برنامه سفر جاده ای ۳ روزه در استان گیلان؛ از رشت تا بندر انزلی

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
برنامه سفر جاده ای ۳ روزه در استان گیلان؛ از رشت تا بندر انزلی

استان گیلان، بهشت ایران‌زمین، با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌همتای خود مانند ماسوله، قلعه رودخان، ییلاق ماسال و تالاب انزلی، مسافران را همیشه شیفته زیبایی‌های خود می‌کند.

بدون تردید استان گیلان یکی از مواهب الهی ایران است و زیبایی‌های هر گوشه از این بهشت زمینی مسافران را شگفت‌زده می‌کند؛ از روستای ماسوله با معماری منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیر و طبیعتی مثال‌زدنی گرفته تا تالاب انزلی که با نیلوفرهای آبی خود، تابلویی بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت خلق می‌کند. 

قطعا زبان از توصیف دیدنیهای گیلان قاصر است و تا خودتان به این بهشت رویایی سفر نکنید، نمی‌توانید زیبایی‌های آن را تصور کنید. با این حال ما در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای در استان گیلان از سوی وب‌سایت کجارو تهیه و تدوین شده است، شما را با بهترین و رویایی‌ترین جاذبه‌های این استان آشنا می‌کنیم تا در صورت سفر به آن بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و بیشترین لذت را از سفر خود ببرید. در این برنامه خود سفر خود را از رشت، مرکز  استان گیلان آغاز می‌‌کنیم و پس از دیدن بنای مستحکم قلعه‌رودخان و روستای قلعه‌ روخان و ماسوله، به‌سمت بندر انزلی حرکت می‌کنیم و سفر خود را با بازدید از جاذبه‌های بندر انزلی این شهر و اطراف آن به پایان می‌رسانیم. اگر شما هم ما را در این سفر رویایی همراهی کنید، خوشحال می‌شویم.

روز اول | روز دومروز سوم

روز اول

ساعت ۸ صبح حرکت خود را از رشت به‌سمت پارک جنگلی سراوان آعاز می‌کنیم تا از این پارک جنگلی رویایی و اکوموزه میراث روستایی گیلان دیدن کنیم. موزه میراث روستایی گیلان با تمام موزه‌هایی که تاکنون دیده‌اید، تفاوت دارد و واقعا منحصربه‌فرد است. شاید این جمله در ابتدا کمی برایتان اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما قطعا پس از آشنایی با این موزه شما هم نظر ما را تایید می‌کنید.  پارک جنگلی سراوان از دیدنی های اطراف رشت است و ۱۷٫۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و در کردن این مسیر تقریبا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

اگر در سفر به استان گیلان از این موزه بازدید نکنید، قطعا پشیمان خواهید شد. موزه میراث فرهنگی گیلان از بخش‌های مختلفی همچون رستوران، چای‌خانه، مسجد، مهمان‌پذیر، مزارع و باغات چای، کارگاه‌های آموزش تهیه صنایع دستی تشکیل شده است.

موزه میراث روستایی گیلان

این موزه حتی برای خود گیلانی‌ها هم جالب و جذاب است و زندگی روستاییان استان گیلان را به تصویر کشیده است. این روستا مکانی عالی با تعامل با روستاییان و آشنایی با آن‌ها است.

موزه میراث روستایی گیلان

یکی از ویژگی‌های جالب این موزه، پرورش کرم ابریشم در بخشی از آن است. شاید تماشای جدا کردن پیله ابریشم از کرم ابریشم از نزدیک، برای شما هم جالب باشد.

پرورش کرم ابریشم

در ضمن در این موزه می‌توانید طعم نان‌ها و حلواهای داغ و تازه محلی را که به دست زنان محلی با آتش و روی ظروف سفالی تهیه می‌شود، نیز تجربه کنید.

پخت نان محلی

سوغات این موزه  که شامل عروسک‌های بافتنی، پارچه‌ای، نمدی با لباس‌های محلی، ظروف سفالی خوش رنگ و لعاب، سبدهای چوبی و قالیچه می‌شود نیز می‌تواند هدیه خوبی برای دوستان و آشنایان شما باشد.

حیف است که به این موزه بیایید و طعم شیرینی‌های محلی مانند نان برنج، حلوای خورش و حلوای زعفرانی را نچشید. حداقل باید طعم کلوچه فومن را امتحان کنید. این کلوچه یکی از خوشمزه‌ترین خوردنی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

کلوچه فومن

در ضمن اگر در زمان‌های خاصی از این موزه دیدن کنید، می‌توانید با شرکت در جشن‌ها و مراسم‌ها مثل عروسی‌های محلی یا جشن‌های محلی دیگر مانند جشن برداشت برنج یا جشن شالیزار، از نزدیک با فرهنگ و آداب‌ و رسوم مردم گیلان آشنا شوید.

جشن عروس گوله

جشن عروس گوله

به‌دلیل اینکه این موزه در پارک جنگلی سراوان واقع شده، می‌‌توانید پس از بازدید از این موزه از دریاچه سحرانگیز این پارک که فرشی مخملین از چمن‌ها بر آن گسترانیده شده است، بازدید کنید و سوار بر قایق‌ها از محیط بکر و اسرارآمیز جنگل که مملو از آرامش و سکوت است، بازدید کنید. همچنین می‌توانید از رانندگی در جاده جنگلی این پارک نیز لذت ببرید.

دریاچه پارک جنگلی سراوان

پس از بازدید از  پارک جنگلی سروان و موزه میراث روستایی گیلان به‌سمت روستای آقا سید شریف حرکت می‌کنیم و پس از صرف ناهار  در یکی از رستوران‌های خوب آن به‌سمت دریاچه سقالکسار، پاک‌ترین دریاچه ایران حرکت می‌کنیم.

پیشنهاد ناهار

ماهی

 برای صرف ناهار می‌توانید به رستوران کولمه واقع در روستای آقا سید شریف، کیلومتر ۱، میل کنید.

در این رستوران که فضای دلنشینی دارد، انواع غذاهای محلی از جمله کباب ترش و کباب‌های محلی دیگر نیز عرضه می‌شود. رستوران درجه یک ترنگ طلایی واقع در پل انتظام، کیلومتر ۱۰ جاده جیره، هم گزینه خوبی است. در این رستوران نیز انواع غذاهای محلی با کیفیت نسبتا خوب عرضه می‌شود. با توجه به بالا بودن قیمت غذاهای این رستوران و حجم زیاد آن‌ها، در صورتی که غذای بسیاری نمی‌خورید، می‌توانید یک پرس را برای دو نفر سفارش دهید.

فاصله پارک جنگلی سراوان تا رستوران کولمه ۱۷ دقیقه (۱۸٫۶ کیلومتر) و تا رستوران ترنگ طلایی ۱۹ دقیقه (۱۸٫۲ کیلومتر) است.

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

گویی این دریاچه اکسیر آرامش‌بخشی را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد. در دریاچه سقالکسار از طبیعت اطراف خود سیر نمی‌شوید؛ زیرا به هر طرف که نگاه می‌کنید منظره‌ای را می‌بینید که می‌توانید ساعت‌ها نظاره‌گر آن باشید.دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار پاک‌ترین دریاچه ایران است

دریاچه سقالکسار که در روستایی به همین نام و در پشت سد خاکی سقالکسار ایجاد شده ، برخلاف اکثر مناطق گردشگری شمال ایران، پس از سال‌ها بازدید عموم مردم از آن، هنوز هم بکر و پاکیزه باقی مانده و دلیل این موضوع هم ایده جالب ساکنان روستا برای پاک باقی ماندن این دریاچه است. هنگام ورود به دریاچه و پرداخت وجه ورودی، کیسه‌های زباله‌ای برای جمع‌آوری زباله‌های آن به شما داده است و اگر شما در هنگام ترک دریاچه، مقداری زباله به فرد مسئول تحویل دهید، دو سوم مبلغ ورودی به شما بازگردانده می‌شود!

دریاچه سقالکسار

پیاده‌روی در کنار  سقالکسار و قایق‌سواری در آن، لذت بودن در چنین فضایی را دو چندان می‌کند. در ضمن در کنار دریاچه امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه و یک بوفه کوچک اغذیه‌فروشی نیز فراهم شده است. برای رسیدن به پاک‌ترین دریاچه ایران ابتدا باید مسیر خود را در جهت جنوب شرقی به‌سمت جاده جیرده و سپی جاده سقالکسار حرکت کنید.

  • نشانی: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از رستوران درجه یک ترنگ طلایی: ۱۶ دقیقه (۴٫۸ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران کولمه: ۱۸ دقیقه (۶٫۶ کیلومتر)

پس از بازدید از  دریاچه سقالکسار به‌سمت روستای بی‌نظیر ماسوله حرکت می‌کنیم. با ورود به این روستا به‌معنای واقعی کلمه حیرت‌زده می‌شوید؛ زیرا این روستا هم معماری منحصر‌به‌فردی دارد و هم با طبیعت رویایی خود، هر گردشگری را سر ذوق می‌آورد. فاصله این دریاچه تا ماسوله در  حدود ۶۲ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا یک ساعت و ۲۸ دقیقه طول می‌کشد.

ماسوله

ماسوله

ماسوله

ماسوله، از کوچکترین شهرهای ایران، نمونه‌ای شاخص از معماری پلکانی در جهان است.

طبیعت ماسوله

طراحی این خانه‌ها به‌گونه‌ای است که بام هر خانه حیاط خانه‌ بالایی خود است و این بام‌ها و حیاط‌ها پیاده‌روهای روستا نیز محسوب می‌شوند و محل گذر عمومی هستند.

ماسوله

توصیه می‌کنیم محلی را برای اقامت خود انتخاب کنید و شب را نیز در مکان سپری کنید؛ زیرا شب‌های ماسوله هم حقیقتا تماشایی است و چراغ‌های نارنجی رنگ همچون کرم‌های شب‌تاب درخشان در دل جنگل، منظره زیبایی را خلق می‌کنند.

ماسوله

برای اینکه از بودن در ماسوله بیشترین لذت را ببرید، شاخص‌ترین جاذبه‌های این روستا را به شما معرفی می‌کنیم.

آبشار  کوشم ماسوله

آبشار کوشم ماسوله

آبشار کوشم ماسوله با ارتفاع ۳۰ متر در انتهای دره جنگلی ماسوله و در امتداد رودخانه ماسوله به ژرفای دره فرو می‌ریزد. مسیر دسترسی به این آبشار شیب ملایمی دارد و به‌سادگی می‌توانید آن را در کنید.

بازار ماسوله

بازار ماسوله

بازار ماسوله را به‌هیچ‌وجه نباید از دست ندهید؛ زیرا هم معماری جالبی دارد و هم در آن انواع مختلفی از صنایع‌‌دستی و خوراکی‌های خوشمزه و ترش و شیرین یافت می‌شود. در بازار ماسوله که به‌صورت پلکانی و در چهار طبقه بنا شده است، می‌توانید انواع صنایع دستی مانند نمد، گلیم، کیف، عروسک‌های بانمک و انواع مختلفی از خوراکی‌ها مانند نان روغنی، کلوچه سنتی فومن و حلوای کنجدی را بخرید. در ضمن رستوران‌ها و کافه‌های سنتی بازار هم می‌تواند حال‌ و هوای شما را عوض کنند.

موزه مردم‌شناسی

موزه مردم شناسی ماسوله

یکی دیگر از جاذبه‌های دیگر ماسوله موزه مردم‌شناسی ماسوله است که ساختمان آن درست همانند خانه‌های ماسوله معماری سنتی دارد و دارای ۳ اتاق است که مساحت آن‌ها درمجموع  ۶۰ متر مربع است.

 در کل جالب‌ترین اشیای این موزه شامل کفش‌های سنتی، اسکناس و سکه‌های قذیمی، شناسنامه قدیمی، ساز سورنا، رادیو، ترازوهای چوبی و دیگر وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره مردم ماسوله در گذشته می‌شود.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

یکی دیگر از جاذبه‌های بکر ماسوله، پارک جنگلی ماسوله است با ۲۴۰۰ متر ارتفاع. حداقل ارتفاع این پارک جنگلی از سطح دریا ۸۰۰ متر و حداکثر ارتفاع آن ۱۸۰۰ متر است. پارک جنگلی ماسوله از امکانات مناسبی همچون آلاچیق و رستوران نیز برخوردار است.

بقعه عون‌ ابن علی

بقعه عون ابن علی ماسوله

بهتر است در گشت‌وگذار خود در ماسوله بازدید کوتاهی از بقعه عون‌ ابن علی داشته باشید. دیوارهای این بقعه که آرامگاه فرزند یکی از نوادگان حضرت علی (ع) است. یکی از اشیای تاریخی این بقعه، دری از جنس چوب آبنوس بوده که با کنده‌کاری فوق‌العاده ظریف آراسته شده است. قدیمی‌ترین تاریخ ثبت شده در این بنا، سال ۹۶۹ هجری است که روی سنگ قبر نصب شده روی یکی از دیوارها حک شده است.

روز دوم

روز دوم سفر خود را با بازدید از بنای تاریخی بسیار ارزشمند قلعه رودخان آغاز کنیم. فاصله ماسوله تا پارکینگ مجموعه تفریحی قلعه رودخان تقریبا ۵۱ کیلومتر است و در کردن این مسیر یک ساعت و ۱۱ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح حرکت خود را از ماسوله به‌سمت این روستای زیبا آغاز کنید. 

 قلعه رودخان

قلعه رودخان

بهتر است پس از رسیدن به روستای قلعه رودخان مستقیما به‌سمت بنای تاریخی قلعه رودخان حرکت کنید. پس از ورود به محوطه پایین قلعه باید خود را برای پیمودن ۱۰۰۰ پله سنگی و سخت آماده کنید.

قلعه رودخان

شاید در ابتدا فکر کنید که در کردن چنین مسیری بسیار خسته‌کننده است؛ این مسیر از میان درختان انبوه جنگلی می‌گذرد و خروش رودخانه در برخی از نقاط مسیر هم باعث می‌شود که هر چند دقیقه‌ای بی‌اختیار توقف کنید و محو تماشای مناظر بکر جنگلی شوید. همچنین بوی عطر نان محلی در برخی از نقاط مسیر شما را سرمست می‌کند.

مسیر قلعه رودخان

بهتر است قبل از  اینکه پا در این مسیر سخت و صد البته زیبا بگذارید، کفش مناسبی بپوشید و یکی از چوب‌دستی‌هایی را که محلی‌ها با قیمت ناچیزی می‌فروشند، بخرید.

پس از در کردن این مسیر، در بزرگ و با عظمتی با ارتفاع ۳٫۵ متر و عرض ۲٫۶ متر می‌بینید که با عبور از آن وارد بزرگترین قلعه آجری ایران می‌شوید. پس از ورود به قلعه و پشت سر گذاشتن یک راهروی بزرگ به قسمت داخلی آن می‌رسید و با بالا رفتن از چند پله می‌توانید به قسمت بالای دروازه‌ها و درون برج‌ها نیز راه پیدا کنید.

در ورودی قلعه رودخان

قلعه رودخان بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران است

دیدنی‌ترین قسمت قلعه، شاه‌نشین آن است که ۲۰۰ متر با ورودی فاصله دارد و در بلندترین قسمت قلعه در ارتفاع ۷۷۸ متری از سطح دریا ساخته شده است. وقتی وارد ایوان شاه‌نشین قلعه می‌شوید. منظر‌ه‌ای گسترده و وصف‌ناپذیر از جنگل را مقابل روی خود می‌بینید. بازدید از آب‌انبار قلعه هم خالی از لطف نیست.

محوطه داخلی قلعه رودخان

لازم به ذکر است که در محوطه داخلی قلعه نیز همانند محوطه پایین آن، برخی از امکانات رفاهی ضروری مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز ایجاد شده است.

می‌توانید پس از بازگشت از قلعه و صرف ناهار در رستوران‌های اطراف آن، دو ساعتی را هم در محیط زیبای پایین قلعه بگذرانید. در این محوطه آلاچیق‌هایی در کنار رودخانه ایجاد شده که می‌توانید با اجاره آن‌ها از زیبایی و آرامش طبیعت اطراف خود لذت ببرید.

محوطه پایین قلعه رودخان

 رستوران‌های این محوطه با غذاهای محلی خوشمزه خود، بازارچه قلعه رودخان و زنان محلی که با گشاده‌رویی در حال عرضه صنایع دستی خود هستند، توجه شما را به خود جلب می‌کنند؛ در صورتی که به لباس‌های محلی شمالی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در آتلیه عکاسی با این لباس‌ها عکس بگیرید که تجربه خوبی است.

لباس های محلی برای عکاسی

لباس محلی برای عکاسی

بازارچه قلعه رودخان

بازارچه قلعه رودخان

  • نشانی: روستای قلعه رودخان، ۲۳ کیلومتری جنوب غربی فومن  
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان فصل خوبی برای بازدید از این قلعه است؛ زیرا درختان جنگی و رودخانه خروشان مناظر بی‌بدیلی را برای گردشگران فراهم می‌کنند؛ اما در تابستان باید گرما و رطوبت هوا را تحمل کنید.
  • در پاییز هم سراسر مسیر با برگان زرد، سرخ و نارنجی پوشیده می‌شود و ریزش برگ درختان موجب می‌شود دید بهتری نسبت به اطراف خود داشته باشید؛ اما از سویی دیگر بارش باران موجب لغزندگی پله‌ها می‌شود و باید کاملا مراقب باشید.
  • در زمستان هم برف در اطراف قلعه مناظر جالبی خلق می‌کند؛ اما صعود به قلعه در این فصل بسیار خطرناک است و گاهی اوقات هم غیرممکن می‌شود. در ضمن مجموعه تفریحی قلعه‌رودخان بهار و تابستان از ساعت ۸ تا ۱۹ و زمستان‌ها تا ساعت ۱۶ پذیرای مهمانان است
  • مدت زمان بازدید: صعود به قلعه تقریبا دو ساعت طول می‌کشد و بازدید از آن هم تقریبا یکی ساعتی زمان می‌برد، بنابراین رفت و برگشت و بازدید از قلعه تقریبا پنج ساعت زمان می‌برد.

پیشنهاد ناهار

ناهار

ناهار را می‌توانید در یکی از رستوران‌های سنتی محوطه پایین قلعه‌رودخان میل کنید که تعداد آن‌ها کم نیست. رستوران ترنگ طلایی یا رستوران آقای مهربون جزو این رستوران‌ها هستند. در هر دو رستوران می‌توانید طعم بی‌نظیر غذاهای محلی را در یک رستوران محلی تجربه کنید. در ضمن اگر هوس فست‌فود کرده‌اید، می‌توانید سری به پیتزا ساندویج دژ بزنید.

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار سری هم به روستای فوشه بزنید و از طبیعت دل‌انگیز این روستا هم لذت ببرید.

روستای فوشه

روستای فوشه

روستای فوشه یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان بوده که مزارع چای، جنگل‌های بکر و زیبا و رودخانه خروشانی را در خود جای داده است و اهالی خون‌گرم آن نیز به گرمی از شما استقبال می‌کنند.

رودخانه روستای فوشه

کمی که بالاتر می‌روید، وارد جنگل‌های بکر می‌شوید که توصیف مناظر آن‌ها حقیقتا دشوار است. در فصول گرم سال می‌توانید در حوضچه‌هایی که در کنار رودخانه ایجاد شده‌اند، آب‌تنی کنید. همچنین در صورت تمایل و البته با کمک راهنمایان محلی می‌توانید پس از یک و ساعت نیم تا دو ساعت به غار خون فوشه برسید که با دالان‌ها و دهلیزهای متعدد خود، یکی از زیباترین غارهای گیلان محسوب می‌شود.

  • نشانی: ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی فومن
  • بهترین زمان بازدید: بهار تا اوایل پاییز
  • مدت زمان بازدید: سه ساعت
  • فاصله از پارکینگ مجموعه تفریحی قلعه رودخان: با خودرو ۱۸ دقیقه (۹٫۲ کیلومتر)

پس از بازدید از روستای فوشه به‌سمت روستای رویایی ماسال حرکت می‌کنیم. فاصله فوشه تا روستای ماسال ۴۴ کیلومتر است و در کردن این مسیر ۱ ساعت و ۴ دقیقه طول می‌کشد.

ماسال

ماسال

توصیف ماسال هم مانند بسیاری دیگر از مناطق گردشگری گیلان دشوار است. به ارتفاعات این روستا که می‌روید، خود را در میان ابرها یا حتی بالاتر از آن‌ها می‌بینید. گویی ابرها را زیرپا گذاشته‌اید و مقتدرانه بر فراز آن‌ها ایستاده‌اید. بدون تردید وقتی که خود را در میان این فضای فراواقعی می‌یابید، تصور می‌کنید که در عالم خیال سیر می‌کنید.

ماسال

ییلاقات مرتفع ماسال تکه‌ای از بهشت است که بودن در آن‌ها خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. پیشنهاد می‌کنیم شب سوم سفر خود را در یکی از ویلاها یا خانه‌های محلی این روستا سپری کنید و از طبیعت آن نهایت لذت را ببرید

روز سوم

پیشنهاد می‌کنیم روز  سوم سفر خود را با بازدید از روستای اولسبلنگاه، گل سرسبد و چشم و چراغ ییلاقات ماسال آغاز کنید. بهتر است صبح زود (مثلا ۶ صبح) از ماسال به‌سمت روستای اولسبلنگاه حرکت کنید.

روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه

حتی مسیر منتهی به این روستا هم سراسر زیبایی و طراوت است؛ چه برسد به خود روستا. در این مسیر درختان جنگلی دست به دست هم داده و تونل‌های سبز و با شکوهی را ایجاد کرده‌اند که هرگز دوست ندارید آن‌ها را پشت سر بگذارید. گوشه به گوشه این طبیعت دلفریب از شما دل‌ربایی می‌کند و صدای رودخانه خروشان خالکویی نیز هوش از سرتان می‌برد. به ارتفاعات که می‌رسید، ابرها با آغوشی باز به استقبال شما می‌آیند و دوست دارید همچون کودکی خود را در میان آن‌ها رها کنید.

جاده منتهی به روستا

جاده منتهی به روستا

تماشای منظره بی‌نظیری از دریا، نوشیدن آب گواری چشمه‌سارها، پیاده‌روی و اسب‌سواری دشت‌های وسیع با درختان وسیع، تجربه‌های بی‌نظیری هستند که نباید آن‌ها را از دست ندهید. در ضمن به هر گوشه‌ از این روستا که می‌نگرید، سوژه‌ای بی‌نقص پیدا می‌کنید؛ پس دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

روستای اولسبلنگاه

برای رسیدن به این روستای زیبا، ابتدا باید جاده گیلوان که از میان شهر ماسال می‌گذرد را در پیش بگیرید؛ کمکی که مسیر خود را در این جاده ادامه دادید، به چندین مسافرخانه و رستوران می‌رسید و از آنجا می‌توانید با راهنمایی‌های افراد محلی خود را به روستا برسانید.

  • نشانی: ۲۷ کیلومتری غرب ماسال
  • بهترین زمان بازدید: اواخر بهار و طول تابستان (هوای این روستا در تابستان کاملا خنک و دلپذیر است و از هوای گرم و شرجی سایر نقاط شمال ایران در تابستان خبری نیست).
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از ماسال: تقریبا یک ساعت و ۱۰ دقیقه (تقریبا ۵۲ کیلومتر)

پس از بازدید از این روستای زیبا به‌سمت تالاب انزلی حرکت می‌کنیم. این تالاب تقریبا ۵۳ کیلومتر با روستای اولسبلنگاه فاصله دارد و در کردن این مسیر تقریبا یک ساعت و ۱۸ دقیقه طول می‌کشد.

تالاب انزلی

تالاب انزلی

اگر در اواخر خرداد تا اواخر شهریور به این تالاب سفر کنید، با منظره فوق‌العاده تماشای نیلوفرهای آبی مواجه می‌شوید. که بر پهنه آبی دریا گسترده شده‌اند و با گلبرگ‌های صورتی و بزرگ خود هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کنند.

این تالاب یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی شمال کشور است. اما چند وقتی است که زنگ خطر آلودگی این تالاب نیز به صدا درآمده است؛ امیدواریم که در جهت حفظ و نگهداری این تالاب طبیعی کشور بتوانیم کوشاتر عمل کنیم.

تالاب انزلی

این تالاب در برخی از فصول سال میزبان پرندگان مهاجر از سایر کشورها نیز است که باعث دوچندان شدن جذابیت آن می‌شود. قایق‌سواری و انجام سایر تفریحات آبی مانند تیوب‌سواری، کایاک و... در این تالاب لذت خاصی دارد. همچنین امکان ماهی‌گیری نیز در این تالاب وجود دارد.

  • نشانی: بندر انزلی
  • بهترین زمان بازدید: اواخر خرداد ماه
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم

پیشنهاد ناهار

رستوران حاج مرتضی

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در یکی از رستوران‌های اطراف تالاب انزلی یا رستوران حاج مرتضی واقع در مابین میدان معراج و میدان مالا میل کنید. البته رستوران حاج مرتضی فاصله بسیاری (۴۰ کیلومتر) تا تالاب انزلی دارد و در کردن این مسیر تقریبا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

پس از صرف ناهار و کمی استراحت به‌سمت پارک جنگلی گیسوم، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی استان گیلان حرکت کنید.

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم

با بازدید از این پارک می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید؛ زیرا جاده‌ای که از میان این پارک جنگلی رویایی می‌گذرد، به ساحل ختم می‌شود و می‌توانید از ساحل زیبایی دریای خزر در کنار جنگل نهایت لذت را ببرید.

جنگل گیسوم

در این پارک جنگلی می‌توانید از تفریحاتی نظیر موتورسواری با موتورهای آفرود و اسب‌سواری نیز لذت ببرید و در ساحل نیز با تفریحات جذاب دیگر مانند شاتل، قایق‌سواری، جت‌‌اسکی، باراسل، پاراگلایدر  و موتورهای چهارچرخ، لحظات خوشی را سپری کنید.

توصیه می‌کنیم حتما پرواز با چتر باراسل و پاراگلایدر را تجربه کنید؛ زیرا منظره دریا و جنگل گیسوم از فراز آسمان حقیقتا تماشایی است.

ساحل گیسوم

در ضمن بازدید از بازارچه ساحل گیسوم هم خالی از لطف نیست. قطعا نمی‌توانید از کنار آلوچه، ترشیجات، مرباجات و دیگر خوراکی‌های خوشمزه این بازار به‌سادگی عبور کنید. صنایع دستی چوبی و حصیری این بازار هم نظر شما را به خود جلب می‌کنند.

بازارچه ساحل گیسوم

برای دسترسی به این پارک باید ابتدا از تالاب انزلی به‌سمت آستارا حرکت کنید. پس از رسیدن به شهر پره سر باید مسیر خود را در سمت راست ادامه دهید تا پس از در ۵ کیلومتر به ورودی جنگل گیسوم برسید و پس از در سه کیلومتر جاده جنگلی، ساحل زیبای دریای خزر را پیش روی خود می‌بینید

  • آدرس: ۱۷ کیلومتری تالش
  • بهترین زمان سفر: این پارک جنگلی در هر چهار فصل سال زیبا است و در فصل تابستان هم می‌توانید برای فرار از گرما به آن پناه ببرید.
  • مدت زمان بازدید: سه ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵۰ دقیقه (۴۸٫۸ کیلومتر)

پس از بازدید از این پارک جنگلی منحصر‌به‌فرد، به‌سمت آبشار ویسادار حرکت می‌کنیم  

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع استان گیلان بوده و شکل خاص دیواره صخره‌ای این آبشار که از فراز آن به دل زمین می‌ریزد، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این آبشار است.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع استان گیلان است

در ضمن حوضچه تشکیل شده زیر آبشار که محل مناسبی برای آب‌تنی است و درختان انبوه نزدیک آبشار که ریشه‌های آن‌ها بر سطح زمین گسترده است و مناظر جالبی را به وجود آورده‌اند. 

 با استفاده از پله‌های صخره‌ای کنار آبشار، به بالای آن نیز راه پیدا کنید. توصیه می‌کنیم عسل این منطقه را که از کیفیت بالایی هم برخوردار است، حتما خریداری کنید.

آبشار ویسادار

مسیر منتهی به آبشار هم مملو از زیبایی است و درختان دست در دست هم داده و تونل‌های زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

برای رسیدن به این آبشار ابتدا باید مسیر رشت به آستارا را ادامه دهید و پس از رسیدن به شهر پره سر، به‌سمت خیابان آبشار ویسادار حرکت کنید و پس از آن مسیر خود را در جاده آبشار ویسادار ادامه دهید.

آبشار ویسادار

  • نشانی: شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری شهر پره سر، دهستان ییلاقی ارده، درنزدیکی روستایی به نام  آوَوييار
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان (هوای منطقه اطراف این آبشار نسبت به سایر نقاط خنک‌تر و معتدل‌تر است).
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۲ دقیقه (۲۷ کیلومتر)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه