درخواست استاندار مازندران برای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵
درخواست استاندار مازندران برای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان

به منظور گسترش روابط بین ایران و ازبکستان، استاندار مازندران تقاضای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان شد.

محمد اسلامی استاندار مازندران با بهادر عبدالله اف سفیر ازبکستان در ساری دیدن کرده و بر ضرورت برقراری پرواز مستقیم ساری-تاشکند تاکید کرد.

از نظر استاندار مازندران گردشگری فرهنگی، طبیعیت‌گردی و مبادلات اقتصادی مهم‌ترین محورهای گسترش روابط بین مازندران و تاشکند است، چرا که مردم ایران با ازبکستان از نظر ذائقه و فرهنگ بسیار نزدیک به هم هستند و دو ملت از تعلقات مشترک فرهنگی و اقتصادی زیادی برخورداراند که می‌تواند بستر گسترش روابط همه جانبه قرار گیرد.

اسلامی گفت:

اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی و برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های اقتصادی مازندران و ازبکستان نیز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی میان طرف کمک کند.

به گفته وی بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا ایادی آمریکا تمایل زیادی برای برقراری ارتباط مستحکم بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر ندارند این کشورها در صدد ایجاد اختلال در روابط و به دنبال آن صدمه به منافع ایران و ازبکستان هستند.

استاندار مازندران بیان کرد :

استان مازندران با توانمندی‌های اقتصادی بویژه در حوزه صنایع غذایی و گردشگری آماده همکاری همه جانبه با ازبکستان است.

از نظر سفیر ازبکستان هم وجود ذخایر نفتی در جنوب و خاویار در شمال ایران و گردشگری و صنایع غذایی مازندران بی‌نظیر است. 

یکی از برنامه‌های مهم دولت کشور ازبکستان توجه به گردشگری است که در چارچوب این سیاست تاکنون صدور روادید برای هفت کشور لغو شده و این آمادگی را دارند تا برای مازندران هم ضمن اجرایی کردن صدور روادید فرودگاهی، پرواز مستیقم ساری-تاشکن را هم برقرار کنند.

او ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی کشورش را در آسیای میانه به خوبی توصیف کرد و گفت:

شهرهای تاریخی و فرهنگی سمرقند، بخارا و خیوه همانند شهرهای تاریخی اصفهان و شیراز دارای ظرفیت‌های گردشگری خوبی هستند و بخشی از مشترکات گردشگری فرهنگی میان ایران و ازبکستان محسوب می‌شوند.

به گفته این سفیر مازندران در حوزه صنایع غذایی بویژه آبزیان قدرت زیادی دارد و در یک مجموعه در کنار ساحل دریای خزر، تولید ۳۰ تن خاویار کاری بزرگ است.

وی با اشاره به بیانیه کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، ادامه داد:

برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و پذیرش و اعزام هیات های اقتصادی و تجاری از مفاد این بیانیه مشترک است و به همین دلیل استان‌های مختلف ازبکستان با توجه به توانمندی‌هایشان در حال برقراری روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با استان‌های جمهوری اسلامی ایران هستند.

ازبکستان ۳۲ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود پنج میلیون گردشگر خارجی سالیانه به این کشور سفر می‌کند. سالانه ۳۲۰ میلیون دلار به منظور تبادل اقتصادی ایران و ازبکستان هزینه می‌شود که باید دو چندان شود. 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه