۱۰ دیدنی رایگان بمبئی را بشناسید

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
۱۰ دیدنی رایگان بمبئی را بشناسید

اگر قصد سفر به هند و بمبئی را دارید، بهتر است با دیدنی‌های رایگان و منحصر به فرد این شهر مانند کالا گودا، کوتاچیوادی، دوبی گات و تعدادی دیگر از جاذبه‌های پر از شگفتی بمبئی آشنا شوید.

هرچند که چرخ‌های صنعت گردشگری بمبئی با پول می‌چرخد؛ اما هنوز جاذبه‌های زیادی در این شهر وجود دارند که می‌توان رایگان از آن‌ها لذت برد. بسیاری از بهترین مناظر شهری را می‌توان بدون پرداخت حتی یک ریال بازدید کرد و بدون ولخرجی و ریخت و پاش‌های مالی، ساعات لذت‌بخشی داشت. گشت و گذار در اطراف دروازه هند، یادگیری اصول مراقبه در معبد بودایی طلایی، تماشای فلامینگو‌ها در ساحل یا لذت بردن از هیاهوی رختشویخانه عمومی از جاذبه‌های رایگان بمبئی به شمار می‌روند. تنها کافی است یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید و بدون پرداخت پول از جاهای دیدنی بمبئی لذت ببرید.

تور هند یکی از تورهای خارجی بسیار پرطرفدار در ایران است. اگر تصمیم دارید بمبئی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید، می‌توانید با کمک کجارو، بهترین و مناسب‌ترین تور را از بین تورهای معتبرترین آژانس‌های گردشگری جستجو و انتخاب کنید.

اطراف قلعه و کولابا

تماشای دروازه باشکوه هند

دروازه هند، نمادی عظیم از قدرت مستعمراتی هند، با غرور رو به دریا ایستاده است. این بنای باشکوه در ساحل دریای عرب و در سال ۱۹۲۴ ساخته شده است و امروزه در اکثر ساعات روز، شادی و هیاهو در اطرافش موج می‌زند؛ دستفروش‌هایی که تور می‌فروشند، عکاس‌ها، فروشندگان کارت پستال، پشمک‌فروش‌ها، فروشندگان بادکنک و ازدحام جمعیتی از بومی‌ها و توریست‌هایی که سعی دارند در شلوغی سلفی‌استیک‌ها عکس یادگاری بگیرند.

جاذبه های رایگان بمبئی

برای بازدید از این جاذبه رایگان، بهترین زمان صبح زود است. شما می‌توانید از تماشای طلوع خورشید بر فراز دریا و آرامش و سکوت محیط لذت ببرید.

زمان بازدید: تمام روز

گشت و گذار در بلوار مارین درایو

دومین دیدنی رایگان بمبئی، نتاجی سوباش چاندرا مارگ قدیم یا همان بلوار مارین درایو است. این بلوار به طول ۳٫۲ کیلومتر در طول پیچ و خم‌های ساحل امتداد یافته است و محلی فوق‌العاده برای پیاده‌روی و گردش به شمار می‌رود. بلوار مارین درایو یکی از عالی‌ترین مکان‌ها برای لذت بردن از مناظر است؛ بخصوص هنگام غروب که با تاریک شدن هوا، چراغ‌های خیابان روشن می‌شوند و مارین درایو را به «گردنبند ملکه»، اسمی که مردم بومی روی آن گذاشته‌اند، شبیه می‌کند.

جاذبه های رایگان بمبئی

بلوار مارین درایو یکی از مسیر‌های مورد علاقه ساکنان بمبئی برای دویدن، لذت بردن از آفتاب و تماشای دریا است. همچنین این بلوار با تعدادی از شگفت‌انگیزترین بناهای مستعمراتی آراسته شده است که مانند قطعه‌هایی سفیدی از کیک عروسی، در کنار ساحل قرار دارند.

زمان بازدید: تمام روز

تماشای غروب خورشید بر فراز ماسه‌های طلایی

رفتن به ساحل بمبئی بهترین راه برای فرار از شلوغی‌های شهر بدون ترک کردن آن است؛ ساحلی که بیش از هر چیزی به غروب خورشیدش شهرت دارد. دکه‌های فروش غذا از اصلی‌ترین بخش‌های تجربه ساحل‌گردی در بمبئی به شمار می‌روند و محبوب‌ترین اسنک آن بل پوری است. بل پوری در اکثر ساعات روز، بخصوص عصرها فروخته می‌شود و شامل ترکیبی شور و شیرین از برنج پفکی، سو (نودل تردی از آرد نخود)، پیاز، سیب‌زمینی و سس تند چاتنی با تمبر هندی است.

جاذبه های رایگان بمبئی

در ماه سپتامبر، فستیوال گانش در ساحل بمبئی برگزار می‌شود و این ساحل محل اجتماع مردمی می‌شود که غرق شدن تندیس‌ خدای فیل را در آب تماشا می‌کنند.

زمان بازدید: تمام روز

کشف محله‌‌ی هنری شهر

مرکز تجمع هنر معاصر بمبئی و هنری‌ترین محله این شهر، کالا گودا نام دارد. عنوان کالا گودا با معنای اسب سیاه، به افتخار شاه اردوارد دوم که روزگاری در این مکان ایستاده بود، برای این منطقه انتخاب شده است. تعداد زیادی از هنر‌های خیابانی و تندیس‌ها و همچنین برگزاری فستیوال‌های هنر در ماه فوریه، این محله را به هنری‌ترین محله بمبئی تبدیل کرده است.

جاذبه های رایگان بمبئی

محله کالا گودا سال‌های زیادی است که میزبان گالری جهانگیر است؛ مشهورترین گالری هنر معاصر بمبئی با ورودی رایگان. بیرون از گالری جهانگیر نیز، پیاده‌روهای سنگفرش کالا گودا به مکانی برای فروش آثار هنرمندان کمتر شناخته‌شده، تبدیل شده است. پس اگر به هنر علاقه دارید، این جاذبه رایگان بمبئی را از دست ندهید.

زمان بازدید از گالری جهانگیر: ۱۰ صبح تا ۷ عصر

غرق شدن در شلوغی بازار کرافورد

در منطقه بزرگ مستعمراتی و در دل ساختمان‌های نئو گوتیک، بازار شلوغ بمبئی با نماهایی شگفت‌انگیز و دریای از رنگ و زندگی قرار دارد. هرچند این بازار بزرگ به «ماهاتما جوتیرا فوله» تغییر نام داده است؛ اما هنوز با نام بریتانیایی «بازار کرافورد» (Crawford Market) شناخته می‌شود. این بازار در قرن نوزدهم میلادی توسط جی لاک‌وود کیپلینگ، پدر رودیارد کیپلینگ طراحی شد و شما می‌توانید کنده‌کاری‌اش را از مردم بومی بر روی درهای اصلی ورودی ساختمان بازار مشاهده کنید.

جاذبه های رایگان بمبئی

بازار کرافورد با فضایی درهم و سرگیجه‌آور بهترین دیدنی رایگان بمبئی برای آشنایی با مردم و زندگی بومی به شمار می‌رود. این بازار مملو از میوه‌های محلی، انواع سبزیجات، لباس‌ها، لوازم التحریر، آواز غمگین پرنده‌های در قفس و مر‌غ‌های بیچاره است.

زمان بازدید: ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح

نگاهی گذرا بر تاریخ رو به نابودی هند

به گوا در مرکز بمبئی بروید و از محله کوتاچیوادی بازدید کنید که خانه‌های چوبی‌اش آخرین یادگارهای قرن ۱۸ است. این محله پیش از این شامل ۷۰ خانه چوبی بود که امروزه تنها ۲۸‌تای آنها باقی مانده است؛ خانه‌هایی با سقف‌هایی سه‌ گوش مانند نان زنجبیلی و بالکن‌هایی با رنگ‌های روشن و محصور در گلدان‌‌ها، که به شکل منحصر به فردی متفاوت هستند.

جاذبه های رایگان بمبئی

فضای حاکم بر کوتاچیوادی متمایز از دیگر مناطق بمبئی است و ارزش گشت و گذار را دارد. شما با قدم زدن در کوچه‌های آن می‌توانید بمبئی روزگار قدیم را در ذهن مجسم کنید و از حال و هوایی روستایی در دل شهر لذت ببرید. خانه‌های این محله بیشتر به اقلیت‌های مسیحی بمبئی تعلق دارد.

زمان بازدید: تمام روز

تماشای بمبئی در حال شستن ملافه‌ها

شستن روزانه ملافه‌های هتل‌ و بیمارستان‌ها و همچنین لباس‌های مردم بمبئی که در ملاعام صورت می‌گیرد، منظره‌ای خارق‌العاده را خلق می‌کند. در رختشویخانه دوبی گات، ارتشی بزرگ از مردان که با نام دوبی والاس (به معنای کارگران رختشویی) شناخته می‌شوند، مشغول ضربه زدن، مالیدن، شستشو دادن، آویزان کردن و اتوکشی ملافه‌ها در امتداد ۱۰۰۰ متر از حوضچه‌‌‌های شست و شو هستند. بالای سر آن‌ها، شبکه‌ای از ملافه‌های کتانی و ابریشمی دیده می‌شود که در گرمای شهر، آب از آن‌ها چکه می‌کند و در بادها، تکان می‌خورند.

جاذبه های رایگان بمبئی

در بازدید از دوبی گات فروشندگان تور شما را محاصره خواهند کرد؛ اما آسان‌ترین راه برای لذت بردن از این فعالیت بزرگ و دسته‌جمعی، رفتن به بالای پل و تماشای این جاذبه رایگان از نزدیکی ایستگاه قطار ماهالاکشمی است.

زمان بازدید: ۴:۳۰ صبح تا غروب

زیارت مسجد حاجی علی درگاه

مسجد سفید و منطقه زیارتی حاجی علی درگاه که در ساحل ورلی قرار دارد، چنان به نظر می‌رسد که گویی بر آب معلق است. این بنا در زمان مظفریان در قرن ۱۴ میلادی ساخته‌ شده و در واقع مقبره سید پیر حاجی علی شاه بخاری است که تمام ثروت خود را وقف اسلام کرد.

جاذبه های رایگان بمبئی

برای دسترسی به این مسجد، باید جاد‌ه‌ای را طی کنید که به طول ۵۰۰ متر از ساحل به سمت دریا کشیده‌ شده است، مسیری جادویی با موجی از زائران پوشیده در لباس‌های درخشان و رنگی که نذروات خود را به همراه دارند. صبح‌ها یا اواخر عصر بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه رایگان به شمار می‌رود.

زمان بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

غرب بمبئی

تماشای دسته‌های فلامینگو در دژ قدیمی

در شهری لبریز از غلغله‌ی مردم و فعالیت‌های انسانی، دیدن تکه‌ای از حیات‌وحش، آن هم در فاصله‌ای نزدیک مایه شگفتی است. با سفری کوتاه به سوری جتی، بین ماه‌های نوامبر تا ژوئن، می‌توانید از فلامینگوهای صورتی و زیبا دیدن کنید. این پرنده‌های مهاجر با پرواز از سیبری و از فراز دشت‌های نمک لیتل ران در گجرات، چند ماهی در این دژ قدیمی توقف می‌کنند.

جاذبه های رایگان بمبئی

این منطقه که در قرن ۱۷ میلادی، دژ بریتانیایی‌ها بوده است، امروزه برای ماهیگیری در موج‌شکن‌هایش شهرت دارد، موج‌شکن‌هایی که توسط قایق‌های خراب با پرچم‌های رنگی محاصره شد‌ه‌اند. بهترین موقع برای تماشای فلامینگو‌ها زمان جذر دریا و در ساعات بعدازظهر محسوب می‌شود؛ چرا که نور مستقیم آفتاب زیبایی فلامینگوها را چند برابر می‌کند.

زمان بازدید: تمام روز

شمال بمبئی

مراقبه در پاگودای ویسپانا

اگر از شلوغی خسته شده‌اید و به اندکی آرامش نیاز دارید، به سالن مراقبه در معبد بهشت‌گونه و طلایی ویپاسانا (The Vipassana Pagoda) سر بزنید. سالن‌های مراقبه برای اولین بار در سال ۲۰۰۹، و در شبه‌جزیره‌ای میان دریای عرب و گورای افتتاح شد. این مکان یکی از آرامش‌بخش‌ترین نقاط بمبئی برای تنظیم انرژی‌های معنوی شما است.

جاذبه های رایگام بمبئی

گنبد مرکزی و سالن اصلی مراقبه محل نگهداری اشیایی بازمانده از گوتاما بودا است. بازدیدکنندگان پیش از ورود به سالن اصلی، از سالن کوچک‌تر نیز بازدید می‌کنند تا با اصول اولیه آشنا شوند و سپس از فضای مکاشفه و مراقبه سالن اصلی استفاده ببرند.

زمان بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه