برنامه سفر جاده ای ۳ روزه در استان فارس؛ از شیراز تا اقلید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
برنامه سفر جاده ای ۳ روزه در استان فارس؛ از شیراز تا اقلید

استان فارس جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارزشمند و زیبایی را در خود جای داده است؛ از آثار تاریخی به جا مانده از دوران ایران باستان و سلسله هخامنشیان و ساسانیان گرفته تا آبشارها و چشمه‌های متعدد.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که تمام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان فارس به تخت ‌جمشید و آثار تاریخی شهر و دیدنیهای اطراف شیراز آن ختم می‌شود؛ اما چنین تصوری کاملا اشتباه است؛ چراکه دیگر شهرهای این استان نیز جاذبه‌های بکر و دیدنی بسیاری دارند که آبشار مارگون، یکی از زیباترین آبشارهای کشور، گل سرسبد آن‌ها است.

آبشار مارگون

در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای از شیراز به شهرستان اقلید تهیه و تدوین شده است؛ شما را با جاذبه‌های شاخص تاریخی و طبیعی استان فارس آشنا می‌کنیم و با گذر از دو شهر مرودشت و سپیدان و بازدید از بهترین جاذبه‌های آن به اقلید می‌رسیم و به گوشه و کنار آن سرک می‌کشیم. البته این برنامه سفر تنها یک پیشنهاد است و می‌توانید متناسب با زمان و هدف خود تغییراتی در آن ایجاد کنید. امیدواریم شما نیز در این سفر ما را همراهی کنید. شیراز ۳۰۴ کیلومتر با اقلید فاصله دارد و در کردن این مسیر ۵ ساعت و ۶ دقیقه طول می‌کشد

اطلاعات کلی سفر

مسیر سفر روی گوگل مپ

نوع سفر: جاده‌ای

مسافت بین دو شهر: ۳۰۴ کیلومتر

فاصله زمانی بین دو شهر: ۵ ساعت و ۶ دقیقه

شهرهای بین مسیر: مرودشت، سپیدان

روز اول | روز دوم | روز سوم

روز اول

ساعت ۷ صبح حرکت خود را از شیراز به‌سمت تخت‌جمشید، یکی از نمادهای ایران آغاز می‌کنیم. تخت‌جمشید تقریبا ۶۱ کیلومتر با شیراز فاصله دارد و فاصله زمانی این دو مکان نیز تقریبا یک ساعت است.

تخت‌جمشید

تخت جمشید

توصیف تخت جمشید در چند خط حقیقتا دشوار است. در هر گوشه از این مجموعه تاریخی که قدم می‌زنید شکوه و عظمت ایران باستان و سلسله هخامنشیان را با تمام وجود درک کنید. تخت‌جمشید که بدون تردید نمادی بی‌بدیل از نبوغ و هنر نیاکان ما است، به‌قدری جذاب و باشکوه است که جهانیان را شیفته خود کرده است؛ چراکه این مجموعه تاریخی در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تخت جمشید

معماری این میراث فرهنگی هنوز نیز الهام‌بخش معماران با ذوق و متبحر است و در ساخت برخی از بناهای شاخص کشور از جمله ساختمان صندوق بانک ملی ایران، هتل بزرگ داریوش، سردر دانشکده علوم سیاسی تهران و چند ساختمان مهم دیگر استفاده شده است. سرستون‌های رفیع این گنج تاریخی بی همتا، بقایای به جا مانده از شاهان هخامنشی و تندیس‌های زیبای آن پس از گذشت ۲۵۰۰ سال در برابر حوادث مختلف تاریخی مقاومت کرده و همچنان پابرجا باقی مانده‌اند. نقوش به جا مانده بر پیکره تخت جمشید برخی از آداب و رسوم و آیین ایرانیان باستان را با زبان تصویر روایت می‌کنند.

تخت جمشید

عکس: حمید نوابی

این مجموعه بقایای از مهم‌ترین کاخ‌های سلسله هخامنشی را خود جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به کاخ آپادانا (کاخ اختصاصی داریوش) کاخ تجر (کاخ اختصاصی کوروش) کاخ هدیش (کاخ اختصاصی خشایار شاه) کاخ صد ستون (کاخی به وسعت ۴۶۰۰۰ مترمربع که سقف آن بر صد ستون استوار شده است) کاخ شورا، کاخ اردشیر یکم و کاخ ملکه و آثار دیگر همچون دروازه ملل، آرامگاه اردشیر دوم، خزانه شاهی و تل تخت‌جمشید اشاره کرد. در ضمن در دل این کاخ‌ها موزه‌ای به نام موزه تخت‌جمشید ایجاد شده است که با ورود به آن گویی در زمان سفر کرده‌اید و پا به ایران دوران هخامنشی گذاشته‌اید.

موزه تخت جمشید

در دل کاخ‌های تخت‌ جمشید موزه‌ای به همین نام و با تاثیر از معماری بی‌همتای کاخ‌ها ساخته شده که در آن شاخص‌ترین  و مهم‌ترین اشیای به جا مانده از دوران ایران باستان و سلسله هخامنشیان به نمایش گذاشته است. حیف است که تخت جمشید را بدون بازدید از این موزه ارزشمند ترک کنید. در حقیقت این موزه قدیمی‌ترین بنای ایران است که به موزه تبدیل شده است.

  • نشانی: ۱۰ کیلومتری شمال شرق مرودشت
  • ساعات بازدید: بهار و تابستان ۸ تا ۱۸:۳۰، پاییز و زمستان ۸ تا ۱۸ (این مجموعه در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر اکرم (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت حضرت علی (ع) و شهادت امام صادق (ع) تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: ۴ ساعت

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از تخت جمشید و موزه آن، ناهار را در یکی از رستوران‌های خوب اطراف میل کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران پارسیان تخت جمشید

در صورتی که می‌خواهید ناهار را در رستوران میل کنید، مجموعه غذایی کارن واقع در بلوار تخت جمشید پارسه را به شما توصیه می‌کنیم. اگر نیز دوست دارید ناهار را در یک باغ رستوران در یک فضای سنتی و طبیعی صرف کنید، باغ رستوران پارسیان تخت جمشید واقع در جاده اختصاصی تخت جمشید جنب پاسگاه تخت جمشید گزینه خوبی است.

 فاصله زمانی تخت‌جمشید با رستوران کارن ۱۳ دقیقه (۱۰ کیلومتر) و با باغ رستوران پارسیان تخت‌جمشید تنها ۳ دقیقه (۲ کیلومتر) است. توصیه می‌کنیم باغ رستوران تخت جمشید را از دست ندهید و از فضای دلنشین آن استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار و اندکی استراحت به‌سمت مجموعه تاریخی نقش رجب حرکت کنید که نقوش حک شده بر دیواره‌های آن بخشی از تاریخ سلسله اشکانیان را به تصویر کشیده‌اند.

نقش رجب

نقش رجب

نقوش برجسته این مجموعه از سه بخش تشکیل شده‌اند. در بخش اول واقع در شمال محوطه شاپور اول، دومین پادشاه ساسانیان را سوار بر اسبی قوی هیکل می‌بینیم و در کنار او ۹ تن از بزرگان حضور دارند که ظاهرا برای امر مهمی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

 در بخش دوم نقوش که مجلس دوم نامیده شده، مراسم تاج‌گذاری اردشیر بابکان به تصویر کشیده که در آن هشت مرد، زن و کودک حضور دارند و یک روحانی زرتشتی در حال اعطای تاج به شاه است. در بخش سوم نقوش که مجلس سوم نام دارد، نیز مراسم تاج‌گذاری شاپور یکم، فرزند اردشیر بابکان نمایش داده شده است. در این بخش از نقوش شاپور یکم را در سوار بر اسب می‌بینیم که در حال گرفتن تاج خود از روحانی بزرگ زرتشتی است و او نیز سوار بر اسب به تصویر کشیده شده است.

  • نشانی: ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید
  • ساعات بازدید: شش ماهه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۰، شش ماهه دوم سال: ۸ تا ۱۸ (ایام سوگواری ذکر شده تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از رستوران پارسیان تخت جمشید: ۶ دقیقه (۵٫۶ کیلومتر)

پس از بازدید از نقش رجب به‌سمت شهر تاریخی اسطخر حرکت کنید که در دوران ایران باستان جزو باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای ایران بوده است.

شهر تاریخی استخر

شهر تاریخی استخر

در حال حاضر تنها ویرانه‌هایی از شهر تاریخی اصتخر یا استخر باقی مانده که شامل دروازه سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی می‌شود. این شهر تا پایان دو سلسله هخامنشیان و ساسانیان یکی از شهرهای باشکوه ایران باستان بوده، اما با حمله اعراب به ایران سرنوشت این شهر نیز تغییر کرد. با تصرف استخر به دست اعراب و قتل عام مردم ایران، این شهر نابود شد و به تاریخ پیوست.

نشانی: ۷ کیلومتری شمال تخت جمشید

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه (۳٫۷ کیلومتر)

پس از بازدید از شهر تاریخی به‌سمت نقش رستم حرکت می‌کنیم تا بیشتر با سلسله اشکانیان و بنیانگذار آن اردشیر بابکان آشنا شویم.

نقش رستم

نقش رستم

در این مکان نقوش برجسته‌ای در دل صخره‌ها حک شده که بخشی از دوران تاج‌گذاری و بر تخت نشستن اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوری پر قدرت رم را به تصویر کشیده است. در ضمن آرامگاه ابدی پادشاهان قدرتمند همچون داریوش کبیر، خشایارشاه و داریوش دوم نیز وجود دارد؛ البته هیچ راه ورودی به داخل آرامگاه‌ها وجود ندارد.

کعبه زرتشت

اثر دیگری که در این مجموعه توجه گردشگران را به خود معطوف می‌کند، کعبه زرتشت است که زمانی کتاب مقدس اوستا و گنجینه‌های درباری در آن نگه‌داری می‌شده است.

  • نشانی: ۶ کیلومتری تخت جمشید، روستای زنگی‌آباد
  • ساعات بازدید: بهار و تابستان‌ها ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰، پاییز و زمستان ۸ تا ۱۸ (ایام سوگواری ذکر شده تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با خودرو (۵٫۵ کیلومتر)

پس از بازدید از محوطه تاریخی نقش رستم به‌سمت مجموعه تاریخی پاسارگاد حرکت می‌کنیم که کوروش کبیر برای همیشه در آنجا آرام گرفته است.

پاسارگاد

پاسارگاد در واقع یک شهر تاریخی به جا مانده از سلسله هخامنشی و ایران باستان است که در شهرستانی به همین نام واقع شده است. این مجموعه از آرامگاه کوروش کبیر (مهم‌ترین اثر تاریخی مجموعه) و ایران، مسجد پاسارگاد (یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران که در سال ۶۰۲ هجری قمری ساخته شده است) باغ ایرانی پاسارگاد (که به‌نوعی نخستین باغ ایرانی است)، مجموعه سلطنتی پاسارگاد که شامل کاخ بار عام کوروش و کاخ تشریفات (در ضمن تندیس انسان بالدار نیز در بخش قرار دارد) و ... می‌شود، آتشکده پاسارگاد، آرامگاه کمبوجیه، آب‌نماهای شاهی، دژ داریوش، کاروانسرای مظفری در نزدیکی آرامگاه کوروش، محوطه مقدس (محل برگزاری آیین‌های مذهبی هخامنشیان) و تنگ بلاغی (اصلی‌ترین مسیر مواصلاتی تخت‌جمشید به پاسارگاد) که مکانی باصفا نیز است، تشکیل شده است.

البته این آثار تاریخی در کنار یکدیگر نیستند و کمی با نیز فاصله دارند؛ اما از طریق مسیر آسفالته می‌توانید به‌راحتی به تمام آن‌ها دسترسی داشته باشید.

  • نشانی: ۲ کیلومتری شمال غرب مرودشت، دشت مرغاب
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵۶ دقیقه (۷۳ کیلومتر)

پس از بازدید از پاسارگاد به‌سمت شهر سپیدان حرکت می‌کنیم. پاسارگاد ۱۵۶ کیلومتر با سپیدان فاصله دارد؛ اما در کردن این مسیر تقریبا ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه طول می‌کشد.

آبشار مارگون

سپیدان به سبب وجود آبشارها، چشمه‌ها و تنگه‌های زیبا، بکر و سرسبز یکی از زیباترین شهرهای استان فارس است. در ضمن یکی از زیباترین جاذبه‌‌های طبیعی استان فارس و حتی ایران، یعنی آبشار مارگون در نزدیکی این شهر واقع شده است. 

پیشنهاد اقامتگاه

هتل

حتما اولین دغدغه شما پس از رسیدن به سپیدان، یافتن یک اقامتگاه مناسب است. شهرستان سپیدان تنها دارای یک هتل تک ستاره به نام هتل آپارتمان آرتاکن سپیدان است که در بلوار ورودی شهر، نریسیده به میدان آرتاکن واقع شده است. البته اگر نمی‌خواهید پول بسیاری برای محل اقامت خود بپردازید، خانه مسافر سپیدان در روستای بهرغان نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

روز دوم

روز دوم اقامت خود را با بازدید از آبشار مارگون، مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای ایران آغاز می‌کنیم. فاصله هتل آرتاکن با این آبشار تقریبا ۶۰ کیلومتر است و در کردن این مسیر تقریبا ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

آبشار مارگون

آبشار مارگون

زمانی که آبشار مارگون را می‌‌بینید، بی‌اختیار قدرت خالق آن را تحسین می‌کنید. این آبشار با ۷۰ متر عرض و ۱۰۰ متر طول یکی از مرتفع‌ترین و با‌شکوه‌ترین آبشارهای ایران است و حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال نیز ‌می‌توانید از هوای بسیار خنک اطراف آب لذت ببرید.

به‌دلیل اینکه در بالای آبشار هیچ رودخانه‌ای وجود دارد و آبشار از به نیز پیوستن چشمه‌های متعدد جاری می‌شود،  مارگون لقب آبشار چشمه‌ای گرفته است. در تابستان وجود درختان جنگلی در اطراف آبشار و در زمستان قندیل‌های یخی زیبایی آبشار را دو چندان می‌کنند.

آبشار مارگون در زمستان

آبشار مارگون در زمستان

دسترسی به این آبشار کاملا آسان است و امکاناتی نظیر پارکینگ اختصاصی، سرویس بهداشتی و محل‌هایی برای برپایی چادر نیز در کنار  آن ایجاد شده است. در پایین آبشار مارگون رودخانه‌ای خروشان نیز در میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده مسیر  پرپیچ و خمی را در می‌کند و هر فردی دوست دارد ساعت‌ها به تماشای این منظره بکر بنشیند.

رود مارگون

برای دسترسی به این آبشار از سمت سپیدان ابتدا به‌سمت درغوره و جنوب شرقی حرکت کنید و سپس مسیر خود را به‌سمت جاده بیضا ادامه دهید و پس از آن وارد بزرگراه سپیدان-شیراز شوید و در پایان نیز وارد جاده آبشار مارگون شوید.

  • نشانی: ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی سپیدان، روستای مارگون
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این آبشار است؛ اما اگر در زمستان نیز بتوانید خود را به این آبشار برسانید (که کار بسیار دشواری است) شاهد منظره قندیل‌های یخی در اطراف آبشار خواهیم بود
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

متاسفانه در اطراف این آبشار هنوز رستوران یا فروشگاهی وجود ندارد و باید قبل از خارج شدن از سپیدان غذا یا مواد لازم برای تهیه غذا را بخرید.

پس از بازدید از آبشار مارگون به‌سمت تنگ براق، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبای استان فارس حرکت می‌کنیم. فاصله تنگ یراق با این آبشار تقریبا ۹۲ کیلومتر است و در کردن آن تقریبا ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

تنگ براق

تنگ براق

اگر می‌خواهید چند جاذبه طبیعی زیبا را از دست ندهید، حتما از این تنگ دیدن کنید. تنگ براق در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سده قرار دارد و یکی از نقاط خوش آب‌هوای استان فارس محسوب می‌شود. تنگ یراق در روستایی به همین نام با آب‌‌و‌هوای معتدل واقع شده است. پوشش جنگلی و مزارع سرسبز اطراف روستای تنگ براق که در منطقه کوهستانی واقع شده است، در فصل بهار و تابستان زیبایی آن را دو چندان می‌کنند.

تنگ یراق دره‌‌ای با عرض ۴۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متر است که رودخانه‌ای خروشان در بستر آن جریان دارد. وجود پوشش‌های گیاهی در دل دیوارهای دره و آبشارهای آب چکان توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. در نقطه‌ای از دیواره سمت چپ دره، غار زیبایی با منشا آهکی وجود دارد که کف آن با خزه فرش شده و ستون‌های معلق زیبایی را در خود جای‌ داده است. در ضمن همیشه آب باران از سقف غار می‌چکد که زیبایی خاصی به غار می‌بخشد.

تنگ براق

در این تنگ آبشار زیبایی وجود دارد که در زیر حوضچه آبی قرار دارد و ارتفاع آن در برخی از نقاط به ۱۰ متر نیز می‌رسد. برخی از افراد از بالای این آبشار به داخل آن می‌پرند که کار خطرناکی است؛ زیرا در برخی از نقاط این حوضچه صخره‌های بزرگی وجود دارد که از سطح آب مشخص نیستند.

لازم به ذکر است تنگ‌های مشابه دیگری نیز در استان فارس قرار دارد. برای رسیدن به این تنگ زیبا ابتدا باید از جاده آبشار مارگون به‌سمت جاده یاسوج- اقلید حرکت کنید و پس از آن به مسیر خود در جاده تنگ یراق ادامه دهید.

  • نشانی: ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان سده
  • بهترین زمان بازدید: اواسط بهار تا اواسط شهریور
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

پس از بازدید از این تنگ زیبا به‌سمت دریاچه سد ملاصدرا حرکت می‌کنیم

دریاچه سد ملاصدرا

دریاچه سد ملاصدرا

سد ملاصدرا یکی از سدهای پرآب استان فارس است و در بالادست سد درودزن واقع شده است. این سد روی رودخانه تنگ براق ایجاد شده است و بازدید از آن می‌تواند برای شما جالب باشد. این دریاچه تقریبا ۹ کیلومتر با تنگ براق فاصله دارد و در کردن این مسیر ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. برای رسیدن به دریاچه سد ملاصدرا باید از جاده اختصاصی سد ملاصدرا استفاده کنید. توصیه می‌کنیم یک ساعتی را در کنار این دریاچه بگذارید و پس از آن به‌سمت بهشت گمشده یا تنگ بستانک حرکت کنید.

نشانی: کیلومتر ۲۲ شهر سده

بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو  ۱۵ دقیقه (۹ کیلومتر)

بهشت گمشده

تنگ بستانک

بهشت گمشده حقیقتا نام شایسته‌ای برای این مکان است. پوشش جنگلی انبوه، آبشارهای خروشان، منظره زیبایی دریاچه سد درودزن که در مسیر آبشارها قرار دارد، درختان سربه‌فلک کشیدده بلوط، معماری خاص روستاهای منطقه و شالیزارها، همه و همه بهشتی بکر و زیبا به وجود آورده‌اند. یکی از جذابیت‌های خاص این منطقه، رویش انواع مختلفی از درختان در بستر‌های سنگی است که نشانه‌ای از قدرت تحسین برانگیز  طبیعت است.

بهترین زمان بازدید از تنگ بستانک بهار و تابستان، مخصوصا از اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد است. برای دسترسی به بهشت گمشده باید ابتدا وارد جاده تنگ براق شوید و سپس از طریق آن به‌سمت کامفیروز حرکت کنید.

نشانی: ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز، مرودشت، کامفیروز

بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه (۵۵٫۸ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این بهشت رویایی به‌سمت تفرجگاه قدمگاه اقلید حرکت کنید و شب را در این مکان ساکت و آرامش‌بخش بگذارنید.

مزارع و باغات اقلید

نمایی زیبا از مزارع و باغ‌های اقلید

البته در صورتی که متمایل به انجام چنین کاری نیستید، می‌توانید شب را در هتل کیان اقلید واقع در بلوار نبی اکرم یا هتل شهرداری واقع در بلوار شاهد، رو‌به‌روی بانک ملت بگذارنید.

تفرجگاه قدمگاه اقلید

تفرجگاه قدمگاه اقلید

تفرجگاه قدمگاه چشمه در واقع یک چشمه‌ای پرآب در میان محلی سرسبز و درختکاری‌شده با درختان کهنسال در دامنه کوه اقامتگاه با آب‌ و‌ هوایی معتدل و مناسب است. طبق روایات تاریخی امام رضا (ع) در مسیر حرکت خود از مرو به مدینه مدتی کوتاهی را در این تفرجگاه استراحت کرده و به همین دلیل مردم محلی و گردشگران احترام خاصی برای این محل برخوردار هستند. هر ساله گردشگران بسیاری از شهرهایی مانند آباده، اقلید، مرودشت، شیراز، اصفهان، یزد و سایر شهرهای اطراف از این تفرجگاه بازدید می‌کنند.

  • نشانی: شهرستان سده
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ ساعت و نیم (۷۰ کیلومتر)

روز سوم

روز سوم سفر خود را با بازدید از چشمه بالنگان آغاز می‌کنیم

چشمه بالنگان

چشمه بالنگان

چشمه بالنگان یکی از سرچشمه‌های رود کر در نزدیکی روستای حاجی‌آباد در بخش سده اقلید است که اطراف آن با درختان بید احاطه شده است. در اطراف این چشمه آبگیرهای کوچک و بزرگی دیده می‌شود که از دل از آن‌ها صدها چشمه در حال فوران است و مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند. در ضمن چند نوع ماهی از جمله کپور طلایی و قزل‌آلای رنگین‌کمانی نیز در داخل این آبگیرها زندگی می‌کنند.

  • نشانی: روستای حاجی آباد از توابع شهرستان سده اقلید
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۴ دقیقه (۱۳٫۷ کیلومتر)

پس از بازدید از این چشمه به‌سمت باتلاق گوربهرام آسپاس حرکت کنید .

باتلاق گور بهرام آسپاس

باتلاق گوربهرام

در نزدیکی روستای آسپاس باتلاقی به نام گور بهرام واقع شده که گفته می‌شود بهرام‌گور در هنگام شکار در آن فرو رفته است. پس از بازدید از این باتلاق سری نیز به بیشه‌های سرسبز اطراف آن بزنید.

  • نشانی: روستای آسپاس
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با خودرو (۱۲٫۳ کیلومتر)

مناسفانه در نزدیکی این بانلاق هیچ رستورانی وجود ندارد و بهتر است برای صرف ناهار به‌سمت شهرستان اقلید حرکت کنید. شهرستان اقلید تقریبا ۵۳ کیلومتر با چشمه گوربهرام فاصله دارد و در کردن این مسیر تقریبا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

پیشنهاد ناهار

ناهار

توصیه می‌کنیم ناهار را در رستوران کدبانو واقع در بلوار فلسطین یا رستوران پاسارگاد واقع در رو‌به‌روی پمپ بنزین فدک در جاده اقلید-سورمق میل کنید. اگر نیز فست‌فود هستید، می‌توانید سری به فست‌فود خان سالار واقع در بلوار شریعتی بزنید.

فاصله زمانی چشمه گوربهرام تا رستوران کدبانو ۴۷ دقیقه (۵۷ کیلومتر)، تا رستوران پاسارگاد ۴۹ دقیقه (۵۸ کیلومتر) و تا فست‌فود خان سالار ۵۰ دقیقه (۵۷٫۶ کیلومتر) است.

پس از صرف ناهار به‌سمت تفرجگاه محمد رسول‌الله حرکت می‌کنیم.

تفرجگاه محمد رسول الله

تفرجگاه محمد رسول الله اقلید

اگر می‌خواهید از زیباترین و بهترین جاذبه اقلید دیدن کنید، بازدید از تفرجگاه محمد رسو‌ الله را از دست ندهید. این تفرجگاه در کنار چشمه‌ای به همین نام واقع شده است و در فصل بهار و تابستان و روزهای آغازین ماه مهر آب و هوای مناسبی دارد و در این فصول گردشگران بسیاری را مجذوب خود کند.

آبشار تفرجگاه محمد رسول الله

وجود آبشار در این تفرجگاه که بزرگترین تفرجگاه شهرستان اقلید است، از دیگر جذابیت‌های آن است. در بلندای این تفرجگاه سنگی به نام سنگ دُل دُل وجود دارد که نوعی نیایشگاه محسوب می‌شود. علاوه بر وجود درختان کهنسال بر زیبایی این منطقه افزوده است.

چشمه محمد رسول الله

نمایی از چشمه

  • نشانی: چهار راه محمدرسول الله، سمت راست، جاده چشمه رسول الله
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از رستوران کدبانو: ۱۶ دقیقه (۱۴ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران پاسارگاد: ۱۷ دقیقه (۱۵ کیلومتر)
  • فاصله از فست فود خان سالار: ۱۵ دقیقه (۱۲٫۵ کیلومتر)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه