هند، چهارمین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای حاصل از صنعت گردشگری

امید جعفری
امید جعفری چهار شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۰
هند، چهارمین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای حاصل از صنعت گردشگری

به تازگی نتایج تحقیق گروهی از محققین دانشگاه سیدنی منتشر شده است که نشان می‌دهد، هند در کنار کشورهای بزرگی همانند آمریکا اصلی‌ترین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای حاصل از صنعت گردشگری هستند.

مطالعات اخیر نشان داد که هند در رتبه چهارمین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای به وسیله صنعت گردشگری بعد از کشورهای آمریکا، چین و آلمان (مخصوصا در زمینه سفرهای تجاری) قرار دارد. همچنین تحقیقات نشان داد که گردشگری سهم ۸ درصدی در تولید گازهای گلخانه و انتشار آن‌ها دارد.

در همه کشورهایی که سهم زیادی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند، سهم سفرهای داخلی نسبت به سفرهای خارجی بیشتر است. نتیجه این تحقیقات که روز دوشنبه منتشر شده، اولین بار است که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در حجم وسیع و گسترده‌ای از صنعت گردشگری ارزیابی می‌کند. دامنه تحقیقات از سفرهای هوایی، تا خوردن غذا در رستوران‌ها و خرید سوغاتی گسترده شده است.

آمریکایی‌ها صرف‌نظر از مقصدهایی نهایی سفرشان، تولیدکننده نهصد و نه میلیون تن گازهای گلخانه‌ای هستند که رقمی حدود چهار برابر کشور هند با تولید دویست و چهل میلیون تن است. بررسی روی سفرهای خارج از کشور نشان داد که مردم کانادا، مکزیک و انگلیس در سفر به آمریکا و بلعکس بزرگ‌ترین انتشاردهنده گازهای گلخانه در صنعت گردشگری هستند. هند در این مورد جایگاهی در بین ده سفر خارجی ندارد، اما سفر امریکا به هند و بلعکس در رده یازدهم قرار گرفته است.

آرینما مالیک، محقق دانشگاه سیدنی که سرپرست اصلی این تحقیق بوده است، می‌گوید:

برای اولین بار است که با این حجم بزرگ، هزینه‌های گردشگری مردم جهان بررسی می‌شود. این گستره وسیع برای کسب اطمینان خاطر از این بود که همه عوامل مؤثر در آلودگی کربنی و انتشار گازهای گلخانه‌ای بررسی‌ شده باشند. آلوده‌کننده‌های محیط‌زیست همانند زنجیر هستند که به یکدیگر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اتصال دارند. بعد از پایان تحقیقات ما می‌توانیم اثر هرکدام از این حلقه‌ها را به صورت جداگانه ارزیابی کنیم.

مالیک و همکارانش، ۱۸۹ کشور و زنجیره‌های گسترده‌ای از آلودگی را برای رسیدن به نتایج مطلوب بررسی کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه