فرودگاه چابهار ؛ معرفی فرودگاه های ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه چابهار ؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه چابهار، فرودگاهی کوچک در شهرستان کنارک است که به‌دلیل فاصله نزدیک با بندر راهبردی چابهار، پروازهای فراوانی از طریق آن انجام می‌شوند.

چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است. لنگرگاه بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است.

به‌دلیل موقعیت استراتژیک بندر چابهار به‌عنوان قلب تجاری سواحل مکران، این منطقه یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران محسوب می‌شود و وجود شبکه حمل‌و‌نقل زمینی و هوایی بسیار ضروری است. در حال حاضر، کلیه رفت و آمدهای هوایی به این منطقه از طریق فرودگاه چابهار (واقع در شهرستان کنارک) انجام می‌گیرد.

طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان ارشد فرودگاه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۰۷۳۶ نفر مسافر (۹۵۴۹ مسافر ورودی و ۱۰۷۳۶ مسافر خروجی) توسط پنج شرکت هواپیمایی و از طریق فرودگاه چابهار جابه‌جا شده‌اند.

فرودگاه چابهار

تاریخچه

فرودگاه چابهار

فرودگاه چابهار فرودگاهی کوچک در شهرستان کنارک است که به‌دلیل فاصله نزدیک با بندر راهبردی چابهار، رفت‌و‌آمد فراوانی در آن صورت می‌گیرد. از آنجایی که این فرودگاه، به‌دلیل کمبود امکانات و مساحت اندک، گنجایش و توانایی خدمت‌رسانی در این منطقه مهم را ندارد، قرار است به‌زودی فرودگاه بین‌المللی چابهار در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار ساخته شود.

پایانه‌ها و امکانات رفاهی

فرودگاه چابهار

فرودگاه چابهار دارای دو پایانه مجزا برای پروازهای داخلی و بین‌المللی، دو باند پروازی به طول ۳۷۸۵ و ۲۷۴۳ متر و به عرض ۴۵ متر است. از این‌رو، امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس 380 در آن وجود دارد. همچنین، باند فرودگاه چابهار برای انجام پروازهای شب نیز تجهیز شده است.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی-نظامی
  • کد یاتا: ZBR
  • کد ایکائو: OIZC
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳ متر
  • فاصله هوایی تا تهران: ۱۴۵۱ کیلومتر معادل دو ساعت و هجده دقیقه پرواز

موقعیت جغرافیایی و اطلاعات تماس فرودگاه

فرودگاه چابهار در شهرستان کنارک، ۳۰ کیلومتری بندر چابهار، قرار دارد.

  • شماره‌های تماس: ۷-۲۲۲۱۴۵۶ (۰۵۴۵)
  • نمابر: ۲۲۲۱۵۷۴
  • کدپستی: ۹۹۷۱۶۴۶۵۷۳

اطلاعات پرواز

ایرلاینمقصد
هواپیمایی کاسپینفرودگاه مهرآباد (تهران)
هواپیمایی ايران ايرتورزاهدان، مشهد، تهران
هواپیمایی ایران ایر (هما)مهرآباد، زاهدان، بندرعباس
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌المللی دبی، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه شهید دستغیب شیراز، مسقط

به‌دنبال خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما داخلی در کمترین زمان هستید؟ ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم که با یک جستجو ساده بتوانید انواع بلیط‌های هواپیما را یک‌جا با یکدیگر مقایسه کرده و از آژانس‌های هواپیمایی معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه