استادیوم فوتبالی که در دو نیمکره شمالی و جنوبی قرار دارد

رضا اردو
رضا اردو جمعه، ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
استادیوم فوتبالی که در دو نیمکره شمالی و جنوبی قرار دارد

تیم‌هایی که در این ورزشگاه بازی می‌کنند تنها از دروازه‌ی خود دفاع نمی‌کنند؛ بحث دفاع از یک نیم‌کره مطرح است.

چندی پیش دو باشگاه فوتبال محلی برزیل، باشگاه سانتوس و ماکاپا، در استادیوم میلتون کرئا (Milton Correa)، استادیومی چندمنظوره در شهر ماکاپای برزیل، روبه‌روی هم قرار گرفتند. وقتی ساعت ۵ عصر، به وقت محلی، سوت مسابقه به صدا درآمد، این دو تیم تنها از دروازه‌های خود دفاع نمی‌کردند.

استادیوم میلتون کرئا مرکزی‌ترین استادیوم جهان است. استادیوم درست روی خط استوا قرار دارد؛ در واقع انقدر دقیق ساخته شده که خط استوا دقیقا از میانه‌ی زمین فوتبال رد می‌شود. بنابراین هر نیمه‌ی زمین روی یک نیم‌کره قرار دارد. در هر بازی فوتبالی که در این استادیوم برگزار می‌شود، تیم‌ها فقط از دروازه‌شان دفاع نمی‌کنند؛ یک طرف در حال دفاع از نیم‌کره‌ی شمالی و طرف دیگر از نیم‌کره‌ی جنوبی است.

نام دیگر استادیوم میلتون کرئا زرئو (Zerão)، به معنی «صفر بزرگ»، است که به عرض جغرافیایی خط استوا اشاره دارد.

استادیوم

با این حال این ادعای استادیوم میلتون کرئا با سامانه‌ی جایابی geodetic datum) WGS 84) جور درنمی‌آید؛ یعنی بر اساس آن سامانه، استادیوم دقیقا روی استوا قرار نگرفته است.

سامانه‌ی جایابی (geodetic datum) چیست؟

سامانه‌ی جایابی مختصات سیستمی‌ای است که جای مکان‌ها را روی زمین نشان می‌دهد. دقت آن خیلی به‌شکل و اندازه‌ی زمین و همچنین جهتی که در سامانه ثبت می‌شود، بستگی دارد. طی قرن‌ها، با کامل‌تر شدن دانش‌مان از شکل زمین، داده‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند.

امروزه سامانه‌های جایابی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام مقصود خاصی دارند. مدل‌های زمین-مسطح برای پرواز به کار می‌روند. مدل‌های پیچیده‌تری هم وجود دارند که کاملا اندازه، شکل، جهت، میدان گرانش و سرعت زمین را نشان می‌دهند.

استادیوم

موقعیت خط استوا بر اساس سامانه‌ی جایابی برزیل

WGS 84 مخفف سامانه‌ی جایابی جهانی (World Geodetic System) است که در سال ۱۹۸۴ برقرار شد. این سامانه یک استاندارد جهانی است که در نقشه‌کشی، جهت‌یابی و GPS به کار می‌رود. اما چون زمین یک بیضی ناقص است، نقشه‌کشان و دانشمندان گاهی به‌جای WGS 84 از سامانه‌های محلی استفاده می‌کنند تا نمایش دقیق‌تری از محل به دست آورند. مثلا پوشش جغرافیایی جزایر بریتانیا را با OSGB36 بهتر می‌توان نشان داد تا WGS 84.

برزیل هم سامانه‌ی جایابی خود با نام سامانه‌ی جایابی برزیلی یا SGB) Brazilian Geodetic System) را دارد. مهندسان هنگام ساخت استادیوم میلتون کرئا از سامانه‌ی جایابی برزیلی استفاده کردند. طبق این سامانه، خط مرکزی زمین درست با خط استوا انطباق دارد، اما سامانه‌ی جایابی جهانی این را نشان نمی‌دهد.

استادیوم

موقعیت خط استوا بر اساس سامانه‌ی جایابی جهانی

به همین دلیل اگر روی خط میانی زمین بایستید و دستگاه GPS خود را روشن کنید، عرض جغرافیایی صفر را نخواهید داشت. باید در جهت جنوب حرکت کنید تا آنکه کاملا از زمین فوتبال خارج شوید، آنگاه GPS استوا را پیدا می‌کند. استادیوم، در سامانه‌ی جایابی جهانی، کاملا در نیم‌کره‌ی شمالی قرار دارد.

اما نگذارید خطاهای کوچک فنی اذیت‌تان کند. فارغ از آنکه استادیوم در کدام نیکره قرار دارد، مطمئنم که بازی‌های خوبی اینجا برگزار می‌شود.

استادیوم

استادیوم میلتون کرئا

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه