کپو بافان خوزستانی نامزد دریافت جایزه یونسکو شدند

امید جعفری
امید جعفری چهار شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۰
کپو بافان خوزستانی نامزد دریافت جایزه یونسکو شدند

دست کم سه مورد از صنایع‌دستی ساخته شده در استان خوزستان نامزد دریافت جایزه یونسکو در قسمت صنایع‌دستی شده‌اند.

سه سبد دست‌ساز از خطه خوزستان با نام محلی کپو که توسط دو زن ایرانی نرگس زهیرنیا و هدیه کیدخورده بافته شده‌اند، امسال در لیست نامزدهای دریافت جایزه صنایع‌دستی یونسکو قرار گرفته‌اند. بافندگی کپو، یکی از صنایع‌دستی استان‌های جنوبی ایران است که حاصل بافت الیاف درختان نخلستان و تزیین با استفاده از شاخه‌های نی است. محصول نهایی سبدی محکم می‌شود که می‌توان در مصارف خانگی از آن استفاده کرد. کپو باقی یا همان حصیربافی در خوزستان سال گذشته ثبت ملی شده است.

معیارهای یونسکو برای نامزدی صنایع‌دستی، زیبایی، کیفیت و خلاقیت در ساخت و همچنین سازگاری صنایع‌دستی با محیط‌زیست است. برندگان، گواهی بین‌المللی برتری کیفیت یونسکو را دریافت خواهند کرد. علاوه بر جایزه، برندگان فرصت خواهند داشت تا محصولات خودشان را در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش در بیاورند. آقای عبدالکریم فروتن هنرمند ایرانی است که توانسته است، این جایزه سازمان یونسکو را کسب کند.

در حال حاضر یونسکو تنها نهاد بین‌المللی است که دیدی جهانی به نقش اجتماعی و اقتصادی صنایع‌دستی بر جوامع دارد. جایزه یونسکو، بهانه‌ای برای تشویق هنرمندان صنایع‌دستی برای تولید محصولات باکیفیت‌تر با استفاده از تکنیک‌های بومی و کهن است تا بتواند تضمینی برای پایداری و بقاء این صنایع در جوامع بشری پیشرفته باشد. از این رو، یونسکو تصمیم دارد که رویه‌ای برای صدور گواهینامه کیفیت و ابزاری تجاری که بتوانید کیفیت صنایع‌دستی، محصولات سنتی و نوآورانه را تضمین کند، به وجود آورد.

 تا سال ۲۰۰۶ این رویه، با عنوان جایزه «صنایع‌دستی یونسکو» شناخته می‌شد و بعد از آن با نام «جایزه برتری کیفیت یونسکو» شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع theiranproject

دیدگاه