تیاندوچنگ، پاریس جعلی در چین

الناز غفور
الناز غفور شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
تیاندوچنگ، پاریس جعلی در چین

تیاندوچنگ در سال ۲۰۰۷ در زمینی به مساحت ۳۱ کیلومتر مربع ساخته شده است. طراحان در ساخت آن از روی شهر پاریس الگو‌برداری کرده‌اند و حتی برجی دقیقا مانند برج ایفل در آن ساخته‌اند.

این دو عکس از برج ایفل شباهت زیادی به هم دارند ولی کاملا با هم متفاوت هستند. احتمالا می‌توانید از طریق جزئیات اطراف عکس به این قضیه پی ببرید. یکی از عکس‌ها برج ایفل اصلی است که در پاریس واقع شده؛ ولی عکس دیگر در «تیاندوچنگ» (Tianducheng) حوالی هانگژو در چین گرفته شده است.

کپی کردن از آثار معروف در سراسر جهان متداول است؛ ولی این مورد نسبت به بقیه‌ی موارد مشابه به شکلی وسواس‌گونه و فراگیرتر ساخته شده است. در تیاندوچانگ ساختمان‌ها، فواره‌ها و باقی جزئیات شهر دقیقا مثل پاریس ساخته شده‌اند؛ حتی یک برج ایفل دقیقا مثل برج ایفل پاریس طراحی شده است، با این تفاوت که این برج ایفل حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. یعنی ارتفاعی حدود یک سوم برج ایفل اصلی.

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

عکس‌هایی که می‌بینید توسط عکاسی به نام «فرانسیس پروست» (Francois Prost) ثبت شده و این سری از عکس‌ها «سندرم پاریس» نام دارد. در این مجموعه، عکس‌هایی از بلوارهای پاریس با ساختمان‌های آپارتمانی مشهور پاریسی، مجسمه‌های کلاسیک و حتی لامپ‌های خیابانی پاریسی به تصویر کشیده شده و این شباهت‌ها به‌قدری زیاد است که نمی‌توان به‌راحتی تصویر پاریس واقعی را از پاریس چینی تفکیک کرد.

زندگی کسانی که در تیاندوچنگ چین ساکن هستند دقیقا مثل سایر چینی‌ها است. حتی رستوران‌های این محله، غذاهای چینی سرو می‌کنند و با سایر نقاط کشور هیچ تفاوتی ندارند. شاید تصور کنید در این محله غذاهای فرانسوی سرو می‌شود؛ ولی در اشتباه هستید.

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برخلاف علاقه‌ی جهانی مردم به شهر پاریس، شهروندان تیاندوچنگ خیلی به این شباهت اهمیت نمی‌دهند. جاذبه‌های توریستی فرانسه، روزانه هزاران هزار مسافر را به خود جذب می‌کنند ولی در چین این مکان‌ها خیلی شلوغ نیستند و بیشتر خود اهالی چین از آن‌ها دیدن می‌کنند. مردم این شهر به آثار مشهور اهمیتی نمی‌دهند.

برج ایفل چینی در ساعات شب تعداد زیادی بازدید‌کننده دارد، خصوصا در روزهای تعطیل آخر هفته که تمام چراغ‌های برج ایفل روشن می‌شود و تداعی کننده‌ی پاریس است. مردم در این مکان تمرین رقص اجرا می‌کنند یا در حوالی آن پیاده‌روی می‌کنند.

حدود چهار سال پیش این پروژه چندان موفق نبود، چون برای کسب و کارها و خانه‌های این محله هیچ مشتری پیدا نمی‌شد؛ ولی حالا جمعیت این منطقه به ۳۰ هزار نفر رسیده و هنوز هم در حال پیشرفت است.

تمام عکس‌های ستون سمت چپ به چین مربوط می‌شوند.

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

برج ایفل در تیاندوچنگ چین

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه