خلیج فارس ظرفیتی بی‌نظیر در صنعت گردشگری

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۰
خلیج فارس ظرفیتی بی‌نظیر در صنعت گردشگری

رونق گردشگری در خلیج فارس یکی از راه‌های نامدار نگه‌داشتن این خلیج است.

‌ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر خود به بوشهر، در روزهای مصادف با روز ملی خلیج فارس، سر زدن به چند بنای تاریخی و گردشگری که خوشبختانه حال و هوای خوبی دارند و به درستی از آن‌ها استفاده می‌شود، برنامه‌ریزی شده بود. این درحالی بود که بازدید از مهم‌ترین محوطه‌ها و بنادر تاریخی مانند سیراف، دَیِر یا برازجان در این سفر برنامه‌ریزی نشده بود.

دیدار از خانه تاریخی حاج رئیس، یک کافه قدیمی، دهکده گردشگری بوشهر، مدرسه تاریخی سعادت و بخشی از بافت تاریخی بوشهر،  نقاطی بودند که رییس سازمان به آن‌ها رفت و حتی در تفاهم‌نامه‌ای که با استاندار بوشهر امضاء کرد، قرار و مدارها برای مرمت خانه‌ی تاریخی حاج رییس گذاشته شد؛ خانه‌ای تاریخی و از بناهای تاریخی دوره قاجاریه که توسط حاج عبدالرسول طالبی ملقب به رییس‌التجار و معروف به حاج رئیس بنا شد و ۹ حیاط با   بیش از ۱۰۰ اتاق و سه طبقه دارد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در صحبت‌هایش بار دیگر به اولویت‌هایی که برای رونق گردشگری در استان‌های جنوبی در دست برنامه‌ریزی دارد، اشاره کرد. یکی از این اولویت‌ها پیشنهاد تعطیلات زمستانی، یعنی رونق گردشگری و افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در استان‌های جنوبی کشور، طرحی که قطعا چشم‌اندازی خوب و روشن حتی می‌تواند برای توجه بیشتر به همه بناهای تاریخی را به دنبال داشته باشد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که معتقدیم مناطق جنوبی که در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند ظرفیت بی‌نظیری در همه بخش‌های اقتصادی بویژه صنعت گردشگری دارند، به این نکته اشاره کرد که خلیج‌فارس به‌واسطه داشته‌های زیر آبی، سطحی و ساحلی یکی از موضوعات مهم برای توسعه گردشگری دریایی است.

به گفته وی در سال‌های گذشته کمتر به گردشگری دریایی پرداخته شده و بیشتر در چند نقطه از خلیج فارس از جمله جزیره کیش متمرکز شده‌اند.

مونسان گفت:

اگرچه کل کشور ما کشوری با تمدن و دارای تمدن کهن است، پس در همه کشور میراث فرهنگی وجود دارد، خلیج فارس نیز حتما همین‌طور است، میراث ملموس و ناملموس زیادی را در کرانه های خلیج فارس داریم.

او از آغاز یک طرح مطالعاتی در حوزه معاونت میراث فرهنگی با اداره کل بوشهر و منطقه لیان خبر داد و افزود:

امیدواریم بتوانیم اعتبارات خوبی برای پشتیبانی از این شهر اختصاص دهیم تا بخش میراث فرهنگی حوزه خلیج فارس و بویژه بوشهر هم رشد کند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

با همکاری اداره کل معماری و شهرسازی کرانه خلیج فارس برنامه مستندسازی و پژوهش در دستور کار قرار دارد.

او افزود:

باید ببینیم چه‌طور می‌توان یک پرونده در سطح جهانی برای کرانه خلیج فارس اجرایی کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه