بهترین زمان سفر به قمصر کاشان

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
بهترین زمان سفر به قمصر کاشان

قمصر، شهر گل و گلاب، با بهاری دل‌انگیز و هوایی آکنده از عطر خوش گل محمدی و گلاب، هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری را مجذوب خود می‌کند.

همه قمصر را به گل محمدی و گلابش می‌شناسند. این شهر که در  ۴۱ کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است، بهار و به‌خصوص در اردیبهشت ماه به بهشت زمینی استان اصفهان تبدیل می‌شود؛ چراکه وقتی در این زمان به این شهر سفر می‌کنید و پا در مزارع گل محمدی می‌گذارید، گویی روح شما از کالبد خود خارج می‌شود و به دنیای دیگری پرواز می‌کند؛  دنیایی غرق در زیبایی و رایحه خوشی که هوش از سر شما می‌برد.

گل محمدی

گلاب و عطر گل محمدی به‌قدری شهرت دارد که حتی جهانیان را شیفته خود کرده است؛ عطر گل محمدی قمصر یکی از محصولات صادراتی این کشور کشورهای اروپایی است و خانه خدا را نیز هر ساله با گلاب قمصر کاشان شست‌ و‌ شو می‌دهند که افتخار بزرگی برای قمصری‌ها است.

گلاب

یکی از رویدادهای بزرگ این شهر جشنواره گلاب گیری است که هر ساله از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. یکی از اتفاقات ویژه این جشنواره مراسم عطرافشانی امامزاده سلطان علی محمد در کاشان است. در برخی از روزهای جشنواره نوای ساز و دهل با کاروان گل که با شتر از باغ‌ها و مزارع گل محمدی روانه کارگاه‌های سنتی گلاب‌گیری می‌شوند، همراه شده و شور و حال خاصی به جشنواره می‌بخشد.

در روزهای جشنواره باغبانان صبح زود گل‌ها را می‌چینند و سپس وقتی گل‌ها را به کارگاه‌ها بردند، آن‌‌ها را با مقداری آب که معمولا سه برابر میزان گل‌ها است، به داخل دیگ‌های مسی بزرگی می‌ریزند؛ سپس در دیگ‌ها را می‌گذارند و تمام روزنه‌های آن را می‌پوشانند تا هیچ بخاری از آن‌ها خارج نشود و در پایان زیر آن‌ها آتش روشن می‌کنند ؛ البته قبل از شروع فرایند گلاب‌گیری گل‌ها و ظرف‌ها را کنار رودخانه می‌شویند و ادعیه مذهبی می‌خوانند.

گل محمدی

پس از آن که آب درون دیگ‌ها جوش آمد، بخار درون آن‌ها را از طریق لوله‌های متصل به پارچ‌های مسی دربردارنده آب سرد منتقل می‌کنند تا سرد شود؛ مایع حاصل از سرد شدن بخار گلاب است؛ هر پارچ مسی بسته به ظرفیت خود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم گلاب می‌شود.

گلاب گیری

برای تولید عطر گل محمدی نیز از لایه نازک روغنی روی گلاب استفاده می‌شود. گلاب دو آتیشه برترین نوع گلاب است که برای تهیه آن باید گلاب تولید شده را دوباره در دیگ ریخت و به آن حرارت داد؛ به همین دلیل به آن گلاب دو آتیشه می‌گویند و معمولا برای تهیه این گلاب از گلاب سال قبل استفاده می‌کنند.

هنگامی که به کارگاه‌های گلاب‌گیری می‌روید، به‌دلیل گرمای هوا که کمی آزاردهنده است، از شما با شربت‌های خنک تهیه شده از عرقیجات معطر قمصر و کاشان پذیرایی می‌کنند. در این چند روز می‌توانید تازه‌ترین گلاب و سایر عرقیجات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

گلاب

در زمان برپایی این جشنواره گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند تا از نزدیک شاهد این مراسم جذاب باشند. در طول این جشنواره گلاب‌گیران و گل‌کاران نمونه با حضور خبرنگاران و مسئولان معرفی می‌شوند و از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید. در ضمن با شربت گلاب تازه نیز از مهمانان پذیرایی می‌شود.

برای سفر به کاشان با ??? ????? می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. ما با همکاری آژانس‌های معتبر مسافرتی فهرستی متنوع از انواع تورهای کاشان و اصفهان را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید.

??? ????? ?????

در زمان برپایی این جشنواره آژانس‌های مسافرتی تورهایی برای سفر به پایتخت گل و گلاب ایران نیز برگزار می‌کنند که با شرکت در آن‌ها می‌توانید علاوه بر بازدید از مراسم گلاب‌گیری از سایر جاذبه‌های نزدیک قمصر مانند آبشار نیاسر و بازار محلی نیاسر، حمام فین کاشان و خانه‌‌های تاریخی این شهر نیز دیدن کنید

باغات گل و مراسم گلاب‌گیری تنها مختص شهر قمصر نیست و شهرهای برزک، نیاسر و کاشان نیز از نعمت باغات و مزارع گل محمدی برخوردار هستند و مراسم گلاب‌گیری در این شهرها نیز انجام می‌شود.

البته لازم به ذکر است گلاب‌گیری از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد انجام می‌شود و محدود به زمان برپایی جشنواره نیست؛ البته توصیه می‌کنیم سفر خود را به اواسط خرداد موکول نکنید؛ زیرا در این زمان تنها شاهد غنچه‌های ریزی خواهید بود که از دست باغبانان در امان مانده‌اند!

 البته سفر به کاشان در ماه‌های آبان و آذر نیز لذت‌بخش است؛ زیرا در این ماه‌ها طبیعت پاییزی روستای ابیانه که معماری خانه‌های سرخ آن جلوه زیبایی به روستا بخشیده است، حقیقتا تماشایی است. کوچه پس کوچه‌های این روستا در پاییز به زیبایی تمام با برگ‌های زرد و قرمز مفروش می‌شوند. روستای ابیانه در ۸۹ کیلومتری جنوب شرقی قمصر واقع شده است.

ابیانه

 در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و دیدنی های آن، فهرست کاملی از جاهای دیدنی کاشان را در کجارو ببینید تا ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر بهتر و برنامه‌ریزی شده‌ای به کاشان داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع الی گشت

دیدگاه