راهنمای سفر به استان سقاریه

استان سقاریه در کشور ترکیه قرار دارد و مقصدی هیجان‌انگیز برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و تفریحات است. دریاچه سپانجا، آبشار دوغان‌چای و پارک طبیعی ایل اورمانی سقاریه از دیدنی‌ های استان سقاریه به شمار می‌روند.

درباره استان سقاریه بیشتر بخوانید:

معرفی استان سقاریه

تاریخچه استان سقاریه

آب و هوای استان سقاریه

راهنمای سفر به استان سقاریه

جاهای دیدنی استان سقاریه

معرفی استان سقاریه

استان سقاریه یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه مرمره و در ساحل دریای سیاه قرار دارد، از غرب با استان قوجاایلی، از جنوب با استان بیله‌جک، از جنوب‌شرقی با استان بولو و از شرق با استان دوزجه همسایه است. مرکز استان، آداپازاری نام دارد.

جمعیت استان سقاریه، ۹۳۳ هزار نفر و مساحت آن نزدیک به ۵ هزار کیلومتر مربع است. بیشترین ساکنان استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو دسته اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. زبان مردم سقاریه، ترکی است.

سقاریه

جاهای دیدنی استان سقاریه

جاذبه‌های طبیعی بیشترین جاهای دیدنی استان سقاریه را شامل می‌شود که از آن جمله می‌توان «دریاچه سپانجا» (Lake Sapanca)، «رودخانه معدن» (Maden Deresi)، «پارک طبیعی ایل اورمانی سقاریه» (Sakarya Il Ormani Tabiat Parki)، «آبشار دوغان‌چای» (Dogancay Selalesi) و ساحل قره‌سو را نام برد.

استان سقاریه در کنار دیگر استان‌های کشور ترکیه، زیر نظر حکومت مرکزی است. حکومت مرکزی از نوع پارلمانی دموکراتیک به شمار می‌رود و رئیس‌جمهوری در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرند. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه مستقل از دولت و مجلس اداره می‌شود.

تاریخچه استان سقاریه

در قرن ۱۳، ترک‌های عثمانی منطقه سقاریه را تحت سلطه خود در‌آوردند. در قرن‌های ۱۸ و ۱۹، گروه‌هایی بزرگ از مهاجران، از قفقاز و کشورهای بالکان به سقاریه آمدند و آخرین مهاجرت بزرگ نیز در سال ۱۹۸۹ صورت گرفت. به‌دلیل پیشرفت‌های صنعتی و جاده‌کشی‌‌های بسیار در این منطقه، سقاریه هنوز میزبان مهاجران زیادی از سراسر ترکیه است.

آب و هوای استان سقاریه

آب و هوای استان سقاریه نیمه‌گرمسیری و مرطوب به شمار می‌رود. تابستان‌ها گرم و بسیار مرطوب، و زمستان‌ها سرد و نمناک است. بیشترین میزان بارندگی در فصل‌های سرد و بهار صورت می‌گیرد و دمای متوسط هوا از ۱۰ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

راهنمای سفر به استان سقاریه

سقاریه

نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به استان سقاریه، فرودگاه‌های صبیحه گوکچن و آتاتورک در استانبول است که به‌ترتیب در فواصل ۹۰ و ۱۳۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارند. استان سقاریه ۷ ایستگاه قطار دارد و قطار استانبول-آنکارا از این استان عبور می‌کند. همچنین سقاریه در مسیر بزرگراه استانبول-آنکارا قرار گرفته است.

از مهم‌ترین شهرهای استان سقاریه می‌توان به آداپازاری، ساپانجا، قره‌سو، گیوه و اکیازی اشاره کرد.

همچنین شما می‌توانید از امکانات پاراگلایدر سواری در طبیعت آداپازاری لذت ببرید.  

سقاریه

از دیگر دیدنی‌ های استان سقاریه «پل سانگاریوس» (Sangarius Bridge)، «آسمان‌نمای سردیوان» (Serdivan Planetarium)، «مسجد اورهان قاضی» (Orhan Gazi Mosque)، «موزه فرهنگی و زلزله آداپازاری» (Earthquake & Cultural Museum)، «تراس سیر ساپانجا» (Seyir Terasi Sapanca) و «موزه سقاریه» (Sakarya Museum) است.

برخی مراکز خرید استان سقاریه شامل «اوت‌لت پارک‌شاپ» (Parkshop Outlet) و «مرکز خرید آدا» (Ada Alisveris Merkezi) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map