ایران کجاست، ایرانی کیست؟

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۴
ایران کجاست، ایرانی کیست؟

ایرانی‌ها در یک یا دو دهه آینده بزرگ‌ترین لابی فرهنگی در جهان خواهند بود که برخلاف لابی صهیونیست‌ها نیاز به زد و بند ندارند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی در یازدهمین نشست تخصصی «ایران کجاست، ایرانی کیست» گفت:

جامعه ایرانی‌های مهاجر، در خروج ایران از انزوای جهانی در بعد فرهنگی و فارغ از بحث سیاسی و اقتصادی مؤثر هستند.

این جامعه به رغم موجودیت مستقل، نسبت به سرزمین مادری هم تعلق خاطر داشته و بی‌تفاوت نیست و می‌تواند به سرپلی برای برقراری دوباره تعاملات جهانی تبدیل شود.

سابقه طولانی زیست در ایران

در ایران از کهن‌ترین ادوار آثار زیست وجود دارد و این سرزمین همواره در بسیاری از نقاط عطف تاریخ زیست بشر مثل اهلی کردن حیوانات و گیاهان، یکجانشینی، تشکیل روستاها، کشف فلز، پیدایش شهرها ابداع سفال و غیره در رده اول یا دوم قرار دارد.

ایران کجاست؟

بهشتی زبان فارسی و آیین نوروز را از جمله نشانه‌های وحدت فرهنگی دانست و گفت:

هرجایی که نوروز برپا می‌شود یا شاهنامه معتبر و محترم است یا شعر فارسی سروده می‌شود، آنجا ایران (اعم خود ایران یا تحت نفوذ فرهنگ ایران) است.

او با اشاره به وجود ۱۲ هزار شاعر پارسی‌گو در بوسنی، از تأثیر فرهنگ ایرانی در این کشور خبر داد.

نفوذ فرهنگی ایران در روسیه از زمان سلجوقیه

وی به نقل از دو ایران‌شناس روس گفت:

در روسیه سندی متعلق به هزار سال پیش (دوران سلجوقیه) کشف شده که نشان از هم پیمان شدن تعدادی از روسای قبایل روس دارد و نکته جالب این است که تعداد زیادی از این افراد دارای اسامی شاهنامه‌ای هستند و این امر حاکی از نفوذ فرهنگی ایران است.

وجود ۷۰ هزار گویش در ایران

بهشتی در عین بیان نفوذ فرهنگی ایران بر جهان به تنوع فرهنگی در داخل اشاره کرد و از وجود ۲۰ تا ۶۰ زبان و ۷۰ هزار گویش در ایران خبر داد و آن را نشانه تنوع فرهنگی در کشور دانست.

وی با بیان این نکته که تنوع فرهنگی ایران دارای منشأ درون سرزمینی است، گفت:

گاهی برخی به اشتباه تنوع فرهنگی در ایران را با تنوع فرهنگی در کانادا و استرالیا مقایسه کرده و از اصطلاحاتی مانند کشور چهل تکه استفاده می‌کنند، در حالی که توجه ندارند در آمریکا و کانادا تنوع فرهنگی از بیرون با ورود مردم سایر سرزمین‌ها به وجود می‌آید. این در حالی است که کردها و آذری‌ها در ایران کرد و آذری شدند.

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخشی دیگر از سخنانش در این نشست تخصصی، به مهاجرت ایرانیان در زمان معاصر به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت:

اغلب مهاجران ایرانی به مهم‌ترین کشورهای جهان رفته‌اند.

او با مقایسه مهاجران ایرانی با سایر جوامع گفت:

جامعه ایرانی از جمله جوامعی است که بسیار دیر خصوصیات خود و تعلقش به سرزمین مادری را از دست می‌دهد و نمونه آن پارسیان هند هستند، مردمی که بعد از هزار سال هنوز به سرزمین مادری خود تعلق خاطر دارند.

او پیش‌بینی کرد که با چنین مقدمه و الزاماتی که وجود دارد، ایرانی‌ها در یکی دو دهه آینده بزرگ‌ترین لابی فرهنگی در جهان خواهند بود، لابی که مانند لابی صهیونیست‌ها نیاز به زد و بند و تعریف منافع مشترک ندارد، بلکه کاملا طبیعی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه