راهنمای سفر به کالینینگراد

کالینینگراد، شهری بندری و مرکز استان کالینینگراد در روسیه است. این شهر یکی از شهرهای میزبان جام جهانی 2018 بوده است.

با کالینینگراد بیشتر آشنا شوید:

درباره کالینینگراد

اطلاعات ضروری کالینینگراد

آب‌ و‌ هوای کالینینگراد

بهترین زمان سفر به کالینینگراد

هزینه‌ های سفر به کالینینگراد

جاهای دیدنی کالینینگراد

رژیم غذایی در کالینینگراد

درباره کالینینگراد

چشم‌اندازی از کالینینگراد

عکس از emerging-europe.com (عکاس: نامشخص)

کالینینگراد، مرکز استان کالینینگراد است و در حدود ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. اقتصاد این شهر روز‌به‌روز در حال پیشرفت است. قدمت کالینینگراد به قرن سیزدهم برمی‌گردد. این شهر از قدیم محل زندگی دانشمندان و رجال فرهنگی متعددی بوده است. یکی از سرشناس‌ترین اهالی این شهر، امانوئل کانت، فیلسوف مشهور و ارنست تئودور آمادئوس هافمن نویسنده‌ مشهور آلمانی است. کانت، به شهر محل زندگی خود بسیار علاقه‌مند بود و به‌ندرت آن را ترک می‌کرد.

این شهر در جریان جنگ جهانی دوم ویران شد و در سال ۱۹۴۵ به اتحاد جماهیر شوروی پیوست. نام شهر را از روی نام رهبر کمونیست روسی، میخائیل کالینین نام‌گذاری کرده‌اند. این منطقه در زمان شوروی، از نظر نظامی بسیار اهمیت داشت و از حدود ۲۰ سال پیش، درهای آن به روی گردشگران گشوده شد.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

کالینینگراد در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و دو ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

روسی

واحد پول

روبل

نوع برق شهری

برق شهری در روسیه ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C و F است که در ادامه، تصویر آن را مشاهده می‌کنید.

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

شماره‌های اضطراری

پایس ۱۰۲

آمبولانس ۱۰۳

اورژانس عمومی ۱۱۲

آب‌ و‌ هوای کالینینگراد

سواحل کالینینگراد

عکس از flickr (عکاس: Yuri Novitsky)

آب و هوای کالینینگراد سرد و معتدل است. میزان بارش باران در این شهر بسیار قابل‌توجه است و حتی در خشک‌ترین ماه‌های سال نیز بارندگی وجود دارد. میانگین دمای هوا در کالینینگراد ۷٫۵ درجه و میزان بارندگی به‌طور متوسط ۷۷۳ میلی‌متر است.

بهترین زمان سفر به کالینینگراد

دیدنی‌های کالینینگراد

عکس از theculturetrip (عکاس: Gumerov Ildar)

بهترین زمان برای سفر به کالینینگراد بین ماه‌های ژوئن تا اوت است. در تابستان دمای هوا حدود ۲۰ درجه است، ولی در پاییز حدود ۱۰ درجه کاهش می‌یابد. پاییز از اوت تا نوامبر ادامه دارد. زمستان‌های کالینینگراد بسیار سرد است. دمای هوا معمولا بین ۵ تا ۱۱ درجه است.

هزینه‌ های سفر به کالینینگراد

سفر ارزان: کمتر از ۱۵۰۰ روبل

Hostel PALMBURG کالینینگراد

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل از ۷۰۰ تا ۸۰۰ روبل

غذای کافه یا غرفه‌ها و دکه‌های خیابانی: ۲۰۰ تا ۵۰۰ روبل

سفر با اتوبوس و مترو از ۱۵ تا ۵۰ روبل

سفر میان‌رده از ۱۵۰۰ تا ۴ هزار روبل

United Colors Home کالینینگراد

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه‌‌ اقامت در اتاق دو تخته در هتل میان‌رده از ۲ هزار تا ۳ هزار روبل

هر وعده غذا بین ۵۰۰ تا هزار روبل

ورودی موزه از ۱۰۰ تا ۴۰۰ روبل

کرایه تاکسی در مرکز هر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ روبل

سفر لوکس بیش از  ۴ هزار روبل

Villa Toscana  کالینینگراد

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

اتاق دو تخته در نمونه‌های لوکس در میان انواع هتل های کالینینگراد از ۵ هزار روبل

غذای کامل همراه با نوشیدنی از ۲ هزار روبل

بلیط باله از ۳۵۰۰ روبل

بلیط قطار فرست کلاس بین شهری ۷۳۰۰ روبل

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به روسیه هستید، با کمک چند نکته‌ ساده می‌توانید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. البته بسیاری از این نکات، در مورد همه‌ سفرهای خارجی قابل ذکر است و فقط مختص روسیه نیست.

با قطار و اتوبوس سفر کنید

قطار و اتوبوس انتخاب‌های ارزان‌تری نسبت به هواپیما است. البته قطار و بیش از آن اتوبوس، زمان بیشتری از شما می‌گیرند، ولی اگر محدودیت مالی دارید، چاره‌ای جز سفر با آن‌ها نیست. قطارهای معمولی را به‌جای قطارهای درجه یک انتخاب کنید. اگر بلیط قطار را زودتر رزرو کنید، به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی می‌شود. اگر مسیرتان کوتاه است، می‌توانید اتوبوس را هم مد نظر قرار دهید. البته اتوبوس راحتی قطار را ندارد، ولی به هر حال از نظر قیمت به نفع شما خواهد بود.

در هاستل اقامت کنید

United Colors Home کالینینگراد

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

امروزه با رونق گرفتن گردشگری در روسیه، هاستل‌ها به یکی از مراکز اقامتی مهم تبدیل شده‌اند به‌خصوص در شهرهای بزرگ. هاستل‌ها دیگر مثل سابق، غیر قابل‌اطمینان نیستند. به‌راحتی می‌توانید هاستل خوب با قیمت مناسب پیدا کنید. تنها موردی که شاید در مورد هاستل مورد قبول‌تان نباشد، هم‌اتاق شدن با چند نفر غریبه است. در این صورت، اگر گروهی سفر کنید، این مشکل هم به‌راحتی حل می‌شود.

کوچ سرفینگ را امتحان کنید

اگر فعال و اجتماعی هستید، می‌توانید از طریق سایت کوچ سرفینگ، یک میزبان از بین اهالی شهر پیدا کنید. به این ترتیب هم اقامت رایگان خواهید داشت هم یک دوست در بین اهالی روسیه پیدا می‌کنید که می‌تواند راهنمای خوبی برای ادامه‌ سفرتان باشد.

در رستوران‌های ارزان و غذای ارزان بخورید

غذاهای خیابانی در کالینینگراد

عکس از malivi.ru (عکاس: نامشخص)

رستوران‌های سلف سرویس ارزان‌تر از رستوران‌هایی هستند که سرویس میز دارند. ضمنا بسیاری از رستوران‌ های کالینینگراد در روزهای وسط هفته، منوهای ویژه‌ ناهار دارند که ارزان‌تر است.

از تخفیف‌های ویژه‌ هواپیمایی‌ها استفاده کنید

ایرلاین‌های مختلف گاهی به‌دلایل متفاوت، بلیط‌های خود را با تخفیف ویژه عرضه می‌کنند یا بلیط‌های لحظه‌ آخری را با قیمت بسیار کمتری از بلیط اصلی، می‌فروشند. اگر زمان کافی دارید و زمان‌بندی سفر برایتان مهم نیست، می‌توانید منتظر این تخفیف‌ها بمانید.

با پروازهای داخلی سفر کنید

همیشه نرخ پروازهای داخلی از پروازهای بین‌المللی کمتر است. بنابراین می‌توانید ابتدا خودتان را به نزدیک‌ترین شهر روسیه برسانید و از آنجا به بعد مسیرتان را با پروازهای داخلی ادامه دهید.

جاهای دیدنی کالینینگراد

میدان پیروزی کالینینگراد

عکس از outoftownblog.com (عکاس: نامشخص)

کالینینگراد یکی از آن شهرهایی است که معمولا مورد غفلت گردشگران قرار می‌گیرد در صورتی که جاذبه‌های فراوانی دارد. به‌خصوص برای گردشگران کنجکاو که بدون تردید جذابیت‌های زیادی در این شهر پیدا می‌کنند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کالینینگراد را معرفی می‌کنیم که در سفر به کالینینگراد می‌توانید برای بازدید از آن‌ها وقت بگذارید

میدان پیروزی (Victory Square) و کلیسای جامع مسیح منجی (Cathedral of Christ the Saviour)

کالینینگراد

ساختمان‌های اطراف میدان پیروزی، جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز پابرجا باقی مانده‌اند. کالینینگراد روسی در اطراف این منطقه ساخته شده است. تاریخ غنی و پرفرازو نشیب شهر را در این محله‌ تاریخی به وضوح مشاهده خواهید کرد. ساختمان‌های آلمانی قرن بیستمی در مقابل یک مرکز خرید جدید و مدرن قرار دارند و کلیسای جامع مسیح نجات‌دهنده که در دهه‌ ۹۰ ساخته شده بود، در سال ۲۰۰۵ بازسازی شد. این میدان، قلب تپنده‌ شهر است. بسیاری از اهالی شهر برای قرارهای دوستانه این میدان را انتخاب می‌کنند. همچنین، قطب حمل و نقل عمومی در کالینینگراد است و در آن به وسایل مختلف حمل و نقل عمومی برای مناطق مختلف شهر، دسترسی دارید.

موزه‌ اقیانوس جهان (World Ocean)

موزه‌ اقیانوس جهان کالینینگراد

عکس از outoftownblog.com (عکاس: نامشخص)

کالینینگراد، تنها شهر بندری روسیه در دریای بالتیک است که هیچ‌وقت یخ نمی‌زند. به همین دلیل، این دریا اهمیت بسیار زیادی در هویت این شهر دارد. موزه‌ ورلد اوشن، این حقیقت را در قالب نمایشگاه‌های مختلف، یک آکواریوم کوچک و بخش مرتبط با اکتشافات علمی روسیه در زمینه‌ دریا و دریانوردی، به نمایش گذاشته است. این موزه از نمایشگاه‌های تعاملی متعدد تشکیل شده است که به‌خوبی اهمیت اقیانوس‌ها در اکوسیستم را نشان می‌دهد.

موزه اقیانوس جهان علاوه بر اینکه یک زیردریایی بزرگ به نام میر دارد، میزبان تعدادی کشتی قدیمی است که به موزه تبدیل شده‌اند از جمله کشتی تحقیقاتی Vityaz، یک زیردریایی و یک قایق ماهیگیری که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است، ولی هرکدام بلیط ورودی جداگانه دارد. این کشتی‌ها که زمانی در دریاها و اقیانوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، درست مثل همان زمان با همان حال‌وهوا نگهداری می‌شوند؛ انگار که خدمه‌ کشتی، تازه آن را ترک کرده باشند.

جزیره کانت  (kant island)

کالینینگراد

یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مرتبط با شهر کالینینگراد، امانوئل کانت است؛ فیلسوف آلمانی قرن هجدهم و یکی از مهم‌ترین اندیشمندان تاریخ فلسفه. کانت در شهر کونیگسبرگ یا کالینینگراد امروزی به دنیا آمد، بزرگ شد و همه‌ زندگی خود را در آن گذراند و در نهایت بعد از مرگ در کلیسای جامع این شهر به خاک سپرده شد. آرامگاه کانت اکنون در بخش شمال شرقی کلیسای جامع در جزیره‌ کانت قرار دارد.

بازار مرکزی

بازار مرکزی کالینینگراد

عکس از businessinsider.co.za (عکاس: Michal Fludra)

همه‌ شهرهای روسیه یک بازار مرکزی دارند که اهالی شهر از این بازار انواع مواد غذایی تازه، گوشت و سبزی و لباس‌های ارزان‌قیمت می‌خرند. کالینینگراد هم از این قاعده مستثنی نیست و یک بازار مرکزی دارد که بین میدان پیروزی و پل بالایی شهر قرار دارد. این بازار مثل یک ماشین زمان، بازدیدکنندگان را به دوران شوروی می‌برد. دسته‌های میوه و تکه‌های گوشت از در و دیوار غرفه‌ها و قلاب‌های متصل به سقف، آویزان است. حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، می‌توانید ساعتی را برای گشت‌وگذار در این بازار وقت بگذارید تا با فرهنگ و سبک زندگی اهالی شهر آشنا شوید.

نواره‌ کورونی (Curonian Spit)

کالینینگراد

استان کالینیگراد، سرزمینی است که جاذبه‌های فراوانی دارد و یکی از این جاذبه‌ها پارک ملی نواره کورونی است. این منطقه یک ساعت تا شهر کالینینگراد فاصله دارد. این منطقه، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و بین دو کشور لیتوانی و روسیه تقسیم شده است. نواره کورون را بیش از هر چیز به خاطر تپه‌های شنی بزرگ و جنگل رقصان می‌شناسند. درختان این جنگل به‌دلایل نامعلومی، پیج و تاپ خورده‌اند. این منطقه مامن بسیاری از گونه‌های حیوانات وحشی است. نواره کورونی بلندترین تلماسه‌های اروپا را در خود جای داده که میانگین بلندی آن‌ها ۳۵ متر است، اما بلندای برخی از این تپه‌های ماسه‌ای به ۶۰ متر هم می‌رسد. این نواره در مسیر کوچ پرندگان قرار دارد و در کوچ‌های بهاره و پاییزه پرندگان ۱۰ تا ۲۰ میلیون پرنده از فراز نواره کورونی گذشته یا روی آن استراحت می‌کنند.

رژیم غذایی در کالینینگراد

غذاهای محلی کالینینگراد

عکس از tasteatlas.com (عکاس: نامشخص)

کالینینگراد در قرن سیزدهم پایتخت پروسیای شرقی بوده و تا سال ۱۹۴۶ با نام کونیگسبرگ شناخته می‌شد. به همین دلیل است که آشپزی این منطقه طی قرن‌های متمادی و تحت‌تاثیر فرهنگ‌های مختلف آلمانی، روسی و بالتیک شکل گرفته است.

در واقع در این شهر رستوران‌های آلمانی زیادی وجود دارد که ادعا می‌کنند غذاهای محلی سرو می‌کنند. گوشت، ماهی و سبزیجاتی مثل سیب‌زمینی، چغندر و کلم، پایه و اساس آشپزی پروسیایی شرقی را تشکیل می‌دهند. غذاها ممکن است زیاد با چاشنی‌ها  و ادویه‌های متنوع همراه نباشند، ولی دلچسب هستند. رستوران‌های لهستانی و لیتوانیایی هم در این شهر پیدا می‌شوند. حتی از مناطق اطراف استان کالینینگراد هم غذاهایی در منوی رستوران‌ها پیدا می‌شود.

مارزیپان کونیگسبرگ

مارزیپان کونیگسبرگ در روسیه

عکس از spiegel.de (عکاس: dapd)

این شهر از زمان‌های قدیم یکی از مراکز تولید مارزیپان بوده و قدمت آن به قرن شانزدهم برمی‌گردد. خوراکی‌های لذیذ تهیه شده از مارزیپان در کالینیگراد رواج زیادی دارند. می‌توانید از همه‌ فروشگاه‌های شیرینی و شکلات و در بازار مرکزی این محصولات لذیذ و البته زیبا را بخرید که با خلاقیتی وصف‌ناشدنی، تهیه و تزیین می‌شوند. انواع مارزیپان خانگی با شکل‌های متنوع به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های کالینینگراد شناخته می‌شود و معمولا گردشگران برای دوستان و عزیزان خود خریداری می‌کنند. حتی یک موزه‌ مارزیپان هم در این شهر وجود دارد که کلاس‌های آموزی برای علاقه‌مندان به یادگیری شیوه‌ تهیه‌ مارزیپان، برگزار می‌کند.

پنیر تیلسیتر

پنیر تیلسیتر

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Jon Sullivan)

استادان سوئیسی از دره‌ امانوئل تهیه‌ پنیر در پروسیای شرقی را در قرن نوزدهم میلادی شروع کردند. ساختمان اولین کارگاه تولید پنیر هنوز هم در منطقه‌ای به نام Sovetsk پابرجا است. این پنیر نوعی پنیر نیمه‌سخت و به رنگ زرد روشن است که بافتی نسبتا سفت دارد و در ابعاد مختلفی تهیه می‌شود. امروزه یک شرکت خصوصی تولید این پنیر را ادامه می‌دهد و محصولات آن را می‌توانید در فروشگاه‌های کالینینگراد پیدا کنید.

مارماهی دودی

استان کالینینگراد در سواحل دریای بالتیک قرار دارد، بنابراین تعجبی ندارد که غذاهای دریایی در آشپزی محلی این منطقه رواج دارند. مارماهی دودی بالتیک یکی از غذاهای لذیذ این منطقه است. غذای بسیار مقوی است، طعم شیرین ملایم و گوشت لطیفی دارد. هم از بازار مرکزی و هم از فروشگاه‌های ساحلی، می‌توانید مارماهی دودی بخرید. اگر به‌درستی بسته‌بندی شده باشد، می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید. از آنجایی که یکی از غذاهای ویژه‌ منطقه است، قیمت بالایی دارد. البته انواع ماهی دودی در این منطقه با قیمت‌های مقرون به‌صرفه‌تر پیدا می‌شود که آن‌ها هم ارزش امتحان کردن دارند.

کونیگسبرگر کلاپس (Konigsberger Klopse)

کونیگسبرگر کلاپس، از غذاهای آلمانی در پروسیای شرقی

عکس از affordable.cooking (عکاس: نامشخص)

این غذا یکی از غذاهای خاص آلمانی است  که در پروسیای شرقی رواج داشته و هنوز هم در کالینینگراد محبوب است. این غذا با گوشت قلقلی تهیه می‌شود که آن را با سس مخصوص می‌پوشانند. این غذا در ابتدا در پروسیای شرقی رواج داشته، ولی امروزه در اروپا هم رایج شده است. بسیاری از رستوران‌ها در کالینینگراد، این غذا را به‌عنوان غذای ویژه‌ منطقه در منوی خود معرفی می‌کنند. این غذا معمولا با سیب‌زمینی و سالاد چغندر سرو می‌شود.

سوپ ماهی پروسیای شرقی

در آشپزی آلمانی سوپ‌های شناخته‌شده و مشهور زیاد وجود ندارد، ولی یکی از آن‌ها بین اهالی روسیه بسیار محبوب شده که این سوپ خاص بسیار غلیظ و البته از نظر ارزش غذایی بسیار مقوی است. سوپ ماهی پروسیای شرقی با نوعی ماهی خاص، خامه، زرده تخم‌مرغ و انواع ادویه‌جات تهیه می‌شود. رستوران‌های کالینینگراد گاهی طبق سلیقه و خلاقیت خود، چیزی به سوپ اضافه می‌کنند و کمی آن را تغییر می‌دهند. به همین دلیل است که این سوپ ممکن است در هر رستوران عطر و طعم متفاوتی داشته باشد.

کونیگسبرگر فلک

سوپ سیرابی در پروس شرقی

عکس از thespruceeats.com (عکاس: نامشخص)

کونیگسبرگر فلک یا سوپ سیرابی ابتدا در قرن شانزدهم به شهرت رسید و بعدها به‌نوعی غذای سنتی در آشپزی پروسیایی تبدیل شد. امروزه مردم عادی این غذا را می‌خورند و در دکه‌ها و کیوسک‌های بازارها پیدا می‌شود. برای تهیه‌ آن، سیرابی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و برای مدت ۴ تا پنج ساعت در آب نمک می‌جوشانند. برای طعم دادن به آن از مواد دیگری مثل فلفل، مرزنجوش و سرکه استفاده می‌کنند. نتیجه‌ نهایی، غذایی ساده و لذیذ است. این غذا یکی از غذاهای محبوب طبقه‌ اشراف بوده و در قرن نوزدهم، به‌عنوان غذای خاص در بسیاری از رستوران‌ها پیدا می‌شده است. البته امروزه انواع مختلف این سوپ در رستوران‌های کالینینگراد عرضه می‌شود، حتی آن را با آب گوشت و سبزیجات هم تهیه می‌کنند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

دیدنی‌ های کالینینگراد ؛ شهر آلمانی کشور روسیه

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map