راهنمای سفر به استان قهرمان‌مرعش

استان قهرمان‌مرعش با جاذبه‌هایی مانند مسجد عبدالحمید خان، قلعه قهرمان‌مرعش، موزه کورتولوس ۱۹۲۰ و ریزورت اسکی یدیکویولار یکی از مقاصد گردشگری در سفر به ترکیه به شمار می‌رود.  

استان قهرمان‌مرعش را بهتر بشناسید:

معرفی استان قهرمان‌مرعش

تاریخچه استان قهرمان‌مرعش

آب و هوای استان قهرمان‌مرعش

راهنمای سفر به استان قهرمان‌مرعش

سوغات استان قهرمان‌مرعش

جاهای دیدنی استان قهرمان‌مرعش

معرفی استان قهرمان‌مرعش

استان قهرمان‌مرعش یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان از جنوب‌شرقی با استان غازی عینتاب، از شرق با استان آدیامان، از شمال‌شرقی با استان ملطیه، از شمال با استان سیواس، از شمال‌غربی با استان قیصریه، از غرب با استان آدانا و از جنوب با استان عثمانیه مرز مشترک دارد. مرکز این استان، قهرمان‌مرعش است.

قهرمان مرعش

این استان ۱٫۱ میلیون نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۱۴٫۳ هزار کیلومتر مربع دارد. اکثر ساکنان استان قهرمان‌مرعش را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. زبان مردم استان ترکی است.

استان قهرمان مرعش تحت حکومت مرکزی ترکیه اداره می‌شود. نوع حکومت ترکیه پارلمانی دموکراتیک است. رئیس‌جمهوری در راس کشور قرار دارد و نخست و‌زیر در راس حکومت. سه قوه جداگانه مقننه، مجریه و قضاییه حکومت را تشکیل می‌دهند. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه به‌صورت مستقل اداره می‌شود.

تاریخچه استان قهرمان‌مرعش

مرکز کنونی استان، شهر قهرمان‌مرعش بین ماه‌های فوریه و اکتبر توسط نیرو‌های ارتش بریتانیا کنترل می‌شد و بعد از متارکه مودروس، این منطقه تحت اشغال نیروهای فرانسه درآمد. این شهر بعد از جنگ مرعش در فوریه ۱۹۲۰، توسط جنبش ملی ترکیه پس گرفته شد. در سال ۱۹۷۳، نام شهر به قهرمان‌مرعش تغییر کرد تا نشانه‌ای از شجاعت مردم این شهر هنگام مقاومت در برابر نیروهای فرانسه در جنگ جهانی اول باشد.

قهرمان مرعش

آب و هوای استان قهرمان‌مرعش

استان قهرمان‌مرعش آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. تابستان‌ها در این منطقه گرم و خشک و زمستان‌ها، سرد و مرطوب است. دمای متوسط در سال بین ۱۱ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

راهنمای سفر به استان قهرمان‌مرعش

فرودگاه استان قهرمان‌مرعش در ۸ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و پروازهایی به‌صورت روزانه به مقصد استانبول و آنکارا در آن صورت می‌گیرد. مسیر قطار توروس اکسپرس از شهرهای استانبول، اسکی‌شهر، افیون قره حصار، قونیه، قهرمان‌مرعش و آدانا عبور می‌کند.

سوغات استان قهرمان‌مرعش

محصولات نقره‌دوزی و طلادوزی‌ شده، وسایل طلاکاری شده، صنایع مسی و چوبی از سوغاتی‌های استان قهرمان‌مرعش به شمار می‌روند. همچنین فلفل هندی و بستنی‌های قهرمان‌مرعش شهرتی جهانی دارند. شما برای خرید می‌توانید به «مرکز خرید پیاتزا» (Piazza) سر بزنید.

قهرمان مرعش

جاهای دیدنی استان قهرمان‌مرعش

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در صدر جاهای دیدنی استان قهرمان‌مرعش قرار دارند که از آن جمله می‌توان به «مسجد عبدالحمید خان» (Abdul Hamid Khan Mosque)، «مسجد اولو» (Ulu Camii)، «موزه باستان‌شناسی قهرمان‌مرعش» (Kahramanmaras Archaeology Museum)، «قلعه قهرمان‌مرعش» (Kahramanmaras Castle)، «موزه کورتولوس ۱۹۲۰» (1920 Kurtulus Muzesi) و «موزه قوم‌نگاری قهرمان‌مرعش» (Kahramanmaras Etnografya Muzesi) اشاره کرد.

از دیگر دیدنی‌ های استان قهرمان‌مرعش «پیست اسکی یدیکویولار» (Yedikuyular Kayak Merkezi)، «پل تاریخی جیهان» (Tarihi Ceyhan Koprusu) و «پارک طبیعی کاپیکام» (Kapicam Tabiat Parki) هستند.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map