دبی، اولین شهر خلاق در طراحی یونسکو در خاور میانه

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۰
دبی، اولین شهر خلاق در طراحی یونسکو در خاور میانه

با وجود آسمان‌خراش‌های مدرن، جزایر نخلی شکل و هتل‌های باشکوه جای هیچ تعجبی نیست که عنوان اولین شهر خلاق در زمینه طراحی در خاور میانه در لیست یونسکو به دبی، اختصاص داده شده است.

دبی اولین شهر در خاورمیانه است که توانسته عنوانی از بخش فرهنگی سازمان جهانی یونسکو را به خود منتصب کند. این عنوان برای تجلیل از شهرهایی که از نوآوری برای ارتقای صنایع خلاق، فرهنگ و توسعه پایدار شهری استفاده می‌کنند و همچنین برای تشویق مشارکت بین شهرهایی که این عنوان را به خود اختصاص می‌دهند، طراحی شده است.

در سراسر جهان، شهرهایی با عناوینی مانند آشپزی، موسیقی فیلم، ادبیات، صنایع دستی، هنرهای فولکلور و هنرهای رسانه‌ای شناخته‌شده هستند.

دبی

آسمان‌خراش‌های دبی بر فراز اسکله. عکس از اندرو مونگومری/سایت لونلی پلنت

لیست بلندی از مکان‌ها در ماه اکتبر به لیست یونسکو اضافه شده است. این لیست هم‌اکنون دارای ۱۸۰ شهر از ۷۲ کشور مختلف است. البته، این عنوان در کنار برنامه‌هایی برای ادامه تقویت طراحی‌های شهری مانند مرکز جدید طراحی ملی دبی (Dubai National Design Centre) و تشکیل شورای طراحی خلاق شهری دبی، به‌صورت رسمی در این هفته به دبی اختصاص داده شد.

با این عنوان، دبی به شهرهای هم مرتبه خود در طراحی‌های خلاق شهری مانند بیلبائو، سئول، استانبول، دیترویت، سنگاپور، بوئنس آیرس و دیگر شهرها، می‌پیوندد.

بر طبق گفته‌های خبرگزاری‌ها، دبی این امتیاز را به خاطر وجود زیرساخت‌های بینظیرش مانند تونل‌ها، پل‌ها و دیگر طراحی‌های شهری به دست آورده است. بر طبق گزارش‌ها گلف نیوز (Gulf News)، دبی همچنین در حال توسعه یک برنامه چهار ساله برای تقویت زمینه‌های خلاق شهری است.

دبی

نمای  بلندترین ساختمان جهان، برج الخلیفه در شب. عکس از مت مونرو/سایت لونلی پلنت

با وجود بلندترین ساختمان جهان، یک دامنه اسکی در فضای بسته و برج العرب مشهور با طراحی خارق‌العاده، شگفتی‌های نوآورانه زیادی در دبی برای تحسین کردن وجود دارد.

این شهر همچنین میزبان رویدادهای متنوعی در سال‌های پیش رو است که مسافران زیادی را به دبی جذب خواهد کرد. دبی در سال ۲۰۲۰ میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو (یک نمایشگاه جهانی ثبت و تایید شده توسط دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها) خواهد بود. این اولین باری است که این رویداد در منطقه خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای جنوبی برگزار می‌شود.

دبی

جزایر نخلی شکل جمیره در دبی، امارات متحده عربی. عکس از نیکادا

اگر در آینده برنامه سفر به دبی را دارید، بازدید از یک همسایه به‌خصوص آن را فراموش نکنید. الخلیج التجاری (یک ناحیه تجاری مرکزی در امارات متحده عربی است که در شیخ‌نشین دبی واقع شده‌است)، عنوان یکی از حاشیه‌های محبوب و جذاب در جهان در لونلی پلنت به خاطر وجود اسکله‌های پویا و زیبایش را به خود اختصاص داده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع .lonelyplanet

دیدگاه