سوغات جیپور، یادگاری های از راجستان

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۵
سوغات جیپور، یادگاری های از راجستان

جیپور یک شهر تاریخی در ایالت راجستان است. این شهر، سوغاتی‌های سنتی و محصولات بومی فراوانی دارد که یادگاری‌های خوبی از سفر هندوستان هستند.

جیپور، یکی از شهرهای مهم و تاریخی کشور هند، در ایالت راجستان (Rajasthan) است که ریشه تاریخی سلطنتی جامعه این کشور را به نمایش می‌گذارد. این شهر، شهری با رنگ‌های زنده، خیابان‌های باریک و بناهای تاریخی مسحورکننده است که به‌دلیل سازه‌هایی که از ماسه سنگ صورتی بنا شده‌اند، ملقب به «شهر صورتی» هندوستان است.

یکی از تفریحات جذاب و سرگرم‌کننده در جیپور، خرید کردن است. این شهر مراکز خرید مدرن زیادی دارد و در کنار آن به لطف بازارهای محلی متعدد، بهترین جا برای خرید است. در این مراکز تجاری، هرآنچه که فکر کنید، پیدا می‌شود و هیچ محدودیتی برای خرید ندارید. به غیر از محصولات مرسوم مثل لباس و کیف و کفش از برندهای رایج بین‌المللی، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که محصولات بومی را به‌عنوان سوغات خریداری کنند که در آن‌ها نشانی از فرهنگ و هنر مقصد مورد نظرشان باشد. در ادامه تعدادی از سوغاتی‌‌های بومی جیپور را معرفی می‌کنیم که جای دیگر دنیا به‌راحتی پیدا نمی‌کنید.

اگر برای سفر به جیپور به‌دنبال تور مناسب هستید، کجارو فهرست کاملی از انواع تور هند و تور جیپور را ارائه داده است. ما با همکاری آژانس‌های معتبر مسافرتی بهترین تورهای مقاصد خارجی و داخلی را برای شما فراهم کرده‌ایم که شما می‌توانید بهترین آفر تور را به‌راحتی انتخاب کرده و با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

ساری Lehariya

سوغات جیپور

این نوع ساری با طرحی خاص به نام Lehariya تهیه می‌شود. پارچه‌ی این نوع ساری، طرحی شبیه موج دارد و معمولا دو رنگ است. یکی از رنگ‌ها، رنگ پایه است و دیگری رنگ خط‌هایی که به‌شکل تصادفی، طرحی روی پارچه ایجاد می‌کنند که بیشتر شبیه موج است. این ساری یکی از زیباترین انواع ساری است و در رنگ‌های متنوع و پارچه‌هایی با جنس‌های مختلف به‌راحتی پیدا می‌شود. به همین دلیل است که قیمت‌های متنوعی دارند و در همه رنج‌های قیمتی عرضه می‌شوند. مدل‌هایی که با پارچه‌های ارزان‌تر تهیه می‌شوند را می‌توانید با کمترین قیمت بخرید و البته مدل‌هایی که با پارچه‌های فاخر دوخته می‌شوند، قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

پارچه‌های Bandhani

سوغات جیپور

طرح این پارچه، طرح اختصاصی راجستان است که با روش خاصی تولید می‌شود. تهیه‌ی این پارچه‌ها، فرایندی طولانی دارد، ولی طرح‌های تولید شده بسیار ساده و در عین حال شیک هستند. تنوع رنگ و طرح این پارچه‌ها بی‌نهایت است و مطمئنا مدلی که بپسندید، در بین آن‌ها پیدا می‌کنید. از بازارهای محلی جیپور می‌توانید پارچه یا لباس‌های دوخته شده با این پارچه‌ها را بخرید.

میناکاری

سوغات جیپور

میناکاری یکی از هنرهای قدیمی است که در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد. میناکاری هنر تزیین فلزات با رنگ‌های مختلف است. میناکاری‌های سنتی را معمولا با رنگ‌های سبز و قرمز انجام می‌دهند، ولی امروزه آثار میناکاری در رنگ‌های متنوع پیدا می‌شود و حتی آبی و صورتی هم دارد. از این هنر برای تزیین ظروف فلزی، تندیس‌ها و مجسمه حیوانات یا حتی زیورآلات استفاده می‌شود.

زیورآلات Kundan

سوغات جیپور

این زیورآلات با سنگ‌های نتراشیده درست می‌شوند و در اصل در خانواده‌ی سلطنتی راجستان رواج داشتند. سنگ‌های این زیورآلات معمولا ابعاد بزرگی دارند، به همین دلیل معمولا خیلی سنگین هستند و برای استفاده‌ی روزمره مناسب نیستند و فقط از آن‌ها در مراسم خاص و مهمانی‌های ویژه استفاده می‌کنند. این زیورآلات به لباس‌های هندی و ساری می‌آید و با سایر استایل‌ها هماهنگی ندارد. برای ساخت این زیورآلات گاهی از هنر میناکاری هم استفاده می‌شود.

سنگ‌های قیمتی

یکی از تجارت‌هایی که جیپور به آن شهرت دارد، تجارت سنگ‌های قیمتی است. اگر در بازارهای محلی جیپور قدم بزنید، حتما فروشنده‌های زیادی را خواهید دید که به خریدوفروش این سنگ‌ها مشغول هستند. برای خرید این سنگ‌ها حتما باید حسابی چانه بزنید تا قیمت آن را به قیمت واقعی‌اش نزدیک‌تر کنید. از آنجایی که جیپور یک شهر توریستی است، معمولا فروشنده‌ها قیمتی بسیار بالاتر از قیمت اصلی محصولات را عنوان می‌کنند.

شیرینی Ghevar

این شیرینی سنتی راجستانی را معمولا برای جشن Teej تهیه می‌کنند که در آغاز فصل بارندگی است. معمولا این شیرینی را برای دخترها و عروس‌های خانواده می‌فرستند. البته این شیرینی را می‌توانید در سراسر سال در جیپور پیدا کنید. حتی اگر اهل شیرینی نیستید، این شیرینی را برای یک بار هم که شده امتحان کنید. اگر در بین اعضای خانواده‌تان کسی هست که به شیرینی‌جات علاقه داشته باشد، حتما از این سوغاتی خوشحال می‌شود. البته این شیرینی عمر کوتاهی دارد و هنگام خرید باید به فاصله‌ی زمانی تا رسیدن به مقصد را در نظر بگیرید.

عروسک‌های رنگارنگ راجستانی

سوغات جیپور

یکی از سوغاتی‌های جیپور، عروسک‌های خیمه‌شب بازی با لباس‌های سنتی راجستانی است. در جیپور حتما فرصتی برایتان فراهم می‌شود که در یکی از این نمایش‌های عروسکی شرکت کنید. این عروسک‌های رنگارنگ، سوغاتی جالبی هستند که با خرید آن‌ها می‌توانید گوشه‌ای از فرهنگ راجستان را به خانه ببرید. قیمت‌های نسبتا ارزان و مناسبی دارند.

پارچه‌های چاپ قالبی

یکی از انواع پارچه‌های رنگارنگی که در جیپور می‌توانید بخرید، پارچه‌های چاپ قالبی است. این پارچه‌ها را به خاطر طرح‌های خاص‌شان می‌شناسند. تهیه‌ی این پارچه‌ها به شیوه‌ی چاپ قالبی و با مهرهای مخصوص، سال‌ها قدمت دارد. این پارچه‌ها معمولا دوام خوبی دارند و از آن‌ها محصولات مختلفی حتی کالای خواب هم تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی این پارچه‌ها به‌شکل سنتی از مهرها و قالب‌های چوبی استفاده می‌شود. بهترین جا برای خرید این پارچه‌ها، علاوه بر بازارچه‌ها، کارگاه‌های تهیه‌ی این پارچه‌ها است. حتی می‌توانید این شیوه‌ی چاپ را در خانه امتحان کنید. باید قالب‌های چوبی مخصوص آن را خریداری کنید. علاوه بر پارچه، این مهرها هم انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات هستند.

ظروف سفالی آبی

سوغات جیپور

در جیپور نوعی ظروف سفالی آبی به فروش می‌رسد که البته متعلق به خود جیپور نیست و از یکی از نواحی اطراف جیپور به این منطقه برای فروش عرضه می‌شود. البته تعدادی از کارگاه‌های تولید آن‌ها در سراسر جیپور وجود دارد. البته این ظروف سفالی ممکن است در رنگ‌های بسیار متنوعی تولید شوند و رنگ غالب آن‌ها آبی و زرد است. انواع گلدان، کاسه و بشقاب، زیورآلات و جعبه‌های جواهرات را می‌توانید از فروشگاه‌های جیپور به‌عنوان سوغات بخرید.

النگوهای هندی

سوغات جیپور

هرکدام از مناطق هند، سنت‌های اختصاصی خود را برای ساخت النگو دنبال می‌کنند و النگوهای هر منطقه ویژگی‌های خاصی دارد. برای تهیه‌ی این النگوهای رنگارنگ از متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. اگر زیورآلات هندی را دوست دارید، حتما داشتن این النگوهای رنگی، خوشحال‌تان می‌کند. ضخامت، رنگ و سایز این النگوها بسیار متنوع است. در همه بازارچه‌های جیپور، چندین غرفه را خواهید دید که فقط به النگو اختصاص دارند.

فرش‌های دستبافت جیپور

سوغات جیپور

جیپور را به فرش‌های دستبافتش می‌شناسند که با ابریشم و پشم تهیه می‌شوند. این فرش‌ها یکی از بزرگترین صادرات صنایع دستی در هند هستند. کیفیت فرش‌ها از طریق شمارش تعداد گره‌ها در هر سانتی‌متر تعیین می‌شود. هر چقدر تعداد گره‌ها در واحد طول بیشتر باشد، فرش کیفیت بهتری دارد و گران‌تر است. اگر در مناطق گرم زندگی می‌کنید، فرش ابریشمی بخرید و اگر ساکن مناطق سردسیر هستید، فرش‌های پشمی را انتخاب کنید.

نقاشی‌های مینیاتوری راجستانی

راجستان، به مینیاتورهایش مشهور است. البته مینیاتورهای اصیل و قدیمی را نمی‌توان به‌راحتی پیدا کرد و قیمت‌های بسیار بالایی دارند، ولی انواع نقاشی وجود دارند که روی کاغذهای قدیمی کشیده می‌شوند و می‌توانید به‌عنوان سوغات آن‌ها را تهیه کنید. گاهی این نقاشی‌ها را روی قطعات سنگ می‌کشند. اگر دوست دارید یک سوغاتی به‌یادماندنی و زیبا بخرید، حتما مینیاتور را به خاطر داشته باشید.

محصولات چرمی

سوغات جیپور

جیپور به صنعت تولید چرم شتر شهرت دارد. محصولات تهیه شده از این چرم، سوغاتی‌هایی زیبا و بادوام هستند که برای همه سلیقه‌ها عرضه می‌شوند و تنوع قابل‌قبولی دارند. کیف، کفش و سایر محصولات چرمی با طرح‌های سنتی و مدرن در فروشگاه‌ها و بازارچه‌های جیپور عرضه می‌شوند. کفش‌های رنگارنگ چرمی، جزو محبوب‌ترین محصولات چرمی جیپور هستند.

برای گشت‌وگذار در جیپور و خرید سوغاتی، نیاز است که جاهای دیدنی جیپور را بشاسید. به همین منظور می‌توانید فهرست کاملی از دیدنی های جیپور را در کجارو ببینید و بهترین مکان را برای گشت‌وگذار و تفریح خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه