه واقعی خانواده‌ی سلطنتی در قلعه‌ی لاکن (Laeken) واقع است که ۵ کیلومتر بیرون از شهر قرار دارد و ورود مردم عادی به آن ممنوع است.

حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن

شاهزاده

ولیعهد حسین با آنکه تنها ۲۳ سال دارد، اما از کارنامه‌ی پرباری برخوردار است. او پسر سلطان عبدالله دوم و ملکه رانیای اردن است. حسین مدرک رشته‌ی تاریخ جهان دارد و در ۲۱سالگی جوان‌ترین عضو شورای امنیت سازمان ملل شد. او پارسال از مدرسه‌ی نظامی سلطنتی سندهرست (Sandhurst) در انگلستان فارغ‌التحصیل و پس از آن در نیروهای مسلح اردن ستوان دوم شد.

اجازه‌ی بازدید از مجموعه‌ کاخ‌های سلطنتی امان وجود ندارد

اگر می‌خواهید او را بیشتر بشناسید به صفحه‌ی اینستاگرامش سری بزنید و ببینید که عشقش به فوتبال، صخره‌نوردی و خانواده‌ را چگونه به ۱٫۳ میلیون دنبال‌کننده‌اش نشان می‌دهد.

در دهه‌ی ۱۹۲۰، یعنی زمانی که تازه پادشاهی اردن شکل گرفت، کار ساخت مجتمع مسکونی سلطنتی المقر در امان آغاز شد. این مجتمع مسکونی در پایتخت اردن حدود ۴۰ هکتار مساحت دارد. مجتمع مسکونی سلطنتی متشکل از کاخ‌های متعدد است اما تنها اگر عضوی از خاندان پادشاهی یا نماینده‌ی کشوری باشید می‌توانید به آن راه یابید؛ بنابراین نیازی به گفتن نیست که در کشور پادشاهی اردن نمی‌توانید تجربه‌ی حضور در فضای سلطنتی را داشته باشید.

امان

کاخ سلطنتی المقر در امان

پترا، که پس از قرن‌ها در سده‌ی ۱۸۰۰ کشف شد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور است. در آنجا می‌توانید الخزنه، آرامگاه سلطنتی و گنجینه‌ی دزدان دریایی، را ببینید. از طریق بزرگراه صحرایی امان که حرکت کنید تقریباً هر ۱۵ کیلومتر یک قلعه ظاهر می‌شود که دو سه تای آنها هم قابل بازدید هستند.

قلعه‌های صحرایی اردن عبارتند از: قصر حرانه، که در سال ۷۱۰ میلادی ساخته شد، کاخ عمره یا قلعه‌ی کوچک، که قدمتش به سال ۷۱۱ می‌رسد و حمام‌ها و نقاشی‌های دیواری تاریخی دارد. دیگری قصر الازرق است که رومیان در قرن چهارم آن را ساختند و لورنس عربستان طی جنگ جهانی اول از دژش استفاده کرد.

سیریواناواری ناریراتانا، شاهدخت تایلند

شاهزاده

تنها دختر شاه تایلند، سیریواناواری ناریراتانا (Sirivannavari Nariratana)، در دنیای سحرآمیزی زندگی می‌کند. علاوه بر نسب سلطنتی‌اش، او طراح مد مورد احترامی است به طوری که پیر بالمین (Pierre Balmain)، طراح لباس فرانسوی، وی را به هفته‌ی مد پاریس دعوت کرد تا اجرا داشته باشد.

ورود به کاخ بزرگ بانکوک رایگان است

این شاهزاده‌ی ۳۱ساله همانقدر که خلاق است ورزشکار هم هست؛ او سال ۲۰۰۵ در بازی‌های جنوب شرق آسیا در رشته‌ی بدمینتون نماینده‌ی کشورش بود و قهرمان شد. سیریواناواری همچنین جزیره‌ای به نام خودش دارد که خود بر آن فرمان می‌راند.

۱۹ کاخ سلطنتی در تایلند وجود دارد؛ بعضی از آنها اقامتگاه رسمی شاه و بعضی دیگر مورد استفاده‌ی اعضای خاندان سلطنتی است. کاخ بزرگ بانکوک در صدر آنان قرار دارد. این کاخ از سال ۲۰۰۰ به بعد دیگر محل سکونت نبوده و تنها نقش قلب معنوی پادشاهی را ایفا می‌کند. ضرابخانه، ادارات دولتی و وزارت جنگ در اینجا قرار داشت. ورود به این کاخ رایگان است اما برای کسب اجازه‌ی ورود باید پوشش مناسب داشت.

بانکوک

کاخ بزرگ بانکوک، تایلند

اکنون سکونتگاه رسمی شاه در مجموعه‌ی کاخ دوسیت (Dusit) بانکوک، که از ۱۳ اقامتگاه سلطنتی مختلف تشکیل شده، قرار دارد. تالار مسکونی آمفرن ساتهان (Amphorn Sathan) اقامتگاه اصلی شاه ماها واجیرالنگکرن (Maha Vajiralongkorn) است. عمارت ویمانمک (Vimanmek) قدیمی‌ترین ساختمان مسکونی مجموعه است و بنا به روایتی عنوان بزرگ‌ترین بنای طلایی جهان را نیز یدک می‌کشد. این بنا امروزه موزه شده است.

عمارت ویمانمک بزرگ‌ترین بنای طلایی جهان است

تالار تاجگذاری ابیسک دوسیت (Abhisek Dusit)، که الان موزه‌ی صنایع دستی تایلند شده، نیز ارزش گشتن دارد. بانگ پا این (Bang Pa In)، کاخ تابستانی شاه، درست در ۶۰ کیلومتری شمال بانکوک واقع شده است. قدمت مجموعه‌ی اصلی به قرن هفدهم می‌رسد و باغ‌های زیبای پیرامون دریاچه‌ی زینتی عظیم با آن بناهای نمادینش ارزش دیدن دارند.

تایلند

ابیسک دوسیت

تمام اینها در مسیر شهر آیوتهایا (Ayutthaya) قرار گرفته‌اند. شهر آیوتهایا زمانی بزرگ‌ترین شهر دنیا بود اما در سال ۱۷۶۷ با خاک یکسان شد.

ونزسلاوس، شاهزاده‌ی لیختن‌اشتاین

شاهزاده

شاهزاده ونزسلاوس در عروسی شاهزاده فلیکس لوکزامبورگ

این شاهزاده‌ی مجرد نه تنها خود نامی بزرگ دارد بلکه عضو یکی از ثروتمندترین پادشاهی‌های اروپا است. او نفر دوازدهم پادشاهی لیختن‌اشتاین است اما همین جایگاهش باعث می‌شود تا وقت آزاد بیشتری نسبت به شاه حکمران داشته باشد. از آنجا که نامزد پیشینش آدریانا لیما، سوپر مدل برزیلی، بود این احتمال وجود دارد که با شخصی غیر از خاندان سلطنتی ازدواج کند.

او از دانشگاه دوفین (Dauphine) پاریس مدرک اقتصاد گرفت و سابقه‌ی کار در شرکت‌های جنرال الکتریک (General Electric) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) را دارد. ونزسلاوس اکنون مدیر اجرایی شرکت (DSP (Dalton Strategic Partnership است که وظیفه‌ی مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی را بر عهده دارند. در این شرکت جاردین پترسن (J.J. Jardine-Patterson)، نامزد سابق پیپا میدلتن (Pippa Middleton)، شاهزاده‌ی کمبریج، نیز کار می‌کند.

قصر فادوتس

قصر فادوتس

اگر قصد دیدار با شاهزاده ونزسلاوس را دارید، تاریخ ۱۵ آگوست را انتخاب کنید. ۱۵ آگوست روز جشن ملی کشور است که در قصر فادوتس (Vaduz)، اقامتگاه رسمی خاندان سلطنتی، برگزار می‌شود. سخنرانی‌های این روز ملی در باغ‌های قصر ایراد می‌شوند که معمولاً درشان به روی عموم باز نیست. در این روز، در دهکده‌ی فادوتس جشن و پایکوبی بر پا است و موزه‌های رسمی رایگان می‌شوند. مراسم با سخنرانی و مشعل‌ها و آتش‌بازی به پایان می‌رسد.

شاهزاده سباستین از لوکزامبورگ

شاهزاده

سباستین ششمین شخص نزدیک به تخت است. او هم فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی نظامی سندهرست بوده و اکنون فرمانده جوخه‌ی گاردهای ایرلندی است. سباستین شخصیتی ورزشکار است؛ کوهنوردی، اسکی، شنا و راگبی از جمله‌ ورزش‌های مورد علاقه‌اش است. او می‌تواند به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، لوکزامبورگی و انگلیسی صحبت کند و همچنین کمی اسپانیایی بلد است؛ پس مشکل زبان ندارد.

این شاهزاده‌ی ۲۶ساله، که عناوین شاهزاده‌ی ناسائو (Nassau) و بوربن-پارما (Bourbon-Parma) را نیز یدک می‌کشد، شهر لوکزامبورگ را خانه‌ی خود می‌داند.

طی ماه‌های تیر و مرداد تورهای بازدید از کاخ بزرگ دوکال برگزار می‌شود

طی ماه‌های ژوئیه و آگوست تورهایی برای بازدید از کاخ بزرگ دوکال (Ducal)، خانه‌ی خاندان سلطنتی در شهر لوکزامبورگ، برگزار می‌شود. ساختمان بین سال‌های ۱۵۷۲ تا ۱۵۷۴ ساخته شد و به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی پایتخت قرار گرفت. این بنا، که در ابتدا ساختمان شهرداری بود، مقر حکمرانی شد. کاخ از سال ۱۸۹۰ سکونتگاه حکمران شد و در سال ۱۹۹۵ مورد بازسازی قرار گرفت.

کاخ دوکال

کاخ بزرگ دوکال

درآمد حاصل‌ از تورهای ماه ژوئیه و آگوست به حساب بنیاد دوک بزرگ، هنری، و شاهزاده‌ی بزرگ، ماریا ترسا، واریز می‌شود که به وسیله‌ی آن به مردمان نیازمند کمک می‌کنند. بازدیدکنندگان همچنین در طول تابستان می‌توانند جابه‌جایی گارد جلوی کاخ را تماشا کنند.

شاهزاده نیکولای دانمارک

شاهزاده

شاهزاده نیکولای دانمارک با نام دوک منپزات (Monpezat) نیز شناخته می‌شود. او بزرگ‌ترین پسر شاهزاده یواخیم و همسر اولش، الکساندرا، است. این شاهزاده‌ی ۱۸ساله هفتمین نفر از خاندان پادشاهی دانمارک است و در کپنهاگ درس خوانده. او همچنین اذعان کرده که عاشق موسیقی دیپ هاوس (Deep house) است. جدا از نسب سلطنتی، او چهره‌ی خوبی هم دارد؛ به طوری که در میان مدل‌های اسکوپ (Scoop Models) ثبت شده است. این شاهزاده‌ی نوجوان در هفته‌ی مد لندن امسال ظاهر شد.

قلعه کرونبورگ محل شکل‌گیری رویدادهای داستان هملت شکسپیر بوده است

دانمارک دارای کاخ‌های زیبایی است که دیدار از آنها برای دوستداران زندگی اشرافی جزو واجبات است. قلعه‌ی کرونبورگ (Kronborg) در شهر هلسینگور (Helsingør) جزو میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته و صحنه‌ی اتفاقات داستان هملت شکسپیر است. قلعه‌ی روزنبرگ (Rosenborg) در کپنهاگ با آن باغ‌های شگفت‌انگیزش در اصل خانه‌ی تابستانی پادشاه و محل قرارگیری جواهرات سلطنتی بود.

قلعه کرانبورگ

قلعه‌ کرونبورگ

کپنهاگ همچنین به خاطر گاردهای سلطنتی کاخ آمالین‌برگ (Amalienborg) معروف است. در آنجا، ولیعهد فردریک همراه با همسرش مری، شاهدخت استرالیایی، و چهار فرزندش زندگی می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه