داستان خانه سائکی و تولد نفرینی جاودانه

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
داستان خانه سائکی و تولد نفرینی جاودانه

بازدید از لوکیش فیلم‌های ترسناک هم در جای خود مهیج و جالب توجه است، به‌خصوص اگر مقصد شما یکی از شوم‌ترین املاک شهر توکیو باشد؛ جایی که نفرین در هوایش جاری است.

در دنیای گردشگری وحشت جاذبه‌های متعددی توجه علاقه‌مندان را معطوف به خود می‌کند، مکان‌هایی که به نظر می‌رسد به تسخیر اشباح و ارواح درآمده و شاهد رویدادهای ماورایی و غیر قابل توضیح هستند. در نهایت شاید چندان مهم نباشد که این داستان‌ها ریشه در واقعیت دارند یا زاییده‌ی خیال و توهم افراد هستند، مهم این است که در نهایت آن‌ها این توانایی را دارند که بازدیدکنندگان را به‌سمت خود کشیده و به کسب و کار دنیای گردشگری ترس و هراس، رونقی مضاعف بدهند.

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

در این میان برای گروهی بازدید از لوکیشن‌ فیلم‌ها به‌ویژه آثار ژانر ترسناک دقیقا چنین جذابیتی دارد و همین مسئله باعث شده تا توجه دست‌اندرکاران صنعت توریسم به این لوکیشن‌ها جلب شود. مردم دوست دارند تجربیات خود حین تماشای فیلم‌های ترسناک را دوباره در لوکیشن‌های واقعی این آثار زنده کرده و آن احساست مملو از هراس و وحشت را از نو تجربه کنند. به همین خاطر این نوع لوکیشن‌ها هم، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته و گاهی پربازدید می‌شوند.

پیشتر در مورد شماری از معروف‌ترین لوکیشن‌های آثار ترسناک اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. از راه پله‌ی معروف فیلم «جن‌گیر» گرفته تا خانه مرموز و شیطانی «امیتی‌ویل» و محل فیلمبرداری آثار دیگری همچون فعالیت‌های ماورایی، هالووین، بچه رزماری، تسخیر و... .

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

 اکنون قصد داریم در سفری به کشور ژاپن شما را با یکی از معروف‌ترین لوکیشن فیلم‌های ترسناک به سبک سینما ژاپن آشنا کنیم. خانه‌ای که احتمالا بسیاری از علاقه‌مندان آثار ژانر وحشت به‌خوبی با آن و ساکنان کینه توز و ترسناکش آشنا هستند. فیلم «کینه» را باید از جمله آثار موفق ترسناک ژاپنی دانست، اثری که البته دنباله‌های دیگری از آن نیز توسط هالیوود تولید شد. اما باید پذیرفت هیچ‌کدام از آن‌ها موفق نشد آن ترس و وحشت غیرقابل توضیح را در دل بیننده بیدار کند. اما نقطه کلیدی داستان و جایی که همه چیز از آنجا آغاز شد خانه‌ای بود متروکه و ترسناک که محل تولد یک نفرین شوم بود. نفرینی که گریبانگیر هر کسی می‌شد که قدم به درون این خانه می‌گذاشت.

امروز ما نیز قصد داریم به‌همراه شما عزیزان از در این خانه نفرین شده عبور کرده و کمی بیشتر با آن آشنا شویم. پس خود را آماده یک ماجراجویی متفاوت کنید. 

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

خانه سائکی (Saeki hOuse)

خانه سائکی یک خانه دو طبقه معمولی، نه چندان سرگرم کننده و جذاب و البته معروف در کشور ژاپن است که در شهر توکیو واقع شده است. این خانه به‌عنوان لوکیشن فیلمبرداری آثاری همچون «کینه» (The Grudge) و «جو- آن» (Ju-on) مورد استفاده قرار گرفته و از این راه شهرتی دست و پا کرده است.

برای نخستین بار این خانه در قالب اثری ترسناک به نام «جو- آن: نفرین» به کارگردانی «تاکاشی شیمیزو» روی پرده سینما به نمایش گذاشته شد. داستان فیلم در مورد حسادتی آتشین بود که در نهایت به قتل یک زن و کودک ختم می‌شد.

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

بعدها این فیلم الهام‌بخش ساخت اثر ترسناک دیگری به نام «کینه» بود که مجددا توسط شیمزو کارگردانی شده و در سال ۲۰۰۴ روانه پرده سینماها شد. موضوع متفاوت این فیلم به‌قدری جذابیت داشت که شاهد ساخت دنباله‌هایی دیگری نیز بر آن بودیم.

البته این خانه خودش نیز سرگذشتی مشابه را تجربه کرده بود که به شکلی در فیلم‌های فوق تکرار شد. چراکه خانه سائکی خود نیز درگیر نفرین یک خانواده بود، به‌طوری که بعدها هرکسی که به خانه قدم می‌گذاشت را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌داد. بد نیست در ادامه اندکی بیشتر با ساکنان اصلی و نفرین مرگ آفرین آن آشنا شویم.

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

این خانه در محله‌ای به نام «نریما» در شهر توکیو واقع شده است. خانه در ابتدا به خانواده‌ای معمول به نام سائکی تعلق داشت. ظاهرا پدر خانواده «تاکئو» (Takeo) این خانه را طراحی کرده و به‌همراه همسرش «کایاکو» (Kayako) و پسرشان «توشیو» (Toshio) در خانه زندگی می‌کرد. البته گربه سیاه رنگ توشیو دیگر عضو این خانواده بود که متأسفانه در سرنوشت شوم آن‌ها نیز شریک شد.

از بیرون آن‌ها خانواده‌ای شاد و معمولی بودند که در آرامش در کنار هم زندگی می‌کردند، اما این هماهنگی و تصویری که از خود به‌عنوان یک خانواده‌ی کامل ارائه می‌دادند با فاش شدن راز یک خیانت دگرگون شده و از بین رفت.

ظاهرا «تاکئو» متوجه شد که همسرش رازی پنهانی در سینه دارد. او دریافت کایاکو به فردی به نام «کوبایاشی» (Kobayashi) علاقه‌مند شده که معلم فرزندشان است. این امر باعث شد تاکئو به‌اندازه‌ای خشمگین و ناراحت شود که کمر به قتل همه اعضای خانواده‌ی خود بسته و حتی از کشتن گربه سیاه پسرش نیز چشم پوشی نکند. او در ادامه همسر باردار کوبایاشی یعنی «مانامی» (Manami) را نیز به قتل رساند. 

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

 این قتل عام ظاهرا عامل اصلی شکل‌گرفتن نفرینی شد که این خانه را درگیر خود کرده و افسانه‌ای ترسناک و تمام عیار را به وجود آورد. به‌ویژه از آن رو که خانه محل قتل زن و کودکی بی‌پناه بود که ظاهرا روح‌شان از این مرگ ناخواسته و وحشیانه در عذاب بوده و دیگر حاضر به ترک آنجا نشدند. بعد از وقوع قتل‌ها خانه برای فروش گذاشته شده و عاقبت توسط خانواده‌ای به نام «موراکامی» (Murakami) خریداری شد. اما همچون خانه‌ی معروف «امیتی ویل» اکنون خانه سائکی نیز نفرین خود را بر زندگی ساکنانش مستولی کرده و یکی به یک جان آن‌ها را گرفته یا آن‌ها را به تسخیر خود درآورد.

بعد از خانواده موراکامی نوبت به خانواده «کیتادا» (Kitada) رسید. این خانواده نیز تاوان اقامت خود در این خانه را با خون پرداخت کردند. ظاهرا کدبانوی خانه «یوشیمی» (Yoshimi) توسط روح کایاکو تسخیر شده و در ادامه همسرش «هیروشی» (Hiroshi) و یک مأمور ایالتی به نام «تاتسویا» (Tatsuya) را به قتل رساند.

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

در خلال این ماجراها حقیقت سیاه دیگری نیز مشخص شد، اینکه خانه نه فقط ساکنان خود که حتی مردم دیگر را نیز تحت الشعاع این نفرین شوم قرار می‌دهد، به‌طوری که در ادامه خانواده‌های «تاتسویا» (Tasuya) و «سوزوکی» (Suzukis) را نیز به بلا دچار کرد.

مثلث مرگ به‌زودی و با ورود سومین خانواده با این خانه‌ی نحس و تسخیر شده کامل شد. خانواده «توکاناگا» (Tokunagas) و حتی دو کارمندی که توسط آن‌ها استخدام شده بودند نیز دچار نفرین شدند. از طرف دیگر این خانواده آخرین مالکان خانه سائکی بوده و دیگر کسی رغبتی برای خرید این خانه از خود نشان نداد. چراکه حتی افرادی که برای بازدید از خانه و مایملک برجای مانده از خانواده توکاناگا به آنجا می‌رفتند نیز از آسیب و مرگ در امان نبودند.

بعدها یک تیم فیلمبرداری وارد خانه شد تا یکی از قسمت‌های مجموعه‌ی تلویزیونی پرطرفدار به نام « Heart-Stopping Backgrounds » را در آنجا فیلمبرداری کند، یکی از بازیگران فیلم «کیوکو هاراشی» (Kyoko Harase) نام داشت که در زمان فیلمبرداری باردار بود. همین مسئله ظاهرا فرصتی طلایی برای ارواح کایاکو و چه بسی توشیو فراهم آورد تا دوباره شانس خود برای بازگشت به این جهان را محک بزنند.

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

 این بار جنین متولد نشده کیوکو قربانی آن‌ها بود، آن‌ها همچنین موفق شدند مجددا نام خود و خانه سائکی را بر سر زبان‌ها بیندازند. از سوی دیگر تمامی اعضای تیم فیلمبرداری درگیر نفرین شدند، امری که بعدها حتی گریبان شوهر کایاکو یعنی «ماساشی» (Massashi) را نیز گرفت تا اینکه بالاخره کایاکو در قالب نوزاد کیوکو  دوباره متولد شده و به خواستش رسید!

این مسئله که آیا با این تولد مجدد، نفرین کایاکو به پایان رسید یا نه؟ هنوز در هاله ابهام است. 

این خانه به‌جز آثار سینمایی در شماری از بازی‌های ویدیو نیز مورد توجه قرار گرفت که هرکدام از آن‌ها علاوه بر پرداختن به داستان اصلی خانواده سائکی، تا حدی زندگی دیگر قربانیان نفرین شوم این خانواده را دست مایه کار خود قرار دادند.

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

چند نکته جالب:

  • در مجموعه فیلم‌های جو- آن از خانه سائکی به‌عنوان لوکیشن اصلی استفاده شد، در حالی که برای فیلمبرداری فیلم کینه خانه دیگری ساخته شد. تیم فیلمبرداری آمریکایی خانه را بزرگ‌تر کرده، اتاق‌های بیشتری به آن اضافه کرده و آن را منزوی‌تر از خانه‌های اطراف به نمایش گذاشند.
  • اگرچه این خانه واقعی نبود، اما با این حال تیم سازنده و بازیگران، حین فیلمبرداری با پاهای لرزان وارد خانه شده و اغلب به شکلی با احترام با خانه رفتار می‌کردند! ظاهرا داستان نفرین آن‌ها را نیز عمیقا درگیر خود کرده بود.
  • گفته می‌شود در یکی از شهربازی و پارک‌های موضوعی یا «تم پارک» در کالیفرنیا آمریکا از شهرت این خانه استفاده شده و یک مارپیچ ترسناک با تم خانه سائکی ساخته شده است.
  • خانه خیالی سائکی در نزدیکی ایستگاه قطار «Minami Shinjuku station» در بخش «شیبویا» (Shibuya) واقع شده است.

  ایستگاه مینامی شینجوکو، شیبویا، توکیو

کمی آن سوتر از این محل پلی واقع شده که در نسخه ژاپنی فیلم نیز قابل‌مشاهده است. یک پل معمولی آهنی که در یکی از معروف‌ترین آثار ژانر وحشت ژاپن دقایقی را به خود اختصاص داده و ترس را به بینندگان منتقل کرده است. به هر حال اگر روزی شهامت بازدید از خانه معروف سائکی یا نسخه استفاده شده در مجموعه فیلم‌های کینه را پیدا کردید، حتما از این پل هم دیدن کنید. 

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

لوکیشن فیلم کینه، خانه سائکی

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که محلات واقع شده در این بخش دارای کوچه پس کوچه‌های در هم پیچیده‌ای هستند که کار پیدا کردن این خانه را برای علاقه‌مندان مشکل کرده است. با این حال گاه گداری بازدیدکنندگان خوش شانس سرانجام موفق به پیدا کردن خانه سائکی شدند، پس ناامید نشوید. از طرف دیگر ظاهرا برای بازدیدهای غیرمنتظره و خرابکاری‌های احتمالی، دوربین‌هایی برسردر خانه نصب شده و اعلان‌هایی هم به در و دیوار زده شده است.

ظاهرا رستوران و اغذیه فروشی‌های خوبی در همان حوالی وجود دارند که می‌توانند بعد از یک گشت و گذار سرشار از ترس و لحظه‌های مهیج، آرامش مجدد را به شما هدیه کرده و گردشگران را با طعم لذیذ و تازه غذا ژاپنی غافلگیر کنند.

غذای ژاپنی

امیدوارم از مطالعه این مطلب و گشت و گذار در یکی از لوکیشن‌های جاودان ژانر وحشت لذت برده باشید. نظر شما در مورد خانه سائکی چیست؟ آیا دوست دارید بازدیدی از این خانه داشته باشید؟ آیا شهامت درگیر شدن با نفرینی این‌چنین خطرناک را دارید؟ خوشحال خواهیم شد شنونده نظرات و پیشنهادها شما عزیزان باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه