راهنمای سفر به استان استانبول

استان استانبول دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. این استان با شهر استانبول در خود، یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان است و از قطب‌های توریسم در دنیا به شمار می‌رود.

درباره استان استانبول بیشتر بخوانید:

معرفی استان استانبول

تاریخچه استان استانبول

آب و هوای استان استانبول

راهنمای سفر به استان استانبول

سوغات استان استانبول

جاهای دیدنی استان استانبول

معرفی استان استانبول

استان استانبول یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در آسیا است. این استان که در ناحیه مرمره، در شمال‌غربی کشور قرار دارد، از غرب با استان تکیرداغ و از شرق با استان قوجاایلی همسایه است. تنگه بسفر که بین دریای سیاه و مرمره واقع شده است، استان استانبول را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند. مرکز این استان، استانبول است.

استانبول

جمعیت استان استانبول نزدیک به ۱۵ میلیون نفر و مساحت آن کمی بیشتر از ۵ هزار کیلومتر مربع است. اغلب ساکنان استان استانبول را مسلمانان تشکیل می‌دهند. پیروان مذهب سنی در استانبول به مراتب بیشتر از شیعیان است. زبان مردم این استان ترکی است.

استان استانبول تحت حکومت ترکیه قرار دارد. این حکومت از نوع پارلمانی دموکراتیک است و از سه قوه تشکیل می‌شود. قوه مقننه در دست مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه در دست هیئت وزرا و قوه قضاییه مستقل از دولت و وزرا اداره می‌شود. نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرد و رئیس‌جمهوری که بیشتر مقامی تشریفاتی دارد، در راس کشور است.

تاریخچه استان استانبول

در سال ۶۶۰ قبل از میلاد، خشکی کوچک سارای‌بورنو در این منطقه با نام بیزانس شناخته شد. با رشدی سریع در جمعیت این شهر، بیزانس به یکی از شهرهای مهم در تاریخ تبدیل شد. در سال ۳۳۰ پس از میلاد، بیزانس با نام کنستانین‌پول دوباره نام‌گذاری شد و به‌مدت ۱۶ قرن به‌عنوان پایتخت امپراتوری‌های رومی‌/بیزانس، لاتین و عثمانی باقی ماند. این شهر پیش از تسلیم شدن به امپراتوری عثمانی در سال ۱۴۵۳، نقشی مفید در توسعه مسیحیت در دوران امپراتوری رومی‌ها و بیزانس داشت. پس از اشغال توسط عثمانی‌ها، استانبول به پایتخت اسلامی این امپراتوری تغییر یافت.

استانبول

آب و هوای استان استانبول

آب و هوای استان استانبول، گرم و معتدل است. میزان بارندگی در زمستان‌ها بیشتر از تابستان بر‌آورد می‌شود و دمای متوسط در طول سال بین ۱۰ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

راهنمای سفر به استان استانبول

استان استانبول دو فرودگاه بین‌المللی به نام‌های فرودگاه بین‌المللی آتاتورک و فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن دارد. ایستگاه قطار سیرکجی در شهر استانبول از مشهور‌ترین ایستگاه‌ها در مسیر قطار سریع‌السیر شرق یا اورینت اکسپرس است که حرکتش را از پاریس آغاز می‌کند. جاده‌های متعددی برای مقاصد مختلف در استان استانبول موجود است. یکی از این جاده‌ها بخشی از جاده ئی۸۰ اروپا است که بین پرتغال و مرز ایران-ترکیه کشیده شده است. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی، تراموا، مترو و تاکسی استفاده کنید.

سوغات استان استانبول

چای ترکی، راحت الحلقوم، آویزهای چشم زخم، ادویه‌های ترکی، فرش و کوسن‌های گلیمی، لامپ‌های سنتی ترکی، ظروف سرامیکی ایزنیک، حوله‌های حمام، صابون سیاه و قهوه‌ساز‌های مسی از سوغات استان استانبول به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به استانبول مال، بازار بزرگ استانبول و مرکز خرید پالادیوم مراجعه کنید.

استانبول

جاهای دیدنی استان استانبول

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استان استانبول می‌توان کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه،  مسجد سلیمانیه، مسجد کبود، آب‌انبار باسیلیکا، موزه صاقب صابانچی، مسجد فاتح، کاخ دلمه‌باغچه، مسجد رستم پاشا، «کلیسای ایا ایرنه» (Hagia Irene)، «مسجد زیریک» (Zeyrek Mosque)، «موزه ماشین‌های کلاسیک اورال آتامان» (Ural Ataman Classic Car Museum)، «مسجد سلطان ایوپ» (Eyup Sultan Mosque) و «منطقه سلطان احمد» (Sultanahmet District) را نام برد.

از دیگر دیدنی‌ های استان استانبول پارک گلخانه، موزه هنر مدرن استانبول، موزه‌ باستان‌شناسی استانبول، «موزه کاریه» (Kariye Museum) و «آکواریم سی لایف استانبول» (Istanbul Sea Life Aquarium) هستند.  

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map