راهنمای سفر به استان اسپارتا

استان اسپارتا در جنوب‌غربی ترکیه قرار دارد. این استان با جاذبه‌های تاریخی مانند شهر باستانی ساگالاسوس و جاذبه‌های طبیعی مانند دریاچه اغیردیر گردشگران را به‌سمت خود جذب می‌کند.

استان اسپارتا را بیشتر بشناسید:

معرفی استان اسپارتا

تاریخچه استان اسپارتا

آب و هوای استان اسپارتا

راهنمای سفر به استان اسپارتا

سوغات استان اسپارتا

جاهای دیدنی استان اسپارتا

معرفی استان اسپارتا

استان اسپارتا یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در منطقه‌ جنوب‌غربی قرار دارد، از شمال‌غربی با استان افیون قره‌ حصار، از جنوب‌غربی با استان بوردور، از جنوب با استان آنتالیا و از شرق با استان قونیه همسایه است. مرکز این استان، اسپارتا نام دارد.

اسپارتا

جمعیت استان اسپارتا ۴۲۸ هزار نفر و مساحت آن ۹ هراز کیلومتر مربع است. دین اکثر مردم استان را اسلام تشکیل می‌دهد که خود به دو مذهب سنی و شیعه تقسیم می‌شود. زبان ساکنان اسپارتا ترکی است.

استان اسپارتا زیر نظر حکومت مرکزی ترکیه قرار دارد. در این حکومت که از نوع پارلمانی دموکراتیک است، رئیس‌جمهوری در راس کشور قرار می‌گیرد و بیشتر مقامی تشریفاتی تلقی می‌شود. بیشترین مسئولیت به عهده نخست وزیر است که در راس حکومت قرار دارد. قوه مقننه در دست مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه زیر نظر هیئت وزرا و قوه قضایی به‌صورت مستقل اداره می‌شود.

تاریخچه استان اسپارتا

ترک‌های سلجوقی، شهر اسپارتا را که مرکز کنونی استان است، در سال ۱۲۰۳ اشغال کردند. در اواخر قرن سیزدهم، اسپارتا بخشی از امپراتوری حمیدیه شد و در سال ۱۳۸۱، امیر حمیدیه، این منطقه را به پادشاه مراد اول از امپراتوری عثمانی‌ها فروخت. در اواخر قرن نوزدهم، پناهندگان مسلمان کشورهای بالکان در اسپارتا سکونت گزیدند. پناهندگان بلغاری دانش گلاب‌گیری خود را به این منطقه آوردند و از آن به بعد اسپارتا به شهر رز‌ها شهرت یافت.

اسپارتا

آب و هوای استان اسپارتا

زمستان‌ها در اسپارتا، سرد و بارانی و تابستان‌ها داغ و خشک هستند. دریاچه‌های موجود در این استان، تاثیر زیادی در آب و هوای این منطقه دارند. بیشترین بارش باران در ماه‌های ژانویه و دسامبر اتفاق می‌افتد و متوسط دما در طول سال بین ۶ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

راهنمای سفر به استان اسپارتا

حمل و نقل‌های جاده‌ای مهم‌ترین راه ورود به استان اسپارتا به شمار می‌رود و به شهرهایی مانند قونیه، افیون قره حصار و آنتالیا بزرگراه کشیده شده است. با بازگشایی فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل، روزانه پروازهایی به شهرهای بزرگ ترکیه صورت می‌گیرد. سیستم حمل و نقل ریلی نیز در این استان موجود است که کیفیتی به مراتب پایین‌تر از حمل و نقل جاده‌ای دارد.  

از شهرهای مهم استان اسپارتا می‌توان به اسپارتا، اغیردیر و یالواچ اشاره کرد.

سوغات استان اسپارتا

فرش‌های دستباف، صنایع دستی یالواچ و نمدی‌جات سوغات استان اسپارتا محسوب می‌شوند. همچنین محصولاتی که با استفاده از گل‌های رز و روغن آن‌ها تولید می‌شود، بهترین یادگاری از این استان به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «مرکز خرید ایاس پارک» (Iyas Park) مراجعه کنید.

اسپارتا

جاهای دیدنی استان اسپارتا

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در صدر جاهای دیدنی استان اسپارتا قرار دارند که از آن جمله می‌توان به «شهر باستانی ساگالاسوس» (Sagalassos)، «موزه دموکراسی و توسعه سلیمان دمیرل» (The Suleyman Demirel Democracy and Development Museum)، «مسجد حصار بی» (Hizir Bey Camii)، «قلعه اغیردیر» (Egirdir Kalesi)، «موزه اسپارتا» (Isparta Museum)، «ویرانه‌های باستانی معبد مردان» (Men Tapinagi) و «مدرسه دونار بی» (Dundarbey Medresesi) اشاره کرد.

دیدنی‌ های استان اسپارتا برای علاقه‌مندان به طبیعت شامل «دریاچه اغیردیر» (Lake Egirdir)، «پارک ملی دریاچه کوادا» (Lake Kovada National Park)، «غار اینسویو» (Insuyu Cave)، «پارک ملی کیزیلداغ» (Kizildag National Park) و «غار زندان» (Zindan Magarasi) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map